قسمت دوم
دریانیوز // قاچاق سوخت معادله ای چندوجهی است که روزبه روز ابعادش گسترده تر می شود و بیشتر استانهای مرزی با این بحران مواجهند. البته درحالیکه در قاچاق سوخت تیرپیکان تقصیر به سمت مردم رفته است ، اما برخی دستگاه های نظارتی ،نمایندگان مجلس و… نظرات دیگری هم دارند. رئیس کل دادگستری هرمزگان از ترک فعل برخی از مدیران در سطح ملی هم گفته که در قاچاق سوخت بی تاثیر نیستند.
چند روز قبل هم نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهارات قابل تاملی در خصوص قاچاق سوخت داشت. شفقنا نوشت: نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می گوید: «مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه هاست و اینکه گفته می شود این قاچاق توسط مردم محلی انجام می شود، حرف بسیار غیر کارشناسی و حتی بیربطی است.» فداحسین مالکی در رابطه با قاچاق سوخت از مرزهای سیستان و بلوچستان، گفت: قاچاق سوخت بزرگترین لطمه را به اقتصاد وارد می کند و ما روزانه شاهد هستیم که میلیونها لیتر سوخت از کشور قاچاق می شود که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. وی افزود: گفته می شود این قاچاق توسط مردم محلی انجام می شود که حرف بسیار غیر کارشناسی و بیربطی است،چرا که مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه هاست و متاسفانه به نام مردم منطقه تمام می شود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مگر مردم این منطقه چه توانی دارند که میلیون ها لیتر سوخت قاچاق کنند. بنابراین نیاز است وزارت نفت، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و وزارت کشور با ارائه راهکاری جلوی این قاچاق را بگیرند. ما طی چند سال اخیر سعی کردیم با اجرای طرح «رزاق» سوخت قانونی در اختیار مردم قرار دهیم که از محل حاصل از فروش آن، سودی عایدشان شود ،اما اجرای این طرح با موانع و مشکلاتی مواجه شده است.
قاچاق سوخت سازمان یافته
نمی توان انکار کرد که حداقل بخشی از قاچاق سوخت، سازمان یافته است که بایستی تدابیر بازدارنده در این حوزه صورت گیرد و بخشی هم به افرادی مربوط می شود کهفقط با دیدگاه تامینمعیشت و کسب رزق و روزی انجام می شود که در این بخش هم بایستی راهکارهای قانونی اندیشیده شود تا هم این بخش قاچاق محسوب نشود و هر فردی بتواند سوختی که متعلق به خودش است و یا میزانی برایش مشخص شود و آن را به فروش برساند و درآمدی داشته باشد و از جولان خودروهای قاچاقچیان در جاده ها و تصادفات مرگبار این خودروهای بی پلاک و…. جلوگیری شود.در شماره قبل گزارش قاچاق سوخت هم نظرات مردم را منتشر کردیم ودر این شماره نیز نظرات برخی دیگر شهروندان را با شما مخاطبان روزنامه دریا به اشتراک می گذاریم.
من معلم هر روز شهادتین خود را می خوانم
این قضیه سوخت فکر نکنم چیز خاصی باشد که نتوان جلوی آن را گرفت .من یک معلم هستم وهر روز میروم یکی از روستاهای شهرتخت وهر روز هم شهادتین خود را می دهم .ماشین های سوخت نه پلاکی دارندو ونه هویتی. در مهرماه چندین تصادف در حوالی روستاهای جلابیرخ داده و عده ای آدم بی گناه سوختند .از طرفی بچه های زیر۱۵ساله سوار بر ارابه های مرگ می نشینند و قاچاق سوخت انجام می دهند و بیشتر آنها ترک تحصیل کرده اند .در پایان این ظرف های بنزینی که در کنار
میوه فروش هایی که بغل جاده کنار پلیس راه قدیم مثل قارچ سر درآورده اند ،از کجا این همه سوخت می آورند و از آن طرف مردم باید برای ۳۰لیتر بنزین یا گازوئیل ساعتهادر صف بایستند واین کارحل نمی شود مگر بایک اقدام کارشناسی و جهادی .
چرا صف های طولانی بنزین؟
درحالیکه برخی مسئولان کشوری هم بصورت رسمی اعلام کرده اند که گازوئیل بیشترین قاچاق سوخت در کشور است و قاچاق بنزین ناچیز است، اما در هرمزگان همچنان صف های طولانی بنزین وجود دارد و گویا برای مسئولان استان، مردم و رانندگان همه شان قاچاقچی هستند.
