حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱ اسفند , ۱۴۰۳ Wednesday, 19 February , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4378 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 131×
  • تقویم شمسی

    بهمن ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • هرمزگان؛ استانی فقیر در زمینه آموزش و پرورش
    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
    شناسه : 25197
    بازدید 179
    2
    دریانیوز// استان هرمزگان، با وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و جغرافیایی، در فقر،فلاکت و بیکاری در کشور جایگاه نخست را دارد. این محرومیت نه‌تنها در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، بلکه در حوزه آموزش و پرورش نیز وجود دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان، با وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و جغرافیایی، در فقر،فلاکت و بیکاری در کشور جایگاه نخست را دارد. این محرومیت نه‌تنها در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، بلکه در حوزه آموزش و پرورش نیز وجود دارد.

    وضعیت نامطلوب زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی، کمبود معلم و ترک تحصیل دانش‌آموزان از مشکلات اساسی است که این استان با آن مواجه است.این مشکلات باعث شده که بسیاری از دانش‌آموزان نتوانند به دانشگاه‌های مطرح کشور راه یابند و نیاز استان به نیروی انسانی متخصص برآورده نشود.در استان هرمزگان، کمبود مدارس و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی وبرودتی از جمله مسائل بحرانی است.

    کمبود کلاس‌های درسی، نبود آزمایشگاه‌های مجهز، فقدان تجهیزات برودتی مناسب و امکانات آموزشی ناکافی، از جمله مشکلاتی هستند که بر کیفیت آموزش تأثیر منفی گذاشته‌اند. بسیاری از دانش‌آموزان در شرایطی تحصیل می‌کنند که از امکانات اولیه آموزشی محروم هستند و این مسئله باعث کاهش انگیزه و عملکرد تحصیلی آن‌ها می‌شود.

    یکی دیگر از مشکلات اساسی در استان هرمزگان، کمبود ۲۵۰۰ معلم است. این کمبود باعث شده که کلاس‌ها با تعداد زیادی دانش‌آموز برگزار شود و کیفیت آموزش کاهش یابد. معلمان نیز به دلیل فشار کاری زیاد نمی‌توانند به‌طور مؤثر به نیازهای آموزشی دانش‌آموزان پاسخ دهند.

    کمبود معلم به‌ویژه در مناطق روستایی و حاشیه‌ای استان محسوس‌تر است و این مسئله باعث ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود.یکی از پیامدهای کمبود مدرسه و معلم، ترک تحصیل دانش‌آموزان و کاهش کیفیت آموزش است. بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل شرایط نامناسب آموزشی از تحصیل باز می‌مانند و ترک تحصیل می‌کنند.

    این دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به آموزش با کیفیت، نمی‌توانند به دانشگاه‌های مطرح کشور راه یابند و فرصت‌های شغلی مناسبی برای آن‌ها فراهم نمی‌شود.عدم دسترسی به آموزش با کیفیت و ترک تحصیل دانش‌آموزان، باعث می‌شود که استان هرمزگان با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه باشد. این مسئله تأثیرات منفی زیادی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی استان دارد و نیاز به نیروی متخصص در بخش‌های مختلف برطرف نمی‌شود.

     

    در شرایطی که استان هرمزگان با کمبود مدرسه و معلم مواجه است، حضور ۱۳ هزار تبعه خارجی در مدارس استان، مشکلات بیشتری را به وجود آورده است. این دانش‌آموزان نیز نیاز به آموزش دارند، اما این موضوع فشار زیادی بر سیستم آموزشی استان وارد کرده است. برای کاهش این فشار، باید این دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی هدایت شوند و هزینه تحصیل‌شان را بپردازند.برای بهبود وضعیت آموزشی در هرمزگان، نیاز به حمایت از دانش‌آموزان مستعد محروم داریم.

    این دانش‌آموزان باید به مدارس و دانشگاه‌ها هدایت شوند و از تسهیلات و امکانات آموزشی مناسب برخوردار شوند. حمایت از این دانش‌آموزان می‌تواند به افزایش انگیزه و عملکرد تحصیلی آن‌ها کمک کند و فرصت‌های شغلی بهتری برای آن‌ها فراهم کند.در مناطق محروم هرمزگان، نیاز به حمایت ویژه از تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. این دانش‌آموزان باید از امکانات و تسهیلات آموزشی مناسب برخوردار شوند تا از ترک تحصیل و آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند.

    برنامه‌های حمایتی نظیر ارائه تسهیلات مالی، تأمین لوازم‌التحریر و لباس مدرسه و ارائه خدمات مشاوره‌ای می‌تواند به بهبود وضعیت تحصیلی این دانش‌آموزان کمک کند.یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت آموزشی در هرمزگان، بورسیه دانش‌آموزان مستعد توسط صنایع استان است. صنایع مختلف استان می‌توانند با ارائه بورسیه‌های تحصیلی، به حمایت از دانش‌آموزان مستعد کمک کنند و آن‌ها را برای ورود به دانشگاه‌ها و تخصص‌های موردنیاز آماده کنند.

