حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3735 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • نماز؛ راهکاری برای بهتر زیستن
    ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۶:۰۸
    شناسه : 20529
    بازدید 118
    0
    دریانیوز// یکی از اهداف مهمی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند، بحث تمدن سازی اسلامی است که لازمه آن ورود به عرصه جهانی بوده و این امر مهم از مسیر نماز می گذرد.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از اهداف مهمی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند، بحث تمدن سازی اسلامی است که لازمه آن ورود به عرصه جهانی بوده و این امر مهم از مسیر نماز می گذرد، اگر معظم له می‌فرمایند که ما باید اهمیت و جایگاه نماز را برای مردم بیان کنیم و آنها را به نمازخواندن دعوت کنیم، این بدان معنا نیست که ما فقط یک انسان غافل یا بی نماز را به نماز بکشانیم بلکه در این راستا پایه های یک حرکت عظیم جهانی که همان تمدن‌سازی بوده، را در میان انسان‌ها استوار می‌کنیم.

    یکی دیگر از عرصه‌های تولید قدرت نماز، این است که این فریضه مهم الهی برای تولید شکل دهی هندسه نظام اسلامی به ما کمک می کند و ما را از آن حالت عبادی و فردی و وظیفه اجتماعی صرف خارج می شود، همچنین تحقق حیات طیبه از دیگر عرصه های تولید قدرت نماز است و از نظر رهبرمعظم انقلاب تنها مسیر تحقق بخش حیات طیبه، نماز است.سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه هر جامعه تنها با اقامه نماز در آن جامعه تحقق می یابد و راه دیگری وجود ندارد؛ اگر کسی نمازش دچار مشکل است، سلامت معنوی ندارد؛ بنابراین این نماز است که به ما قدرت تحقق حیات طیبه می دهد.

    آیت‌الله محمدعلی معصومی، در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: برای نماز یک آثار دنیایی و اخروی ذکر می‌شود، نماز از ارکان دین هست و در اسلام هیچ عملی پس از خداشناسی به پای این فریضه الهی نمی‌رسد، همچنین پذیرش عبادات دیگر بستگی به پذیرفته شدن نماز دارد.

    نماز، نماد قدرت و عامل تمدن‌ساز
    وی نماز را نماد قدرت و عامل تمدن‌ساز دانست و افزود: نماز در بین دیگر واجبات دارای اهمیت و یک جایگاه ویژه‌ای است، قرآن کریم در حدود ۸۰ آیه با تعبیرهای گوناگون درباره اقامه نماز یا حدود و احکام آن سخن گفته است.مدرس حوزه و دانشگاه استان هرمزگان تصریح کرد: حضرت محمد(ص)، نماز را همچون نهری تعبیر کردند که آلودگی گناه را از قلب می‌زداید، حضرت علی(ع) نیز درباره اهمیت نماز می‌فرماید «شما را به نماز و حفظ آن سفارش می‌کنم که بهترین عمل هست»، بدیهی است که با چنین اهمیتی که این عبادت بزرگ دارد خداوند متعال، پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) به طور جدی و پی در پی، مسلمانان را به اقامه و بزرگداشت نماز فراخواندند و به این امر مهم، پایبند بودند.

    آیت‌الله معصومی بیان کرد: قرآن کریم در جاهای مختلف، مسلمانان را به برپا داشتن فریضه الهی نماز ترغیب و نمازگزاران را تمجید، و بی‌نمازان را سخت توبیخ می‌کند، به عنوان مثال؛ خداوند متعال به پیامبر(ص) دستور داده که «اهل خودت را به نماز فرمان بده و بر نماز پایداری کن» و در آیه‌ای دیگر، مسلمانان را به اقامه نماز دعوت کرده است.وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به پیامبرش تأکید کرده است که به بندگان من که ایمان آوردند بگو نماز را به پای بدارند، این همه توجه و اهتمام حضرات معصومین به فریضه الهی نماز و چگونگی اقامه آن با هدف تبیین نقش سازنده نماز و معرفی جایگاه آن در بین مسلمانان صورت می‌گرفته است.

    در میان فروغ دین، به هیچ عبادتی مثل نماز پرداخته نشده است
    استاد اخلاق و عرفان گفت: در میان فروغ دین، به هیچ عبادتی مثل نماز پرداخته نشده است، حتی اولیای خدا هنگام شهادت یا وفات، آخرین سفارشی که به مومنان می‌کردند توصیه به نماز بود.وی بیان داشت: اهمیت موضوع نماز زمانی واضح می‌شود که بدانیم که هر انسانی در لحظات آخر عمر خود، سعی می‌کند در مورد بزرگترین و عزیزترین آرمان خودش سخن بگوید، امام صادق(ع) درخصوص اهمیت و جایگاه نماز فرموده‌ است «محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند و آخرین سفارش توصیه پیغمبران، نماز بوده است».

