حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3763 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • شیر گاومیش بدون مجوز بهداشتی
    ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۴:۳۲
    شناسه : 20691
    بازدید 143
    0
    معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان در گفتگو با دریا هشدار داد دریانیوز// شیر منبع غنی کلسیم و برای سلامت استخوان‌ها مفید است. کلسیم یک ماده‌ معدنی است که برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم ضروری است.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// شیر منبع غنی کلسیم و برای سلامت استخوان‌ها مفید است. کلسیم یک ماده‌ معدنی است که برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم ضروری است. شیر گاو اغلب با ویتامین D غنی می‌شود که آن نیز برای سلامت استخوان مفید است. کلسیم و ویتامین D به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کنند. ارزش غذایی شیر به محتویات چربی آن و اینکه آیا تولیدکننده محصول خود را با مواد دیگر غنی‌سازی کرده است یا خیر، بستگی دارد.

    شیر را به عنوان یک غذای کامل می‌شناسند که حاوی ۱۸ ماده از ۲۲ ماده ضروری برای بدن انسان است. شیر نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما در هر کالری مقدار بیشتری کلسیوم، منیزیوم، فسفر، پتاسیم، زینک و پروتیین دارد. شیر خام می‌تواند باکتری‌های مضر و سایر میکروب‌ها را حمل و به انسان منتقل کند که ممکن است شما را بسیار بیمار کند و یا بکشد. درحالی که می‌تواند بیماری‌های غذایی از غذا‌های مختلفی دریافت کرد، اما شیر خام یکی از پر خطرترین محصولات است.

    لذا ضروري است این ماده غذایی پرمصرف با رعایت کامل بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد. از همین رو، اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با همراهی دستگاه‌های متولی، اقدام به بازدیدهای مستمر در سطح شهر بندرعباس کرده و طی بازدید میدانی خبرنگار ما، شهروندان بندرعباس از این اقدام شایسته دستگاه‌ها، تشکر کرده‌اند.

    در هرمزگان، هیچ‌گونه دامداری یا دام گاومیشی فعالیت ندارد
    سیدمحمدامین حسینی در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص عرضه شیر و یا بستنی گاومیش که طرفداران زیادی در استان هرمزگان دارد، گفت: در استان هرمزگان، هیچ‌گونه دامداری یا دام گاومیشی فعالیت ندارد و حتی در استان‌های همجوار نیز چنین فعالیتی صورت نمی‌گیرد. وی در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی و یا ادارات کل دامپزشکی، برای شیری که تحت عنوان شیر گاومیش وارد استان هرمزگان می‌شود هیچ‌گونه مجوزی و گواهی بهداشتی صادر نکرده است.

    معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان تاکید کرد: از آنجایی که صنف بستنی‌فروشی زیرنظر سازمان دامپزشکی فعالیت ندارند، عرضه شیر گاومیش حتما باید از سوی دستگاه‌های متولی پیگیری شود که فرآورده اولیه از کجا تهیه می‌شود.
    حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مراکزی که نسبت به فروش شیر خام در بندرعباس اقدام می‌کنند از جمله مراکز لبنیاتی سنتی، مجوز بهداشتی دارند، گفت: سازمان دامپزشکی، متولی بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی است. وی در ادامه افزود: نتایج حاصله از ارزشیابی و ارزیابی که سالانه بر روی شیر خام موجود در مراکز سنتی انجام شده و می‌‌شود، حاکی از اینه که مخاطرات زیادی در شیر خام عرضه شده از این مراکز وجود دارد و بار میکروبی شیر خام در این مراکز به شدت بالاست.

    معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: طبق ارزیابی صورت‌گرفته در این مراکز فعال در استان هرمزگان، تعداد بالایی از مراکز اقدام به عرضه شیر خام داشتند که شیر خام این مراکز، غیر قابل مصرف شناخته شد و تنها در سه مرکز، شیر خام با درجه کیفیت ۳ در استان عرضه می شد.

