دریانیوز// پل لاتیدان یک بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه است که در ۸۰ کیلومتری غرب بندرعباس، بین سه روستای نیمه کار، کلمتلی و آرابی، استان هرمزگان قرار دارد.
این اثر در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۰۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست . این پل، بر روی رودخانه کول در جاده لار و ۸۰ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد، از اینرو به پل کول نیز معروف است. در میان دهانههای این پل، چشمه اتاقهایی در دو اشکوب ساخته شده که بر زیبایی این سازه، افزودهاست. این پل، یکی از والاترین نمونههای پلسازی تاریخی کشور است. این بنای باشکوه با قدمتی افزون بر ۵۰۰ سال، دارای ۲۳۳ دهانه و بیش از ۱۰۰۰ متر درازا بوده و در صدر فهرست طولانی ترین پلهای تاریخی ایران قرار داشته است اما علیرغم ثبت در آثار ملی میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، هم اکنون به عنوان یک اثر تاریخی مهجورمانده و کمترشناخته شده برای مردمان هرمزگان و گردشگران، در آستانه ویرانی کامل قرار دارد.
جهانگردان و مورخان چنین روایت می کنند که پل ساروجی «لاتیدان» با معماری و مصالح مختص جغرافیا و اقلیم جنوب ایران، با سرمایه یک بازرگانی هرمزگانی مقیم هندوستان در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب شهر ۴۰۰ ساله «بندرعباس» و بر روی رودخانه سیلابی «کل یا کر» ساخته شده و مهم ترین سازه بازمانده از دوران شکوفایی «جاده ادویه یا فلفل» در دوره زمانی قبل و بعد از سلسله صفویه به شمار می رود.
این پل تاریخی در زمانهای دور محور ارتباطی بندرعباس به لارستان بوده از روستاهای لاتیدان، مُغ احمد، دشت سراهو، کاروانسرای جونگوی، آرابی، قلعه پارو و کهورستان عبور کرده و به لارستان میرسد. با وجود اینکه درازای پل لاتیدان (پلکول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گامهای اندکی برای بازسازی، استحکامبخشی و نگاهداری این پل برداشته شدهاست. بهگونهای که تنها در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمدهاست. از آنجا که این پل، در مسیر آبراههها قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسیهای استحکامبخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آنکه این اثر پس از گذشت سالها بر اثر یک سیلاب سر برآوردهاست، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.
در تازه ترین خبر منتشر شده مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان خبر از مرمت پل تاریخی لاتیدان را داده است که در ادامه می خوانیم .
* مرمت پل تاریخی لاتیدان در بندر خمیر
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان هرمزگان گفت: پل تاریخی لاتیدان توسط انجمن خیرین میراثفرهنگی و مشارکت صنایع مستقر در استان مرمت میشود. محمد محسنی با همراهی احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، حاجیآباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی و سید عبدالله هاشمی عضو انجمن خیرین میراثفرهنگی ۱۴۰۳ از پل تاریخی لاتیدان بازدید کردند.وی در این باره اظهار کرد: در این بازدید مقرر شد این ابرپروژه مرمتی از طریق انجمن خیرین میراثفرهنگی و مشارکت صنایع مستقر در استان با نظر و پشتیبانی استاندار و مجمع نمایندگان و با محوریت اداره کل میراثفرهنگی انجام شود.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان هرمزگان، با اشاره به اینکه پل لاتیدان مربوط به دوره صفویه است که با ۲۲۳ دهانه و بیش از یکهزار متر طول، طولانیترین پل تاریخی ایران بهشمار میرفته، افزود: درحالحاضر، ۲۳۰ متر از طول و ۳۰ دهانه از پل باقی مانده است.وی عنوان کرد: پل لاتیدان نمادی از تاریخ، فرهنگ و هویت منطقه است که نیاز به نگهداری دارد تا به نسلهای آینده منتقل شود و مرمت این پل به منظور حفاظت از ارزشهای تاریخی و معماری آن انجام میشود.
این مسئول تأکید کرد: با بازسازی و احیای این پل تاریخی، پتانسیل جذب گردشگران داخلی و خارجی به منطقه افزایش مییابد و پل لاتیدان با معماری خاص خود میتواند به یکی از جاذبههای گردشگری مهم ایران تبدیل شود.پل لاتیدان در شهرستان بندر خمیر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده و بهشماره ۱۹۹۸ در فهرست آثار ملی بهثبت رسیده است.
ثبت دیدگاه