حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3233 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • معرفی اختلال دیکته
    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۰۱
    شناسه : 4616
    بازدید 1471
    9
    در شماره قبل اختلال یادگیری را اینگونه تعریف کردیم ؛ به زبان ساده ، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: در شماره قبل اختلال یادگیری را اینگونه تعریف کردیم ؛ به زبان ساده ، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این  می تواند در یادگیری اطلاعات و  مهارت های جدید و استفاده از آنها باعث مشکل شود. متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن ، ریاضیات ، استدلال ، شنوایی و گفتار است.همچنین میزان شیوع اختلال یادگیری، علایم  دانش آموزان دارای اختلال یادگیری یا مشکلات ویژه یادگیری، شناسایی و تشخیص کودکان دارای ناتوانی های یادگیری، مراحل ارزیابی و تشخیص در مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری ،در این  زمینه ها هم به اختصار توضیحاتی عنوان شد.
    در این شماره با اختلال دیکته آشنا خواهیم شد.
    دیسگرافی یا اختلال در املا یک اختلال عمده در نوشتن است این اختلال یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است. این اختلال همانند سایر اختلالات یادگیری درخواندن، نوشتن و ریاضی در دانش آموزانی که با وجود داشتن هوش طبیعی و تحصیل در مدارس عادی به کار برده می شود..
     ویژگی های دانش آموزان دارای اختلال دیکته
    نوشتن ناخوانا و ناشیانه، وجود جزییات متناقض در نوشته ها
    مشکل در تجسم کردن شکل حروف
    عدم انگیزه و داشتن مقاومت بسیار در نوشتن
    رو نویسی کند و بسیار پر زحمت
    گرفتگی عضله و شکایت از حالت دست در هنگام نوشتن
    مشکلات زیاد در فکر کردن و نوشتن به طور همزمان
     از جمله رایج ترین مشکلات در اختلال املا می توان به مواردی از این قبیل اشاره کرد
    عدم تشخیص حروفی که صدای یکسان ولی نوشتاری متفاوت دارند.
    جا به جا نویسی حروف یک کلمه
    جا انداختن آخرین حرف یک کلمه
    کم و زیاد گذاشتن دندانه- نقطه و یا نگذاشتن سرکش
    سرهم نوشتن یا جدا نوشتن کلمات
    عدم تشخیص حروف استثنا
    اصلی ترین علل اشتباهات در دیکته نویسی
    – ضعف در حافظه دیداری به عبارتی عدم تشخیص حروفی که صدای یکسان ولی نوشتاری متفاوت دارند مانند منزور و منظور
    – حافظه شنیداری در زمانی که دانش آموز نتواند مطالب شنیده شده را در ذهن خودنگه دارد و در هنگام نوشتن حروف و کلمه یا جمله دچار فراموشی می شود در واقع این مشکل به معنای جا انداختن کلمه است.
    – حساسیت شنیداری مثلا مسباک به جای مسواک
    – مشکلات مربوط به آموزش مانند می گوفت به جای می گفت و یا دیدنه پدر به جای دیدن پدر
    – دقت و توجه که شامل جا انداختن کلمه و یا حروف در کلمه، کم و یا زیاد گذاشتن دندانه ، نقطه و یا سرکش ها به عنوان مثال سرگش به جای سرکش و یا سببز به جای سبز
    – وارونه نویسی – قرینه نویسی
    – حافظه توالی دیداری در زمانی که دانش آموزی در پشت سر هم نوشتن حروف که یک کلمه را می سازند دچار مشکل می شود مانند مارد به جای مادر
    – تمیز دیداری در زمانی که دانش آموز در تشخیص مواردی که نزدیک به هم هستند و شباهت ظاهری دارند دچار مشکل می شود مثلا حروف س و ش، ر ز ژ
    – بدخط نویسی
    – سرعت عمل در دانش آموزانی که بسیار کند می نویسند.
    در ادامه به تعدادی از راهکارهای درمانی در شماری از مشکلات رایج در املا اشاره می گردد.
    • برای تقویت حافظه دیداری، با استفاده از چوب کبرت، شکل های ساده ای را بسازید تا دانش آموز الگوی شما را ببیندو شکل را درست نماید و در مرحله بعد الگویی که ساخته اید را بپوشانید و دانش آموز از حفظ طرح را بازسازی نماید.
    • برای تقویت حافظه شنیداری از دانش آموز بخواهید تا به تماشای یک برنامه تلویزیونی بپردازند و بعد از گذشت مدت کوتاهی از او در مورد برنامه و مطالبی که در گفت و گو شنیده سوالاتی بپرسید.
    • برای دانش آموزانی که از حساسیت شنیداری پایینی برخوردارند. شیوه گوش دادن به رادیو و تماشای تلویزیون را تغییر دهید. یعنی از او بخواهید تا با صدای آهسته و پایین به تماشای تلویزیون بپردازند لازم به ذکر است از ابتدا باید به تدریج این کاهش صدا صورت گیرد.
    • جهت تقویت دقت و توجه می توان دو تصور به ظاهر مشابه با اختلافات در جزییات و ریزه کاری ها در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید این تفاوت ها را پیدا کند. در تمرین دیگر جهت تقویت دقت و توجه می توانید کلمه ای را با ماژیک به صورت درشت روی کارت بنویسید تا دانش آموز ردگیری کند و بخواند. سپس در پشت همان کارت کلمه را بنویسید به طوری که فقط یک نقطه ی آن را نگذارید و یا بیشتربگذارید و از او بخواهید نقاط زیاد و یا کم را اصلاح کنند.بحث پیرامون اختلال در دیکته همانند سایراختلالات در یادگیری و همچنین راهبردهای درمانی پیرامون تمامی این اختلالات بسیاروسیع و جامع بوده و از علاقمندان جهت مطالعه و کسب آگاهی بیشتر دعوت می گردد با مراکز مشکلات ویژه یادگیری تماس حاصل فرمایند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.