    بسیاری از دانش آموزان مستعد بدلیل عدم امکان استفاده از کلاس های تست زنی و… فرصت ورود به مدارس و دانشگاه های خوب را ندارند. حتی مدارس خاص نظیر فرزانگان ۲ در بلوارمادر بندرعباس نیز با مشکلات زیادی مواجه‌اند. این مدارس نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند تا بتوانند به‌خوبی به دانش‌آموزان مستعد آموزش دهند. نیاز به سالن امتحانات مجهز و استاندارد، تجهیزات آموزشی پیشرفته و امکانات مناسب، از جمله نیازهای این مدارس است که باید برآورده شود.مدارس شبانه روزی در استان هم شرایط مناسبی ندارند.

    علاوه بر کمبود تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و برودتی، این مدارس که برخی فرسوده هم‌هستند ، باکمبود مواد غذایی و پتو و تخت و تشک مناسب و….نیز مواجهند و دانش آموزان در شرایط نامناسبی تحصیل می کنند و این‌شرایط منجر به ترک‌تحصیلی برخی دانش آموزان می شود که بارها به این موضوع پرداخته ایم و‌نیاز است دولت و خیرین و بنگاه های اقتصادی در استان به یاری مدارس شبانه روزی نیز بشتابند. برای بهبود وضعیت آموزشی در هرمزگان، نیاز به همکاری و حمایت صنایع، خیرین و دولت داریم. صنایع می‌توانند در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی‌شان، به حمایت از حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان استان بپردازند.

    خیرین فرهنگی و آموزشی نیز می‌توانند با ارائه کمک‌های مالی و تأمین تجهیزات آموزشی، به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنند.دولت نیز باید با تخصیص بودجه‌های مناسب و اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای، به ارتقای کیفیت آموزش در استان کمک کند.باید گفت وضعیت آموزشی در استان هرمزگان نیاز به توجه ویژه و اقدامات فوری دارد.

    کمبود مدارس و تجهیزات آموزشی، کمبود معلم، ترک تحصیل دانش‌آموزان و کمبود نیروی انسانی متخصص از جمله مشکلات اساسی است که این استان با آن مواجه است. با حمایت صنایع، خیرین و دولت، می‌توان به بهبود وضعیت آموزشی در استان کمک کرد و از تداوم ترک تحصیل دانش آموزان و کیفیت پایین آموزش در مدارس استان جلوگیری کرد. با همکاری و همبستگی همه نهادها و افراد، می‌توان به ارتقای کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در استان هرمزگان کمک کرد و آینده بهتری برای دانش‌آموزان و جامعه فراهم کرد.

    ارتقای کیفیت آموزش و شناسایی استعدادها در مناطق کم‌برخوردار اولویت اصلی است

    استاندار هرمزگان در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش، بر لزوم ارتقای کیفیت آموزش در مناطق محروم استان تاکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های مهم در استان، شناسایی و سرمایه گذاری استعدادهای آموزشی در مناطق کم برخوردار است.

    محمد آشوری تازیانی، در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به رویکرد دولت در کیفیت‌بخشی به آموزش، اظهار داشت: تقویت زیرساخت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش امری الزامی است؛ همچنین در این زمینه نیازمند تقویت ارتباط بین خانه و مدرسه هستیم.

    وی با تاکید بر ضرورت تحلیل وضعیت موجود و برنامه‌ریزی دقیق و اثرگذار در حوزه آسیب‌های دانش آموزی، افزود: آموزش و پرورش در ابعاد مختلف، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید با تمرکز بر مشکلات و آسیب‌ها، به دنبال راهکارهای مناسب برای کاهش این معضلات بود.آشوری تازیانی همچنین با اشاره به اهمیت اردوگاه‌ها و اردوهای دانش‌آموزی در تربیت نسل آینده، تصریح کرد: اردوگاه‌‌های تفریحی‌ـ‌آموزشی دانش‌آموزان در سطح استان باید وجود داشته باشد و از ظرفیت‌های مناطق مختلف استان نظیر هرمز، میناب و حاجی‌آباد در این زمینه استفاده شود.

    استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه‌سازی، گفت: علاوه بر ساخت فضاهای آموزشی جدید، کیفی‌سازی آموزش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با ارتقای کیفیت آموزشی در مناطق کم برخوردار، زمینه را برای کشف و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان این مناطق فراهم کرد.

    وی در پایان تاکید کرد: ارتقای کیفیت آموزش در مناطق کم برخوردار، اولویت اصلی استان است و با سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای این مناطق، می‌توان شاهد شکوفایی و توسعه استان بود.حجت الاسلام والمسلمین پورثانی معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار از پیشرفت قابل قبول اولین اردوگاه ساحلی استان در جزیره هرمز خبر داد و گفت: اردوگاه دانش آموزی هرمز، اولین اردوگاه ساحلی استان خواهد بود که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی با تاکید بر اهمیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی، از تخصیص اعتبارات ویژه به کانون غدیر خبر داد و افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و بین دانش‌آموزان، نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.