حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3243 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • وقف قرآنی و مهدویت، نیاز امروز جامعه
    ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۲۵
    شناسه : 17146
    بازدید 114
    0
    دریا گزارش می‌دهد دریانیوز// یکی از خصوصیات انسان مؤمن تخصیص دادن قسمتی از مال خود برای نیازمندان است، یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مؤمن قسمتی از مال خود را در جهت رفع مشکلات نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از خصوصیات انسان مؤمن تخصیص دادن قسمتی از مال خود برای نیازمندان است، یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مؤمن قسمتی از مال خود را در جهت رفع مشکلات نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود.

    در قرآن کریم کلمه وقف نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان در قرآن آمده است و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا وقف، هم صدقه است و هم برّ و نیکی است ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است، یعنی بین وقف و بین این عناوین عام و خاص مطلق است و وقف عنوانی خاص می‌باشد.

    در اکثر قریب به اتفاق احادیث نیز لفظ وقف به کار برده نشده است اما برای تشویق مردم به آن روایات و احادیث متعددی موجود است و ثواب‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده داده شده است. سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می شود و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می رود.

    وقف برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نیست.وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می شود و در منابع فقهی درباره فضیلت و ثواب آن بسیار یاد شده و در فقه، وقف را به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن، بدون دریافت عوض آمده است، بدین ترتیب که پس از وقف از نقل و انتقال مال یا از میان رفتن آن جلوگیری و منافع آن در مقصد مورد نظر هزینه می‌شود به همین علت آن را صدقه جاریه می‌نامند، چرا که منافع آن پیوسته باقی می‌ماند. صدقه یکی از بارزترین مصداق‌های تزکیه است و کامل‌ترین مصداق صدقه نیز وقف است.

    در وقف اصل مال انسان ثابت می ماند و فرع یعنی منافع آن نیز بادوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه‌ای چون وقف چنین مزیتی جاودانه ندارد.در این گزارش، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، به بیان ضرورت و مزایای ترویج فرهنگ کمک به همنوعان و آثار اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی وقف پرداخته است.

    حجت‌الاسلام سیدعباس مسعودی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از برکت وقف واقفین اقدامات بسیار خوبی در سطح استان انجام گرفته است.وی با اشاره به اجرای نیات واقفین افزود: بدون شک هر واقف برای موقوفات خود نیتی را تعیین کرده است اداره کل اوقاف موظف است دقیقاً در راستای اجرای نیت واقف گام بردارد در همین راستا در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان اجرای نیات شده که مبلغ بسیار خوبی است.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان گفت: بخشی از کارهای اداره کل اوقاف و امور خیریه اجرای نیات است اما از برکات موقوفات واقفین در کارهای دیگر نیز استفاده می‌کنیم که در راستای اجرای نیات آنان است یکی از این کارها اجرای طرح شمیم می‌باشد در این طرح هم آموزش و هم اشتغال و بازاریابی جامعه هدف را مد نظر قرار می‌دهیم، تا خانواده‌های بد سرپرست بی سرپرست یا خانواده‌های نیازمندی که با ایجاد شغل شاید یک تحول اقتصادی در زندگیشان ایجاد شود در قالب این طرح از آنان حمایت می‌شود.

    مسعودی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ نفر در سال گذشته در طرح شمیم خدمت شرکت کردند و دوره‌های آموزشی لازم برای آنان برگزار شد در حوزه‌هایی از قبیل خیاطی صنایع دستی فراوری محصولات خانگی مثل ترشی و غیره که بازار فروش هم داشته باشند در کنار بقای متبرکه بازارچه‌ای ایجاد شد تا این بانوان بتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

    وی افزود: نکته دیگری که هم در راستای اجرای نیات و هم در راستای وظیفه شرعی که بر عهده داریم طرح قرار دوازدهم است اتفاقی که بعد از جریان کرونا رخ داد متوجه شدیم جامعه‌ای که نیازمند هستند در تنگنای اقتصادی قرار گرفتند حتی برای تامین معیشت روزانه با مشکل مواجه هستند لذا از همان زمان بحث تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در دستور کار قرار گرفت اما کرونا و حوادث ناشی از آن برچیده شد اما کماکان راه ما ادامه دارد و طرح قرار دوازدهم در حال اجرا است.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان تصریح کرد: اجرای طرح به این شکل است که عهدی با امام زمان می‌بندیم که روز دوازدهم هر ماه به نیت صاحب الزمان کار خیری انجام دهیم اگر امام زمان هم بودند قطعاً به تاسی از ائمه اطهار به حال محرومان رسیدگی می‌کردند ما نیز با همین عنوان با هدف احیا و زنده کردن فرهنگ مهدویت و توسعه و ترویج آن در بین خانواده‌ها طرح قرار دوازدهم اجرا می‌کنیم و خواهیم کرد.

    مسعودی بیان داشت: در قالب این طرح، افرادی را به عنوان مهدی یاور مشخص کرده که این مهدی یاوران به صورت خانوادگی قومی و دینی طایفه‌ای هر بسته‌ای را در بین گروه خود تعهد می‌کنند که در طول ماه هر تعداد که می‌توانند تهیه کنند تا از طریق قرار دوازدهم به دست نیازمندان برسانند، همه این اقدامات به نیت سلامتی آقا امام زمان و تعجیل در فرج ایشان انجام می‌دهیم.وی اضافه کرد: به موجب اجرای طرح قرار دوازدهم تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۵۰۰۰ بسته اهدایی اعم از معیشتی پوشاک، جهیزیه و حتی با اعزام گروه‌های جهادی، مایحتاج زندگی و مشکلات موجود در زندگی‌ نیازمندان؛ نظیر ساخت تعمیر سقف منازل و … را رفع کنیم.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان گفت: همچنین اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس یکی از طرح‌های دیگری است که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان برگزار می‌کند و در سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از محلات مختلف به مشهد مقدس اعزام شدم و یک شب نیز در آستانه امامزاده سید مظفر علیه السلام در خدمت زائر اولی‌های مشهد مقدس بودیم.مسعودی افزود: این طرح به همت اداره کل اوقاف به امور خیریه استان هرمزگان و با همکاری سایر دستگاه‌ها در سال گذشته اجرا شد برای اجرای طرح قرار دوازدهم، حدود ۳۶ میلیارد ریال هزینه شده است .

    وی همچنین گفت: طرح مهر تحصیلی نیز در سال گذشته اجرا شد که از قبل آن کمک‌های مردمی و اجرای نیات واقف ۳۶۰ دانش آموز در ابتدای سال تحصیلی تحت پوشش قرار گرفتند و بر بسته‌های مهر تحصیلی بین آنان توزیع شد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان بیان کرد: در طول سال بیش از ۵۰۰ عنوان ویژه برنامه را در بقای متبرکه اجرا کردیم و در قبال این طرح‌ها خدمات خوبی به زائرین و مجاورین بقای متبرکه ارائه شد.

    به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی؛ هرساله به برکت موقوفات واقفین استان هرمزگان موکبی در ایام اربعین در شهر سامرا راه اندازی می‌شود که با عنوان موکب باب الحوائج استان هرمزگان به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهد، این موکب به مدت ۱۲ روز و با حضور ۲۰ خادم که اکثریت آنها خادمان افتخاری هستند در سه شیفت به زائرین سیدالشهدا خدمت رفاهی و فرهنگی و اسکان ارائه می‌دهند، خدمات این موکب به صورت مستمر و سالیانه ارائه می‌شود، امسال نیز این موکب در شهر سامرا راه اندازی و به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمات‌رسانی می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.