حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3648 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • معابر تنگ، بلای اطفای حریق در آتش سوزی ها
    ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
    شناسه : 19699
    بازدید 199
    3
    دریانیوز// در یکی دو دهه اخیر که صدها گزارش و مقاله و... در رسانه ها از وضعیت محلات و بافت های فرسوده هرمزگان منتشر شده ، همواره بر بازگشایی معابر جهت افزایش امنیت و خدمات‌رسانی و رفع مشکلات موجود تاکید شده که متاسفانه به این موضوع کمترتوجه شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در یکی دو دهه اخیر که صدها گزارش و مقاله و… در رسانه ها از وضعیت محلات و بافت های فرسوده هرمزگان منتشر شده ، همواره بر بازگشایی معابر جهت افزایش امنیت و خدمات‌رسانی و رفع مشکلات موجود تاکید شده که متاسفانه به این موضوع کمترتوجه شده است.

    در سال جاری نیز قرار بود چندین معبر در محلات بندرعباس بازگشایی شود تاکنون که‌ نیمی از سال گذشته، اما اخباری در این حوزه منتشر نشده است . اما شهردار بندرعباس از صنایع درخواست کرد برای بازگشایی معابر در محلات مشارکت کنند و اعلام کرد هر معبری که با مشارکت صنایع احداث شود، به نام همان صنعت نامگذاری می شود تا مردم اثرات وجودی صنایع را در شهرشان لمس کنند.

    متاسفانه بدلیل شرایط خاص املاک در بافت فرسوده شهرهای مختلف استان و از جمله بندرعباس ،بارها املاکی در آتش سوزی ها در مناطق حاشیه ای و بافت فرسوده سوخته اند و بدلیل عدم امکان ورود و یا ورود سهل و سریع خودروهای آتش نشانی به داخل محلات، بدلیل وجود کوچه های تنگ وباریک در این مناطق، املاک سوخته و به خاکستر تبدیل شده اند و خسارات زیادی به مردم وارد شده است .

    از طرفی دیگر امکان ورود آمبولانس به این مناطق به راحتی امکان‌پذیر نیست و تاکنون شهروندان زیادی نیز جان شان را در همین مناطق شهری و حتی مرکز استان ازدست داده اند. اگر که حوادث غیرمترقبه ای مانند زلزله رخ دهد ویا سیلاب وارد محلات شود و خانه های فرسوده فروبریزند ، امکان امدادرسانی و ورود خودروهای امدادرسان به بسیاری از محلات وجود ندارد و ممکن است آمار تلفات افزایش یابد .

    با این شرایط بایستی استانداری ، راه وشهرسازی و شهرداری و… برای بازگشایی معابر اقدامات لازم را داشته باشند و صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی شان در این حوزه مشارکت کنند تا بازگشایی معابر تسریع شود. درحال حاضر بخشی از شبکه جمع آوری فاضلاب در محلات حاشیه ای وبافت فرسوده شهر بندرعباس نیز بدلیل عدم بازگشایی معابر در برخی از این مناطق ،تکمیل نشده است‌.

    در بازارهای شهرهای مختلف استان از جمله بندرعباس نیز شرایط مناسب نیست و امکان ورود سهل خودروهای آتش نشانی وجود ندارد و در آتش سوزی ها خسارات زیادی به بازاریان وارد می شود و گویا تا آتش سوزی گسترده ای رخ ندهد و ده‌ها نفر در آتش نسوزند و جان ندهند ، مسئولان برای ایمن سازی و بازگشایی معابر در بازارها اقدامی انجام نمی دهند.

    بازارچه ۲۲بهمن بندرعباس هم ناایمن است و یک دهه قبل که آتش سوزی در این بازارچه خبرساز شد و خسارات زیادی را به بازاریان وارد کرد، وعده هایی برای ایمن سازی بازار داده شدو بعد از مدتی هم وعده ها فراموش شد.هفته قبل هم که بازار قدیم قشم دچار آتش سوزی شد و زمان زیادی برای اطفای حریق صرف شد،مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این زمینه گفت:معابر مناسب مهم‌ترین عامل در مدیریت بحران است.

    وی بازسازی معابر بافت قدیم شهرها را مهمترین عامل در کنترل بحران های مختلف در این بخش ها دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. یکی از موانع مهم در مسیر کنترل بحران ها در بافت قدیمی شهرها، معابر نامناسب است که با توجه به دستور استاندار در جلسات متعدد بازآفرینی شهری هنوز تعریض‌ها و بازگشایی ها بطورکامل انجام نشده است.خسارت های جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی و حوادث در بخش‌های قدیمی شهری معمولا به دلیل طولانی شدن زمان مدیریت و کنترل بحران، افزایش می یابد.

    وی با اشاره به حادثه آتش سوزی بازار قدیم قشم، تصریح کرد: متاسفانه معابر کم عرض بازار باعث شد، اطفا آتش نزدیک به ۱۴ ساعت زمان ببرد و با تلاش همه جانبه تیم ۹۰ نفره آتش نشانان مرکز استان و شهرستان پس از تخریب بخشی از بازار انجام شود.مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، پیرو تأکیدات استاندار از همه فرمانداران و شهرداران استان خواست این زنگ خطر را جدی بگیرند و با قید فوریت موضوع بازآفرینی بافت های فرسوده و قدیمی شهری را در دستورکار قرار دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.