حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غلبه بر ترس از مدرسه با همدلی و حمایت والدین
    ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۶
    شناسه : 11084
    بازدید 1257
    10
    دریانیوز// کودکان زیادی بخصوص در سال اول ابتدایی روزها و یا هفته‌های اول مدرسه را با چشمانی گریان و اضطراب می‌گذارنند. ترس از مدرسه یکی از شایع‌ترین اختلال‌های مرتبط با درس و تحصیل در کودکان و نوجوانان است و در هر سنی امکان بروز دارد. ترسیدن از مدرسه در سنین مختلف دلایل متفاوتی دارد .
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کودکان زیادی بخصوص در سال اول ابتدایی روزها و یا هفته‌های اول مدرسه را با چشمانی گریان و اضطراب می‌گذارنند. ترس از مدرسه یکی از شایع‌ترین اختلال‌های مرتبط با درس و تحصیل در کودکان و نوجوانان است و در هر سنی امکان بروز دارد. ترسیدن از مدرسه در سنین مختلف دلایل متفاوتی دارد .

    احساس ترس از مدرسه در اوایل شروع سال تحصیلی برای کودکان اول ابتدایی تا حدی طبیعی است خصوصا اگر کودک تجربه حضور در پیش دبستانی را نداشته باشد. اما در برخی از کودکان، ترس و نگرانی از مدرسه شدید است، باعث مقاومت برای مدرسه رفتن و کاهش اشتیاق آن‌ها به درس می‌شود. در چنین شرایطی اگر با اجبار و فشار، دانش آموز را به مدرسه بفرستید ممکن است باعث بروز مشکلات روحی مانند افسردگی و فوبیای مدرسه شود . ترس از مدرسه زمانی غیر طبیعی می شود که افراطی، غیر قابل کنترل، طولانی مدت و پایدار باشد. بنابراین باید علت اصلی ترس کودک را شناخت و برای درمان آن اقدام کرد؛ والدین در این مواقع باید دوستانه کنار کودک خود قرار بگیرند و با محبت ، همدلی و ابراز همدردی با فرزندشان گفت و گو کنند .برخی از کودکان وابستگی شدید به مادر دارند همین امر باعث می شود آنها فکرکنند در ساعاتی که در کنار مادر نیستند ممکن است اتفاق ناگواری برای مادر رخ دهد ؛ مادر باید با صبر و شکیبایی نه با عصبانیت و تندی به فرزندش این اطمینان را بدهد که چنین اتفاقی نمی افتد .

    در این مورد فرشاد شیبانی روان شناس بالینی چنین توضیح می دهد :بعضی اوقات بچه‌ها مهارت‌های ارتباطی ندارند و نمی‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و یا مورد تمسخر قرار می‌گیرند. کودکانی که این ترس را تجربه می‌کنند مشکلات متعددی برایشان به وجود می‌آید.مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی و بازماندن از تحصیل برای این بچه‌ها به وجود می‌آید. شب ادراری و ناخن جویدن به دلیل ترس برطرف نشده از مدرسه رفتن است.میزانی از ترس برای کودکی که برای اولین بار وارد مدرسه می‌شود طبیعی است. چنین بچه‌هایی با بی انگیزگی از خواب بیدار شده و علایمی همچون سردرد، دل درد و بی قراری دارند. آنها دوست ندارند مدرسه بروند و ممکن است پرخاشگری کنند.چنین بچه‌هایی گاهی اوقات زودتر از مدرسه بیرون می‌آیند و یا فرار می‌کنند. اضطراب جدایی یکی از دلایل مدرسه نرفتن بچه هاست. گاهی اوقات والدین کودک بیمار هستند و بچه‌ها نمی‌توانند آنها را تنها بگذارند گاهی نیز محیط مدرسه به علت سختگیری‌های بیش از حد اولیای مدرسه برای بچه‌ها نا مطلوب می‌شود.بعضی اوقات بچه‌ها مهارت‌های ارتباطی ندارند و نمی‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و یا مورد تمسخر و زورگویی قرار می‌گیرند. ترس از دستشویی رفتن یا بی اختیاری ادرار نیز می‌تواند یکی از دلایل ترسیدن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه باشد.

    اگر کودک سرزنش شود مشکلات دو چندان می‌شود ما باید با کودک صحبت کنیم البته این صحبت باید با همدلی باشد. حمایت از فرزندان در این مواقع بسیار راه گشاست مقایسه کار ناپسندی است که مشکل را بیشتر می‌کند. پس والدین باید شرایط مدرسه را بررسی کنند تا متوجه شوند چه مشکلات احتمالی باعث دلزدگی کودک از مدرسه شده است. نباید بچه‌ها را از مدرسه و عدم انجام تکالیف بترسانند. اگر با تمام این راهکارها مشکل بچه‌ها حل نشد لازم است حتما از روانشناسان کمک بگیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.