دریانیوز// قاچاق سوخت و صف های طولانی سوختگیری که در این سالها باعث بروز مشکلاتی زیادی برای شهروندان شده و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ، نمایندگان مجلس ،شوراها، رسانه ها، اقشار مختلف مردم و… نیز همواره نسبت به این موضوع اظهار گلایه کرده اند و خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از صف های طولانی در پمپ بنزین ها و اختصاص سهل بنزین موردنیاز شهروندان و جدا شدن حساب شهروندان و رانندگان از قاچاقچیان سوخت شدند که علی رغم اقدامات صورت گرفته، اما همچنان مردم به صف های طولانی سوخت و ناامنی جاده ها توسط قاچاقچیان سوخت و تصادفات مرگبار اعتراض دارند که بایستی تدابیر لازم در این بخش اتخاذ گردد.
متاسفانه برخی ترک فعل های مدیران حتی در پایتخت کهرئیس کل دادگستری استان نیز در زمان تودیع و معارفه دادستان بندرعباس به آن اشاره داشتند، باعث قاچاق سازمان یافته سوخت در کشور شده است و تاوانش را مردم عادی می دهند و سختی می کشند و برخی هم جان شان را ازدست می دهند که بایستی در این حوزه نیز تدابیر لازم اتخاذ گردد.مسئولان قضایی استان نیز مدتی قبل از نصب دوربین های هوشمند در جایگاه های سوخت خبر داده بودند که باعث می شد مشخص شود کدام خودرو روزانه چندین مرتبه اقدام به سوختگیری می کند و نشان می دهد این سوختگیری برای مصارف عادی و ضروری هست یا نیست و از آن طرف رانندگان بایستی برای مصرف عادی شان در سوختگیری مشکل نداشته باشند که علی رغم این وعده ، اماهمچنان صف های طولانی و آزاردهنده در جایگاه های سوخت باعث هدررفت وقت وسرمایه سوخت خودروی رانندگان و گلایه رانندگان می باشد.
با توجه با مشکلاتی که قاچاق سوخت ایجاد کرده و باعث تصادفات مرگبار شده و خانواده های زیادی عزادار و بچه هایی یتیم وبی سرپرست شده اند و برخی مصدوم و معلول می شوند و از آن طرف ایجاد صف های طولانی سوختگیری در جایگاه های عرضه سوخت باعث نارضایتی شهروندان و رانندگان شده است ، در کانال های روزنامه دریا اعلام کردیم که قصد داریم در سلسله گزارش هایی نظرات مردم را نیز در این حوزه منتشر کنیم و مخاطبان روزنامه دریا می توانند نظرات شان را ارسال نمایند تا در این گزارش ها منتشر کنیم. البته علاوه بر نظرات ارسالی به مدیران کانال های دریا، برخی از شهروندان بصورت تلفنی یا حضوری نیز نظراتی داشتند که در گزارش هایی به این موضوع می پردازیم.
قاچاق گازوئیل یا بنزین ؟
از طرفی دیگر در حالیکه رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفته عمده عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و بخش کوچکی از آن مربوط به بنزین است؛ اما گویا در استان به این موضوع توجه نشده و صف های طولانی بنزین همچنان باعث نارضایتی رانندگان شده است.
سردار حسین رحیمی چندروز قبل در حاشیه دیدار با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با رد برخی اعداد مطرحشده در رسانهها درباره حجم قاچاق بنزین در کشور، گفت: اعداد مطرحشده به هیچ وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف میشود.وی عمده قاچاق سوخت در کشور را مربوط به فرآورده گازوئیل اعلام کرد و افزود: حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی بهشمار میرود و با اجرای طرحهای ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاههای قاچاق هستیم. این مجموعه آماده است که با بهرهگیری از همه ظرفیتهای خود برای همکاری با لایههای مختلف حاکمیتی، توان کامل خود را برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت در همه بخشها به کار گیرد.
نظرات مردم
شهروندان از یکطرف از وضعیت ناامنی در جاده های بین شهری و روستایی و داخل شهری که توسط قاچاقچیان سوخت ایجاد شده است و مرتب اخبار تصادفات مرگبار قاچاقچیان سوخت و سوختن اعضای خانواده ها را می شنوند و می بینند و متاثر می شوند و از طرفی دیگر از معطلی شان در صف های طولانی سوختگیری و تعداد کم جایگاه های سوخت در استان وبخصوص بندرعباس گلایه مندند و خواستار اقدام مسئولان برای رفع این مشکلات در استان هستند.
