حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ماهی و میگو از سفره مردم پر کشید
    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۵۳
    شناسه : 9668
    بازدید 1517
    11
    گزارش دریا از قیمت و عرضه غیربهداشتی آبزیان در بندرعباس دریانیوز// غذاهای دریایی ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند که با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می کند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// غذاهای دریایی ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند که با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می کند.
    پروتئین گوشت ماهی در مقایسه با سایر پروتئین های حیوانی در وزن برابر مقدار مشابهی پروتئین با کیفیت بالا دارد.گوشت های قرمز که منبع خوب پروتئین هستند حاوی کلسترول و چربی اشباع بالایی نیز می باشند اما گوشت ماهی علی رغم اینکه از نظر اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین با کیفیت بالا منبع غنی به شمار می رود حاوی کلسترول و چربی اشباع نیست و از طرفی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع امگا-۳ با جلوگیری از لخته شدن خون در داخل عروق در بهبود سلامت قلب و سیستم عروقی بدن بسیار مفید است. اسیدهای چرب امگا-۳ در گروه اسیدهای چرب ضروری می باشند که دریافت رژیمی آنها برای بدن ضروری است و مصرف دو بار در هفته ماهی برای رفع نیاز به امگا-۳ مهم است.

    گوشت آبزیان نسبت به سایر گوشت ها هضم پذیری بهتری دارند. گوشت آبزیان منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مختلف مانند ید، سلنیم، آهن، کلسیم و منیزیم است و از نظر ویتامین های A و D و همچنین ویتامین های محلول در آب بویژه ویتامین B12غنی است. این موارد نشان از اهمیت بسیار زیاد آبزیان برای انسان است. استان هرمزگان یک استان ساحلی است که اکثر شهرهای آن در کنار دریا قرار دارند و دسترسی به آبزیان برای ساکنان این استان در ظاهر آسان است اما وقتی واقعیت را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این ماده مهم غذایی در سفره مردم این دیار کم‌رنگ‌تر شده و در حال رخت بربستن می‌باشد.

    در زمان‌های نه چندان دور، قوت غالب مردم استان به ویژه در شهرهای ساحلی را آبزیان تشکیل می‌داد اما این روزها شاهد هستیم که هرمزگانی‌ها به سختی دسترسی به آبزیان پیدا می‌کنند که این موضوع باعث رنجش و ناراحتی آنها شده‌است. این روزها شاهد قیمت گزاف و عرضه غیربهداشتی ماهی و میگو در شهر بندرعباس هستیم که این امر موجب پرکشیدن آبزیان از سفره مردم شده است.

    قیمت بالای آبزیان
    واحدی یکی از شهروندان می‌گوید: قیمت آبزیان در شهر بندرعباس سر به فلک کشیده و مردم زیادی دیگر توانایی خرید ماهی و میگو را ندارند. شهر بندرعباس که یک شهر ساحلی است و ماهی و میگوی آن نیز از همین دریا تامین می‌شود چرا باید اینقدر گران باشد که مردم استان در تهیه آن با مشکل مواجه شوند. حتی شاهد بوده‌ایم قیمت ماهی و میگو در استان‌های همجوار که به دریا دسترسی ندارند از شهر بندرعباس ارزان‌تر است. آبزیان هم در دست مافیا گرفتار شده‌اند و قیمت‌های نجومی آن باعث شده شاهد عدم توانایی مردم برای خرید آن باشیم.

    عرضه غیربهداشتی
    خواجه یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: در بسیاری از نقاط شهر بندرعباس شاهد عرضه غیربهداشتی ماهی و میگو هستیم. در روبروی بازار ماهی‌فرشان بندرعباس در پشت‌شهر سال‌هاست که قرار است ماهی‌فروشان ساماندهی شوند اما تاکنون این اقدام با جدیت انجام نشده‌است. گویا در این شهر، سلامت شهروندان ارزشی برای مسئولان ندارد چرا که شاهد هستیم ماهی و میگو در شرایط نامناسب در هوای بسیار گرم بندرعباس عرضه می‌شود. حتی در پاک کردن ماهی‌ها نیز نظارتی بر نظافت آنها در این مکان‌ها وجود ندارد و سلامت شهروندان به حراج گذاشته شده‌است. چندین بار از سوی مسئولان استان و شهر بندرعباس اعلام شده‌است که این ماهی‌فروشان ساماندهی می‌شوند اما هنوز آنها در جای خود قرار دارند و با سلامت شهروندان بازی می‌کنند.

