حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3223 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • فولادکاوه درخواست رئیس کل دادگستری، شهردار و شورا را اجابت می کند ؟
    ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
    شناسه : 16758
    بازدید 1104
    4
    محرومیت زدایی با توجه به مستضعفان و افزایش عمل به مسئولیت های اجتماعی صنایع؛ دریانیوز// استان هرمزگان که در درآمدزایی جزو استان های اول کشور است و صنایع ، بنگاه های اقتصادی، بنادر و گمرکات و پالایشگاه های نفت وگاز و کارخانجات، شرکت های فولادی و آلومینیوم و.... این استان را در جایگاه های نخست استان قرار داده است، اما از آن طرف همین استان به ظاهر ثروتمند ،براساس آمارهای رسمی مرکز پژوهش های مجلس و... در فقر وفلاکت و محرومیت در صدر استان هاي کشور قرار دارد که این تناقض همچنان لاینحل مانده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان که در درآمدزایی جزو استان های اول کشور است و صنایع ، بنگاه های اقتصادی، بنادر و گمرکات و پالایشگاه های نفت وگاز و کارخانجات، شرکت های فولادی و آلومینیوم و…. این استان را در جایگاه های نخست استان قرار داده است، اما از آن طرف همین استان به ظاهر ثروتمند ،براساس آمارهای رسمی مرکز پژوهش های مجلس و… در فقر وفلاکت و محرومیت در صدر استان هاي کشور قرار دارد که این تناقض همچنان لاینحل مانده است.

    متاسفانه صنایع و بنگاه های اقتصادی فراوانی که در استان فعالیت دارند، اما از آن طرف اینها به حوزه مسئولیت های اجتماعی شان چندان
    توجهی ندارند که اگر از دو سه دهه قبل در حوزه مسئولیت های اجتماعی ورود جدی داشتند، هم اکنون بیشتر مردم استان در فقر و فلاکت قرار نداشتند. رئیس جمهور شهیدمان هم بخاطر دارم در سفرهایی که به استان داشتند بر ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی صنایع و اشتغالزایی این بنگاه های اقتصادی برای بومیان بسیار تاکید داشتند‌.

    بسیاری از مسئولان‌ استان ، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس هم در ادوار تاکیداتی را در این حوزه داشتند.گرچه در دولت سیزدهم میزان مشارکت صنایع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی افزایش یافته است ، اما با توجه به تعدد صنایع ، انتظار بیشتری از آنها می رود و بایستی تمام شان در این بخش مشارکت کنند و سهم مردم از صنایع فقط دود و آلودگی ، ترافیک و گرانی مسکن نباشد. برخی از صنایع هم که به نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و…. وابسته هستند که از آنها انتظار بیشتری برای مشارکت در این بخش ها می رود و بایستی برای محرومیت زدایی و رفع مشکلات محرومان و مستضعفان در مناطق شهری و روستایی همت بیشتری داشته باشند.

    تاکید رئیس کل دادگستری بر لزوم افزایش مسئولیت های اجتماعی صنایع

    رئیس کل دادگستری هرمزگان که همواره بر توجه صنایع و بنگاه های اقتصادی به ایفای نقش شان در حوزه مسئولیت های اجتماعی تاکید داشته اند، روز چهارشنبه گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه باری دیگر گریزی به این مبحث زد و گفت:اگر صنایع از گذشته تاکنون به مسئولیت های اجتماعی شان عمل کرده بودند، بسیاری از مشکلات امروز در استانی که قطب اقتصاد کشور است، وجود نداشت و انتظار داریم بنگاه های اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی شان بیشتر توجه داشته باشند.

    رئیس و نائب رئیس شورای شهر بندرعباس هم همواره بر این حوزه تاکید دارند

    یعقوب دبیری نژاد نائب رئیس شورای شهر بندرعباس در دو سال گذشته حتی چندین نطق در مورد فولاد کاوه کیش داشت و تاکید داشت ، این صنعت با درآمد بالایی که دارد، بایستی بیشتر در حوزه مسئولیت های اجتماعی فعالیت داشته باشد.

