حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 26 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  •  هرمز؛ اولین جزیره سبز ایران می‌شود
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
    شناسه : 19248
    بازدید 173
    5
    دریانیوز// شرکت نوآوران خلاق خلیج فارس با نام تجاری «جامُش» طرحی را برای تبدیل جزیره هرمز به عنوان اولین جزیره سبز و بدون پسماند ایران در دست اجرا دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// شرکت نوآوران خلاق خلیج فارس با نام تجاری «جامُش» طرحی را برای تبدیل جزیره هرمز به عنوان اولین جزیره سبز و بدون پسماند ایران در دست اجرا دارد.

    نشست معرفی و آغاز به کار رسمی پروژه ملی اولین جزیره سبز ایران با حضور حبیب بهادری فرماندار بندرعباس، حبیب مسیحی تازیانی مدیر کل محیط زیست هرمزگان، امیر ارسلان عامری بنیانگذار و مدیر عامل شرکت جامُش، مرتضی مهدی‌پور بنیانگذار و مدیر ارشد برند جامُش، جمعی از نمایندگان صنایع غرب و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

    بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ جامُش با اشاره به پتانسیل بالای جزیره هرمز در جذب گردشگر گفت : با توجه به جذب بالای گردشگر در جزیره هرمز خصوصا در فصول گردشگری و انباشت زباله در این جزیره، برای حل این معضل از سال ۱۴۰۲  با بررسی های صورت گرفته و با همراهی افراد دغدغه مند پروژه «اولین جزیره سبز ایران در هرمز» تعریف شد.

    امیرارسلان عامری در نخستین نشست معرفی اولین جزیره سبز ایران بیان کرد: زباله‌های جمع‌آوری شده در بخشی از جزیره هرمز سوزانده می‌شد که همراه با آن، خاک رنگین جزیره نیز سوزانده و آسیب می دید که در این راستا  پروژه جزیره سبز در ابعاد مختلف تعریف شد.

    عامری اظهارداشت: با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده، برای حل معضل پسماند، پروژه اولین جزیره سبز ایران در هرمز تعریف شد که البته آورده‌های اقتصادی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

    وی بیان کرد: باتوجه به اینکه پسماند از معضلات کشور است تصمیم گرفتیم هرمز را به‌عنوان اولین جزیره سبز ایران فعال کنیم.

    عامری ادامه داد: توانستیم بزرگترین معضل هرمزگان را به پروژه تبدیل کنیم که می‌تواند مبالغ بزرگی را به خود جذب کند، هرمز در بخش گردشگری تراکنش‌های بالایی دارد اما خود جزیره از آن‌ها محروم است، بنابراین سعی کردیم در این راستا پروژه‌ای را تعریف کنیم که به مسئولیت‌های اجتماعی هم توجه دارد.

    در ادامه بنیانگذار و مدیر ارشد برند جامُش در این نشست گفت: به‌عنوان یک بنگاه خلق ارزش مشترک تلاش می‌کنیم در حوزه مسائل زیست محیطی و اجتماعی هرمز نقش داشته باشیم و به‌عنوان بخش خصوصی بازوی استارتاپی در کنار مسئولین استانی هستیم.

    مرتضی مهدی‌پور افزود: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بیشترین هم‌پوشانی برای مردم، محیط زیست، مسئولین ارگان‌های ذی‌ربط و هرمز رقم خورده و در زمان کوتاه اتفاق‌های خوبی را شاهد باشیم.

    مهدی‌پور عنوان کرد: استار تاپ جامش  به‌عنوان یک بنگاه خلق ارزش مشترک تلاش می‌کند در حوزه مسائل زیست محیطی و اجتماعی هرمز نقش داشته باشد و به‌عنوان بخش خصوصی بازوی استارتاپی در کنار مسئولین استانی باشد.

    وی در ادامه به ارائه راهکار های زیست محیطی و برندینگ و بازاریابی بر پایه مسئولیت اجتماعی برای برون رفت از این معضل پرداخت و تصریح کرد: با تبدیل جزیره هرمز به جزیره سبز علاوه بر کمک به حفظ طبیعت و محیط زیست، ۵۰۰ فرصت شغلی نیز برا ی جزیره نشینان ایجاد می‌شود.

