حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۳ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 24 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3477 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • طراحی واحد سوم آب شیرین کن  بدون  خارجی‌ها
    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۶
    شناسه : 18462
    بازدید 139
    2
    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا خبر داد دریانیوز// مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب، گفت: طراحی واحد سوم آب شیرین‌کن‌ بدون نیاز به خارجی‌ها انجام گرفته است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب، گفت: طراحی واحد سوم آب شیرین‌کن‌ بدون نیاز به خارجی‌ها انجام گرفته است.

    بهمن غلامپور در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه مجتمع نمک زدایی شرکت توسعه آب آسیا بزرگترین مجموعه نمک زدایی در کشور است، اظهار کرد: قرار است این مجتمع به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های نمک زدایی در منطقه خاورمیانه باشد.

    اضافه شدن ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در روز

    وی در ادامه افزود: ظرفیت آبشیرین کن در حال حاضر که از سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب است که به زودی واحد دوم این شرکت در نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲۰۰ هزار متر مکعب دیگر هم به ظرفیت نمک زدایی آب در این مجموعه اضافه خواهد شد و ظرفیت آن به ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد رسید.

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، خاطر نشان کرد: در این مجموعه برای نمک زدایی یک سری زیرساخت‌ها را جهت تامین آب شیرین برای یک میلیون متر مکعب در روز احداث کرده‌ایم که تقریبا ۱۶ کیلومتر خطوط دریایی برای آبگیری و تخلیه آب پساپ از دریا انجام شده است که این موضوع کار بزرگی بوده است.

    غلامپور توضیح داد: لوله‌های HDp که روی آبگیر به صورت استرینگ به طول ۳۰۰ متر با قطر ۲.۵ متر بود؛ که ۱۶ کیلومتر لوله پایین‌تر از بستر دریا به دلیل اینکه داخل دریا لایروبی انجام شد، قرار گرفت و این کار با یک روش خاص در دنیا و برای اولین بار در کشور بود.وی عنوان کرد: با هفت لوله به قطر دو و نیم متر از ۱۱۰۰ متر داخل دریا و عمق ۱۰ متری کار آبگیری را انجام می‌دهیم و در۲۱۰۰ متری در عمق ۱۰ متری به شکل دیفیوزر آب پساب آب شیرین کن را داخل دریا توزیع می‌کنیم.

    کار طراحی واحد سوم آبشرین کن انجام شد

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، گفت: واحد سوم این مجموعه نمک زدایی، کار طراحی آن انجام شده است و در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی آن آغازمی شود.

    طراحی آب شیرین کن‌های واحدهای بزرگ درون کشور

    غلامپور در خصوص مهمترین اقدامی که در شرکت مهندسی توسعه آب آسیا انجام شده اشاره کرد و افزود:با قاطعیت اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران این قابلیت را دارد که خودش می‌تواند آب شیرین کن‌هایی در واحدهای بزرگ را طراحی کند.وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای ساخت آبشیرین کن ها به شدت به کشورهای خارجی وابسته بودیم و واحدهایی که در حال بهره‌برداری و ساخت است هر دو مورد آن طراحی آن توسط کشورهای خارجی بوده است.

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، ادامه داد: این وابستگی در حال حاضر قطع شده است و می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که واحد سوم آب شیرین کن به دست همکاران و متخصصان داخلی کشور طراحی شده است که صرفه‌جویی‌های قابل توجهی را در این زمینه داشته ایم.

    توجه به توان داخلی
    غلامپور تصریح کرد: کار دیگری که در این مجموعه انجام شده توجه به توان داخلی است؛ زیرا پمپ‌ها به عنوان بزرگترین پمپ‌هایی که در آب شیرین‌کن‌ها استفاده می‌شود آب را از دریا می‌گیرند و به سمت واحدهای شیرین‌سازی ارسال می‌کنند.روی آبگیر ۱۰ پمپ‌ وجود دارد که هشت مورد آن ها خارجی هستند.

    وی گفت: این شرکت همزمان با کاری که خارجی ها داشتند انجام می‌دادند به پمپ سازهای داخلی کشور برای بومی سازی این قطعات اعلام کرد که در این زمینه دو مجموعه ممتاز پمپ و پمپ ایران اعلام آمادگی کردند و دقیقاً پمپ‌های مشابه تولید خارجی را در داخل کشور تولید کردند که از این ۱۰ پمپی که در آبگیر وجود دارد دو مورد آن ساخت داخل هستند.

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، عنوان کرد: پمپ های ساخت داخل از قابلیت و کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی برخوردار هستند و این کاری بود که با اعتماد به‌‌ جوانان و نیروهای داخلی انجام شد و قرار است این امر ادامه پیدا کند.غلامپور افزود: شرکت‌های داخلی که توانایی ساخت تجهیزات برای نمک زدایی آب را داشته باشند تا وابستگی به خارجی ها کمتر شود، این مجموعه از آن ها استقبال می‌کند.

