حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3500 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نقش تاثیرگذار دین در تربیت فرزندان
    ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۵۴
    شناسه : 18781
    بازدید 120
    0
    دریانیوز// شخصیت فرزندان از همان دوره کودکى و خردسالی، تکوین می‌‌یابد و ابزارها و شیوه‌هاى گوناگونى در جهت تربیت فرزند از نظر شخصیت پدر و مادر و اطرافیان، شیر مادر، لقمه و... در علوم تربیتى و به خصوص در متون دینى وجود دارد و از آنجایى که موضوع دین، رفتارهاى اختیارى و ارادى افراد بشر می‌‌باشد، بنابراین راهکارهاى تربیتى ـ رفتارى و کنترل رفتار افراد نیز جزو حوزه مباحث دینى به حساب می‌‌آید و به عبارتى موضوع دین، هدایت و مهار رفتار و اعمال انسان‌ها در چارچوب دین می‌باشد و از این رو، قلمرو «دین» هدایت، تربیت و تنظیم رفتار کودکان را نیز در برمی‌‌گیرد؛ زیرا تمام احکام دینی، مبتنى بر مصالح و مفاسد است و هر یک از دستورات دین و تکالیف شرعی، داراى آثار تربیتى است.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// شخصیت فرزندان از همان دوره کودکى و خردسالی، تکوین می‌‌یابد و ابزارها و شیوه‌هاى گوناگونى در جهت تربیت فرزند از نظر شخصیت پدر و مادر و اطرافیان، شیر مادر، لقمه و… در علوم تربیتى و به خصوص در متون دینى وجود دارد و از آنجایى که موضوع دین، رفتارهاى اختیارى و ارادى افراد بشر می‌‌باشد، بنابراین راهکارهاى تربیتى ـ رفتارى و کنترل رفتار افراد نیز جزو حوزه مباحث دینى به حساب می‌‌آید و به عبارتى موضوع دین، هدایت و مهار رفتار و اعمال انسان‌ها در چارچوب دین می‌باشد و از این رو، قلمرو «دین» هدایت، تربیت و تنظیم رفتار کودکان را نیز در برمی‌‌گیرد؛ زیرا تمام احکام دینی، مبتنى بر مصالح و مفاسد است و هر یک از دستورات دین و تکالیف شرعی، داراى آثار تربیتى است.

    با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین محورهای رسالت انبیاء تربیت دینی صحیح مردم بوده است لذا با توجه به حساسیت‌های آموزش و نهادهای آموزشی، مدارس را مؤثرترین نهاد آموزشی در تربیت دینی دانش آموزان اعلام کردند. بدون تردید یکی از مؤثرترین راه‌های ترویج معارف دینی در سطح جامعه، آموزش‌های مهارتی از طریق نهادهای فرهنگی و تربیتی، به ویژه مدارس است.

    تربیت اسلامی، انسان را به درستی هدایت کرده و در مسیر درست قرار می‌دهد، اگر والدین در اوج سختی‌ها، تهاجمات فرهنگی و رفتارهای ضددینی، به فرزند خود توجه کرده و در کنار او باشند، فرزندان در مسیر صحیح قرار می‌گیرند حتی اگر فضای موجود مسموم باشد. دین اسلام برای تربیت به قبل از تولد انسان نیز توجه دارد به همین دلیل است که توصیه می‌شود که همسران مناسبی انتخاب کنیم. همچنین در اسلام آدابی برای فرزندآوری توصیه شده است زیرا رعایت این توصیه‌ها در تربیت فرد تأثیر دارد.

    پس از تولد نیز کودکان باید تحت تأثیر تربیت اسلامی قرار بگیرند. تربیت در کودکی روش خاص خود را دارد در این دوره والدین باید به رفتار خود توجه داشته باشند و اصولی را رعایت کنند که اگر به درستی رعایت شود در تربیت فرزند تأثیرگذار است. برای مثال در روانشناسی تأکید می‌شود زمانی که کودک به آغوش مادر احتیاج دارد باید او را در آغوش گرفت. در تربیت اسلامی علاوه‌ بر اینکه به این موضوع توجه شده است به مادران توصیه می‌شود که فرزندان خود را با وضو در آغوش گرفته و به آنها شیر دهند زیرا اثرگذار است.

    در واقع منظور از این اقدام توجه بسیاری است که در اسلام به فرزندان وجود دارد و تربیت اسلامی توجه مادر به فرزند است. در تربیت اسلامی استفاده از ابزار تنبیه و تشویق چندان کارساز نیست. بهترین روشی که تربیت اسلامی شکل می‌گیرد رفتار والدین است. این جمله کلیشه‌ای را بارها شنیده‌اید که می‌گویند فرزندان شما آنگونه می‌شوند که شما هستید نه آنگونه که شما انتظار دارید، بنابراین اگر بخواهیم فرزندانی دینی داشته باشیم باید خودمان نیز دین‌مدار زندگی کنیم. اگر می‌خواهیم فرزندان راستگو شوند ما نیز باید راست بگوییم.

    در این زمینه نیز می‌توان به سیره تربیتی حضرت فاطمه(س) اشاره کرد. ایشان هر زمان که به مسجد می‌رفتند حضرت زینب(س) را نیز با خود می‌بردند. حضرت از رفتار مادر خود الگو گرفت و در شام با یک خطبه بساط ظلم را به هم ریخت. بنابراین اگر رفتار پدر و مادر رفتار خوبی باشد خود آن بهترین روش تربیتی است. زیرا در دوران کودکی و حتی دوران نوجوانی مراقبین اصلی والدین هستند. البته در دوره نوجوانی محیط بیشتر تأثیر دارد و والدین علاوه بر اینکه رفتار خود را درست کردند باید حواسشان به محیط تربیتی فرزند خود نیز باشد و یک محیط تربیتی سالم را برای فرزندان فراهم کنند.

    تربیت کودکان یکی از روش‌هایی که باید یاد بگیریم روش انتقال مفاهیم دینی به کودکان است که باید از طریق داستان و بازی به کودکان آموزش داده شود. بنابراین وقتی که پیامبر(ص) می‌فرماید: هفت سال اول زندگی کودکان سید هستند به این معنا نیست که کودکان باید رها شده و هر کاری که دوست دارند انجام دهند بلکه پیامبر(ص) جای دیگر می‌فرماید: کودکان را رها کنید تا بازی کنند و منظور از این سخن این است که هر چیزی را که می‌خواهیم به کودکان آموزش دهیم باید در قالب بازی باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.