چقدر از وقت مردم و حتی بنزین خودروهای شان در همین صف ها هدر می رود؟
بنظرم بایستی اقدام مناسب تری صورت گیرد تا مردم در صف های پمپ بنزین ها معطل نشوند. موضوع دیگر اینکه در همه پمپ بنزین ها تعدادی از نازل ها خرابند که باعث می شود معطلی مردم بیشتر شود و بنظرم اگر نازل ها فوری تعمیر شوند و تعداد جایگاه های سوخت در شهر بندرعباس بیشتر شود ،معطلی مردم کمتر می شود. در شهرک پیامبراعظم(ص) حداقل سه تا چهار جایگاه سوخت نیاز دارد راه اندازی شود. حداقل یک جایگاه در شمال این شهرک در اتوبان شهیدرجایی و یک جایگاه دیگر در اطراف ورودی پنجه علی هم اگر راه اندازی شود، از صف های طولانی پمپ بنزین های بندرعباس کاسته می شود.
به دانش آموزانم از عواقب قاچاق سوخت می گویم
من یک معلم هستم که مدت ۱۰سال در روستاهای اطراف جلابی تدریس می کنم .هر روز به دانش آموزان می گویم که قاچاق خوب نیست .بروید دنبال یک شغل با آبرو. می گویم که آخر وعاقبت این کار مرگ یا معلولیت است و همکاران دیگر هم توضیح می دهند راجع به این کار، ولی کو گوش شنوا. چون درآمد خوبی دارد. گاها به من معلم هم می گویند این ماشینت رابده به ما و سر ماه بهترین ماشین را زیر پات بگذار.
ازطرفی من خودم یکی از این جوانان که دیپلم بود وتازه خدمتش راتمام کرده بود وبومی هم بود سفارش کردم رفت سرکار نقشه برداری. دو ماه رفت و گفت ۱۴میلیون تومان برایم صرف نمی کند ودر نهایت هم از آن شغل بیرون آمد و شد راننده ماشین سوخت کش قاچاق و بعداز چندماه یک ماشین پژو صفر کیلومتر ویک وانت هم خرید وبعدش من را مسخره کرد و گفت چندسال کار می کنی که نمی توانی یک ماشین نو بخری؟ برخی جوانان دنبال کار نیستن،دنبال این هستند که پول مفت بدست آورند واز طرفی این کار قاچاق درآمد دارد که بعضی از کارمندان ودهیارها وشوراها وزنها هم این کار را انجام می دهند و ضمنا برخورد لازم هم نمی شود.
متاسفانه روستاهای جلابی واطراف آن شده باراندازسوخت قاچاق که همه آنها بارشان گازوئیل است نه بنزین .پس ماجرا چیز دیگری است که همه ما می دانیم .بچه ۱۲ساله می بیند قاچاق گازوئیل پول دارد، پس چه لزومی می بیند بیاید مدرسه . کارمندی ۳۰سال کار می کند آخرش نمی تواند یک خانه وماشین بخرد. ولی قاچاقچی سوخت در زمان یک سال، خانه وماشین می خرد وتفریحاتش سرجایش .
در پایان شما نگاه کنید که این بنزین فروشهایی که در خیابان امام خمینی حد فاصل شهرک توحید تا پلیس راه قدیم چه جوری ۱۰۰تا ۲۰۰لیتر بنزین را جلویشان گذاشته ومی فروشند. اینها را چگونه تهیه کرده اند در صورتی در کنار آنها پمپ بنزین قرار دارد که همیشه صف های طولانی دارد وخدای ناکرده اگر آتشسوزی اتفاق بیفتد چه حادثه بزرگی اتفاق می افتاد؟ باید جمع شوند.
سود انبوه قاچاق
در خصوص قاچاق سوخت و معضلی که در حال حاضر یقه مناطق جنوب کشور ، بخصوص استان هرمزگان را گرفته می توان چند نکته را ذکر کرد :
۱- این چرخه نامیمون دارای جذابیت مالی بالایی است. یعنی اینکه بدلیل پائین آمدن ارزش پول ملی و همچنین طرف نهایی این معامله که در خارج از کشور است و معامله با معامله گران خارج از کشور و با ارز خارجی انجام می شود ، سود آن بصورت انبوه و در کمترین زمان ممکن تحصیل میشود و این جذابیت و سهولت در کسب درآمد بالا انگیزه ای بالا برای افراد ایجاد می کند که موجب می شود افراد آگاهانه خطرات آن را به جان بخرند، ولی از آن صرفنظر نکنند .
۲- وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و فشارهای مالی در عامه مردم بخصوص در مناطق جنوب به صورتی است که انگیزه افراد را برای اشتغال به این نوع مشاغل کاذب افزایش می دهد .
۳- ناعدالتی در اشتغال در استانهای پردرآمد مانند هرمزگان که عنوان قطب اقتصاد کشور را دارد ، به گونه ای است که فاقدین یا نیازمندان اشتغال را به این سمت سوق می دهد . مثلاً از مجموع اشتغال در صنایع غرب بندرعباس ، عمدتاً فقط مشاغل خدماتی و یا بصورت قراردادی و پیمانکاری ، آن هم با دریافتی حقوق بسیار پائین سهم بومیان این استان است .