    فروش ماهی مانده
    کریمی از دیگر شهروندان این شهر می‌گوید: در برخی مواقع شاهد هستیم که ماهی‌های مانده به مردم عرضه می‌شود و برخی از فروشندگان از ناآگاهی مشتریان خود سوءاستفاده کرده و ماهی مانده را به جای ماهی تازه به آنها می‌فروشند که این یک نوع کلاهبرداری است. آن شهروندی که شناخت چندانی از ماهی ندارد چه گناهی کرده که باید اینگونه مورد سوءاستفاده قرار گیرد. همچنین بعضی از فروشندگان نیز از ناآشنایی خریداران با ماهی‌ها، ماهی خود را به جای ماهی‌های بهتر که قیمت بالاتری دارند به این افراد می‌فروشند که این امر نیز نیازمند ساماندهی ماهی‌فروشانی است که در سایر نقاط شهر اقدام به عرضه ماهی می‌کنند.

    ساماندهی ماهی‌فروشان
    رفیعی یکی دیگر از شهروندان است که از پراکندگی ماهی‌فروشان انتقاد می‌کند و می‌گوید: بندرعباس شهر بزرگی است و همه مردم نمی‌توانند تنها به بازار ماهی‌فروشان پشت‌شهر برای تهیه ماهی و میگوی خود بروند به همین دلیل نیاز است در نقاط مختلف شهر، مکان‌هایی در نظر گرفته شود که در این مکان‌ها آبزیان به صورت بهداشتی عرضه شود.
    در حال حاضر شاهد هستیم که ماهی‌فروشان در نقاط مختلف و با خودرو پراکنده هستند و در این گرمای هوا، ماهی می‌فروشند که باید این افراد ساماندهی شوند و مکان مناسب و بهداشتی برای آنها در نظر گرفته شود. این افراد در همان مکانی که هستند، آشغال‌های خود را می‌ریزند که باعث می‌شود بوی تعفن شهروندان را آزار دهد.

    ماهی با طعم آلودگی
    غلامی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: وضعیت پاک کردن ماهی‌ها توسط ماهی‌فروشان در خارج از بازار ماهی‌فروشان خیلی وخیم است. پاک کردن ماهی بر روی زمین باعث می‌شود این ماهی‌ها انواع آلودگی‌های موجود را به خود جذب کرده و به انسان منتقل کنند. حتی زمانی که ماهی را تمیز می‌کنند باید چاقوی خود را مرتب بشویند و نگذارند آلودگی‌ها و خون ماهی بر روی گوشت آن بماند چرا که این کار سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد. هر چند که قیمت سرسام‌آور ماهی و میگو باعث شده دسترسی به این ماده غذایی برای بسیاری از مردم سخت و دور از ذهن باشد. قیمت افسارگسیخته آنها هر روز سر به فلک می‌کشد و آبزیان از دست مردم در حال فرار هستند.

    مسئولان اقدامی انجام دهند تا آبزیان که روزی غذای اصلی مردم استان بوده با قیمت مناسب در اختیار همه قرار بگیرد.این موارد تنها بخشی از گلایه‌های شهروندان در خصوص قیمت بالای ماهی و وضعیت نامناسب عرضه آن در برخی نقاط شهر دارد. ساماندهی ماهی‌فروشان یکی از مواردی است که بارها توسط مسئولان وعده داده شده اما همچنان شاهد هستیم که این کار انجام نشده‌است و برخی شهروندان نیز مجبور هستند از همین ماهی‌فروشان خرید نمایند. با توجه به اینکه عرضه ماهی باید در شرایط کاملا بهداشتی صورت گیرد تا سلامت شهروندان به خطر نیافتد، نیاز است در نقاط مختلف شهر مکان‌هایی برای این مهم درنظر گرفته شود و ماهی‌فروشان سیار نیز به این مکان‌ها منتقل شوند تا دسترسی به آبزیان در شرایط سالم و بهداشتی برای همه مهیا شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.