دریانیوز// هرمزگان که در درآمدزایی سردمدار استانهای کشور است، از آن طرف در فقروفلاکت ،بيکاري و گرانی هم اول است و آموزش و پرورش دانش آموزان و مدارس و بخصوص دانش آموزان مدارس شبانه روزی و خوابگاه های شان هم در استان متاثر از این محرومیت ها می باشند.
هنوز مانند یکی دو سه دهه گذشته و علی رغم اقدامات صورت گرفته ، اما کمبود مدرسه و معلم و مدارس فرسوده را در هرمزگان داریم و از آن طرف هزینه های سربه فلک کشیده تحصیل باعث شده برخی از دانش آموزان عطای درس خواندن را به لقایش ببخشند.علاوه برمناطق حاشیه ای مرکز استان ، در شهرستان ها و روستاهای هرمزگان شرایط تحصیل وخیم تر است. در برخی از مناطق مانند بشاگرد تعدادی مدرسه شبانه روزی در این سالها احداث و راه اندازی شده اند که خوابگاه دارند تا دانش آموزان از روستاهای اطراف به این مدارس بروند و درس بخوانند و در همان خوابگاه ها زندگی کنند، اما سرانه این مدارس و امکانات جوابگوی نیازهای شان نیست و مدارس روستایی مانند بلبل آباد که فرسوده است و نیاز به تجهیزات آموزشی و خوابگاهی دارند و در سالهای اخیر بارها در این حوزه نوشتیم و هنوز اقدام مناسبی نشده است.
برخی از مدیران مدارس شبانه روزی به مغازه ها و…. بدهکارند و برای تامین مواد غذایی جهت پختن غذا برای دانش آموزان با مشکل مواجهند و حتی به تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی هم نیاز دارند .مدیران و معلمان بجای اینکه به حوزه آموزش و پرورش نسل آینده در این مناطق بپردازند ، دغدغه هزینه های خوردوخوراک دانش آموزان، تشک و پتو و نوشت افزار و…. را دارند. موادغذایی و از جمله برنج که افزایش چندبرابری قیمتی را داشته است ، شرایط را در مدارس شبانه روزی سخت تر کرده اند. گوشت هم بیشتر از عقیقه و نذری ها و کمک های مردمی گهگاهی تامین می شود و بیشتر اوقات در غذای دانش آموزان مرغ و گوشت دیده نمی شود.
به لحاظ آموزشی این مناطق هم شرایط مساعدی ندارند و خانواده ها گلایه مندند و این شرایط نامساعد باعث اُفت تحصیلی و بی انگیزگی دانش آموزان شده است. زمانی که به حوزه تحصیل دانش آموزان توجه چندانی نشود و این دانش آموزان بخواهند در کنکور با دانش آموزان استان هایی رقابت کنند که دانش آموزان شان در شرایط بسیار بهتری تحصیل داشته اند، بطور حتم از رقابت در کنکور باز می مانند و در دانشگاه های خوب قبول نمی شوند. نتیجه اش هم کمبود نیروی تحصیلکرده بومی در استان و شهرستان هاست که نمی توانند در حوزه بهداشت ودرمان ، صنایع ، ادارات و….جذب شوند. از آن طرف وقتی دانش آموزان با اینشرایط سخت معیشتی ، آموزشی ، بی انگیزگی و…بخواهند درس بخوانند، بعد از مدتی بخشی از آنها ترک تحصیل می کنند ویا از تحصیل بازمی مانند.
رفت و آمد به مدرسه در آن جاده های کوهستانی با وانت و… هم بسیار خطرناک است و دانش آموزان زیادی نیز جان شان را در اینسالها از دست داده اند و برخی والدین خودشان می گفتند ترجیح می دهند فرزندشان زنده بماند تا اینکه در راه درس خواندن ودر مسیر رفت و برگشت به مدرسه جانش را ازدست ندهد. با اینشرایط اگر قرار است دانش آموزان در مدارس شبانه روزی درس بخوانند ودر خوابگاه ها زندگی کنند ، حداقل بایستی امکانات و تجهیزات آموزشی و امکانات خوابگاهی و رفاهی و غذای مناسبی داشته باشند وبا زجر و درد و گرسنگی و سوء تغذیه درس نخوانند .
