حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شور حسینی در تار و پود وجودمان ریشه دارد
    ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۵۶
    شناسه : 10092
    بازدید 1205
    7
    امان از رسوایی دشمنان امام حسین(ع) در مقابله با مراسم عزای حسینی؛ دریانیوز// برخی رسانه های خارج از کشور در این یک سال اخیر با بازی های مهندسی شده همه تلاش خود را به کار بستند تا ذهن و اندیشه مردم ایران را به سمتی دیگر سوق دهند و ناکامی های دولت و برخی مدیران ناشایسته در ادوار مختلف را در زمینه های گوناگون به مسائل مختلف و از جمله مسائل دینی و فرهنگی ربط دادند.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// برخی رسانه های خارج از کشور در این یک سال اخیر با بازی های مهندسی شده همه تلاش خود را به کار بستند تا ذهن و اندیشه مردم ایران را به سمتی دیگر سوق دهند و ناکامی های دولت و برخی مدیران ناشایسته در ادوار مختلف را در زمینه های گوناگون به مسائل مختلف و از جمله مسائل دینی و فرهنگی ربط دادند.
    دشمنان نیز با استفاده از روش ها و تحلیل های مستقیم و غیر مستقیم در موارد مختلف تلاش هایی برای ایجاد دین ستیزی و حتی دین گریزی برای جوانان و نوجوان به کار بستند و قبل از محرم امسال، تلاش کردند شاید بتوانند اندکی از رونق مجالس عزای اباعبدالله علیه‌السلام بکاهند اما باز هم مثل همیشه ناکام ماندند. عشق به امام حسین(ع) از کودکی در تار و پود ما ایرانیان نهادینه شده است. عشقی آتشین که هر سال با هر شرایطی که داشته باشیم با شروع محرم دوباره شعله می گیرد و دقیقاً تعبیر همان مصرع معروف از محتشم کاشانی است که می گوید: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست!!
    مگر می شود این عشق و این شور را مهندسی کرد و بازیچه قرار داد، این علاقه از جایی درون قلبمان نشأت می گیرد، گویی ریسمانی مستقیم به عالم معنا دارد، ریسمانی جدا نشدنی. نمی دانم شاید هنوز بعد از گذشت سی و اندی بهار از زندگانیم آنطور که باید، فلسفه عاشورا را درک نکردم اما هر سال این سوال در ذهنم تداعی می شود چطور با تمام کمی و کاستی ها، به تعداد عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام افزوده می شود و مردم از هر قشر و فرهنگ و جایگاهی و سن وسالی که باشند برای محرم، سیاه پوش می شوند و این آیین هر سال پر رنگ تر با شور بیشتری برگزار می شود؟
    یاد حدیثی از امام صادق‌(ع) می افتم که می‌فرمایند: رسول خدا (ص) به امام حسین(ع) (که در ایّام کودکی) به سمت رسول خدا (ص) می‌آمد، نگریست و سپس ایشان را در آغوش گرفت و فرمود؛ برای شهادت حسین(ع) داغی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد ‌شد.امام صادق(ع) بعد از نقل این ماجرا می‌فرمایند: پدرم فدای آن‌ که کشته ‌شده هر اشکی است. از امام(ع) پرسیده شد؛ معنای کشته ‌اشک چیست؟ امام(ع) فرمود؛ هیچ مؤمنی حسین(ع) را یاد نمی‌کند مگر آن‌ که‌ اشک می‌ریزد.

