دریا نیوز// وضعیت کمبود مدرسه در هرمزگان و مدارس فرسوده و تخریبی در این استان بحرانی است و ممکن است دانش آموزان در زیر آوار مدارس فرسوده مدفون شوند ، اگر که زودتر این مدارس بازسازی نشوند .
در هرمزگان محروم برای رفع این بحران بایستی از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا از ترک تحصیلی و تحصیل دانش آموزان در زیر سقف های لرزان کلاس های درس و آوار شدن کلاس های تخریبی و فرسوده بر سر دانش آموزان جلوگیری شود.بر اساس آمارهایی که متولیان مربوطه اعلام کرده اند ،۳۰۰مدرسه تخریبی و فرسوده در استان وجود دارد که بایستی بازسازی شوند واز آن طرف ۳۰۰مدرسه دیگر هم بایستی ساخته شود تا کمبود مدرسه در هرمزگان محروم برطرف شود و به استاندارد و عدالت فضای آموزشی نزدیک شویم. از آن طرف در برخی مناطق استان هم نیاز است مدارس شبانه روزی با خوابگاه و امکانات موردنیاز احداث شود تا همه دانش آموزان بتوانند درس بخوانند و از تحصیل محروم نشوند. متاسفانه علی رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت های مختلف، اما همچنان کمبود شدید مدرسه و معلم و امکانات آموزشی و… در استان وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل شده و یا از امکانات آموزشی مورد نیاز و معلمان و دبیران برخوردار نیستند و در یک کلام عدالت آموزشی را لمس نمی کنند و همواره از تبعیض آموزشی در استان گلایه مند بوده و هستند. متاسفانه انتصابات سیاسی مدیران کل آموزش و پرورش در استان و مدیران شهرستانی در ادوار مختلف باعث شده مشکلات آموزشی همچنان باقی بمانند و دود این کمبودها فقط به چشم دانش آموزان و والدین شان برود.
حتی اگر از مشکلات مدارس در استان اخبار و گزارش هایی منتشر شده است ، مسئولان مربوطه بجای رفع مشکلات، تلاش کرده اند با توبیخ معلمان و مدیران مدارس و … که اطلاعاتی را به رسانه ها داده اند و…، ضعف ها ونیازها را بپوشانند .درصورتیکه مدیران توانمند از ظرفیت رسانه ها برای انعکاس کمبودها و جذب اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین مدرسه ساز و صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در مدرسه سازی و تامین تجهیزات موردنیاز مدارس و خوابگاه های دانش آموزی و…. استفاده می کنند. در همین استان خوابگاه های مدارس دانش آموزی با کمبود مواد غذایی و امکانات رفاهی و آموزشی مواجه شده و متولیان مربوطه فقط با وعده و وعید تلاش کردند کمبودها را بپوشانند. در چند سال اخیر رسانه ها گزارش هایی را از کمبود مدرسه و سرویس مدارس و مدارس شبانه روزی از مناطق محروم تر استان مانند بشاگرد ، کوهشاه احمدی و …. منتشر کرده اند که کمتر برای رفع آنها اقدام شده است. گزارش های متعددی از وضعیت مدارس فرسوده روستای بلبل آباد بشاگرد در چندسال اخیر منعکس شده است و علی رغم پیگیری های زیاد اهالی، اما وضعیت این مدارس بهبود نیافته است.شفقنا نیز سال قبل با انتشار گزارشی نوشت : آموزشگاه شبانه روزی پیامبر اعظم(ص) و مدرسه قائم آل محمد در روستای بلبل آباد شهرستان بشاگرد در سال ۱۳۷۵ احداث گردید ،اما در حال حاضر ساختمان فرسوده و نیاز به مرمت و بازسازی دارند. تعداد ۱۳۶ نفر دانش آموز از ۱۴ روستای مجاور در این آموزشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.این آموزشگاه ها فاقد امکانات رفاهی، خوابگاهی، وسایل سرمایشی و گرمایشی می باشد.سردخانه ای که مخصوص نگهداری مواد غذایی این مجموعه می باشد چند سالی است که خراب بوده و نیاز به تعمیر دارد. علی رغم پیگیری های مداوم جهت بازسازی و رسیدگی به این مجموعه آموزشی ،متاسفانه هیچگونه اقدامی تاکنون انجام نشده است.
وعده رئیس جمهور
رئیس جمهور در جمع مسئولان قرارگاه سازندگیخاتمالانبیاء (ص) گفته که با استفاده از ظرفیت اینقرارگاه و بسیجیان می توان در یک سال مدارس موردنیاز استان های محروم را بطورکامل ساخت . اگر رئیس جمهور از این ظرفیت بخوبی استفاده کند ، بطور حتم سال آینده کمبود مدرسه و مدرسه فرسوده ای در هرمزگان محروم وجود نخواهد داشت و ۳۰۰مدرسه تخریبی و فرسوده در هرمزگان بازسازی شده و ۳۰۰مدرسه جدید مورد نیاز دیگر ساخته خواهد شد وبا بازسازی و ساخت این ۶۰۰مدرسه ، هرمزگان به عدالت آموزشی نزدیک خواهد شد و دانش آموزان از ترک تحصیل و تحصیل در مدارس فرسوده ای که امکان مدفون شدن دانش آموزان در زیرآوارشان وجود دارد، نجات خواهند یافت.
ثبت دیدگاه