دریانیوز// مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم با بیان اینکه مدارس نقش حیاتی در فرهنگ سازی عمومی پدافندغیرعامل دارند، گفت: آشنایی دانش آموزان با این دفاع بدون سلاح باعث افزایش مقاومت آنان در برابر تهدیدات و خطرات احتمالی می شود که همواره در کمین جان انسان ها است.
حسین رنجبر گلشواری همزمان با آغاز هفته نکوداشت پدافندغیرعامل(پنجم تا یازدهم آبان) افزود: مدرسه به عنوان نخستین محیط اجتماعی شدن و مسئولیتپذیر شدن دانش آموزان، نقشی حیاتی در فرهنگ سازی، آمادهسازی و آموزش عمومی آنان در به کارگیری اصول، ضوابط و راهکارهای مقابله و مواجهه با چالشها و تهدیدات است که این امر میتواند باعث کاهش آسیبپذیری در این زمینه شود.وی ادامه داد: برای آموزش و تعمیق درک دانش آموزان از موضوع پدافندغیرعامل و نقش آن در امنیت و استقلال کشور می توانیم آنان را با آموزش های گفتمان سازی و فرهنگ سازی این دفاع بدون سلاح و ترویج و توسعه مفاهیم آن، تمرین خروج اضطراری از کلاس های درس در هنگام وقوع انواع حوادث احتمالی، نحوه پناه گیری در شرایط اضطراری و عمومی انواع سوانح احتمالی، مقابله با تهدیدات ترکیبی نوپدید در عرصههای حقیقی و مجازی و نظایر آشنا کنیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم با بیان اینکه آموزش و پرورش می تواند در آگاه سازی جامعه نسبت به مسائل پدافندغیرعامل نقش مهم و بسزایی داشته باشد، توضیح داد: مدیران مدارس و معلمان وظیفه دارند تا ضمن توجه به بخش پدافندغیرعامل مدارس، در آگاهی بخشی به دانش آموزان به عنوان قشر فعال جامعه تلاش کنند.
به گزارش ایرنا ؛ رنجبر گلشواری اضافه کرد: این آموزش های می تواند در قالب محورهای صرفه جویی اقتصادی، حفظ و بقای منابع انسانی، کاهش آسیب پذیری، تداوم چرخه خدمات دستگاه های اجرایی، افزایش هزینه تهاجم دشمن، ایجاد آمادگی دفاعی و ارتقای آستانه تحمل ملی به دانش آموزان ارائه و منتقل شود. پنجم تا یازدهم آبان ماه با شعار «پدافند غیرعامل؛ تدبیر امروز، امنیت فردا» هفته پدافندغیرعامل نامگذاری شده است.
پدافند غیر عامل چیست ؟
پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق میشود که به منظور کاهش آسیبپذیری و افزایش تابآوری در برابر تهدیدات و بحرانها، بدون استفاده از نیروی نظامی و درگیریهای مسلحانه انجام میشود. این مفهوم به ویژه در شرایطی که کشورها با تهدیدات نظامی، تروریستی، طبیعی و اجتماعی مواجه هستند، اهمیت زیادی پیدا میکند. هدف اصلی پدافند غیرعامل، حفظ امنیت و سلامت جامعه، زیرساختها و منابع ملی است.
نقش مدارس در فرهنگسازی پدافند غیرعامل
مدارس به عنوان نهادهای آموزشی و تربیتی، نقش بسیار مهمی در فرهنگسازی پدافند غیرعامل دارند. این نقش میتواند از طریق موارد زیر تحقق یابد: مدارس با برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی، دانشآموزان را با مفاهیم پدافند غیرعامل آشنا می کنند. این آموزشها میتواند شامل نحوه رفتار در مواقع بحران، شناسایی خطرات و تهدیدات و روشهای پیشگیری باشد.همچنین آموزش مهارتهای عملی مانند کمکهای اولیه، اطفای حریق و مدیریت بحران به دانشآموزان کمک می کند تا در مواقع اضطراری به درستی عمل کنند. این مهارتها نه تنها به خود دانشآموزان کمک میکند، بلکه میتواند به خانوادهها و جامعه نیز منتقل شود.
مدارس با برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری می توانند فرهنگ ایمنی و پدافند غیرعامل را در بین دانشآموزان نهادینه کنند. این برنامهها میتواند شامل نمایشگاهها، مسابقات و جشنوارهها باشد که در آنها به اهمیت پدافند غیرعامل پرداخته میشود.همچنین مدارس با همکاری با نهادهای محلی و سازمانهای دولتی می توانند برنامههای مشترکی برای ارتقاء آگاهی عمومی در مورد پدافند غیرعامل برگزار کنند. این همکاری شامل برگزاری مانورهای عملیاتی و شبیهسازی بحرانها می باشد.مدارس باید خانوادهها را به مشارکت در برنامههای آموزشی و فرهنگی دعوت کنند. این مشارکت د به افزایش آگاهی عمومی و ایجاد یک شبکه حمایتی در برابر تهدیدات کمک می کند.
در واقع پدافند غیرعامل به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه، نیازمند همکاری و مشارکت تمامی اعضای جامعه است. مدارس به عنوان نهادهای آموزشی، میتوانند با آموزش و آگاهیبخشی، توسعه مهارتهای عملی و ایجاد فرهنگ ایمنی، نقش مؤثری در فرهنگسازی پدافند غیرعامل ایفا کنند. با توجه به تهدیدات روزافزون در دنیای امروز، اهمیت این موضوع بیش از پیش احساس میشود و مدارس باید به عنوان پیشگامان این فرهنگ، تلاش کنند تا دانشآموزان را به شهروندانی آگاه و مسئول تبدیل کنند.
ثبت دیدگاه