حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غفلت از فرهنگ و فرهنگ سازی در هرمزگان
    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۵۹
    شناسه : 7343
    بازدید 1244
    7
    دریانیوز// بی توجهی به فرهنگ وفرهنگ سازی در حوزه های مختلف منجر به افزایش آسیب های فرهنگی و اجتماعی شده و اثرات غیرقابل جبرانی دارد که بر سیاستگذاران کشور پوشیده نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بی توجهی به فرهنگ وفرهنگ سازی در حوزه های مختلف منجر به افزایش آسیب های فرهنگی و اجتماعی شده و اثرات غیرقابل جبرانی دارد که بر سیاستگذاران کشور پوشیده نیست.

    همچنین اثرات اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی نیز زمان‌بر است و جامعه ای که به حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی بی توجه باشد و گاهی اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان و متولیان بدون تخصص وتعهد منجر به فرهنگ سوزی می شود، منجر به شرایط عواقب وخیم در سایر بخش ها شده و نسلی پرورش می یابد که ضدفرهنگ و مذهب و… شده که دلیل اصلی آن هم عدم آگاهی از واقعیت ها و حقیقت هاست که از این خلاء در کشور، دشمنان حداکثر بهره را می برند و بر جوانان مان هم سرمایه گذاری وهزینه می کنند واز آن طرف در کشور سرمایه گذاری کمتری در حوزه فرهنگ سازی می شود و اعتبارات فرهنگی هم بطور مناسب توزیع نشده و بخوبی استفاده نمی شود و نتایجش هم مشهود است.

    در اغتشاشات سال گذشته، مسئولان ارشد کشور، ائمه جمعه و… نیز اذعان کردند که در حوزه فرهنگی غفلت هایی صورت گرفته است که یکی از نتایجش را در ماه های گذشته شاهد بودیم.متاسفانه به حوزه فرهنگی بطور کامل و بخصوص در یک دهه اخیر بشدت بی توجهی شده است.

    نهادهای فرهنگی و مذهبی و… نیز در این حوزه در استانی مانند هرمزگان کم کاری کرده اند و اثرات اقدامات شان مشهود نیست که بطور مصداقی می توان به عدم تحقق سهمیه هرمزگان در تربیت یک میلیون حافظ قرآن براساس فرمایش رهبری معظم انقلاب اشاره کرد که در تربیت سهمیه حافظ قرآن از آن ده میلیون حافظ موفق عمل نکردیم و حتی همچنان برای تربیت قاری و آموزش قرآن به علاقمندان همچنان مشکل داریم و خانواده ها نمی توانند به راحتی به فرزندان شان قرآن آموزش دهند.

    در حوزه مساجد هم از یک طرف کمبود مسجد در استان واز طرفی دیگر عدم توجه به تجهیزات مورد نیاز، تعمیر مساجد، هزینه های جاری مورد نیاز مساجد و هیئت های مذهبی و فعالین مذهبی و قرآنی را شاهدیم و توپ مسئولیت را دستگاه های فرهنگی ومذهبی در زمین همدیگر پاسکاری می کنند و به حوزه برگزاری مستمر دوره های آموزشی برای خادمان مساجد و هیئت های مذهبی توجه مناسبی نشده و گاهی رفتارهایی را از این قشر شاهدیم که باعث دور شدن نوجوانان و جوانان از مسجد هیئت و… شده است.

    چند روز پیش نیز شاهد برخورد نامناسب یکی از خادمان مساجد بودیم که به امام جمعه محترم و مسئولان اوقاف نیز اعلام شد و امام جمعه نیز فرمودند که متذکر خواهند شد تا جلسات توجیهی برگزار شود و مسئولان اوقاف نیز قول پیگیری را دادند. در واقع بی توجهی به وضعیت حوزه فرهنگی، مذهبی و حتی تفریحی، ورزشی، آموزشی و… در استان باعث افزایش آسیب های اجتماعی در استانی مانند هرمزگان شده است و دستگاه های متولی گهگاهی آمارهایی را اعلام می کنند که اثرات انجام آن برنامه ها در جامعه ملموس نیست.
    بی توجهی به خواسته های مردم و عدم انعکاس آن حتی در رسانه ملی و استانی باعث دوری مردم از رسانه ها شده است. ارشاد هم ارتباط و حمایت های لازم را از رسانه ها ندارد و گاهی برخوردهای تبعیض آمیز در حوزه های مختلف از جمله توزیع آگهی باعث شده است که رسانه های ارزشی و انقلابی نتوانند در مسیر انعکاس دستاوردهای انقلاب بخوبی نقش آفرینی نموده و دغدغه تامین هزینه های انتشار و نیروی انسانی و… را داشته باشند.

    خبرگزاری های انقلابی هم با مشکل تامین هزینه ها مواجهند و خروجی مناسبی بر اساس ظرفیت شان را نمی توانند داشته باشند. نیروهای شان را نمی توانند بیمه کنند وحقوق ثابت مناسب دهند و…. در یک کلام باید گفت که حوزه فرهنگ در استان کاملا مورد بی توجهی قرار دارد و اگرچه حدود ۲۰ دستگاه وظایفی را در حوزه فرهنگ دارند و بنگاه های اقتصادی نیز بایستی در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی در حوزه فرهنگی، قرآنی، مذهبی و… نقش آفرینی کنند، که اقداماتی را نمی بینیم.

    اثرات تولیدات فرهنگی، قرآنی و مذهبی در استان ملموس نیست واز فعالان قرآنی، مذهبی و فرهنگی حمایت نشده وبه همین دلیل بیشتر موسسات قرآنی غیرفعال یا نیمه فعال شده اند و مابقی نیز برای فعالیت و آموزش باکیفیت قرآن و سایر فعالیت ها با مشکل مواجهند. در استان وشهر بندرعباس نیاز به برگزاری جلسات مستمر با حضور اساتید اخلاق می باشد تا شهروندان و بخصوص نوجوانان و جوانان به خودسازی و افزایش معنویت ها اقدام کنند که این شرایط را در استان و بندرعباس نداریم وبارها این دغدغه ها منعکس شده، اما مورد بی توجهی قرار گرفته است.

    با توجه به فرمایشات وتاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ، دستگاه های متولی بایستی در این حوزه تجدیدنظر کنند تا آثار عملکردشان منجر به کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی در جامعه شده و در خانه همه شهروندان، این اثرات مشهود باشد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.