ناامنی جاده ها
بیشتر جاده های استان بخاطر خودروهاي بی پلاک یا با پلاک مخدوش خودروهاي شوتی قاچاق سوخت، کالا، اتباع، مشروبات الکلی، موادمخدر و…. ناامن شده اند و برخی از این قاچاقچیان هم مسلح هستند . وقتی می خواهیم به روستا یا شهری دیگر برویم، ترس و دلهره داریم . این خودروهای بی هویت(بی پلاک) با سرعت و بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می رانند و گویا نمی توان آنها را مهار کرد.آیا واقعا نمی توان این مشکل را بطور کامل حل کرد؟ هر روز تصادفات این خودروهاي قاچاقچی را در سطح استان داریم و تعداد زیادی از مردم کشته می شوند ویا در آتش سوخت زنده زنده می سوزند. چرا مسئولان نمی توانند این بحران را برطرف کنند؟
صدای ما باشید
ما که صدایی نداریم، اما شما که رسانه دستتون هست صدای مردم باشید و مشکلات مردم را در حوزه قاچاق سوخت وصف های طولانی بنزین منعکس کنید .
صف های طولانی پمپ بنزین
به بهانه قاچاق سوخت ، رانندگان عادی و غیرقاچاقچی بایستی در صف های طولانی بنزین بایستند و از آن طرف قاچاقچیان که قاچاق شان را انجام می دهند و غمی ندارند.سرویس مدارس هم برای سوختگیری با مشکل مواجهند. بعدش هم که بیشتر قاچاق سوخت ها مربوط به گازوئیل است و نه بنزین و مردم برای بنزین زدن زمان زیادی را در پمپ بنزین ها معطل می شوند. بنظرم بایستی این موضوع کارشناسی شود تا مردم در جایگاه ها معطل نشوند. حتی رانندگان خودروهای سنگین همنباید ساعت ها در صف های سوختگیری منتظر و معطل باشند. حساب کنید روزانه صدها هزار لیتر بنزین و گازوئیل فقط در صف های انتظار سوختگیری هدر می رود.
کمبود جایگاه های سوختگیری
موضوعی که بایستی به آن توجه داشت،ایناست که تعداد خودروها روزبه روز درحال افزایش است و کارخانه ها خودروهای بی کیفیت، گران و پرمصرف بنزین تولید می کنند و به مردم می دهند و هر روز کارت سوخت های جدید صادر می شود و مصرف سوخت هم بیشتر شده و اما تعداد جایگاه های سوخت در بندرعباس بیشتر نشده که اگر چند جایگاه در بلوار ساحلی، ضلع شمالی اتوبان شهیدرجایی، شهرک مهرآوران و پیامبراعظم(ص) مسکن مهر و….راه اندازی شوند، معطلی مردم کمتر می شود. بایستی به وقت مردم احترام گذاشته شود و وقت شان را در صف های سوخت گیری نباید هدر دهند.
شغل ندارم
ای کاش بجای پیگیری برنامه سوخت برای جوونا کارانجام میدادین. من یه جوون تحصیل کرده هستم و ۵ساله تمام شرکتهای بندرگشتم بامدرک لیسانس ای تی و بومی هستم وکاربهم نمیدن، چون بومی هستم. درسته سوخت خیلی مشکلات توشهربه وجود آورده، ولی کاش بومی سازی میشدکه جوونامون نرن دنبال کار خطرناک. ممنون از پیگیری شما
خودروهاي بدون پلاک
واقعا باعت تاسفه که قاچاقچیان سوخت این همه دردسر برای جان ومال مردم بوجود میآورند، ولی کسی کاری به آنها ندارد .ماشین بدون پلاک توی جاده ها هر بلایی سر مردم بیاره کی جواب میده خواهشاً مسئولین پیگیر باشند.
گرانی سوخت راه حل نیست
واقعاً از قاچاق سوخت وصف های طولانی سوختگیری اذیت میشیم، چرا قاچاق میکنن و باید گرون بشه که قاچاق نشه ؟ ما دوست نداریم سوخت گرون بشه؛ دیگه تحمل گرونی را نداریم ، دولت سوخت مردم به خود مردم بده تا هر کی خواست بره از مردم بخره.
خودروهای کم مصرف
از یکطرف خودروهای کم مصرف در کشور تولید نمی شود واز طرفی دیگر بسیاری از خودروها هم فرسوده هستند ومصرف سوخت شان هم بیشتر شده است. تولید خودروهای دوگانه سوز هم کم است.اجازه واردات خودروهای کم مصرف و باکیفیت خارجی هم به راحتی داده نمی شود.فقط این شرایط باعث شده مردم هرمزگان در صف های سوخت همهوای آلوده سوخت تنفس کنند و هم وقت شان هدر رود و هم جنگ اعصاب داشته باشند وهیچکس هم به این وضعیت رسیدگی نمی کنند. این شرایط فقط باعث نارضایتی مردم شده است. ای کاش مسئولان تدبیر بهتری می اندیشیدند. راه مقابله با قاچاق سوخت، محدودیت در سوختگیری برای رانندگان در هرمزگان نیست. دود این محدودیت ها و ممنوعیت به چشم قاچاقچیان نمی رود و آنها قاچاق شان را می کنند و فقط مردم عادی و رانندگان در هرمزگان از این وضعیت معذب می شوند. حتی برای رفتن به شهرها و روستاهای داخل استان هم دغدغه سوخت داریم.
