حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3495 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • قرص مارولین چیست؟ نحوه مصرف و میزان عوارض آن
    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
    شناسه : 18437
    بازدید 180
    6

    یکی از قرص‌های جلوگیری از بارداری معروف، قرص مارولین است. داروی مارولین با نام‌های تجاری مارولیندزوژسترل/اتینیل استرادیول (DESOGESTREL; ETHINYL ESTRADIOL)، داروی زنان است و از تخمک‌گذاری و بارداری جلوگیری می‌کند. این دارو متعلق به داروهای ضدبارداری خوراکی و ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. مارولین می‌تواند با استامینوفن، کافئین و مواد دیگری مانند روغن‌های […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    یکی از قرص‌های جلوگیری از بارداری معروف، قرص مارولین است. داروی مارولین با نام‌های تجاری مارولیندزوژسترل/اتینیل استرادیول (DESOGESTREL; ETHINYL ESTRADIOL)، داروی زنان است و از تخمک‌گذاری و بارداری جلوگیری می‌کند. این دارو متعلق به داروهای ضدبارداری خوراکی و ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. مارولین می‌تواند با استامینوفن، کافئین و مواد دیگری مانند روغن‌های معدنی تداخل داشته باشد. مصرف داروی مذکور با عوارض احتمالی مانند لخته‌شدن خون، تهوع و افزایش وزن هم همراه است. برای همین، حتما باید توسط دکتر زنان تجویز شود.

     

    مصرف قرص های ضد بارداری یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته است. انواع قرص‌ ضد بارداری ترکیبی، مانند قرص مونو فازیک و تری فاز یک، قرص‌های حاوی پروژسترون و اورژانسی در دسترس عموم هستند.

    قرص روکین، قرص یاسمین و قرص مارلین هم از انواع قرص ضد بارداری بدون عوارض جانبی یا کم‌عارضه هستند. نحوه مصرف قرص ضد بارداری براساس نوع آن متفاوت است.

    قرص‌های ضد حاملگی دارویی حاوی مقادیر کمی هورمون هستند که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند. این قرص‌ها ترکیباتی شبیه به هورمون‌های طبیعی بدن در چرخه قاعدگی دارند.

    قرص مارولین

    قرص مارولین

     قرص مارولین چیست و چه کاربردی دارد؟

    قرص مارولین (Marolin)، داروی ترکیبی هورمونی برای جلوگیری از بارداری است. قرص مارولین، این قرص حاوی ۲ هورمون پروژسترون و استروژن است. علاوه‌بر جلوگیری از بارداری، باید فواید قرص مارولین را به‌شرح زیر نام ببریم:

     

    • این دارو می‌تواند از دست‌دادن خون زیاد قاعدگی و پریودهای دردناک را کاهش بدهد.
    • قرص مارولین برای تنبلی تخمدان هم کاربردهایی دارد.
    • خطر کیست تخمدان را کم کند.

     

    تفاوت قرص مارولین و قرص ال دی چیست؟

    قرص مارولین و قرص ال‌ دی، هر دو از انواع قرص‌های ضد بارداری ترکیبی هستند. با این حال، این دو قرص دارای تفاوت‌هایی در ترکیب و میزان هورمون‌ها، اثرات جانبی و موارد مصرف هستند. در ادامه، تفاوت‌های اصلی این دو قرص را جدول آورده‌ایم:

    ویژگی قرص مارولین قرص ال‌دی
    ترکیب هورمونی اتینیل استرادیول و دزوژسترل اتینیل استرادیول و لوونورژسترل
    دوز استروژن معمولاً دارای دوز متوسط تا بالا دارای دوز پایین
    دوز پروژسترون دوز متوسط تا بالا دوز پایین
    موارد مصرف جلوگیری از بارداری، تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش درد قاعدگی، درمان آکنه جلوگیری از بارداری، تنظیم چرخه قاعدگی
    عوارض جانبی تهوع، سردرد، تغییرات خلقی، افزایش وزن تهوع، سردرد، حساسیت پستان‌ها، افزایش وزن
    میزان اثر بخشی بسیار موثر در جلوگیری از بارداری موثر در جلوگیری از بارداری
    نحوه مصرف روزانه یک قرص به مدت ۲۱ روز و ۷ روز استراحت یا ۲۸ روز متوالی روزانه یک قرص به مدت ۲۱ روز و ۷ روز استراحت یا ۲۸ روز متوالی
    کاهش خطر سرطان‌ها کاهش خطر سرطان تخمدان و آندومتر کاهش خطر سرطان تخمدان و آندومتر

    این که کدام یک از این قرص‌ها برای شما مناسب است را به دکتر زنان بسپارید. با مطالعه مطلب تخصص زنان چیست، می‌توانید در اینباره که چرا متخصصان این حوزه، صلاحیت تشخیص و تجویز هر کدام از این داروها را دارند را متوجه شوید.