    دبیری نژاد در هفتادو یکمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس در اسفند۱۴۰۱ با اشاره به نطق چند هفته قبل خود در خصوص عدم ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع در قبال شهر بندرعباس، گفت: بر اساس صورت‌های مالی شرکت فولاد کاوه، این شرکت با استفاده از مزیت های خدادادی شهر بندرعباس موفق شده طی سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد تومان سود خالص کسب نمایدو طی شش ماهه اول سال جاری نیز ۱۸۰۰ میلیارد سود کسب نموده که پیش‌بینی می شود این عدد در پایان سال جاری تا ۳۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.وی افزود: من از مدیران این شرکت سوال دارم سهم شهر بندرعباس در بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سود خالص شما طی این دو سال اخیر چیست و چه اقدامی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده اید؟

    دبیری نژاد در پایان خاطرنشان کرد: یکبار دیگر به مدیران شرکت فولاد کاوه تذکر می دهم هرچه سریعتر سهم مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه توسعه زیرساخت‌های اساسی شهر بندرعباس مشخص نمایند.سهم مردم بندرعباس از ۶ هزار میلیارد تومان سود خالص شما، کمتر از ساخت مدرسه و درمانگاه و ورزشگاه نیست. همچنین از استاندار و نمایندگان مجلس نیز درخواست دارم با استفاده از اهرم های قانونی، سال ها حق تضییع شده مردم بندرعباس را در این خصوص وصول نمایند.

    فولادکاوه در بازگشایی معابر مشارکت می کند ؟

    رئیس شورای شهر بندرعباس نیز که سال گذشته با مدیرعامل سابق فولاد کاوه مذاکراتی درخصوص مشارکت این شرکت برای بازگشایی معابردرمحلات و… داشته و موافقت اولیه مدیرعامل سابق این صنعت را کسب کرده بود، اما با تغییر مدیرعامل سابق و انتصاب مدیرعامل جدید، مشخص نیست آیا این بنگاه اقتصادی در حوزه مسئولیت های اجتماعی حوزه شهر بندرعباس و بازگشایی معابر و… مشارکت می کند؟

    نماینده ولی فقیه در هرمزگان: مسئولیت اجتماعی صنایع در استان اجرا نمی‌شود

    امام جمعه بندرعباس نیز بارها بر ضرورت مشارکت بیشتر صنایع در حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید داشته و در دیدار با مدیرعامل سابق فولاد کاوه با ایشان ، باری دیگر براین خواسته که درخواست مردم هم می باشد ،تاکید کردند.نماینده ولی فقیه در هرمزگان در جلسه ای هم گفت: در آینده به گلایه مندی از بنگاه های اقتصادی بسنده نخواهیم کرد و باید صنایع در بحث ایفای مسئولیت های اجتماعی به ویژه در حوزه فرهنگ فعال تر باشند.

    حجت الاسلام عبادی زاده تصریح کرد: مجموعه صنایع استان هرمزگان که همیشه از آنها گله کرده ایم، نیز ظرفیت بالایی دارد ،البته در آینده به گلایه مندی از بنگاه های اقتصادی بسنده نخواهیم کرد و باید صنایع در بحث ایفای مسئولیت های اجتماعی به ویژه در حوزه فرهنگ فعال تر باشند.وی بیان کرد: متاسفانه رقم قابل توجهی که صنایع استان باید در حوزه فرهنگ عمومی استان اختصاص می دادند، تخصیص نیافته و برای این امر بایستی به مطالبه گری جدی بپردازیم.

    نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: صنایع بزرگ هرمزگان متاسفانه مسئولیت های اجتماعی خود را به صورت سلیقه‌ای در استان ایفا می‌کنند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در دیداری با وزیر اقتصاد با بیان اینکه استان هرمزگان از نظر فقر و بیکاری در کشور رتبه اول دارد، گفت: اگر دولت‌ها توزیع اعتبارات به صورت عادی را در دستور کار قرار دهند تا سالیان آینده نیز شاهد شاخص‌های منفی اقتصادی در استان هرمزگان خواهیم بود، به همین دلیل دولت سیزدهم باید در تزریق اعتبارات ویژه برای جبران شاخص‌های منفی عنایت داشته باشد.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به استقرار صنایع زیاد در استان، افزود: اگر بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع به صورت هدفمند به سمت کمبود‌های استان سوق پیدا کند، برخی از چالش‌های مهم استان برطرف می‌شود و برای تحقق این امر نیازمند تدوین ضوابط و بخش‌نامه‌هایی برای ضابطه‌مند کردن این فرایند هستیم.

    حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان این نکته که مسئولیت‌های اجتماعی برخی از صنایع به صورت سلیقه‌ای ایفا می‌شود، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان‌های همجوار از استان هرمزگان بیشتر است.
    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در جلسه ای با مدیرعامل اسبق فولاد کاوه کیش هم گفته بود:صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی عمل کنند.به گزارش خبرگزاری حوزه ،نماینده ولی فقیه در هرمزگان در آن جلسه تاکید کرده بودکه مسئولیت‌های اجتماعی در قالب برنامه سالانه و هدفمند بر اساس اولویت‌های استان هرمزگان ایفا شود.

    حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده ضمن تاکید بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در بخش‌های زیرساختی و زیربنایی استان هرمزگان، گفت: ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به صورت هدفمند در قالب برنامه سالیانه و هماهنگ با مجموعه استان انجام شود تا اثربخشی مناسبی در حوزه محرومیت‌زدایی حاصل شود.وی ضمن تاکید بر هدفمند کردن مسئولیت‌های اجتماعی، عنوان کرد: تعیین اولویت و تدوین برنامه ذیل اهداف کلی استان هرمزگان برای ایفای مسئولیت اجتماعی در دستور کار مجموعه فولاد کاوه جنوب کیش باشد.

    نارضایتی نماینده مجلس

    احمد مرادی هم از عدم مشارکت شرکت فولادکاوه در حوزه ورزش بشدت انتقاد کرده بود که تاکنون این شرکت اقدامی را در حوزه ورزش استان رسانه ای نکرده است . مرادی همچنین گفته بود: صنایع هرمزگان به مردم به واقع بدهکار هستند و اکنون زمان ادا کردن به دین‌شان است. آیا رواست جوانان موفق ورزشکار هرمزگان را در مقطعی که در حال درخشش در میادین کشوری هستند، رها کنیم؟!

    صنایع برای شهروندان هم خیری داشته باشند

    شهردار بندرعباس نیز هفته قبل در جمع خبرنگاران از صنایع خواست تا صنایع هم خیری برای مردم شهر داشته باشند. شهردار بندرعباس گفت: از مدیران صنایع خواهش می کنم برای مردم شهر بندرعباس هم خیری داشته باشند و خدماتی از خودشان برجای بگذارند.مهد نوبانی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: صنایع می توانند در بازگشایی معابر، احداث پارک و…. مشارکت کنند و آن پروژه را هم به نام خودشان نامگذاری می کنیم.نوبانی اظهارداشت : این صنایع حتی می توانند ماشین آلات شان را در اختیار شهرداری قرار دهند تا برای اجرای پروژه های عمرانی و… از آنها استفاده کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع همراه مدیریت شهری باشند ، بخش زیادی از مشکلات شهر برطرف می شود ودر عمران و آبادانی شهر تسریع می گردد.شهردار بندرعباس گفت: پرسنل صنایع هم در همین شهر زندگی می کنند و اگر اقداماتی را صنایع در بندرعباس انجام دهند، کارکنان خودشان نیز از این خدمات بهره مند می شوند.

    وی افزود: چرا بایستی سهم شهروندان از این صنایع فقط ترافیک، آلودگی و….باشد؟ صنایع بایستی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان، اقداماتی را برای شهر و مردم این شهر داشته باشند‌.نوبانی گفت: در حالیکه گل گهر برای احداث یک پارک در سیرجان تاکنون ۸۵۰۰میلیارد تومان هزینه کرده است و قرار است تا ۸۰هزار میلیارد تومان هزینه کند و در احداث خیابان و معبر ، آسفالت و….مشارکت کرده و بصورت اهدایی به مردم آن شهر اقدام می کند ، اما در بندرعباس حتی پلی که به سمت صنایع می رود را باید شهرداری بندرعباس احداث کند و صنایع در پروژه های شهری مشارکت نمی کنند که انتظار داریم برای شهروندان هم خیری داشته باشند.

    وی با بیان اینکه برخی از معابر مانند آزادگان و…. را بعد از سالها معطلی بازگشایی کردیم که باعث ارتقای امنیت، خدمات رسانی، زیباسازی ،افزایش ارزش افزوده املاک و… در محلات قدیمی و بافت فرسوده می شود، گفت : برای بازگشایی هر معبری در محلات بین ۷۰تا ۱۰۰میلیارد تومان نیاز داریم که صنایع در این بخش هم می توانند مشارکت کنند.

