حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳ Monday, 25 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3924 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آبان ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • نارساخوانی یا دیسلکسیا  چیست و نارساخوان کیست ؟
    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۴:۵۷
    شناسه : 4654
    بازدید 1844
    22
    نارسا خوانی اشکالات و اختلالاتی است که در خواندن یک فرد وجود دارد و نارسا خوان به کسی اطلاق می شود که با هوش متوسط یا بالاتر دشواری هایی در خواندن پیدا می کند و قادر به خواندن ازراه و روش های معمول کلاسی  نمی باشد .
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: نارسا خوانی اشکالات و اختلالاتی است که در خواندن یک فرد وجود دارد و نارسا خوان به کسی اطلاق می شود که با هوش متوسط یا بالاتر دشواری هایی در خواندن پیدا می کند و قادر به خواندن ازراه و روش های معمول کلاسی  نمی باشد .
    منظور از خواندن عبارت است از : بازشناسی بصری یک مجموعه حروف و  تشخیص دادن آن ها به عنوان یک واحد معنادار  (کلمه ) ، به یاد آوردن معنای آن کلمه (حافظه) و ادغام آن کلمه با سایر کلمات قبل و بعد از آن و فهم با توجه به شرایط متن (درک و فهم )  مولفه های اصلی خواندن شامل رمزگشایی کلمه ودرک مطلب به سطح بالاتری از خواندن اشاره دارد. زمانی که کودک در هر کدام از این دو مولفه دچار مشکل باشد درخواندن با مشکل مواجه خواهد داشت براساس آمار جهانی شیوع مشکلات در خواندن سه درصد تا هفده ونیم می باشد که در واقع از  رایج ترین ناتوانی ها در ناتوانی یادگیری است .
    چه عواملی باعث اختلال خواندن می شود؟
    طبق مشاهدات بیش تر از هشتاد درصد کودکان مبتلا به این اختلال در خانواده هایی زندگی  می کنند که یکی از اعضای آن ها دارای این مشکلات هستند ،در نتیجه عوامل ژنتیکی نقش اساسی دربروز این بیماری دارد. از عوامل دیگر : وزن کم هنگام تولد ، استرس قبل وپس از تولد ، عفونت سیستم اعصاب مرکزی
     ویژگی های کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن:
    کلمه به کلمه خواندن ، خواندن با اشتباه به صورت حذف ، افزودن و دگرگون ساختن کلمات ، مشکل در تفکیک بین حروف ازنظر شکل واندازه، ضعف درهجی کردن ، حذف کردن حرف اضافه و ربط ،به نقطه گذاری توجه ندارد واز توجه به معنای لغت غافلند، حدس زدن کلمات ، کلماتی که خوانده اند جابه جا تکرار  می کنند ،سرعت خواندن پایین و حداقل فهم از جمله ، عدم تشخیص جز ازکل ، حافظه دیداری وشنوایی ضعیفی دارند، دامنه توجهشان کوتاه است وتمرکز کافی ندارند ، احساس نامیدی و بی لیاقتی یا کم جراتی دارند وتمایل به خواندن ندارند .
     پیش نیازهای خواندن
    گفتار وزبان سالم ، حافظه بینایی ، دقت بینایی ، ادراک بینایی، توالی بینایی ، حافظه شنوایی ، دقت شنوایی ،ادراک شنوایی ،توالی شنیداری ، درک مفهوم ، علائم نوشتاری ، (زبان ، فعل ، ضمیر )، سازماندهی آغاز و پایان متن
    راهکارهای تقویت خواندن :
    پرورش دقت و توجه مانند (پیداکردن اختلاف دو شکل )، تقویت نوروسایکولوژی(لی لی کردن باهردوپا ،پریدن جفت پا به جلووعقب …….) ، بازی اسم و فامیل ، تعریف کردن چیستان و لطیفه، پازل ،ماز ، ترکیب کردن صامت و مصوت ها ، داستان های دنباله دار و مرتب کردن تصاویر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.