قاچاق سوخت سازمان یافته
قاچاق سوخت بنظرم سازمان یافته است وچند لیتر بنزین برای کسی صرفه اقتصادی ندارد که قاچاق کند و فقط این وضعیت باعث شده رانندگان مدت زمان زیادی را در صف های پمپ بنزین باشند. اگر این محدودیت ها واذیت کردن های مردم اثر داشت، الان بایستی جاده های مان خالی از خودروهای قاچاقچیان سوخت و…. می شد.بنظرم مقابله با قاچاق سوخت را بهساحل و دریا ببرند و مرزها بسته شود و داخل شهرها و جاده ها ممنوعیتی نباشه تا قاچاقچیان باسرعت نروند . اگر آنها نتوانند سوخت را دریایی و زمینی از مرزها خارج کنند ، قاچاق هم نمیکنند.
قاچاق سوخت در جایگاه
به اطلاع مسؤلین استان هرمزگان برسانم که جایگاه سوخت روستای … (نام جایگاه محفوظ می باشد) شهرستان رودان به جایگاه سوخت قاچاقچیان سوختبر تبدیل شده وهر روز شاهد صف های طولانی از این قاچاقچیان سوخت که کارت های سوخت از استانهای هجوار خریداری کردندونفری ۱۰تا ۱۵کارت سوخت دارند و کار قاچاق سوخت با همکاری عوامل جایگاه انجام می دهند.
ناامنی در ایسین
درباره موضوع گازوئیل میخواستم بگم تو منطقه ایسین از ساعت ۵:۲۰صبح تا ساعت ۱۷:۳۰ دیگه نمیشه از خیابان رد کرد. دوروبر ۲۰ تا ماشین گازوئیلی رد میکنن با سرعت. پاسگاه باید برخورد کند. بیشترشون هم افغانی هستن.خواهشا رسیدگی کنید.
مرگ مردم بیگناه
چقدر مردم بیگناه باید بميرند که جلو ماشین های سوخت بر بگیرن. هر جای دنیا دیگه بود همون تصادف اولی یه فکری میکردن.
پاکسازی مناطق
ماشینهای سوخت بر که از سمت بندرعباس به سمت شرق میروند، به سمت جلابی، حسنلنگی و… می روند وبایستی این مناطق پاکسازی شوندتا از بخشی مشکل حل میشود. نیروی انتظامی اقدام کند.
اتباع در چهچکور
بنده خدمت گذار یکی از شرکت ها و ساکن چهچکور هستم. البته باید بگم کابل یا هرات افغانستان، چون در مسیر رفت و آمد ،به غیر اتباع افغان دیگه کسی نیست. بعضی روزها هم فکر میکنم از مرز ایران دارم میگذرم .مسؤلین عزیز آیا حاضرید به مدت یک هفته اینجا زندگی کنید ؟روبروی خونه ما سه باب منزل مسکونی هست که کار قاچاق سوخت انجام میدهند. جالبه همشون هم اتباع هستند. کمی آن طرفتر چندین خونه هست که روزانه چندین ماشین سنگین سوختشون رو خالی میکنند.
از طرفی تمامی ضایعاتی ها هم اتباع هستند که سرقت تمامی منازل از وقتی شروع شد که این ضایعاتی ها فعالیت میکنند و متاسفانه باعث پروار کردن این دزدها شده و تاکنون خونه خودم رو دوبار دزد زده و کاری هم از دستمون بر نمی آید و این موضوعات رو چندین بار به یکی از نماینده های مجلس گزارش کردم و قول مساعد داده، ولی هنوز خبری نیست.مسئولین عزیز به داد چهچکور و روستاهای اطراف برسین. بخدا جرات نداریم، بچه هامون رو تا مغازه یا نانوایی بفرستیم.
قاچاقچیان در بلوار شهیدرجایی
ممنون از اطلاع رسانی خوبتون .خواهشا یک گزارش از ماشین های گازوییل کش تو بلوارشهید رجایی که بدون پلاک و بدون ترمز اونم ده پونزده تا با هم میان، تهیه کنید.گاهی میزنن به ماشینای مردم و فرار میکنن. اگر بذارن دنبالش اون رفیقاش میپچن جلوش که نتونه بره دنبالش. خبری از قانون نیست.انگار هیچکس کاری به کارشون نداره. اصلا انگار خیابون مال خودشون هست و هر جور بتونن مانور میدن .حساب کنید اون راننده برای دو سه میلیون کرایه خودش حاضرند بزنند زن و بچه مردم زیر ماشین کنند یا خسارت به مردم وارد کنند تا اون پول گیرشون بیاد. والا ما صدایی نداریم، اما شما که رسانه دستتون هست صدای مردم باشید .