    وی با اشاره به برنامه شهرداری برای جلب رضایت شهروندان و قدردانی از حمایت های شورای شهر، استاندار، فرماندار ، امام جمعه ، رئیس کل دادگستری و دادستان بندرعباس ؛ تاکید کرد : در صورتیکه صنایع فعال در بندرعباس مانند صنایع سایر شهرهای کشور در اجرای پروژه های عمرانی و شهری مشارکت کنند، بطور حتم میزان خدمات‌رسانی و رضایت شهروندان نیز افزایش می یابد.

    چرا فولاد کاوه ؟

    استان هرمزگان در فقرو فلاکت ،بیکاری و گرانی و محرومیت شاگرد اول استان های کشور بوده و بیشترین قشر مستضعف و محروم را در خود جای داده است و از آن طرف شرکت فولادکاوه زیرمجموعه نهاد انقلابی بنیاد مستضعفان است و انتظار از صنایع زیرمجموعه بنیاد مستضعفان برای حمایت از مستمندان و مستضعفان در استان بیشتر از سایر بنگاه های اقتصادی است، اما متاسفانه این صنعت در حوزه مسئولیت های اجتماعی عملکرد قابل قبولی نداشته است و انتظار می رود در زمان مدیریت جدید فولاد کاوه و بنیاد مستضعفان، تغییر رویکردی را نسبت به رسیدگی به امور محرومان و مستضعفان در هرمزگان شاهد باشیم.

    هرمزگان محرومیتی را به دلیل بی توجهی دولت ها در ادوار مختلف به ارث برده است که امروز اگر صنایع و نهادهای انقلابی برای زدودن این محرومیت اقدام و مشارکت نکنند، نمی توان انتظار داشت مستضعفان و محرومان هرمزگان که در فقر مطلق بسر می برند، طعم شیرین خدمات نظام و انقلاب را بطور کامل و مانند مردم در سایر استان ها بچشند. روستائیان و حاشیه نشینان شهری در مناطق دور ونزدیک و حتی مرکز استان از بسیاری از امکانات و خدمات محرومند.

    این استان نیاز به انجام مسئولیت های اجتماعی صنایع در حوزه های مختلف از جمله بهداشت ودرمان ، آب ، جاده سازی ، بازگشایی معابر در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده ، احداث اماکن ورزشی ،تفریحی ،فرهنگی ، مدرسه، تامین کولر و یخچال و مسکن نیازمندان ، معیشت ، نوشت افزار و لباس مدرسه و…برای دانش آموزان محروم جهت جلوگیری از ترک تحصیل ، تامین موادغذایی محرومان برای جلوگیری از سوء تغذیه و تامین هزینه های درمان محرومان، بازسازی املاک فرسوده مستضعفان و…. دارد. ۳۰۰مدرسه تخریبی در استان نیاز به بازسازی دارد و ۳۰۰مدرسه دیگر هم بایستی ساخته شود تا مدارس استان به استانداردها نزدیک شود که صنایع و بخصوص صنایع وابسته به بنیاد مستضعفان بایستی در این حوزه مشارکت بیشتری داشته باشند تا دانش آموزان محروم و مستضعف بتوانند در مدارس استاندارد و مقاوم و مجهز تحصیل کنند.

    مردم محروم و مستضعف هرمزگان انتظار دارند بنیاد مستضعفان و صنایع و هلدینگ های اقتصادی وابسته به بنیاد مستضعفان که در هرمزگان فعالیت دارند ، به وضعیت آنها رسیدگی کنند‌ تا آنها بیش از این در فقر وفلاکت و بیکاری و گرانی دست و پا نزنند واز حداقل امکانات بهره مند شوند.

    لزوم مشارکت در بازگشایی معابر

    عدم بازگشایی معابر در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس و روند لاک پشتی بازگشایی در دهه های اخیر باعث شده است همواره بدلیل عدم امکان ورود خودروهای امدادی و خدمات‌رسانی و پلیس به داخل محلات، املاکی در آتش سوزی خاکستر شده که چند روز قبل یک خانه در محله شیراول نیز سوخت. بیمارانی بدلیل عدم ورود آمبولانس به داخل کوچه های تنگ و تاریک و باریک جان شان را از دست داده اند .