    وی گفت:یکی از مهمترین اجزای آب شیرین کن ممبران است که در حال حاضر بدون استثنا تمام واحدهای نمک زدایی داخل کشور به ناچار ممبران های خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند؛ اما شرکت مهندسی توسعه آب آسیا بخشی از سهام یک شرکتی که در زمینه ممبران قرار است فعالیت کند را خریداری کرده است.

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، اضافه کرد: این شرکت به صورت شراکتی با آن مجموعه پیگیر هستند که کار تولید ممبران داخل کشور انجام شود تا وابستگی‌ کشور به ممبران کمتر شود. غلامپور افزود: مهمترین سرمایه هر شرکتی نیروی انسانی است و توجه به این سرمایه مهم در این مجموعه رقم خورده است.

    یک سوم آب برای هرمزگان است

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، ابراز داشت: جواز تاسیسی که این شرکت از سازمان صنعت، معدن تجارت استان برای این واحد گرفته است یک میلیون متر مکعب آب نمک زدایی شده در روز است .یک سوم از این آب برای هرمزگان و دو سوم دیگر آن برای کرمان و یزد است که تعهدات اولیه این شرکت است اما متناسب با نیاز هر استان آب اختصاص داده می شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر آب و فاضلاب هرمزگان قراردادی با مجموعه آب آسیا دارد که روزانه ۴۰ هزار متر مکعب آب را دریافت کند که دقیقاً این میزان را تحویل می‌گیرد که از این مقدار آب تحویلی ۲۵ هزار متر مکعب آن به روستاهای غرب بندرعباس، شهر و تعدادی از روستاهای خمیر، حدود ۱۲ هزار متر مکعبی به تازیان، شهرک علوی، قلات و روستاهای واقع در شمال بندرعباس و حدوداً روزی سه هزار متر مکعب به شهر رضوان در بخش فین مجموع آبی است که آبفا تحویل می‌گیرد.

    اگر واحدهای صنعتی و شرکت آبفای هرمزگان مقدار بیشتری آب نیاز داشته باشند این مجموعه محدودیتی برای تحویل آن ندارد.غلامپور عنوان داشت: یکی از مشکلاتی که متاسفانه در کشور وجود دارد موضوع ناترازی انرژی است و هر واحد ما تقریبا به ۳۵ تا ۴۰ مگاوات برق نیاز دارند؛ ۱۸۰ مگاوات دیماند را خریداری و پست برق احداث کردیم که طبیعتاً نباید مشکل داشته باشیم اما کشور در این زمینه مشکل دارد.

    مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا گفت:پیش بینی شده این شرکت یک نیروگاه هزار مگاواتی را احداث کند که برای فاز اول آن قرار است ۵۰۰ مگاوات آماده شود.وی افزود:امیدواریم با احداث این نیروگاه که کارهای اولیه آن در حال انجام است و زمین آن هم مشخص شده بتوانیم انرژی مورد نیاز خود را تامین کنیم.

    هزینه ۴۵ هزار میلیارد تومانی تاکنون

    غلام پور ابراز کرد: سهام داران اصلی آب شیرین کن سه واحد صنعتی شامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت مس سرچشمه وشرکت معدنی و صنعتی چادرملو هستند وهیچ کدام از صنایع هرمزگان در این آبشیرین کن سهمی ندارند .

    در حال حاضر بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و مجموعاً ۸۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که اگر واحد سوم در نیمه دوم سال شروع شود این تعداد به حدود ۱۵۰۰ نفر هم خواهد رسید.مدیر هماهنگی سایت شرکت توسعه آب آسیا، خاطر نشان کرد: راندمان تولید ۴۳ درصد است یعنی ما از هر ۱۰۰ متر مکعب آبی که از دریا برمی‌داریم ۴۳ متر مکعب شیرین می شود و حدود ۵۷ متر مکعب آن به دریا برمی‌گردد.

    آب را در یک مکان خاص تخلیه نمی کنیم

    وی گفت: ما در یک مکان خاص آب را تخلیه نمی‌کنیم در فاصله ۲۰۰ متری به وسیله یک سری شاخک که روی لوله وجود دارد، آب در عمق ۱۰ متری داخل دریا پخش می‌شود.غلامپور بیان داشت: علاوه بر پایش‌های آنلاین و دوره‌ای که انجام می‌شود همزمان با دانشکده آب دانشگاه تهران و دانشگاه هرمزگان قرارداد داریم که به صورت فصلی از آب دریا و محل‌های تخلیه پساب نمونه برداری می‌کنند و پایش‌های زیست محیطی انجام می‌شود.

    مدیر هماهنگی سایت توسعه آب آسیا افزود: خوشبختانه تا الان هیچ موردی که استانداردهای زیست محیطی را رد کرده باشد نداشته ایم؛ کاملا فرایند تحت کنترل محیط زیست است.وی در پایان از سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و محیط زیست هرمزگان به دلیل همراهی و همکاری خوبی که دارند قدردانی کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.