    رویای ناکام شکست
    بالا و پایین اتفاقات جامعه و تبعاتی که به همراه داشت در سال گذشته دستخوش رسانه های ضد انقلاب شد و تمام همت خود را به کار بستند تا برآیند این اتفاقات را در کشور جمهوری اسلامی ایران، نشانی از خسته شدن مردم از دین نمایش بدهند و تعبیر آنها از شل حجابی و گاهی بی حجابی برخی بانوان فرار و انزجار از دین بود، و البته شاید بتوان این اتفاقات را نوعی لجبازی و اعتراض به‌شمار آورد اما نه اعتراض به دین بلکه اعتراض به روش های غلط مدیریت برخی مدیران و تصمیمات اشتباه و مطالعه نشده ای که می‌گیرند و مستقیم و غیر مستقیم بر معیشت و زندگی مردم تأثیر می‌گذارند و باری بر دوش مردم سوار می کنند وخود به کناره می‌روند.
    اما دوباره با شروع محرم همان هنگام که شهرها سیاه پوش می‌شدند و غم عزای حسینی دوباره بر دلها فوران می کرد، گویی آب سردی بر آتش فتنه ها ریخته شد. اتاق فکر دشمنان چندی قبل از محرم با طراحی پویشی تحت عنوان «سیاه نپوشید و نذری محرم نخورید» تلاش کردند مردم را وادار نمایند در عزاداری حسین بن علی(ع) شرکت نکنند، نمی‌دانم که آیا نمی دانند این غم از درون روح و جانمان سرچشمه می‌گیرد؟ عزای امام حسین (ع) که به سیاه پوشی نیست، در پس این عزاداری غروری برایمان نهفته است که مردی را بزرگ و محترم می شماریم و الگو قرار می دهیم که با تمام سختی ها و مصائبی که در زندگی کشید فقط یک حرف می زد که اگر دین ندارید آزاده باشید. یعنی سرافراز و سربلند زندگانی کنید و دست غیر را کوتاه کنید. حال چطور و چگونه بنشینیم و اجازه دهیم از جایی ورای مملکت برایمان نسخه بپیچند، این خود خلاف اصول امام حسین (ع) و البته اعتقادات ما می باشد.یادمان نمی رود در سالهای کرونایی که سپری کردیم چقدر دلمان برای عزاداری ها و حضور در مجالس محرم تنگ شده بود از دور آن هم به رسم احترام به هم نوع، مراسم را همراهی می کردیم.اصلا خود حضور در مجالس عزای امام حسین(ع) گویی نقطه‌ای برای مرور همدلی و همراهی دوباره است، اینکه همه خود را در برپایی مجالس مسوول می دانند و دست به دست هم اقدام به بر پایی مراسم می‌کنند، انگار دوباره یادآوری می شود که ما همه باهم هستیم باید با هم پیش برویم.

    امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
    در این جنگ نرم، جنگی که در ابتدا اعتقادات و فرهنگ افراد یک جامعه را در نشانه می گیرد ،سالیان سال است شبکه‌های غربی با بیهوده شمردن مراسم عزاداری، تلاش دارند مردم خصوصاً نسل جوان و نوجوان کشور را از مراسم‌ و رسوم مذهبی جامعه ایرانی- اسلامی دور کنند. اما این موضوع همواره به عکس خود تبدیل شده و هرچه عداوت دشمنان بیشتر می‌شود در مقابل ارادت مردم نیز به اهل بیت علیهم‌السلام افزایش می‌یابد. اما غافل ازاینکه مردم به عنوان شهروندان یک کشور مسلمان اعتقادات عمیقی نسبت به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) دارند و به این شناخت رسیده‌اند که امام حسین (علیه‌السلام) چراغ هدایت و کشتی نجات است.»

    رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه حتی آنجا که دیگر نتوانستند بر مقاصد شوم خود نائل آیند و سرخورده شدند، تلاش کردند این حضور پر شور مردم در مجالس عزاداری را صحنه ای برای بیان و بروز اعتراضات مدنی و سیاسی جلوه دهند و ماهیتی ضد دینی به این امر نسبت دهند.

