دریانیوز// شرایط تحصیلی دانش آموزان در هرمزگانقابل مقایسه با سایر مناطق کشور نیست و از یکطرف بسیاری از دانش آموزان مجبورند در شرایط نامناسب و ضعیف آموزشی تحصیل کنند و نتوانند وارد دانشگاه های درجه یک کشور شوند وبرخی هم از درس خواندن بازمی مانند وترک تحصیل می کنند و اینتبعیض و بی عدالتی آموزشی در این دهه ها تداوم داشته است.
کمبود معلم ،مدرسه و تجهیزات آموزشی ،آزمایشگاهی و برودتی همواره در این استان وجود داشته و انتصاب های سیاسی مسئولان آموزشی در استان در بیشتر ادوار باعث شده تا مشکلات این حوزه برطرف نشود و دانش آموزان قربانی ضعف مدیریت ها و بی عدالتی آموزشی شوند.استان هرمزگان به عنوان یکی از استانهای مهم و استراتژیک کشور، با چالشهای متعددی در حوزه آموزش و پرورش مواجه است.
ضعفهای آموزشی، کمبود تجهیزات، معلم و مدرسه، همگی عواملی هستند که نیاز به توجه و اقدام فوری دارند. یکی از بزرگترین چالشهای آموزشی در هرمزگان، کمبود معلم است. با توجه به آماری که مدیرکل آموزش و پرورش چند روز قبل اعلام کرد ، استان با کمبود ۲۵۰۰ معلم مواجه است که این موضوع به طور مستقیم بر کیفیت آموزش تأثیر میگذارد. عدم وجود معلمان کافی باعث میشود که کلاسها شلوغتر شوند و معلمان نتوانند به خوبی به نیازهای آموزشی دانشآموزان پاسخ دهند.
علاوه بر کمبود معلم، کمبود مدارس نیز یکی دیگر از مشکلات جدی است. کمبود ۳۰۰مدرسه در استان و وجود بیش از ۳۰۰مدرسه فرسوده و غیرمقاوم باعث شده که برخی از مدارس دوشیفته باشند و دانش آموزان زیادی نیز با ترس و نگرانی در مدارس ناایمن درس بخوانند که بطور یقین با اعتبارات اندک دولتی نمی توان این ۶۰۰مدرسه را ساخت یا بازسازی کرد وبایستی نهادهای انقلابی ، خیرین و صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز به یاری دانش آموزان استان بشتابند.
در بسیاری از مناطق روستایی و حاشیهای استان به دلیل عدم وجود مدارس مناسب، برخی از دانش آموزان از تحصیل بازماندهاند. این موضوع نه تنها به عدم دسترسی به آموزش منجر میشود، بلکه باعث افزایش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی نیز میگردد. تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و برودتی نیز در بسیاری از مدارس هرمزگان به شدت کمبود دارد. عدم دسترسی به آزمایشگاهها، کتابخانهها و تجهیزات دیجیتال، کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار میدهد و دانشآموزان را از یادگیری مؤثر بازمیدارد.
این کمبودها به ویژه در مناطق گرمسیری استان محسوستر است، جایی که نیاز به تجهیزات برودتی برای ایجاد یک محیط یادگیری مناسب ضروری است.برای دستیابی به عدالت آموزشی، لازم است که زیرساختهای آموزشی در هرمزگان بهبود یابد. این به معنای ایجاد مدارس جدید، جذب معلمان بیشتر و تأمین تجهیزات لازم برای یادگیری است. با ارتقای زیرساختها، میتوان به همه دانشآموزان، بدون توجه به محل زندگیشان، دسترسی برابر به آموزش با کیفیت را فراهم کرد.یکی از پیامدهای کمبودهای آموزشی، افزایش نرخ ترک تحصیل در بین دانشآموزان است. با بهبود شرایط آموزشی و تأمین معلمان و تجهیزات لازم، میتوان از ترک تحصیل دانشآموزان جلوگیری کرد و آنها را به ادامه تحصیل ترغیب نمود.
از طرفی دیگر بایستی تدابیری اندیشیده شود تا پایه علمی و آموزشی دانش آموزان تقویت شود و تعداد بیشتری از آنها بتوانند به مدارس خاص و دانشگاه های خوب راه یابند و شرایط عادلانه برای رقابت در کنکور برایشان فراهم شود و مجبور نشوند با دانش آموزان مناطقی رقابت کنند که از لحاظ سطح آموزشی بالاتر از هرمزگان باشند.همچنین ساخت خوابگاه و کلاس و فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان برای ۷۰۰دانشجو معلم در آزادگان بندرعباس نیز بایستی محقق شود.
ساختمان خوابگاهی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان بندرعباس باید هر چه سریعتر ساخته شود. این دانشگاه نقش مهمی در تربیت معلمان آینده دارد و با جذب دانشجومعلم، میتواند به کاهش کمبود معلم در استان کمک کند. ساخت خوابگاهها نیز میتواند به جذب دانشجویان از مناطق دوردست کمک کند و دسترسی به آموزش را تسهیل نماید.بر این موضوع تاکید می شود که ضعف آموزشی در هرمزگان یک چالش جدی است که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.
با ارتقاء زیرساختهای آموزشی، میتوان به عدالت آموزشی دست یافت و از ترک تحصیل دانشآموزان جلوگیری کرد. همچنین، ساخت خوابگاه و دانشگاه فرهنگیان بندرعباس میتواند به جذب معلمان و بهبود وضعیت آموزشی در استان کمک کند. این اقدامات نه تنها به بهبود کیفیت آموزش در هرمزگان میانجامد، بلکه به توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی استان نیز کمک خواهد کرد.
