حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۳ بهمن , ۱۴۰۳ Wednesday, 22 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4223 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 129×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • هرمزگان الگوی معماری مدارس کشور
    ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۴:۲۲
    شناسه : 22784
    بازدید 1127
    2
    کیفیت بخشی در احداث فضاهای آموزشی در اولویت نوسازی مدارس هرمزگان دریانیوز// معماری مدارس، به عنوان یکی از عناصر کلیدی در کیفیت و مؤثر در فرآیند آموزشی، نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به محیط‌های یادگیری ایفا می‌کند.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// معماری مدارس، به عنوان یکی از عناصر کلیدی در کیفیت و مؤثر در فرآیند آموزشی، نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به محیط‌های یادگیری ایفا می‌کند. طراحی و ساخت مدارس با در نظر گرفتن نیازهای دانش‌آموزان و معلمان، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت آموزش و تجربه تحصیلی داشته باشد.

    به گزارش خبرنگار دریا؛ از توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و کاربردی، تا اهمیت به مسائل ایمنی و پایداری، معماری مدارس همواره در جستجوی ایجاد محیط‌هایی است که نه تنها به ارتقای سطح تحصیلات کمک کند، بلکه فضایی پویا و الهام‌بخش برای تمامی اعضای جامعه‌ی آموزشی فراهم آورد. یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های معماری مدارس، توجه به روشنایی طبیعی و تهویه مناسب است. نورگیری مناسب نه تنها باعث بهبود روحیه و کارایی دانش‌آموزان و معلمان می‌شود، بلکه در کاهش مصرف انرژی نیز نقش موثری ایفا می‌کند. استفاده از پنجره‌های بزرگ و نورگیرهای سقفی می‌تواند به تأمین نور طبیعی کمک کند و فضای کلاس‌ها را روشن و دلپذیر سازد.

    همچنین، تهویه مناسب و جریان هوا، برای ایجاد محیطی سالم و مطبوع بسیار حیاتی است. جنبه دیگری که باید در معماری مدارس مورد توجه قرار گیرد، طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر و چندمنظوره است. کلاس‌هایی که قابلیت تغییر و تطبیق با نیازهای مختلف آموزشی را داشته باشند، می‌توانند به افزایش تعامل و همکاری بین دانش‌آموزان کمک کنند. فضاهای باز و مناطق مشترک، مانند کتابخانه‌ها، سالن‌های ورزشی و فضاهای سبز، می‌توانند فرصت‌های بیشتری برای یادگیری و فعالیت‌های گروهی فراهم کنند. استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و تکنولوژی‌های نوین در ساخت مدارس، از دیگر جنبه‌های مهم معماری پایدار است. انتخاب مواد با دوام و کم‌هزینه، همزمان با توجه به اصول زیست‌محیطی، می‌تواند در کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش طول عمر ساختمان‌ها مؤثر باشد.

    معماری مدارس در استان هرمزگان تأثیرات زیادی از فرهنگ و تاریخ این منطقه دارد. این معماری‌ها نه تنها از نظر چشم‌گیری زیبا هستند، بلکه از نظر فرهنگی و تاریخی نیز ارزشمندند. استان هرمزگان در زمره استان‌های موفق و صاحب سبک در معماری مدارس کشور محسوب می شود و تنها در دوسال اخیر بیش از ۴رتبه برتر کشور در طراحی و معماری مدارس روستایی و شهری را به دست آورده است . مهندس مهدی باوقار زعیمی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت در احداث فضاهای آموزشی گفت: مدرسه یکی از ارکان یادگیری است و باید بگونه ای احداث شود که بتواند در فرآیند یادگیری دانش آموزان اثرگذار باشد.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، معماری بومی استان را دارای ویژگی های برجسته دانست و افزود : همکاران ما در حوزه فنی به عوامل مختلفی از جمله زمینه گرایی،بومی گرایی، پایداری، هویت و فرهنگ درطراحی مدارس توجه ویژه دارند .همین عامل موجب شده هرمزگان در معماری مدارس کشور صاحب سبک و در زمره برترین استانهای کشور قرار دارد . باوقار به موفقیت های حاصل شده در حوزه فنی و معماری ،تصریح کرد : در ارزیابی های انجام شده سازمان نوسازی مدارس کشور (بازه زمانی اسفندماه ۱۴۰۱تا اسفند ۱۴۰۲) این اداره کل در حوزه معاونت فنی حائز رتبه عالی در بین ادارات کل نوسازی مدارس استانهای کشور شد. که اردیبهشت ماه امسال از سوی رئیس سازمان نوسازی مدارس،طی مراسمی از تلاش همکاران معاونت فنی قدردانی گردید.

    از سوی دیگر به‌دلیل پیشتازی در کیفیت‌بخشی به معماری مدارس، این اداره کل موفق به دریافت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتر در سال جدید شده است که نتیجه آن توسعه فضاهای آموزشی است . وی ضمن تشریح ویژگی های معماری مدارس هرمزگان اظهار کرد: در طراحی مدارس موارد مختلفی از جمله توجه به استانداردها ، سازگاری بنا با اقلیم ، بهره گیری از معماری بومی با حفظ محیط زیست ، استفاده از دانش روز ، توجه به سلیقه ، سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان و طراحی اماکن ورزشی ، فرهنگی ، مهارتی با هدف پرورش استعدادها در نظر گرفته می شود.

    لذا در احداث مدارس علاوه بر کلاس درس،به فضاهای ارتباطی، پشتیبانی ، اداری ، خدماتی، فضای باز، فضاهای پاتوقی، محوطه وحیاط توجه ویژه می شود . همین عوامل موجب شده در سومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی ،معماری ایرانی ،این اداره کل در بخش طراحی حرفه ای مدارس در بستر روستایی و شهری مقام اول و دوم کشور را به خود اختصاص دهد .

    مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان بر تداوم بهره گیری از معماری بومی و تلفیق آن با معماری مدرن تاکید کرد و گفت : هرمزگان به الگویی ملی در زمینه نوسازی مدارس تبدیل شده و استانداردهای ملی را در این حوزه ارتقا داده است . چون در احداث و نوسازی مدارس ،شرایط اقلیمی مناطق، پایداری و انرژی محوری در بنا، توسعه فضاهای غیر کلاسی (ورزشی ،فرهنگی ، هنری و…..)مد نظر طراحان قرار می گیرد. باوقار باقدردانی از همکاران در حوزه های طراحی ،نقشه کشی ، نظارت و فنی گفت : موفقیت های حاصله مرهون پیشینه غنی هرمزگان در معماری و تلاش مهندسان خلاق و توانمند همکار در این حوزه هاست که به سهم خود از زحمات آنان قدردانی می کنم .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.