    بسیاری از کوچه ها به پاتوق معتادان و مواد و مشروب فروشان تبدیل شده اند و ناامنی در این مناطق بالاست. تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب هم معطل بازگشایی معابر در برخی محلات است. بازگشایی معابر در محلات باعث ارتقای امنیت، خدماترسانی و رضایت شهروندان می شود. در مرکز استان هرمزگان که نیمی از شهر این شرایط در محلات وجود دارد وبطورحتم سایر شهرها و روستاهای استان شرایط بدتری دارند و ضرورت دارد تمام بنگاه های اقتصادی در حوزه مسئولیت های اجتماعی فعال‌تر عمل کنند.

    برخی از صنایع با انجام مسئولیت های اجتماعی غریبه هستند و حاضر نیستند در این بخش هزینه کنند و گویا فراموش کرده اند که پرسنل خودشان در همین شهر و استان زندگی می کنند و اگر در حوزه مسئولیت های اجتماعی هزینه کنند، کارکنان خودشان نیز از مزایایش بهره مند می شوند.البته برخی صنایع مانند شرکت های نفت بندرعباس و نفت ستاره در احداث بیمارستان، جاده ، اماکن ورزشی ،مدرسه و‌‌‌‌…مشارکت داشته اند که انتظار می رود سایر صنایع واز جمله فولادکاوه و شرکت بندری سینا که وابسته به بنیاد مستضعفان است، در حوزه مسئولیت های اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشند تا مشکلات محرومان و مستضعفان کمتر شود و عدالت اجتماعی را لمس کنند واز خدمات مناسب تری بهره مند شوند.

    بسیاری از محرومان در خانه های فرسوده و‌غیراستاندارد زندگی می کنند وتوان بازسازی این املاک‌را ندارند و‌بطور یقین در زلزله ها فرو می ریزند که در این سال ها سقف و دیوار املاک زیادی در بارندگی ها و زمین‌لرزه ها فرو ریخته اند و بیم آن می رود اگر که برای بازسازی و استانداردسازی این املاک اقدامی نشود ، فاجعه انسانی با فروریختن املاک فرسوده و مدفون شدن ساکنان در زیرآوار شان رخ دهد که بایستی از هم اکنون تدبیری اندیشید.

    همچنین خانواده های محروم زیادی بدون خانه هستند وشرایط مناسبی را ندارند و بنگاه های اقتصادی و‌نهادهای حمایتی بایستی در این بخش مشارکت گسترده ای داشته باشند تا این بحران وضعیت املاک و اسکان محرومان و مستضعفان برطرف شود. اگر که صنایع هرکدام بازسازی یا احداث منازل حداقل ۱۰۰محروم و نیازمند را بصورت سالانه برعهده بگیرند و فولاد کاوه بالطبع بایستی مشارکت بیشتری در این حوزه داشته باشد، بطور حتم در یکی دو سال آینده، بخش زیادی از محرومان در خانه های مقاوم زندگی می کنند و مستضعفان فاقد مسکن هم خانه دار می شوند.

    برخی از محرومان در هرمزگان بدلیل مشکلات مالی جهت تامین وسایل مدرسه و کمبود مدرسه و مجهز نبودن برخی مدارس به تجهیزات آموزشی و برودتی و یا دور بودن مدرسه و وضعیت نامناسب جاده ها در برخی مناطق و….مجبور به ترک تحصیل می شوند‌ . حتی مدارس شبانه روزی هم مشکلاتی علاوه بر فرسودگی برخی از آنان و کمبود سرانه و مواد غذایی دارند که بایستی نهادهای حمایتی وانقلابی و خیرین از آنها حمایت کنند. وضعیت درمان محرومان هم‌چندان مناسب نیست و بدلیل هزینه های بالای دارو و درمان و..‌.، بیشترشان توان تکمیل روند درمان شان را ندارند و برخی جان شان را از دست می دهند ونیاز است که مراکز درمانی تخصصی خیریه جهت درمان محرومان راه اندازی شود که از بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای انقلابی و صنایع انتظار می رود در این حوزه نیز اقدام نمایند.

    موضوع دیگر اینکه برخی از خانواده های محروم استان از داشتن کولر و یخچال و…. بی بهره هستند ویا وسایل برقی شان سوخته و یا خراب شده اند و توان تعمیر ندارند و بایستی از این خانواده های محروم حمایت شود تا در این گرمای خرماپزان هرمزگان بدون کولر، یخچال و وسایل ضروری منزل نمانند.در یک کلام بایستی صنایع به حوزه مسئولیت های اجتماعی شان توجه بیشتری داشته باشندو صنایع وابسته به نهادهای انقلابی وظیفه شان در این حوزه بیشتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.