حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3436 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 15 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مسجد، بهترین پایگاه برای قدم گذاشتن در مسیر مداحی
    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۳۷
    شناسه : 17953
    بازدید 179
    2
    مداح هرمزگانی عنوان کرد دریانیوز// مداح هرمزگانی گفت: مسجد بهترین پایگاه برای قدم گذاشتن در مسیر مداحی است
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مداح هرمزگانی گفت: مسجد بهترین پایگاه برای قدم گذاشتن در مسیر مداحی است

    دریا: لطفاً خودتان را بصورت کامل معرفی کنید؟

    – فرشید پورسعادت متولد ۱۳۶۶ در یک خانواده مذهبی در شهر بندرعباس به دنیا آمده ام و دارای دو فرزند بنام های آقا امیر حسین و مبیناخانم هستم.

    دریا: از چه زمانی در دستگاه اهل بیت علیهم السلام شروع به مداحی کردید و مشوق شما در این مسیر چه کسی بود؟

    – بنده از همان سنی که خواندن و نوشتن را یاد گرفتم علاقه زیادی به قرآن کریم داشتم که با همراهی خانواده مخصوصا پدر بزرگم که خدا رحمتش کند به کلاس های روخوانی و ترتیل خوانی قرآن رفتم و در مدرسه و مکان هایی مانند مسجد شروع به خواندن قرآن و مکبری نمودم و در همین مسیر در مسابقات زیادی شرکت کردم که مقام هایی در سطح استان به دست آوردم.

    علاقه بنده به مداحی از سن ۱۳ سالگی آغاز شد که در آن زمان، شرایط برای خواندن نوجوانانی مثل ما کم بود و یادم می آید خیلی اصرار به خواندن دعا در مسجد داشتم که خیلی کم اجازه خواندن می‌دادند؛ اما با پشتکار و علاقه خیلی زیادی که داشتم توانستم این اعتماد را جلب کنم که من هم می توانم دعا خوانی خوبی داشته باشم.

    خیلی از نوجوانان به بنده مراجعه می کنند برای مداحی و زود دلسرد می شوند تا به این عزیزان اجازه خواندن داده شود، خوبه بگویم بنده برای مداحی نزدیک به ده سال تلاش کردم که دوستان به بنده اعتماد کنند و توفیق اهل بیت(ع) بود که الان در مراسمات برای نوکری دعوت می شوم. بهتر است نوجوانان و جوانان ما بدانند در کار اهل بیت(ع) نباید زود ناراحت و دلسرد شوند.

    دریا: اولین بار در کدام هیئت مداحی کردید و در حال حاضر مداح کدام هیئت هستید؟

    – به لطف خدا و اهل بیت(ع) در مسجد جامع ۲۲ بهمن که محل سکونت بود شروع به مداحی کردم و بعد از آن در هیئاتی که بنده را برای نفس زدن و نوکری دعوت می کردند اجرا داشتم و اعتقاد دارم یک مداح برای شروع کردن بهترین پایگاه را مسجد باید قرار داده و مهمترین اجرای مداحی را دعا خوانی و مناجات خوانی می‌دانم و بعد روضه خوانی و سینه زنی، ولی متاسفانه در حال حاضر نوجوانان عزیز که به بنده مراجعه می کنند از همان اول می خواهند وارد روضه خوانی و سینه زنی شوند که به نظر من بهتر است از پایه که همان دعا خوانی بوده شروع کنند.

    دریا: در مداحی چه سبکی را دنبال می کنید و چرا به این سبک روی آوردید؟

    – بنده دعا خوانی،روضه خوانی و سینه زنی به همان سبکی که در کشور وجود دارد دنبال می کنم. از آنجایی‌که دعا خوانی را خیلی دوست داشته به این سبک اجرا اشتیاق بیشتری دارم ، وارد اجرای سبک سنتی نشده ام، چون اجرای سنتی صدای بسیار رسایی می خواهد.

    دریا: اولین سبک سینه زنی که خواندید چه شعری بود و در کجا نفس زدید و حس خود را در آن زمان بیان کنید؟

    – اولین شعر در هیئتی به نام سید الشهدا(ع) بود که قبلا در منزل کربلایی مولایی واقع در ۶۰۰ دستگاه حدود ۱۵ سال قبل بود و آن روز را یادم نمی رود، چون بهترین اتفاق زندگی مداحیم بود از آنجا خیلی از دوستان صدای بنده را شنیدند و دعوت مراسمات هیئات دیگر شروع شد. و شعری که خواندم « هوای عشقت/ منو کشونده
    به روضه های/حرم رسونده میام دوباره / من صاف و ساده » بوده است.

