حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4059 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آذر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • مطالبه گر باشیم یا به دردسرش نمی ارزد؟
    ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۵:۱۳
    شناسه : 21563
    بازدید 185
    4
    دریانیوز//- جلوی در خانه ایستاده و به چاله ی عمیقی که بعد از یک پروژه عمرانی هنوز پُر نشده نگاه می کند.
    ارسال توسط : نویسنده : معصومه ناصری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//– جلوی در خانه ایستاده و به چاله ی عمیقی که بعد از یک پروژه عمرانی هنوز پُر نشده نگاه می کند. خودرویش چند باری توی چاله افتاده.
    می گویم چرا پیگیرش نمی شوی تا بیایند چاله را پر کنند؟ می گوید : « ای بابا حوصله داری! مگر خودشان نمی دانند؟»
    – چند هفته در نوبت ام آر آی مانده و حالا که نوبتش شده می گویند دستگاه خراب است. می گویم کاش برای پیگیری می رفتی پیش رئیس بیمارستان.
    می گوید: «دلت خوش است ها! از اولش باید می رفتم شیراز. به حرف من و شما که دستگاه ام آر ای جدید نمی آورند.»
    – به مادرش قول داده ببرتش مشهد..بلیط هواپیما گران است و بلیط قطار گیر نمی آید….

    مطالبه گری یکی از راه های دستیابی به خواسته ها و حقوق شهروندی در جامعه است و اگر در قالبی صحیح ارائه شود باعث رشد و پیشرفت هر منطقه ای می شود. فرقی نمی کند خواسته ما رفع خاموشی بوستان محله مان باشد یا بهره برداری از پایانه مسافربری جدیدی که تکلیفش معلوم نیست یا حتی تمدید قراردادمان با شرکتی که در آن کار می کنیم ، مهم این است که پیگیر باشیم.

    پیگیری می تواند تغییر ایجاد کند و مسئولان را به بازنگری در اقداماتشان وادار نماید.اما چرا گاهی دنبال حق و حقوقمان نمی رویم؟ شاید چون تصور می کنیم مطالبه گری یعنی اعتراض و روزگاری کسی به ما گفته که یک آدم خوب باید سرش به کار خودش باشد. مدام در پی مطالباتش از این اداره به آن سازمان نرود و در مقابل کمی ها و کم کاری ها زبان به دهان بگیرد و در یک کلام معترض نباشد! گاهی محافظه کار می شویم و گمان می‌کنیم اعتراض ممکن است در آينده به ضررمان تمام شود! گاهی هم پیگیر مطالبات بودن مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار ست که خود مساله دیگری ست.

    اما باید بدانیم مطالبه گری تعارضی با نظام اجتماعی ندارد و اتفاقا باید مورد استقبال مسئولان قرار بگیرد و خودشان ظرفیتش را ایجاد کنند.مثل اختصاص یک شماره تلفن برای پاسخگویی و پاسخی مناسب و شایسته جایگاه مردم که باعث جلب اعتماد شود نه دلسردی آنها. طوری که احساس کنند به خواسته شان رسیدگی شده یا در آینده ای نزدیک به نتیجه مطلوب خواهند رسید. کارشناسان معتقدند ضعف مطالبه گری از طرف مردم در نهایت باعث ضعف پاسخگویی مسوولان می شود و همان می شود که مشکلات شهری و پروژه های نیمه تمام عمرانی و فرهنگی و بهداشتی از یک دولت به دولت دیگر و از یک مدیر کل به مدیر کل بعدی منتقل می شوند و آسیب واقعی اش را خود مردم می بینند. به همین علت مطالبه گری که در واقع بخشی از روند اصلاح یک مجموعه محسوب می شود، جزو جدایی ناپذیر یک شهر، روستا، استان و کشوری رشدیافته است.

    البته در مسیر مطالبه گری باید صبور باشیم، وقت بگذاریم، از قانون کمک بگیریم و هر جا لازم شد در قالب گروه و تشکل های صنفی اقدام کنیم و ادب و احترام را هم حفظ نماییم.در هرمزگان که همواره با چالش های منحصر به فردی در حوزه های اقتصاد و اشتغال، آموزش و درمان، گردشگری و زیرساخت ها مواجه هستیم ، بدون شک مطالبه گری به شکل مثبت به تغییرات مهمی می انجامد؛ البته به شرطی که از طرف بعضی مسوولان بدون پاسخ نماند و به نا امیدی و نارضایتی اجتماعی منجر نشود. مخلص کلام همان است که رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای فرمودند: «پرچم آرمان خواهی و مطالبه گری را زمین نگذارید.» ( ۲۸/۰۲/۱۳۹۹) Khamenei.ir

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.