صنایع استان در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان بایستی از دانش آموزان در مناطق محروم هرمزگان حمایت کنند وبرایشان مدرسه استاندارد بسازند و مدارس فرسوده شان را بازسازی کنند، در ساخت و تجهیز خوابگاه های دانش آموزی بایستی مشارکت داشته باشند و مواد غذایی و تجهیزات آموزشی ، آزمایشگاهی و رفاهی و خوابگاهی برای این دانش آموزان محروم در راستای ایفای نفش مسئولیت های اجتماعی شان فراهم نمایند تا آنها نیز بتوانند در شرایط نسبتا عادلانه درس بخوانند و از درس و تحصیل بازنمانند و بتوانند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند و به مردم استان و شهرهای خودشان خدمت کنند.
اینکه مسئولان می گویند چرا برخی از دانش آموزان درس و مدرسه را رها می کنند وبه سمت قاچاق و… می روند، یکی از دلایلش همین موضوع است . دانش آموزان در مناطق محروم استان شرایط مناسب برای تحصیل را ندارند و توان تامین هزینه های سنگین تحصیل را هم ندارند. در خوابگاه های دانش آموزی هم شرایط مناسبی را ندارند .حتی از غذای مناسبی در خوابگاه ها برخوردار نیستند وسرانه پرداختی به مدارس توسط آموزش و پرورش جوابگوی نیازهای دانش آموزان شبانه روزی خوابگاهی نیست.اینشرایط سخت تحصیل دانش آموزان محروم و همچنین کمبود معلم و یا معلمانی که خودشان با مشکلاتی مواجهند ، باعث شده است تحصیل محرومان بگونه ای باشد کهبرخی از دانش آموزان حتی نمی توانند دیپلم شانرا بگیرند و کمتر دانش آموزی وارد دانشگاه های درجه و خوب کشور می شود و این دانش آموزان محروم از شرایط تحصیلی مناسب نمی توانند در منطقه خودشان هم در آینده به مردمان شان خدمت کنند.
در این مناطق که خانواده ها چندفرزندی هستند و بایستی حمایت بیشتری شوند، اما نه از حمایت های لازم دولتی برخوردارند و نه صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان به آنها می رسند و در نتیجه افزایش مشاغل کاذب در محروم ترین مناطق استان هم شاهدیم. قاچاق سوخت ومشاغل کاذب که خانمانسوز است ودر شرق استان در حال افزایش است ، اما بایستی آسیب شناسی شود که چند درصد آن به شرایط تحصیلی و معیشتی مردمان این مناطق محروم ارتباط دارد و چه اقدامی بایستی صورت گیرد. زمانی که حداقل امکانات آموزشی و رفاهی برای دانش آموزان استان و بخصوص روستاها و محلات و مدارس شبانه روزی و خوابگاهی فراهم نیست و تحصیل در شرایط بسیار سختی را تجربه می کنند ، چه انتظاری از این دانش آموزان می توان داشت؟
نهادهای انقلابی از جمله بنیاد مستضعفان وصنایع وابسته از جمله فولاد کاوه ، شرکتسینا، بانک سینا ، بیمه سینا و…. بایستی اقدامات اثرگذاری را در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی به محرومان شرق استان وبشاگرد وجاسک و….و حتی محلات حاشیه ای مرکز استان وسایر مناطق شمالی وجنوبی وغربی هرمزگان محروم و… داشته باشند تا دانش آموزان بدون دغدغه درس بخوانند و در کنکور در شرایط مناسبی بتوانند رقابت کنند .
همچنین بایستی دانش آموزان در کنکور امتیازاتی داشته باشند تا تحصیل کنند وبعد بتوانند در استان و منطقه خودشان خدمت کنند. در بلبل آباد بشاگرد که روستای بدون دود لقب دارد، فعالیت های قرآنی خوبی انجام می شود و کودکان و نوجوانان حافظ وقاری قرآن تربیت شده ودوره های حفظ قرآن در تابستان ها برگزار می شود وعلاقمندان از روستاهای اطراف هم به بلبل آباد می آیند، اما موسسه قرآنی فعال در روستا برای ساخت ساختمان و تجهیز آن نیاز به حمایت دارد که اگر این موسسه ساخته شود و قرآن آموز و حافظ در راستای لبیکبه فرمایش رهبرمعظم انقلاب برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن تربیت شوند، بخشی از معضلات و مشکلات در این مناطق همبرطرف می شود که خیرین و صنایع و از جمله فولاد کاوه بایستی از چنین اقدامات فرهنگی و قرآنی حمایت کنند.
ثبت دیدگاه