دریانیوز// بندرعباس و هرمزگان را برخی از مسئولان، ایران کوچک خوانده اند و قطب اقتصاد و تجارت کشور هم لقب گرفته و تمامی اقوام ایرانی و برخی از اتباع در آن ارتزاق می کنند و بهترین درآمدها هم دارند. البته مردم خارج از استان فکر می کنند بندرعباس بدلیل ساحلی و بندری بودن و درآمدزایی بالای هرمزگان و شهر بندرعباس، اینجا شهری زیبا با بهترین امکانات و شهروندانی مرفه و با درآمد بالا و با بهترین و مدرن ترین امکانات است، اما باور نمی کنند که نیمی از شهری که پایتخت تجارت و اقتصاد کشور می باشد، را بافت فرسوده و حاشیه ای تشکیل داده است و براساس آمارهای رسمی در فقرو فلاکت و محرومیت و بیکاری و گرانی صدرنشین شهرهای دیگر باشیم و مردم از بسیاری از امکانات و حقوق محروم باشند و این شهر سهمی از درآمد صنایع و بنگاه های اقتصادی هم نداشته باشد.
املاک در این مناطق فرسوده اند و ساکنان محروم محلات توان بازسازی سرپناهشان را ندارند و فروریختن سقف ودیوار این املاک و مدفون شدن ساکنان دور از انتظار نیست. برخی از کوچه ها به پاتوق معتادان و موادومشروب فروشان و اراذل تبدیل شده که با خاطری آسوده به استعمال و تزریق و… می پردازند ودر همین کوچه ها می خوابند و اجابت مزاج دارند و چهره ای بسیار زننده در برخی محلات رقم خورده است. میزان آسیب های اجتماعی در اینمناطق بسیار بالا و امکانات رفاهی، آموزشی ،تفریحی ،فرهنگی و… بسیار کم است.دولت ها در ادوار مختلف توجه لازم را به اینمناطق نداشته اند و روزبه روز بر مشکلات محلات و ساکنان شان افزوده شده است.
درصورت پیگیری شورا و شهرداری و رسانه ها برای بازگشایی معابر و احداث زیرساخت شهری در محلات و…توسط صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی شان، می توان بخش زیادی از مشکلات موجود را برطرف کرد. محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده این شهر بایستی موردتوجه بیشتری قرار گرفته و بازگشایی معابر ولاین بندی کوچه ها و احداث مراکز آموزشی ،فرهنگی ،تفریحی ، ورزشی متناسب با نیاز مردم این مناطق محقق شود و از دریا استفاده بهتری به لحاظ درآمدزایی و توریستی و جذب گردشگر شود. اما ساحل و دریای خدادادی با ورود فاضلاب در بندرعباس ، شرایط مناسبی را ندارد و همچنان فاضلاب در محلات روان است وهمین فاضلاب وارد دریا می شود.
موضوع دیگر اینکه در بندرعباس در این شرایط حمل و نقل عمومی نیز بایستی بهبود یابد ودر تمام مسیرهای شهری، تاکسی و اتوبوس متناسب با نیاز و استانداردها داشته باشیم. تاکسی و اتوبوس بایستی به ساکنان تمام محلات هم خدماترسانی کنند و ساکنان مسکن مهر هم از این امکانات حمل ونقلی بهره مند شوند که در حال حاضر رضایت ندارند.موضوع مهم دیگر اینکه در شهرداری بایستی از افراد متخصص و متعهد و غیرسیاسی و جناحی و…برای عمران و آبادانی این شهر استفاده شود که متاسفانه در ادوار گذشته توسط سیاسیون افراد زیادی برای مقاصد سیاسی وارد شهرداری شده است واین نهاد را فربه کرده اند که بایستی به آنهاحقوق داده شود وبخشی از آنهاهیچ بازدهی و کارایی ندارند و ظلم و اجحاف در حق شهر وشهروندان شده است.
در اعطای مسئولیت ها نیز کمتر به تخصص و تعهد توجه شده و بیشتر به افرادی مسئولیت داده شده که وابستگی سیاسی و جناحی داشته و یا سفارشی بودند و به همین دلیل وضعیت شهر همچنان نابهنجار و نامتوازن مانده است.رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه ای شهر ، توسعه حمل و نقل عمومی ، ایجاد زیرساخت های تفریحی ،فرهنگی ،ورزشی، فرهنگی و آموزش شهروندی ، آسفالت کوچه ها ومعابر ، حذف سرعت گیرهای مازاد و توجه بیشتر به خواسته های بحق شهروندان بایستی مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. متاسفانه دعواهای سیاسی، جناحی و منفعت طلبی برخی ها در شورا و… ،شهرداری را باچالش مواجه کرده و دودش به چشم شهروندان می رود و بس.
برخی ها هم که از منافع غیرقانونی ،غیرشرعی وغیراخلاقی در شهرداری به عقب رانده شده اند، بااهرم های مختلف به تخریب شهردار و شهرداری مشغول هستند و دستگاه های نظارتی سکوت کرده اند . با این شرایط هم نمی توان انتظار داشت شهرداری بتواند خدماترسانی مناسبی را به شهروندان نمایند. درصورتیکه اگر شورا ، رسانه ها و دولت برای رفع مشکلات شهر با شهرداری همراه تر شوند و از ظرفیت صنایع و بنگاه های اقتصادی و نهادهای انقلابی برای رفع مشکلات این شهری بندری که قطب اقتصاد ایران نیز لقب گرفته، نیز استفاده شود، بطور حتم بخش زیادی از مشکلات این شهر برطرف خواهد شد و شهروندان احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.
ثبت دیدگاه