حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۳ Thursday, 27 February , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4425 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 131×
  • تقویم شمسی

    بهمن ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • هرمزگان در چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی درخشید
    ۰۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۵:۱۹
    شناسه : 25645
    بازدید 124
    0
    با کسب هفت رتبه برتر دریانیوز// معماری ایرانی اسلامی یکی از ارزشمندترین و اصیل‌ترین دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران است که طی قرون و اعصار با تلفیق هنرهای بومی و اسلامی شکل گرفته و توسعه یافته است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// معماری ایرانی اسلامی یکی از ارزشمندترین و اصیل‌ترین دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران است که طی قرون و اعصار با تلفیق هنرهای بومی و اسلامی شکل گرفته و توسعه یافته است.
    این سبک معماری، با بهره‌گیری از عناصر بومی و مفاهیم اسلامی، نه‌تنها نموداری از زیبایی و استحکام بناها را به نمایش می‌گذارد، بلکه حامل پیام‌های معنوی و فرهنگی نیز می‌باشد. در این سبک معماری، توجه به جزئیات و بهره‌گیری از الگوهای هندسی، نقوش اسلیمی، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و تزیینات چوبی و گچی، نشان‌دهنده هنری بی‌بدیل است که توانسته‌اند بناهایی چون مساجد، مدارس، کاروانسراها و باغ‌های تاریخی را به وجود آورند. هر یک از این بناها، به‌نوعی نمادی از هنر و تمدن غنی ایرانی اسلامی محسوب می‌شوند. معماری ایرانی اسلامی در کنار تأثیرات هنری و فرهنگی، دارای ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز می‌باشد.

    این سبک معماری، با بهره‌گیری از منابع محلی و تکنیک‌های سنتی، توانسته است به حفظ محیط‌‌زیست و پایداری اقتصادی کمک کند. همچنین، ایجاد فضاهای عمومی و اجتماعی در این بناها، نقش مهمی در تقویت روابط اجتماعی و فرهنگی جوامع داشته است. استان هرمزگان با برخورداری از توانمندی‌های فنی و هنری، به‌عنوان پیشتاز در ساخت مدارس با سبک معماری ایرانی اسلامی شناخته شده است. این استان با بهره‌گیری از الگوهای بومی و تکنیک‌های معماری مدرن، توانسته است بناهایی ایجاد کند که نه‌تنها زیبایی و استحکام را به نمایش می‌گذارند، بلکه محیطی مناسب برای آموزش و پرورش دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. در طراحی و ساخت این مدارس، توجه ویژه‌ای به استفاده از منابع محلی و مصالح سازگار با محیط‌زیست شده است.

    بهره‌گیری از الگوهای هندسی، نقوش اسلیمی و تزیینات هنری، نمایانگر هنر اصیل ایرانی و اسلامی است که با تکنیک‌های مدرن ترکیب شده و فضایی منحصر به‌فرد و دوست‌داشتنی ایجاد کرده است. یکی از نمونه‌های برجسته این سبک معماری، مدرسه شهید جمهور رییسی بندرکنگ است که به‌عنوان طرح برتر در همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی شناخته شد. همچنین مدرسه فاطمیه بندرکنگ و مدرسه ابن سینا بندرعباس نیز به‌عنوان نمونه‌های شایسته تقدیر معرفی شده‌اند.
    همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری اسلامی
    هرمزگان در چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی رتبه برتر را کسب کرد. استان هرمزگان با کسب هفت رتبه برتر در چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی، بار دیگر توانمندی‌های خود را در زمینه معماری مدارس به نمایش گذاشت. این دستاورد نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه و مدیریت کارآمد تیم نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان است. پس از کسب رتبه نخست جذب خیرین در سال ۱۴۰۳، کسب هفت رتبه برتر در همایش بین‌المللی معماری مدارس، سالی به یادماندنی را برای اداره کل نوسازی مدارس رقم زد.

    در بخش مدارس اجرایی، از شش طرح برتر، چهار طرح متعلق به استان هرمزگان بوده که شامل مدرسه شهید جمهور رییسی بندرکنگ طرح برتر؛ مدرسه فاطمیه بندرکنگ طرح برتر؛ مدرسه ابن سینا بندرعباس شایسته تقدیر و مدرسه انرژی اتمی بندرعباس شایسته تقدیر می‌باشد. در بخش طراحی حرفه‌ای، هنرستان علوم و فنون دریایی بندرکنگ شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین در بخش طراحی بستر روستایی، مدرسه شش کلاسه زنگارد شایسته تقدیر و در بخش گرافیک و هنرهای تجسمی، مدرسه نخل ناخدا به عنوان طرح برتر معرفی شد.
    هرمزگان صاحب سبک در معماری مدارس
    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، با اشاره به اینکه استان هرمزگان در معماری مدارس کشور صاحب سبک و در زمره‌برترین استان‌های کشور قرار دارد و کیفیت‌بخشی معماری مدارس این استان در دستور کار دولت چهاردهم است، گفت: در معماری و طراحی مدارس هرمزگان به استانداردها، سازگاری بنا با اقلیم، بهره‌گیری از معماری بومی با حفظ محیط زیست، استفاده از دانش روز، توجه به سلیقه، سن و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان و طراحی اماکن ورزشی، فرهنگی و مهارتی با هدف پرورش استعدادها توجه ویژه شده است. مهدی باوقار زعیمی با اشاره به اینکه کیفیت بخشی در احداث فضاهای آمورزشی در اولویت نوسازی مدارس هرمزگان و دولت وفاق است، ابراز کرد: در معماری مدارس علاوه بر احداث کلاس درس، فضاهای ارتباطی، فضاهای پشتیبانی، اداری، خدماتی، فضای‌باز، فضاهای پاتوقی، محوطه و حیاط نیز احداث می‌شود.

    وی عنوان کرد: این عوامل موجب شده تا نوسازی مدارس هرمزگان در سومین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» در بخش طراحی حرفه‌ای مدارس در بستر روستایی و شهری به ترتیب مقام نخست و دوم کشور را به خود اختصاص دهد.قابل ذکر است؛ مهندس مهدی باوقار، استاد دانشگاه و نخبه هرمزگانی، بنیان‌گذار تغییر معماری مدارس کشور می‌باشد که اکنون مدیریت اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان را برعهده دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.