۴- از وجود این صنایع بسیار ثروتمند در استان ، فقط ترافیک و آلودگی و تضادهای فرهنگی و مهمتر از همه تورم بالا در بخشهای خدمات ، آموزش ، مسکن و…. نصیب مردم این استان می شود که این تورم و گرانی، انگیزه مضاعف برای پرداختن افراد به این مشاغل کاذب ایجاد می کند .
۵- برخوردهای فعلی با عوامل این پدیده شوم در هرمزگان بازدارنده نیست ؛ چه برخورد با افراد دخیل مستقیم مانند راننده های حمل قاچاق و چه برخورد با زمینه سازان آن مانند برخی کارکنان پمپهای سوخت ، کارکنان شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت و… . برخوردها می بایست عبرت آموز به همراه اعلام عمومی برای عبرت آموزی دیگران باشد .
۶- مسئولین امر بجای برخورد با عوامل اصلی و فرعی قاچاق ، در یک سری تصمیمات غیرکارشناسی و غیرمعقول ، محدودیت ها و مشکلات کوچک و بزرگ برای عامه جامعه و عموم مردم ایجاد می کنند . مثال : با صرف پول بيت المال یک جاده یا خیابان برای استفاده عموم احداث می شود که مثلاً روزانه ۱۰۰ خودرو از آن عبور می کنند. بعد از گذشت مدتی از احداث خیابان مشاهده می شود که از مجموع ۱۰۰ خودرویی که از این خیابان عبور می کنند، ۵خودرو سرعت غیرمتعارف می روند و قانون را زیر پا می گذارند ، مسئول مربوطه بجای اینکه فکری بحال آن ۵ خودرو متخلف کند ، دست انداز و سرعت گیری ایجاد می کند که نه اینکه برای آن ۵ خودرو متخلف بازدارنده نیست و جلوی تخلف آنها را نمی گیرد ، بلکه فقط برای آن ۹۵خودرو دیگر که قانون را رعایت می کنند و استفاده بی دردسر از آن خیابان حقشان است ، مشکل و محدویت و خسارت وارد می کند .
لطفا پیگیری کنید که چرا در جاده بندرعباس میناب این ماشین های شوتی قاچاق جولان می دهند ؟ ماموران پلیس یا پاسگاههای جلابی، قلعه قاضی ومرکزی بیشتر گشت داشته باشند وبرخورد کنند.جلوی پلیس راه باغو جاده مسدود می کنند و به محضی که جلو شان باز شد ، خودروهای سوخت بر می روند. این خودروها چراغ های زنون دارند که در روز کورت می کنند تا چه برسه به شب.اگه راه براشون هم باز نکنی، دم سپری می دهند و به سپر خودرویتان می زنند. راننده هاشون هم بیشتر افغانی هستند. جلو پاسگاه جلابی بروید ببینید ازسمت پشتکو جلابی ،روبروی پاسگاه نیسانهای گازوئیل چطور جولان می دهند.
پیشنهاد می کنم پلیس راه حتما مامور پلیس مسلح وایسته، آخه جدیدا برخی قاچاقچیان مسلح هم هستند.پاسگاه های مربوطه هم درچند قسمت اگه ایست بازرسی بزنند، این مشکل حل میشه.
قرق دریا
دریابانی هم اگر دریا را قرق کنه ،مشکل قاچاق سوخت تا حد زیادی حل میشه. دریابانی روی دریا گشت های خودش بطور مستمر فعال کنه و دریا را بر روی قاچاقچیان ببندند. موضوع دیگر بنظرم با استاندار صحبت کنید که دهیاریها هم با آنها همکاری می کنند. استاندار طی نامه کتبی از دهیاریها بخواهد که در روستایی که قاچاق صورت می گیرد با همکاري استاندار ی ونیروی انتظامی باهاشون برخورد بشه.تریلی می آید، علی آباد حسنلنگی، گازوئیل خالی می کنه، کسی نیست باهاش برخورد کنه.به تریلی هم جی پی اس نصب بشه که بر اساس پیمایش بهشون سوخت بدهند. در برخی روستاها بعضی چند تا تراکتور و ماشین گازوئیل خور خریدند و بیشترشان هم خرابند ،ولی سوخت هرماه می گیرند.