    شریعت مقدس اسلام برای باشکوه‌تر برگزار شدن نماز دستورات گوناگونی داده است
    معصومی اضافه کرد: حضرت علی(ع) نیز در وصیت‌نامه‌اش فرموده است «خدا را، خدا را در نظر داشته باشید درباره نماز که بهترین عمل و ستون دین شماست، شریعت مقدس اسلام برای باشکوه‌تر برگزار شدن این واجب الهی، دستورات گوناگونی داده که مهم‌ترین آن، رعایت آداب نماز است، این فریضه الهی، آدابی دارد که رعایت آن بر همه نمازگزاران لازم و ضروری است. استاد برتر شبکه تربیتی صالحین استان هرمزگان گفت: توجه و دقت در برپایی نماز،نشانه اهمیت دادن به نماز است، حتی قرآن به نمازگزاران دستور می‌دهد که از زینت‌های مادی و معنوی خود، هنگام رفتن به مسجد استفاده کنند.

    تأکیدات فراوان ائمه معصومین برای اقامه نماز اول وقت
    وی افزود: اقامه نماز اول وقت یکی دیگر از مواردی است که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام، بسیار سفارش شده است. اهمیت این موضوع به حدی است که آیت‌الله بهجت فرموده‌اند نماز همانند میوه لیموشیرین است که اگر در اول وقت استفاده شود بسیار شیرین است اما همین که مقداری از زمان آن می‌گذرد، تلخ می‌شود همه اینها بیانگر فضیلت نماز اول وقت است.آیت‌الله معصومی تاکید کرد: حضور در نماز جماعت نیز یکی دیگر از نشانه‌های اهمیت دادن به نماز است، دین مبین اسلام تأکیدات فراوانی دارد که مسلمین در صفوف واحد و در کنار یکدیگر خدا را عبادت کنند، همچنین قرآن کریم در این باره فرموده است «نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و با رکوع کنندگان همراه باشید و رکوع کنید.»

    نماز، عامل بازدارندگی انسان از گناه و فحشا
    مدرس حوزه علمیه استان هرمزگان با اشاره به آثار و برکات دنیوی نماز گفت: خداوند در قرآن بیان کرده که جلوگیری از گناه و فحشا از برکات فریضه الهی نماز است، یعنی نماز جنبه بازدارندگی دارد که یکی از آثار ارزشمند این فریضه الهی است.
    وی در ادامه افزود: نماز موجب توجه انسان به خدا شده و اینکه در شبانه‌روز حداقل پنج بار تکرار می‌شود، این فریضه الهی، انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد، چراکه نماز برای نزدیک شدن به خداوند متعال بوده و نمازگزار تلاش می‌کند که خودش را به قرب الهی نزدیک کند و کارهای حسنه بیشتری را انجام دهد.

    بهداشت تن و روان، از آثار نماز است
    معصومی اضافه کرد: بهداشت تن و روان، یکی دیگر از آثار نماز است که نمازگزاران همواره از صفای ظاهری و باطنی خاصی برخوردار هستند که افراد بی‌نماز از این برکات بی‌بهره هستند. برخی از شرایط نماز سبب می‌شود که نمازگزاران از بهداشت تن و همچنین بهداشت محیط زندگی برخوردار شوند.استاد دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس بیان داشت: در سخنان ائمه اطهار علیهم السلام برای برخی نمازها اثر مستقیم بهداشتی عنوان شده است، به عنوان مثال، حضرت علی(ع) درباب اهمیت اقامه نماز شب فرموده‌اند «برخواستن برای اقامه نماز شب، سلامتی جسم را به همراه دارد».

    وی همچنین گفت: یاد خدا نیز منشأ آرامش دل است و برای فرد نمازگزار، امنیت روانی ایجاد می‌کند، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «با یاد خدا، دلها آرام می‌گیرد». آیت‌الله معصومی تاکید کرد: یکی دیگر از آثار نماز، استقامت در برابر مشکلات است، قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید «آدمی، حریص خلق شده است و وقتی که شر و بدی به او می‌رسد بی‌تابی می‌کند و زمانی که نعمت و خیر به او می‌رسد حق مستمندان و فقرا را نمی‌دهد الا نمازگزاران»، بدین معنی که افرادی که بر اقامه نماز مداومت دارند قرآن به آنان سفارش می‌کند که از روزه و نماز، برای بهتر زیستن کمک بگیرند، زیرا هیچ لذتی بالاتر از نماز نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.