    محرم نشان تحول است
    امام حسین(ع) قیام کرد و مبارزه کرد تا نشان دهد باید جلوی ظلم ایستاد و ایستادگی کرد، هرچند که به بهای جان و جهان تمام شود و ما نیز با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال نیز این رخداد بزرگ تاریخی را هرساله در ذهنمان مرور می کنیم و سر لوحه قرار می‌دهیم و گویا متحول می شویم و نقطه شروع دوباره ای برایمان می شود.هر سال در ماه محرم تحولاتی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال هر سال در ماه محرم و صفر آمار جرائم کاهش پیدا می‌کند یا ما انسانی‌هایی را دیده‌ایم که کارهای خلاف می‌کردند اما با فرارسیدن ماه محرم توبه جدی می‌کردند و دست از کار خلاف می‌کشیدند.»
    ایام محرم و مراسم عاشورا خود عامل تحولات عظیم است و خود به خود جوان‌ها به سمت آن کشیده می‌شوند و تحت تأثیر اعتقادات دینی قرار می‌گیرند. هرسال ما شاهد هستیم که تعداد و جمع جدیدی به هیئت‌های امام حسین(ع) راه پیدا می‌کنند و به جمع حسینی‌ها اضافه می‌شوند.
    تصور می کنم با تمام این تفاسیر همچنان حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، اینکه عشق حسینی در دل و جانمان نهفته است شکی نیست، اینکه هر سال با شروع محرم گویا انقلابی درونمان شکل می گیرد هم شکی نیست، اما چقدر امام حسین ( ع) را می‌‌شناسیم و با ماهیت قیام بزرگ حسینی آشنا هستیم؟ باید به صورت جدی و بیشتر در زمینه شناخت جوانان از امام حسین علیه‌السلام و اصحاب و اولاد ایشان کار و برنامه‌ریزی شود.

    پیام اربعین را جهانی کنیم
    پس از ناکامی دشمنان انقلاب اسلامی ایران و با توجه ‌به در پیش بودن ایام اربعین حسینی (ع)، باید منتظر هجمه رسانه‌ای علیه این حماسه بزرگ باشیم. از سال ۹۰ اربعین اوج گرفت، اولین کاروان جمعی اربعین در سال ۹۱ از حرم امام خمینی (ره) راهی عراق شد، در سال‌های بعد در سایر استان ها شبکه موکب‌ها راه افتاد. آن سال موکب ایرانی در مسیر کم بود. از آن زمان، ۱۱ سال می‌گذرد و هر سال اربعین بیشتر اوج گرفت. روزبه‌روز اربعین وسعت پیدا کرده است؛ پیاده‌روی اربعین یک اجتماع بزرگ مردمی است که در ابتدا چندنفره برگزار شد و امروز میلیونی شده است. فرهنگ اربعین و ارزش‌های آن را باید استخراج شود و به بطن جامعه انتقال داده شود.تمام فعالان اربعین باید روایت اربعین را به‌ صورت مردمی ثبت و منتشر کنند. باید تلاش کنیم پیاده‌روی اربعین را به‌ مثابه فناوری و تکنولوژی برای استخراج فرهنگ و ارزش‌های دینی بدانیم و به جهانیان منتقل کنیم.
    در واقع باید خود را برای یک اربعین جهانی آماده کنیم. هنوز سیاه‌پوستان آفریقا به اربعین نیامده‌اند؛ هنوز شیعیان کشورهای مختلف نتوانسته‌اند راهی اربعین شوند. هنوز موکب‌های جبهه مقاومت کامل برپا نشده است. هنوز اربعین به‌ صورت کامل به مردم جهان معرفی نشده است. رهبر انقلاب فرمودند که امسال دشمن بنا داشت محرم را کم‌رنگ کند، اما با عنایت امام‌زمان(عج) و حمایت ایشان، محرم پرشوری داشتیم که گرم‌تر از هر سال بود. ان‌شاءالله با این عنایت و نظر اربعین هم پرشورتر خواهد بود. محرم گام اول برای رسیدن تا دم خیمه امام حسین(ع) بود و اربعین ان‌شاءالله گام بعدی برای رسیدن زیر خیمه امام حسین (ع) است.»

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.