    دریا: اولین شعر در مناجات با امام عصر(عج) که خواندید چه بود؟

    – اولین شعر که در مناجات خواندم، یک بیت آن را یادم می آید:
    « تو را به آن قلب شکسته کی میایی/
    تو را به آن دو دست بسته کی میایی/
    آقام آقام آقام آقام کی میایی »

    دریا: آیا سبک هایی که در زمان مرثیه و ولادت اهل بیت(ع) نفس می زنید تا حالا شده از سبک شما انتقادی داشته باشد؟

    – درباره خواندن اشعار، سبک و نوحه ها بله، به مراتب گفته شده این سبک مثلا خوب نبوده و یا شعر اشکال داشته و بنده در خیلی مکان ها پذیرفته ام، چون اعتقاد دارم انتقاد باعث پیشرفت می شود البته انتقاد سازنده و نه ایراد گیری که بعضی دوستان به مزاجشان خوش نمی آید می گویند اینجا اشکال دارد.

    دریا: همراهی مردم و عاشقان ائمه اطهار(علیهم السلام) در این سبک مداحی که دنبال می کنید، چگونه است؟

    – مطلبی که حائز اهمیت است این بوده که خوشبختانه مردم بندرعباس بیشتر تمایل به روضه دارند و این سبکی که بنده اجرا می‌کنم با استقبال زیادی روبرو شده و بازخورد خوبی تا الان داشته و خدا را شاکرم که لطف خدا و اهل بیت(ع) شامل بنده شده تا برای آنان نفس بزنم.

    دریا: آیا در خلوت خود شعری سروده اید؟

    🔸بله شعر گفتم ولی بیشتر برای دل خودم بوده و به خاطر اینکه شعر قوی نبوده در مراسمات خیلی کم استفاده کردم چون بنده اعتقاد دارم شعری که سروده می شود باید از هر نظر دارای محتوای قوی باشد که مستمعین از شعر حس خوبی دریافت کنند.

    دریا: در زمان خلوت و مناجات خود با حضرت سیدالشهدا(ع) کدام یک از اشعار به دل خودتان می نشیند؟

    – مناجاتی که همیشه در آخر جلساتم می خوانم
    « ای که از روز ازل ما را جدا کردی حسین/
    یک نگه کردی و ما را مبتلا کردی حسین/
    گر نبودی باب توبه تا قیامت بسته بود/
    باب رحمت را به روی ما تو وا کردی حسین »

    دریا: به نظر شما یک مداح برای استفاده بهتر مستمع چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و یا به تعبیری چه رویکرد، خط و مشی را باید دنبال کند؟

    – مداحی هنر والایی است که اهل بیت(ع) با رواج دادن مرثیه سرایی برای حضرت سید الشهدا(ع) با آموزش به دیگر افراد در مرثیه سرایی برای اهل بیت (ع) خصوصا امام حسین(ع) این سنت را ایجاد کردند که افراد مثل حقیر در این راه قدم گذاشتم ان شاالله مورد قبول مادر سادات حضرت زهرا(س) قرار بگیرد.

    دریا: بحمدالله حضور جوانان در هیئت ها پررنگ شده، اشعار و سبک هایی که امروز نسل جوان دارد دنبال می کند و بعضا با نقد عموم مردم مواجه می شود، این امر را چگونه ارزیابی می کنید؟

    – الحمدالله حضور جوانان در دهه اول محرم سال جاری خیلی چشمگیر بود و در مراسمات می دیدم باچه شوقی برای حضرت سیدالشهدا(ع) اقامه عزا می کنند، اما نباید بعضی اجراهای مداحان را نادیده گرفت، گاهی این اشکال وارد است، من این امر را در نبودن معلم و استاد می بینم ما هم که می بینید در اجرا به این مرحله رسیدیم پای درس خیلی از دوستان و پیر غلامان حسینی بوده ایم و از تجربیات، اخلاق و منش این بزرگواران یاد گرفته ایم.

    بنده برای اینکه بتوانم راهکاری برای این معضل داشته باشم از دوستان مداح و بانیان ما که یک مقدار ریش سفید تر در امر مداحی هستند می خواهم پیش قدم شوند و با حضور در مراسمات این عزیزان با صحبت و نصیحت بتوانند مقداری از این تنش ها را کم کنند.

