حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3436 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 15 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لزوم اجرای سهل قوانین حوزه خبرنگاری
    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۱
    شناسه : 17954
    بازدید 151
    2
    دریانیوز// روز ۱۷ مرداد که سالروز شهادت شهید محمود صارمی است، به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور درج شده است. شهید صارمی مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در مزارشریف افغانستان بود که در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط گروه طالبان به شهادت رسید.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// روز ۱۷ مرداد که سالروز شهادت شهید محمود صارمی است، به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور درج شده است.شهید صارمی مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در مزارشریف افغانستان بود که در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط گروه طالبان به شهادت رسید.

    روز خبرنگار بهانه ای است تا از خبرنگار و سختی کارش بیشتر گفته شود. گرچه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، اما برخی از همکاران خبرنگارمان که خواسته اند از مزایای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند با چالش ها و مشکلات زیادی در استان مواجه شده اند که ضرورت دارد در این حوزه تدابیر لازم توسط متولیان مربوطه اندیشیده شود تا خبرنگاران باسهولت بیشتری بتوانند بازنشسته شوند و از قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

    موضوع دیگر اینکه خبرنگار اگر واقعا بخواهد به وظیفه واقعی خود عمل کند، با مشکلات و استرس های زیادی مواجه است و روز تعطیل و غیرتعطیل برایش معنا و مفهومی ندارد و در ۲۴ساعت شبانه روز و هفت روز هفته بایستی در عرصه اطلاع رسانی حضور داشته باشد و چندان نمی تواند برای خودش و خانواده اش برنامه ریزی برای آینده داشته باشد که در زمان و روز مشخص جایی بروند و یا کاری شخصی انجام دهند. عرصه خبرنگاری تلخی و شیرینی های خاص خودش را دارد .

    خبرنگار و گزارشگر رسانه وقتی می بیند پیگیری ها و انعکاس اخبار و گزارش هایش اثرگذار بوده است و مشکلی از شهروندان رفع شده است ، خدا را شکر می کند که اطلاع رسانی اش نتیجه بخش بوده است. از آن طرف مسئولان و مدیران و … هم بایستی آستانه تحمل شان را افزایش دهند و از انتقاد نهراسند و پاسخگوی عملکردشان باشند.

    در استان گرم هرمزگان هم که خبرنگاران با مشکلات بیشتری نسبت به خبرنگاران پایتخت و شهرهای خوش آب و هوا مواجهند و این استان که در فقر وفلاکت ، محرومیت و گرانی و بیکاری در رده های نخست کشوری قرار دارد، اما در تقسیم بندی وزارت ارشاد ،هرمزگان جزو استان های برخوردار لحاظ شده است که مشخص نیست براساس چه شاخص هایی این تقسیم بندی انجام شده و مشکلات رسانه های استان را افزایش داده اند.

    گاهی هم اقدامات ارشاد باعث بروز مشکلاتی برای برخی رسانه ها می شود و تحریم هایی را بعضی از رسانه های استان از طرف ارشاد شاهد هستند و بجای اینکه فرهنگ و ارشاد حامی رسانه ها و خبرنگاران باشد، گاهی بنظر می رسد بدنبال تعطیلی یا واردکردن ضربه هایی اقتصادی و… به برخی رسانه هاست که جای تامل دارد. هنگامیکه ارشاد اینگونه با رسانه ها برخورد می کند، چه انتظاری را می توان از سایر دستگاه های حاکمیتی و… داشت. انتظار می رود در دولت چهاردهم نگاه به رسانه‌ ها و خبرنگاران مهربان تر باشد و این مهربانی و عطوفت را ارشادی ها از خودشان شروع کنند تا الگویی برای سایر دستگاه و نهادها باشند.

    موضوع دیگر اینکه برخی ها در زمان مصاحبه موضوعاتی را مطرح می کنند و بعد از انتشار آن خبر و گزارش ، مصاحبه شونده که بازتاب صحبت هایش را می بیند، تلاش می کند که بگوید این مطالب را وی نگفته یا منظورش اینگونه نبوده و خبرنگار را مقصر جلوه می دهد که شایسته یک مقام دولتی و حاکمیتی و … نیست و بی اعتمادی به وی را به همراه دارد. از خبرنگار و سختی های شغلش فقط در یک هفته خبرنگار بسیار گفته و شنیده می شود وبعد از هفته خبرنگار ، این قشر فراموش می شوند.

    خبرنگاران از مشکلات اقشار مختلف می گویند ، اما سختی های خودشان دیده نمی شود و برای رفع این مشکلات و سختی ها اقدامی صورت نمی گیرد و انتظار می رود روزی فرا برسد که حداقل قوانین مرتبط با حوزه خبرنگاران باسهولت بیشتری انجام واجرایی شود و تدابیر لازم نیز برای رفع مشکلات این قشر اندیشیده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.