حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3500 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • غده های چرکین محلات
    ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۴۹
    شناسه : 18773
    بازدید 129
    1
    دریانیوز// بحران وضعیت بافت های فرسوده و حاشیه ای هرمزگان و بخصوص شهربندرعباس متاسفانه آنطور که انتظار می رفت مورد توجه دولتمردان در ادوار مختلف قرار نگرفته است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بحران وضعیت بافت های فرسوده و حاشیه ای هرمزگان و بخصوص شهربندرعباس متاسفانه آنطور که انتظار می رفت مورد توجه دولتمردان در ادوار مختلف قرار نگرفته است.

    بخش زیادی از نوار شمالی تا مرکز و جنوب و شرق و غرب شهر بندرعباس را محلات حاشیه ای و بافت فرسوده تشکیل داده است که روز به روز شرایط حادتری را از خود نشان می دهد. اقدامات صورت گرفته در دهه های اخیر چندان نتوانسته مشکلات این مناطق را برطرف کند وبایستی انقلابی در بازسازی و احیای بافت های فرسوده ،بازگشایی معابر و احداث و راه اندازی اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی تا رسیدن به عدالت در خدمترسانی به ساکنان این مناطق را شاهد باشیم.

    طبق آماری که ایرنا از اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در۱۹ آبان ۱۳۹۸منتشر کرد، این استان مساحتی افزون بر ۴ هزار و ۲۴۶ هکتار دارای بافت فرسوده وناکارآمد است.از طرفی دیگر در این سال‌ها آمارهای مختلفی از میزان بافت فرسوده و محلات حاشیه ای در مرکز استان از ۴۳درصد تا دوسوم شهربندرعباس اعلام شده است. بعد از زلزله ۵تیرماه۸۲ بم که منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شد و پس از آن بحث احیای بافت های فرسوده داغ تر شدو انتظار می رود به این موضوع توجه بیشتری شود.

    در دهه۸۰ اقداماتی برای احیای بافت های فرسوده آغاز و تسهیلات نوسازی بافت فرسوده اعطاء شد ودر دهه۹۰ علی رغم افزایش میزان املاک فرسوده ، اما توجهات به این بخش ها کمتر شد ودر این سال‌ها نیز با افزایش هزینه های ساخت وساز و بازسازی املاک فرسوده ، میزان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده گره گشای بحران نوسازی املاک فرسوده در استان و بندرعباس نیست. غده های چرکین محلات حاشیه ای و بافت فرسوده در هرمزگان دهان باز کرده است و بویش همه جا را برداشته و اما متولیان‌ مربوطه برای درمانش گویا عزم چندانی ندارند.

    بسیاری از املاک مسکونی وحتی مدارس و…در این مناطق فرسوده شده اند و سقف و دیوارهای شان شکاف های ریز ودرشت دارند و هرساله خودبخود و یا در بارندگی و زمین لرزه ها فرو می ریزند و خانواده ها و دانش آموزان در زیر سقف و دیوارهای لرزان این خانه ها و مدارس روزگار می گذرانند و درس می خوانند و بیم آن می رود که در زیر آوار این املاک نیمه جان قدیمی ،تخریبی و فرسوده مدفون شوند و جان دهند و خیلی زود دیر شود که بایستی برای بازسازی این املاک، دولت، نهادهای حمایتی و انقلابی، صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان، خیرین و… یاریگر محرومان و مستضعفان ساکن در این مناطق باشند تا خانه های شان و مدارس بازسازی شوند ؛ زیرا ساکنان این مناطق توان تعمیر وبازسازی خانه های فرسوده با سقف های چوب و چندل و کاهگلی و دیوارهای خشتی ویا سیمانی را ندارند.

    موضوع دوم بحث بازگشایی معابر در این مناطق است. همچنان خانه های زیادی در محلات بر روی کوه ویا زیرکوه و در داخل دره هایی قرار دارند که با زمین لرزه هایی شدید ،امکان فروریزش شان وجود دارد. از آن طرف هم کوچه های تنگ و باریک و تاریک هم امکان رفتن خودروهای آتش نشانی ، آمبولانس اورژانس ، پلیس ، جمع آوری زباله و… را به داخل محلات ناممکن کرده است.

    مرگ برخی از بیماران بدلیل عدم ورود آمبولانس به داخل کوچه های محلات ، خاکستر شدن خانه ها در آتش سوزی ها بدلیل عدم امکان ورود خودروهای آتش نشانی به داخل محلات قصه های تلخی را رقم زده است. از آن طرف تبدیل این کوچه های تنگ و تاریک و باریک به پاتوق معتادان، مواد و مشروب فروشان باعث افزایش ناامنی و آسیب های اجتماعی در محلات شده است. کودکان و نوجوانان و جوانان و دانش آموزان هر روز این صحنه های دردآور و زجرآور را می بینند وبرخی الگو می گیرند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

    در بخش بازگشایی معابر نیز ضرورت دارد وزارت خانه های راه وشهرسازی، کشور ، صمت(الزام صنایع به مشارکت های اجتماعی در بازگشایی معابر) به یاری شهرداری برای بازگشایی معابر بیایند. هنوز شبکه جمع آوری فاضلاب در محلات بندرعباس بدلیل عدم بازگشایی معابر تکمیل نشده و فاضلاب در کوچه ها روان است و وارد دریا می شود واز آن طرف بوی تعفن و شیوع بیماری های پوستی، تنفسی و گوارشی را در این محلات به همراه داشته است.

    انواع آسیب های های اجتماعی در محلات روزبه روز در حال افزایش است و دستگاه های متولي اقدامات ملموس و اثرگذاری را ندارند.اعتیاد به مواد ومشروب در این مناطق هم به سن دانش آموزی رسیده است. طلاق های واقعی و عاطفی در حال افزایش است. خانواده های بدسرپرست بدترین شرایط را دارند و برای رفع مشکلات شان و ارائه مشاوره و حمایت از اینگونه خانواده ها اقدامی نشده است.

    خانواده ها در شرایط مساعد نیستند و جای خالی دستگاه های مختلف از جمله امور اجتماعی و خانواده استانداری و سایر متولیان حوزه خانواده و آسیب های اجتماعی در محلات خالی است. غده های چرکین فقر و محرومیت قطب اقتصاد ایران دیده نمی شود و بوی تعفن آن به مشام مسئولان و صنایع نرسیده تا برای درمانش وارد گود شوند.

    اگر که دولت و صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان و همچنین نهادهای انقلابی برای رفع مشکلات محلات حاشیه ای و بافت فرسوده در هرمزگان و مرکز استان اقدام کنند ، می توان افزایش امید و رفع تبعیض و بی عدالتی را در این مناطق رقم زد که از دولت چهاردهم انتظار می رود توجه بیشتری را به این مناطق در استانی که قطب تجارت و درآمدزایی و از آن طرف قطب فقر وفلاکت، بیکاری و محرومیت می باشد ، رقم بزند.

    نمایندگان مجلس نیز بایستی این موضوع را در برنامه کاری شان قرار دهند ودر سطح کلان دولت و مجلس پیگیری های لازم را داشته باشند تا مشکلات حاشیه نشینان و فرسوده نشینان تا حد زیادی برطرف شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.