مناطق کم برخوردار در تکمیل زیرساختهای آموزشی هرمزگان در اولویت هستند
استاندار هرمزگان با تأکید بر ایجاد توازن در توزیع عادلانه زیرساختهای جدید آموزشی در استان، تکمیل زیرساختهای مناطق کم برخوردار استان را در اولویت قرار داد. محمد آشوری تازیانی در نشست شورای آموزش و پرورش استان بر لزوم نیازسنجی دقیق مدارس مورد نیاز تاکید کرد و افزود: باید در قالب اولویتها، مناطق محروم در حوزه زیرساختهای آموزشی مشخص شود تا بر اساس رویه دولت، بتوانیم عدالت آموزشی را هم در احداث مدارس و هم ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی و تأمین نیروی انسانی مدارس رعایت کنیم.
وی افزود: آمار و اطلاعات در برنامه ریزی مبنای حرکت است و اگر نیازسنجی دقیقی داشته باشیم با رعایت تعادل به سمت توسعه متوازن حرکت خواهیم کرد.استاندار هرمزگان اقدامات پیشگیرانه در حوزه آسیبهای اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: اقدامات شایستهای صورت گرفته و مشارکت دستگاههای اجرایی در طرح نماد بسیار ارزنده است و قطعا پیشگیریها در حوزه آسیبهای اجتماعی در تقدم قرار دارند و باید رویکرد فعلی تداوم یابد که در این حوزه به دستاوردهای مثبت دست پیدا کنیم.
آشوری تازیانی با بیان اینکه کشور و استان نیاز به تربیت انسانهای توسعه یافته دارد، گفت: مهارتهای هوش هیجانی در فرایند منظم و کامل متبلور شده و انسان موفق را میسازد از این رو باید تلاش کنیم بسترهای رشد این مهارتها را در نظام آموزش و پرورش ایجاد کنیم.
مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش
استاندار هرمزگان با بیان اینکه مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش باید به طور ریشهای حل شوند، گفت: وضعیت سرانه آموزشی هرمزگان به صورت دقیق تحلیل شود . آشوری تازیانی با اشاره به آسیبشناسیهای انجام شده در حوزه مسائل کشور، به ویژه در بخش آموزش و پرورش، اظهار کرد: مشکلات ساختاری، رویکردی، گفتمانی و عملکرد مدیریتی در کنار مسائل رفتاری در حکمرانی، از جمله چالشهای اساسی است که نیازمند توجه ویژه هستند.
وی همچنین بر لزوم شناخت دقیق مسئله قبل از ارائه راه حل تأکید کرد و افزود: مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش باید به طور ریشهای حل شوند و نباید به دولتهای بعدی منتقل شوند.
آشوری تازیانی به نبود برنامه جامع و منسجم در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اختلالات در برنامهریزی از سرمنشأ آغاز میشود و ناشی از عدم توجه به واقعیتها، نیازها و چالشهای پیش رو است. وی افزود: تشخیص نادرست از وضعیت موجود، موجب شده تا نتوانیم به درستی در مسیر توسعه حرکت کنیم؛ نابرابری آموزشی، یکی از چالشهای جدی است که باعث شده تا دانشآموزان در مناطق مختلف، از فرصتهای آموزشی یکسانی برخوردار نباشند.
استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه عدالت در آموزش یک راهبرد مهم در قانون اساسی است، بر لزوم توجه به این مهم در برنامهریزیها تأکید کرد و خواستار همافزایی بین بخشهای مختلف آموزشی، از جمله آموزش عالی و آموزشهای مهارتی شد و گفت: حلقههای توسعه انسانی باید به هم پیوسته باشند و هرگونه گسستگی در این زنجیره، میتواند آسیبهای جدی به همراه داشته باشد.آشوری تازیانی با تأکید بر اولویتبندی مسائل در حوزه آموزش و پرورش، گفت: باید مشخص شود که اولویت اصلی، ساخت مدرسه است یا کیفیتبخشی، یا سایر موارد؛ همچنین، تجهیز منابع انسانی و مالی برای حل مشکلات موجود، بسیار حائز اهمیت است.
وی به نقش هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال در آموزش اشاره کرد و خواستار استفاده از این ظرفیتها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری شد، بیان کرد: فضای آموزشی جدید در هزاره سوم بسیار ظریف و دقیق است و این فضا باعث شده است در برخی موارد دانشجویان از اساتید جلوتر باشند، از این رو باید از این فرصتها نیز در راستای اعتلای آموزشی استفاده کرد.
استاندار هرمزگان خواستار تدوین نقشه راهی دقیق و عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش در استان شد و با تاکید بر مشارکت همه مسئولان و کارشناسان، تاکید کرد: این برنامه باید بر اساس اهداف مشخص، منابع قابل دسترس و روش های کارآمد باشد.
وی کمبود فضای آموزشی استاندارد را یکی از چالشهای موجود در استان هرمزگان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیتهای مختلف از جمله ظرفیت عظیم خیرین مدرسه این چالش را حل کنیم چرا که اگر به سمت حل این چالشها حرکت نکنیم در آینده با بحران انسداد فضای آموزشی در استان روبرو خواهیم بود. نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در پایان بر لزوم تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی تاکید کرد.
ثبت دیدگاه