حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 20 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3726 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • غفلت از آموزش مهارت های زندگی
    ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۵۴
    شناسه : 20461
    بازدید 121
    0
    دریانیوز// جای خالی آموزش مهارت های زندگی در نظام آموزشی کشور باعث شده است کودکان و جوانان در دوران تحصیل شان چندان با مهارت های زندگی آشنا نشوند و در همان دوران و در بزرگسالی با مشکلات ارتباطی مواجه شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// جای خالی آموزش مهارت های زندگی در نظام آموزشی کشور باعث شده است کودکان و جوانان در دوران تحصیل شان چندان با مهارت های زندگی آشنا نشوند و در همان دوران و در بزرگسالی با مشکلات ارتباطی مواجه شوند که ضرورت دارد مهارت های زندگی در آموزش های رسمی کشور قرار گیرد و معلمان و دبیران نیز آموزش های تخصصی مهارت های زندگی برای سنین مختلف را بیاموزند و به دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بیاموزند.

    آموزش مهارت های زندگی ارتباط مستقیمی با میزان شاد بودن در زندگی ، ارتباطات همسران ، والدین با فرزندان و فرزندان با والدین، افراد با همدیگر ، کاهش یا افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق ، درگیری و قتل ، آسیب های اجتماعی و …دارد . بارها در اخبار هم دیده ام و خوانده ایم که بدلیل عدم کنترل خشم ، یک درگیری لفظی ساده به برخورد فیزیکی و جرح و قتل نیز انجامیده است که این موضوع نشان مي دهد که بایستی به آموزش مهارت کنترل خشم در جامعه توجه ویژه ای شود.

    از آن طرف میزان اختلافات خانوادگی و جدایی همسران و… در حال افزایش است و یکی از دلایل آن این است که حتی مهارت گفتگو و مذاکره باهمدیگر و متقاعدسازی را بلد نیستیم و بایستی بیاموزیم. اگر خانواده های در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، مهارت های زندگی و فن بیان را بیاموزند و مهارت نه گفتن و جرات مندی را یادبگیرند، بطور حتم از بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه کاسته می شود که انتظار می رود اموراجتماعی و خانواده و بانوان استانداری، نهادهای حمایتی، دستگاه های انتظامی ،امنیتی و قضایی و… که در بخش پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی وظایفی را برعهده دارند، برای آموزش مهارت های زندگی بصورت مستمر با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و غیردولتی در استان برنامه ریزی کنند و بدانند بطور حتم ارائه چنین آموزش هایی به اقشار مدنظر از بسیاری از آسیب های اجتماعی ، اعتیادهای نوجوانان و جوانان ، اختلافات، طلاق ها، قتل ها و… جلوگیری می شود که بایستی به آموزش مهارت های زندگی و مشاوره به این اقشار توجه ویژه ای شود.

    همچنین کارکنان و خانواده های پرسنل ادارات ، صنایع ، بخش های دولتی و غیردولتی ، شهرداری ها و … نیز ضرورت دارد با مهارت های زندگی آشنایی بیشتری داشته باشند و بایستی به این یقین برسیم که هیچکس بی نیاز از مهارت های زندگی نیست و اتفاقا در شرایط جامعه امروز که بخشی زیادی از اوقات مان هم در فضای مجازی و فضای آسیب دیده واقعی صرف می شود، ضرورت دارد با برخی از مهارت های زندگی آشنا شویم.

    شهردار بندرعباس در مراسم جشن سیمرغ که مربوط به آموزشگاه فن بیان و مهارت های زندگی سیمرغ است ، در سخنانی بر لزوم فراگیری و آموزش مهارت های زندگی توسط شهروندان تاکید کرد و آن را لازم دانست که‌شهرداری می تواند برای آموزش کارکنانش در حوزه های مختلف و خانواده های شان و همچنین شهروندان در حوزه های مختلف برنامه ریزی کند و آموزش مهارت های زندگی را در حوزه آموزش حقوق شهروندی قرار دهد.

    آموزش و پرورش هم ضرورت دارد که آموزش مهارت های زندگی را به معلمان و دانش آموزان در برنامه های آموزشی رسمی و غیررسمی و فوق برنامه ها و… قرار دهند که بطور حتم اهمیت آموزش مهارت های زندگی کمتر از آموزش دروس مدارس نیست و برای زندگی ضروری است. دستگاه های آموزشی ، اجتماعی ، فرهنگی ، حمایتی ، صنایع ، نظامی و…. می توانند باخرید خدمت و انعقاد تفاهمنامه هایی و….زمینه استفاده اقشار مختلف از این‌آموزش های مهارت های زندگی توسط بخش های دولتی و خصوصی را فراهم نمایند تا هیچ قشری از چنین آموزش هایی که نیاز ضروری زندگی امروز است محروم نماند.

    برای پیشگیری از جرم و جنایت و بزه و… هم بایستی به حوزه آموزش مهارت های زندگی توجه بیشتری شود تا ضرورت کمتری به درمان باشد که بسیاری از درمان‌ها هزینه بر و زمان‌بر است و گاهی هم درمان امکان‌پذیر نیست. اگر مهارت کنترل خشم آموزش داده شود، از برخی قتل ها و جنایات و… جلوگیری می شود. اگر مهارت زندگی” نه گفتن ” به نوجوان و جوان آموزش داده می شود ، از اعتیاد و برخی دیگر از آسیب های اجتماعی جلوگیری می شود.

    اگر مهارت فن بیان و سخنوری به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود، برخی از تحصیلکردگان در ارائه آموخته های شان و استخدام و کاریابی با مشکل مواجه نمی شوند . اگر قشر نظامی و کلانتری ها و کارکنان حوزه هایی که با مردم ارتباط مستقیم دارند و یا کارکنان سدمعبر و مقابله با تخلفات شهرداری ها و… مهارت های زندگی را در بخش مورد نیاز بطور مرتب بیاموزند ، از برخی چالش ها و درگیری ها و…جلوگیری می شود. آموزش مهارت های زندگی از بسیاری از اختلافات خانوادگی و طلاق ها و بی سرپرستی فرزندان و آسیب های اجتماعی بعدی اش و…‌‌جلوگیری می شود. آموزش مهارت های زندگی برای اقشار مختلف لازم است و بایستی به این بخش توجه بیشتری شود.

    ارائه آموزش مهارت های زندگی در محلات و سکونتگاه های غیررسمی نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد تا از میزان آسیب های اجتماعی در این مناطق کاسته شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.