    دریا: برای جوانانی که می خواهند در عرصه خادمی و مداحی اهل‌بیت‌(ع) وارد شوند چه توصیه ای دارید؟

    – توصیه بنده این است که مسجد بهترین و موثرترین پایگاه برای قدم گذاشتن در مسیر مداح شدن و با تمرین و پای درس اساتید نشستن در این راه و توسل به خدا واهل بیت(ع) می توانند در امر مداحی موفق باشند.

    دریا: نظرتان در مورد رشد مداحان در هرمزگان چه بوده و چه راهکاری برای رشد جوانان در عرصه مداحی ائمه اطهار(ع) دارید؟

    – نظر بنده به جوانانی که می خواهند در عرصه مداحی فعالیت داشته باشند این است باید پای درس اساتید و ریش سفید های این عرصه زانوی ادب بزنند و باید بدانند با یک دهه ی محرم و یا چند تا مراسم هیئتی نمی شود یک مداح خوب شوند بلکه سال های سال باید کسب علم و آگاهی کنند تا بتوانند روی مخاطبین تاثیر خوبی داشته باشند.

    بهترین نظری که می‌توانم ارائه دهم شرکت در کلاس های مداحی و استفاده از تجربیات دیگر مداحان و به دوستان مسئول این عرصه که مجمع الذاکرین استان را فعال تر کنند تا دوستان نوجوان علاقه مند با فضای مداحی بیشتر آشنا باشند و همچنین آموزش های مداحی را در این دورهمی ها یاد گرفته و مهمترین رکن که می‌توان به دوستان جوان و نوجوان گفت، کسب ادب در دستگاه اهل بیت(ع) است هرچه متواضع تر باشند در این مسیر موفق تر می شوند.

    دریا: نظر شما با ورود مضامین روز سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و… در نوحه چیست ؟

    – اگر به فلسفه قیام ابا عبدالله حسین (ع) نگاه کنیم متوجه می شویم که حرکت سیدالشهدا چی بود، پدیده‌های اجتماعی مانند انقلاب‌های بزرگ و موج آفرین معمولا دارای یک علت نیستند؛ بلکه در وقوع آنها یک سلسله عوامل و انگیزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دخالت دارد و دارای ریشه‌های دور و نزدیک بسیاری هستند که بدون توجه به آنها، تحقیق درباره آنها منطقی نیست. نهضت عظیم عاشورا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

    این واقعه حماسی و شگفت انگیز از منظر ژرف کاوی تاریخی و جست و جو در ریشه‌های آن، بس تامل برانگیز است. ما با دیدن این واقعه به این نتیجه می‌رسیم برای اینکه راه را گم نکنیم باید داخل مراسمات از شعر و نوحه های حماسی و سیاسی برای بالا بردن سطح آگهی مردم و اطلاع رسانی از وضعیت موجود کشور این گونه اشعار را بخوانیم.

    دریا: آیا تاکنون با مضامین روز سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و… اجرا داشته اید، به چه مناسبت بوده و چه شعری بوده است؟

    – بله همین امسال بنده سبک سینه زنی در خصوص مردم مظلوم فلسطین خواندم که خیلی استقبال خوبی شد و همچنین درباره حجاب اجرا داشته ام واین نشان می دهد مردم هم با این نوع اجراها حس خوبی پیدا می کنند.

    دریا: تاثیر این مداحی و خدمتگزاری بر آستان اهل بیت علیهم السلام روی زندگی شما چه بوده است؟

    – بنده هر چه در زندگی دارم مدیون الطاف خدا و اهل بیت (ع) می دانم و این نعمت را در خانواده خوب، همسرم، فرزندان سالم و دوستان خوب می بینم.

    دریا: چند کلمه می گویم هر چه به ذهنتان رسید بفرمائید؟

    هیئت: – مکانی برای جریان سازی مثبت و ظلم ستیزی و حرف دل مردم را به گوش مسئولین رساندن و کارهای خیر از قبیل کمک به قشر ضعیف و کارهای جهادی و غیره…
    اربعین: – نماد همبستگی کل عالم نه تنها مسلمانان در مقابله با ظالم و زیر بار ظلم نرفتن و ادامه دادن سیره و روش ابا عبدالله الحسین علیه السلام

    رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): نائب امام عصر(عج)

    دریا: در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟

    – آرزوی سربلندی و سلامتی برای تمام مردم کشورم به خصوص مردم نجیب و خونگرم شهر بندرعباس، شهر محبین حضرت ابوالفضل العباس علیه سلام و آرزوی عاقبت به خیری برای همه را از خداوند مهربان خواستارم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.