فنی و حرفه ای آموزش دهد
والا ما چند بار توی مسیر وجاده های استان سوختن ماشین ها رو دیدیم و تا گفتیم حیف که خودشون رو فدا میکنن ارزش نداره، هر کسی شنیده گفته چیکار کنن بیچاره ها کار نیست.کار نیست، درست ،ولی پول زیاد حتی به قیمت از دست دادن جان و جوانی…؟ سمت میناب از همون نوجوانی شغل شون مشخصه. استان ثروتمند و مردم در فقر .البته فقر و نبودن آموزش و مهارت معضل بزرگتر ماست. معلم توی مدرسه باید دانش آموزان را راهنمایی کند.فنی و حرفه ای اونقدر بچه ها رو جذب نکرده و آموزش نداده تا شغل مناسبی داشته باشند که می روند سمت قاچاق سوخت.بچه ها هم چه دختر و چه پسر دنبال برند و چشم و هم چشمی و پول بی دردسر و اهل کار بار نمیان. برای جذب در سازمان و شغل هم که بومی ها اون ته صف و اول شهرستانی ها و اقوام مدیران غیر بومی.ما فقط اخبار سوختن جوان ها رو میشنویم و آه می کشیم و مسئولین هم در خواب.
رها کردن درس
برخی از دانش آموزان بدلیل فقر مالی و عدم توان خرید کیف وکفش و لباس و نوشت افزار وهزینه های مدرسه و دوری و یا نبود مدرسه و…، از درس بازمی مانند وبه سمت قاچاق سوخت و…می روند. از طرفی دیگر برخی از دانش آموزان و دانشجویان که می بینند حتی برای تحصیلکردگان شان شغل مناسبی نیست، وسوسه می شوند وبه سمت قاچاق می روند و به عواقبش فکر نمی کنند وبرخی جان شان را همازدست می دهند وبرخی باعث مرگ و مصدومیت دیگران می شوند. بایستی آگاهسازی شود وشغل مناسب برای مردم استان ایجاد شود و صنایع و…. بومیانرا جذب کنند.
بارديگر،خودرو سوختکش چهارکشته برجاي گذاشت
متاسفانه چند روز قبل نیز خودروهای سوخت بر قاچاقچیان حادثه مرگبار آفریدند. رئيس پليس راه استان از تصادف سه دستگاه درمحور گچين به خمير و فوت چهار نفر در اين حادثه خبرداد.سرهنگ «مهدي نيکبخت» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري پليس در تشريح جزئيات اين حادثه گفت : مأموران پليس راه خمير در ساعت ۲۴ روز جمعه چهارم آبان ماه از وقوع يک فقره تصادف درمحور گچين – خمير مطلع و بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند. وي افزود : پس از حضور مأموران گشت پليس راه در محل مشخص شد دو دستگاه وانت پرايد حامل سوخت فاقد پلاک با يک دستگاه سواري پژو ۴۰۵ عبوري در محور گچين به خمير با يکديگر تصادف کرده که در اين حادثه دو خودرو حامل سوخت دچار حريق شده و دو نفر رانندگان وانت پرايد و دو نفرراننده و سرنشين خودرو پژو دردم فوت شده اند.
اين مسئول انتظامي علت وقوع اين حادثه را عدم رعايت حق تقدم توسط يکي از خودروهاي حامل سوخت از فرعي به اصلي عنوان کرده و اظهار داشت : برابر بررسي و کارشناسي هاي صورت گرفته بيشتر تصادفات بدليل رفتار ناصحيح رانندگان خودروهاي شوتي سوخت بر با خودرو هاي فاقد پلاک ويا پلاک مخدوش رخ مي دهد که اين خودروها ضمن ايجاد بي نظمي در ترافيک ،براي ديگر رانندگان عبوري خطر ساز مي شوند و جان خود و ديگر هم وطنان را به خطر مي اندازند.
رييس پليس راه استان هرمزگان خاطر نشان کرد : به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامي هرگونه تغيير در وضعيت خودرو و تغيير درارقام پلاک جرم بوده ودر صورت مشاهده توسط ماموران پليس راه ضمن جلوگيري از تردد اين گونه خودروها ، رانندگان آنها جهت سير مراحل قانوني به دستگاه قضايي معرفي مي شوند.
ثبت دیدگاه