    حسینی، عرضه شیر خام در مراکز لبنیات سنتی را ممنوع اعلام کرد و گفت: در مجموع، ۴۰ مرکز لبنیات سنتی در استان هرمزگان فعالیت دارند که صرفاً ۴ مرکز، از دستگاه‌های متولی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مجوز دریافت کرده‌اند و سایر مراکز به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و شیر خام را عرضه می‌دارند.وی تشریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان صرفاً بر روی موضوع شیر خام می‌تواند نظر بدهد که عرضه این محصول در مراکز عرضه لبنیات سنتی در سطح شهر بندرعباس ممنوع می‌باشد. یادآوری کنم که موضوع اعطای مجوز به مراکز عرضه لبنیات سنتی مربوط به دو نهاد یادشده می‌باشد‌.

    معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه علی رغم اینکه عرضه شیر خام برای سلامت شهروندان مضر است، چرا جلوی فعالیت این مراکز گرفته نمی‌شود، نیز گفت: با توجه به گزارشات ارائه‌شده به دستگاه‌های متولی و قضایی هرمزگان و همچنین جلسات برگزار شده در محل استانداری، مصوب شد جلوی فعالیت مراکز غیرمجاز گرفته شود که در همین راستا، طی هفته گذشته ۳۰ بازدید به صورت مشترک توسط اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد.

    حسینی ادامه داد: در این بازدیدها، ۴۰۰ کیلوگرم شیر خام در مراکز عرضه لبنیات غیرمجاز جمع‌آوری و معدوم سازی شد و همچنین برای مراکز عرضه‌کننده شیر خام، پرونده تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. وی سپس در خصوص چگونگی حمل شیر خام افزود: حمل شیر خام فقط باید به کارخانجات شیر صورت گیرد، بدین صورت که مراکز جمع‌آوری شیر خام، این محصول تولیدشده را به صورت کاملا بهداشتی، از سطح دامداری‌ها به کارخانجات شیر حمل می‌کنند. زیرا در مراکز غیر مجاز شیر به صورت غیر بهداشتی حمل می‌شود و متاسفانه بار میکروبی شیر خام، خیلی بالا می‌رود.

    معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان در ادامه بیان کرد: مراکزی که برای تولید محصولات خود به شیر خام نیاز دارند باید از کارخانجات شیر خام و مراکز مجاز عرضه لبنیات، این محصول را دریافت کنند.

    هشدار سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان به برخورد قانونی با متخلفینی که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازند
    سرهنگ مهدی بشارتی در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی انجام کار اطلاعاتی مبنی بر اینکه در یک واحد فروش محصولات لبنی سنتی در بندرعباس، فرآورده‌های لبنیاتی تاریخ گذشته و فاسد نگهداری می‌شود، موضوع در دستور کار اداره نظارت بر اماکن عمومی سازمان اطلاعات استان قرار گرفت. وی افزود: مأموران این یگان ضمن هماهنگی با دستگاه قضائی با ایجاد تیمی مجرب و با حضور نماینده تعزیرات حکومتی و کارشناس دامپزشکی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از این واحد صنفی ۷۰۰ لیتر شیرخام غیر قابل مصرف و غیربهداشتی را کشف کردند.

    این مسئول انتظامی در ادامه افزود: شیرهای فاسد کشف شده به دستور مقام قضائی معدوم و فروشنده با تشکیل پرونده قضائی به دستگاه قضائی معرفی شد. سرهنگ بشارتی در پایان، ضمن هشدار به برخورد قانونی با متخلفینی که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازند، از شهروندان درخواست نمود هرگونه موارد مشکوک را بلافاصله از طریق تلفن ۱۱۰ به مرکز فوریت‌های پلیس اطلاع دهند.

    گفتني است، طبق پیگیری‌های خبرنگار ما، چندین مراکز عرضه لبنیات سنتی که قبلا اقدام به عرضه شیر خام می‌کردند، اکنون فعالیت خود را متوقف کرده و ادامه فعالیت را منوط به دریافت مجوز از سوی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان کردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.