ترافیک روبروی شهرک صنعتی
روبرو شهرک صنعتی جدیدا جهت مبارزه باقاچاق دست انداز زده اند که باعث ترافیک ونارضایتی مردم شده اند.حداقل بالای یک ساعت ونیم باید در ترافیک باشی، درصورتی که هیچ بازدهی ندارد و ماشین های که نباید تردد داشته باشند،از لابلای دیگر ماشین ها تردد می کنند. برخی هم خلاف جهت می روند و مشکلش فقط برای مردم است. اگه می خواهند واقعا برخورد کنند که پاسگاه ایست وبازرسی بزنند مانند دوراهی میناب و حداقل سه لاین باشد واجازه ندهند ماشین ها بروندقسمت زیرجاده و باعث گردو خاک وترافیک شوند.
تخریب محیط زیست دریایی
برخی از قاچاقچیان سوخت روی دریا که باشند و با گشت های دریابانی و … مواجه شوند، سوخت شان را در دریا می ریزند که باعث آلودگی دریا و محیط زیست دریا و آسیب جدی به آبزیان و اکوسیستم دریا شده که بایستی در این بخش مجازات های چندبرابری برای کسانی که سوخت شان را در دریا تخلیه می کنند ،صادر شود تا قاچاقچیان جرات نکنند سوخت شان را در دریا تخلیه کنند.
پاسخگو نیستند؟
قاچاق سوخت در هرمزگان به معضل و مشکل لاینحل تبدیل شده و هیچ مرجعی پاسخگو نیست . نعمت سوخت در هرمزگان به نقمت تبدیل شده است. از یک سو قاچاق گازوئیل و از سوی دیگر بنزین. آن یکی در جاده جان میگیرد و این یکی در صف های طولانی وقت میگیرد. چرا جوانان ما باید در جاده ، طمعه حریق ناشی از برخورد حامل های انرژی باشند؟ چرا باید برای سوختگیری بنزین ، ساعتها در صف های طولانی عمرمان تباه شود؟ کدام مرجع ، سازمان و کدام مسئول باید پاسخگو باشد؟
بارها در جراید و خصوصا در روزنامه دریا به نقد معضل سوخت پرداختیم و نشر داده شده ،ولی جوابی از کسی شنیده نشد.اینها دغدغه ی شهروندانِ استانی است که صنایع بزرگ در آن واقع شده، ولی مردمش همچنان در آتش بی مسئولیتی و بیخیالی مسئولینش میسوزند .
چک کردن حساب های بانکی
کل قاچاق چیان سوخت اصلی در بندرعباس از دویست نفرمگه بیشترند؟ حساب بانکی اونها نیز مشخصه. یک کلان شهرمثل بندرعباس با حدود یک میلیون نفر جمعیت فدای دویست نفر قاچاق چی شدند.
استفاده از ریزپرنده ها
در مورد قاچاق سوخت خواستم بگم اولا با استفاده از ریز پرنده ها ،محل خرید و فروش و تجمع قاچاق سوخت رو مشخص میکنه. به علاوه نقاط جرم خیز نیز بهتر رصد میشه ودیگه قاچاقچیان نمیتونن به راحتی اینکار رو انجام بدن ،در صورتی که مسئولین هم عزم جدی برای مبارزه داشته باشند.
بانی مرگ مردم در جاده
سوختبر ها باعث و بانی مرگ مردم بی گناه در جاده ها شده و امنیت رو از جاده ها گرفتند. در ضمن این کار از سر گشنگی نیست، از طمع زیاده.
نظارت بر جایگاه داران
برخی از جایگاه داران خودشون دستشون با قاچاقچیان سوخت تو یه کاسه است. شما بری جایگاه سوخت ، میگن کارت سوخت نداریم، اما به آشناها خودشون که کارشون سوخت بری هست کارت میدن. نظارت کنید.
توسعه جایگاه های سی ان جی
بایستی جایگاه های گاز سی ان جی در استان افزایش یابد. اما الان در برخی شهرهای استان هیچ جایگاهی وجود ندارد و مردم مجبورند در صف های طولانی بنزین معطل شوند.از طرفی دیگر کارت های سوخت که صد لیتر بنزین سه هزار تومانی شارژ می شود، در چندماه اخیر وقتی می خواهم استفاده کنم ودر نازل پمپ بنزین قرار می دهم ، ۹۷لیتر شارژ شده است. این موضوع را هم منعکس بفرمایید تا رسیدگی شود.
قاچاق بخاطر بیکاری
مردم از بیکاری و گشنگی قاچاق میکنند وگرنه کسی از جونش سیر نشده.
در صف برای ۳۰ لیتر بنزین
متعجبم برای ۳۰ لیتر بنزین باید یکساعت بروی توی صف اما، نمیدونم این اتباع از کجا بنزین میارن آزاد می فروشن سمت جهانبار.تا سه راه سورو بروید ببینید ده نفر وایستادن هر کدام ۵ تا ۲۰ لیتری جلوشون که لیتری ۱۵ میفروشن.بعد از پمپ بنزین سورو هم کاش جمع کنند تمام بنزین فروش های سمت جهانبار به باهنر که اتباع هستند.
ثبت دیدگاه