    مهدی‌پور احداث کارخانه پردازش زباله‌های خشک و بطری‌های شیشه‌ای را اولین گام در اجرای پروژه تبدیل جزیره هرمز به جزیره سبز بر شمرد.

    در ادامه این نشست مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت :از آنجایی که هرمز نگین گردشگری کشور به شمار می‌رود اگر راهی برای جلوگیری از رهاسازی و خروج این زباله ها پیدا نشود در آینده این نعمت خدادادی را باید با بدترین شکل به نسل آینده منتقل کنیم.

    حبیب مسیحی تازیانی با استقبال از شرکت های دانش بنیان و ایده‌پرداز برای اجرای ایده‌های نوین در راستای جمع‌آوری، تفکیک وتبدیل پسماند به محصولات ارزش افزوده بیان کرد:باید ایده‌ها به پروژه و طرح تبدیل واجرا شود تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها به شیوه‌های بازیافت پسماند دست پیدا کنیم.

    مسیحی با بیان اینکه عرصه “لند فیل” جزایر کم و محدود است عنوان کرد: برای مدیریت پسماندها  درجزایر استان نیاز به روش‌های نوین داریم.

    وی از مصوب شدن طرح جامع جزایر خبر داد و گفت: در این طرح دو جزیره هرمز و بوموسی کاندید دریافت اعتبار هستند.

    مسیحی خاطرنشان کرد: قریب به یک هزارو ۳۰۰ تن پسماند، تولید هرمزگان در روز است که عدد قابل توجه و نیازمند مدیریت صحیح است.

    مدیرکل محیط زیست هرمزگان بیان کرد: ۶۵درصد استان هرمزگان کوهستانی است و این مساله دفع استاندارد پسماندها را با مشکل مواجه کرده بطوریکه با توجه به ضوابط و استانداردها کمترین مکان را برای دفع پسماند خواهیم داشت.

    مسیحی، فرهنگ‌سازی را یکی از راهکارهای موثر برای دفع پسماندها برشمرد و عنوان کرد: باید الگوها و روش‌های موفق ایجاد نماییم و آن را به شهر ها و روستا ها معرفی کنیم .

    در ادامه این نشست فرماندار شهرستان بندرعباس نیز گفت: در حوزه رابطه انسان با محیط زیست، بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان به نتیجه‌ مطلوب رسید، در این راستا می‌توان از ظرفیت استارتاپ‌ها بهره برد.

    حبیب بهادری افزود: تا زمانی که تکلیف ما با محیط زیست حل نشود، توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد البته این موضوعی است که شاید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

    بهادری عنوان کرد: برای فاضلاب بندرعباس تاکنون ۳.۲ همت از محل مسئولیت‌های اجتماعی هزینه شده و این نشان دهنده جایگاه بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها است، البته برای محقق شدن این امر باید نقاط مشترک تعریف شود تا صنایع برای مسئولیت اجتماعی ترغیب شود.

    وی با تاکید بر اهمیت توجه به اصالت خاطرنشان کرد: نهادسازی مشکل ما را در توسعه حل نمی‌کند و باید به اصالت محیط زیست و بوم منطقه هم توجه داشته باشیم. اگر قرار است اقدامی انجام دهیم باید نقش مردم هم در آن دیده شود و بدون توجه به این موضوع، نمی‌توان قدم جدی برداشت.

    فرماندار بندرعباس با اشاره به اهمیت گردشگری مسئولیت‌پذیر اظهار کرد: در حال حاضر مساله ما این است که گردشگر به دلیل عدم آشنایی، به محیط احترام نمی‌گذارد از این رو باید گردشگری از مبدأ به مبدأ در استارتاپ‌ها مورد توجه باشد.

    بهادری با اشاره به ایده استارتاپی مطرح شده در راستای حل مشکلات جزیره هرمز با کمک مردم و دستگاه‌ها گفت: البته نقدهایی هم به این ایده وارد بود که امیدواریم اصلاح شود و ما هم در کارگروه پسماند بندرعباس آماده هستیم که  این موضوع مطرح شود تا اکوسیستم را در هرمز تعریف کنیم.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.