     

    موارد مصرف مارولین شامل چه مواردی می‌شود؟

    قرص مارولین برای پریودنشدن هم کاربرد دارد و مصرفش می‌تواند با قطع عادت ماهانه یا لکه‌بینی میان دو دوره همراه شود. این قرص ضدبارداری دوز پایینی دارد و دو کارکرد اصلی آن، شامل موارد زیر می‌شود:

     

    • جلوگیری از آزادشدن تخمک از تخمدان
    • غلیظ‌کردن مایع مخاط دهانه رحم و جلوگیری از ورود اسپرم به رحم
    • درمان پریود نامنظم
    • درمان آکنه
    • درمان قاعدگی دردناک
    • درمان خونریزی بیش از حد
    • درمان آندومتریوز
    • درمان هیرسوتیسم
    • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
    • تنظیم هورمون زنان

    قرص مارولین باید تحت نظر پزشک مصرف شود

     

     

    قرص مارولین

    قرص مارولین

    عملکرد قرص مارولین

    مارولین نوعی قرص ضدبارداری خوراکی است که با جلوگیری از آزادشدن تخمک (تخمک‌گذاری) و تأثیر بر حرکت اسپرم در رحم برای جلوگیری از اتحاد آن با تخمک عمل می‌کند. این دارو می‌تواند پوشش داخلی رحم را هم تغییر بدهد و آن را برای بارداری نامناسب کند. در جدول زیر، عملکرد این دارو را آورده‌ایم:

    ویژگی توضیحات
    نام دارو مارولین (Marolin)
    نوع دارو قرص ضدبارداری ترکیبی
    مواد فعال استروژن (اتینیل استرادیول) و پروژسترون (لوونورژسترل یا دیگر پروژستین‌ها)
    مکانیسم‌های جلوگیری از بارداری مهار تخمک‌گذاری، تغییر در مخاط دهانه رحم (غلیظ‌تر شدن)، تغییر در دیواره رحم (نازک‌تر شدن)
    نحوه مصرف یک قرص در روز، ترجیحاً در زمان ثابت هر روز (بهترین زمان مصرف قرص مارولین)
    دوره مصرف ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیر فعال (پلاسبو) در یک بسته ۲۸ روزه
    عوارض جانبی ممکن تهوع، سردرد، تغییرات وزنی، تغییرات خلقی، لکه‌بینی یا خونریزی‌های ناگهانی بین دوره‌های قاعدگی
    نکات مهم مصرف تحت نظر پزشک، راهنمایی در صورت فراموش کردن یک دوز، عدم پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی (نیاز به کاندوم)
    موارد احتیاط در صورت بروز عوارض جانبی جدی، مصرف را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

     

    اگر قصد بارداری دارید یا دچار عوارض جانبی جدی پس از مصرف این قرص شده‌اید، مصرف آن را متوقف کرده و با دکتر زنان مشورت کنید.

    متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند

    قرص مارولین

    قرص مارولین

     چه افرادی نباید مارولین مصرف کنند؟

    مصرف داروی مارولین در صورت وجود شرایط زیر، کاملا ممنوع است و نباید به هیچ عنوان، از آن استفاده کرد:

     

    • لخته‌های خونی؛ افرادی که سابقه لخته‌های خونی (ترومبوز وریدی عمیق یا آمبولی ریه) دارند، نباید از مارولین استفاده کنند.
    • سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی؛ افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی، سکته مغزی یا فشار خون بالا مبتلا هستند، نباید این قرص را مصرف کنند.
    • ابتلا به بیماری‌های کبدی؛ افرادی که به بیماری‌های شدید کبدی یا سرطان کبد مبتلا هستند یا سابقه آن را دارند، نباید مارولین مصرف کنند.
    • سرطان‌های حساس به هورمون؛ افرادی که به سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه یا سرطان آندومتر مبتلا هستند یا سابقه آن را دارند، نباید از این قرص استفاده کنند.
    • ابتلا به دیابت با عوارض عروقی؛ افرادی که دیابت همراه با عوارض عروقی دارند، نباید مارولین مصرف کنند.
    • میگرن؛ افرادی که به میگرن مبتلا هستند، نباید از قرص‌های ضد بارداری ترکیبی استفاده کنند.

    اشتراک کامل جزئیات وضعیت سلامتی با پزشک مخصوصا در زمینه موارد منع مصرف مارولین، می‌تواند به متخصص برای تجویز بهترین دارو کمک کند. در غیر این صورت، قطعا عوارض زیادی با مصرف این دارو برایتان همراه خواهد بود.

     

    آیا می‌توان قرص مارولین را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد؟

    در دوران شیردهی و بارداری نباید از قرص مارولین استفاده شود. مصرف قرص مارولین بعد از زایمان و با تجویز پزشک صورت می‌گیرد. باید بنا به شرایط جسمانی و وضعیتی که دارید، نظر پزشک را بعد از وضع حمل و زایمان درباره مصرف مارولین جویا شوید.

    مارولین باید توسط چه پزشکی تجویز شود؟

    برای این که قرص مارولین مصرف کنید، باید تجویز دکتر زنان را داشته باشید. داروی مارولین، موارد احتیاط و تداخلات دارویی مختلفی دارد، برای همین باید متخصص درباره پیشینه بیمار و پرونده پزشکی او، اطلاعات کامل داشته باشد. بعد از در نظر گرفتن تمام جوانب، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا باید مارولین مصرف شود یا خیر.

     

    تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، برای اخذ نوبت دکتر زنان می‌توانید از نوبت دهی دکتر زنان و زایمان در سایت دکتردکتر(drdr.ir) استفاده کنید.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.