دریانیوز// استان هرمزگان، استانی مرزی با داشتن نعمتهای خدادادی فراوان اما ساکنان آن در رنج و زحمت هستند. مردمی که برخی از آنها برای کسب درآمد به سمت قاچاق سوق پیدا میکنند. این روزها استان هرمزگان یکی از محلهای اصلی قاچاق سوخت شده و مردمی که باید این معضل را با جان دادن خود و عزیزانشان تحمل کنند. بارها و بارها از طریق رسانههای استان به ویژه روزنامه دریا درباره این معضل گفته شده اما همچنان شاهد حضور سوختبرها در سطح جادههای استان و حوادث آن هستیم.
هر چند روز یکبار خبر تصادف و آتشسوزی خودروهای سوختبر و جان دادن افراد در جادههای هرمزگان در رسانهها منتشر میشود و خانوادههایی را داغدار میکند. بسیاری از رانندگانی که وارد جادههای استان به ویژه مسیر بندرعباس به میناب میشوند با استرس زیاد رانندگی میکنند چرا که هر لحظه ممکن است خودروی سوختبری با رانندگی خطرناک خود حادثهای را بیافریند.
وارد جاده بندرعباس میناب که میشوید (چه در مسیر رفت و چه مسیر برگشت) باید این آمادگی را داشته باشید که هر لحظه ممکن است خودروی سوختبری از روبروی شما و در خلاف جهت حرکت ظاهر شود. در مسیر غرب به شرق زمانی که از دانشگاه هرمزگان عبور میکنید، به دوربرگردانی میرسید که به روستای باغو میرود. این دوربرگردان یکی از مسیرهایی است که سوختبرها برای اینکه به پلیسراه روستای باغو نروند از آن استفاده میکنند و خلاف جهت آن میآیند و به سمت دوربرگردان روبروی دانشگاه میروند تا بتوانند ادامه مسیر خود را به سمت بندرعباس طی نمایند.
همچنین این دوربرگردان روستای باغو مسیری است که سوختبرها برای اینکه به ایست و بازرسی که روبروی شهرک صنعتی گمبرون وجود دارد نرسند از آن استفاده نموده و مسیر غرب به شرق را خلاف جهت مسیر اصلی طی میکنند که این موضوع نیز جان رانندگانی که در مسیر شرق به غرب در حرکت هستند را تهدید میکند. تردد بالای این خودروها به ویژه در شبها که دید رانندگان نیز کمتر است ممکن است حوادث زیادی را به وجود بیاورد.
یکی از رانندگانی که در این مسیر تردد میکند در این زمینه میگوید: هفته گذشته ساعت دوازده پنجشنبه شب در حال برگشتن به بندرعباس بودم که ناگهان متوجه شدن سوختبرها از روبرو میآیند و با نورهای خیرهکننده و چشمآزاری که دارند مرتب نوربالا میدهند. به دلیل اینکه تعداد زیادی بودند در شانه خاکی کنار جاده توقف کردم و با ۱۱۰ تماس گرفتم. در همان چند دقیقهای که در شانه خاکی ایستاده بودم بالای پنجاه دستگاه خودروی سوختبر خلاف جهت عبور کردند.
نکته جالب اینجا بود که چند متر قبل از محل توقف من دوربین کنترل تردد جادهای نصب است و این خودرهای نیز با این دوربینها قابل پایش هستند و مسئولان نیز به راحتی میتوانند این موضوع را ببینند اما همچنان شاهد هستیم که این خودروها در حال تردد هستند. در مسیری که این خودروها خلاف جهت حرکت میکنند دو دهانه پل بزرگ وجود دارد که هر دو پل در پیچ جاده واقع شدهاند و خودروهایی که در حال تردد هستند ممکن است این خودروها را در فاصله دور نبینند این موضوع خطرآفرین است.
خودروهای سوختبر به دلیل استقرار ایست و بازرسی در روبروی شهرک صنعتی گمبرون به این جاده تغییر مسیر دادهاند و جان خود و دیگر رانندگان را به خطر انداختهاند. اپراتور ۱۱۰ نیز که با صبوری به حرفهای بنده گوش میداد گفت که همین امشب بالای بیست تماس در این زمینه گرفته شده و به مسئولان پاسگاههای اطراف محل ارجاع شدهاست.مسئولان استانی برای مقابله با خودروهای سوختبر اقدام به استقرار یک ایست و بازرسی در روبروی شهرک صنعتی گمبرون کردهاند. محلی که چند سال پیش نیز به همین منظور دارای ایست و بازرسی شد اما کارایی لازم برای مقابله با قاچاق سوخت و سوختبرها را نداشت و بعد از مدتی جمعآوری شد اما طرحی که یک بار آزمون خود را پس داده و جوابگو نبوده چرا باید مجدد اجرا شود؟
در آن زمان خودروهای سوختبر با پلاکهای مخدوش و حتی بدون پلاک در جاده تردد میکردند اما با استقرار ایست و بازرسی، به صورت عادی از همین ایست و بازرسی عبور میکردند. اکنون مجدد ایست و بازرسی فعال شده و خودروهای سوختبر مسیر خود را به جاده برگشت بندرعباس میناب، جاده خاکی کنار ایست و بازرسی و جاده سرخون- قلعهقاضی تغییر داده و کار خود را انجام میدهند و تنها باعث شدهاست خطرات تردد این سوختبرها بیشتر و به روستاهای در مسیر منتقل شود.
اما وجود این ایست و بازرسی معضل دیگری را نیز به همراه داشتهاست. ترافیک چند کیلومتری به ویژه در آخر هفتهها و مدت زمان زیادی که رانندگان باید در این جاده معطل شوند موضوعی است که اکنون شاهد آن هستیم. یکی از شهروندان در این زمینه میگوید: عصر پنجشنبه هفته گذشته با خانواده به سمت روستا حرکت کردیم. ساعت ۱۷:۴۲دقیقه بود که به دوربرگردان روستای باغو رسیدم که متوجه شدم جاده ترافیک است. از این نقطه ترافیک آغاز شد و تا ایست و بازرسی مجبور بودیم با دنده یک حرکت کنیم. این ترافیک بیشتر از پنج کیلومتر ادامه داشت و ساعت ۱۸:۱۸دقیقه از محل ایست و بازرسی عبور کردیم.
جالب اینکه زمانی که از ایست و بازرسی عبور میکردم هیچ ماموری در کنار جاده برای کنترل خودروهای عبوری هم حضور نداشت اما وجود همین ایست و بازرسی و سرعتگیرهایی که دارد باعث شدهبود چنین ترافیکی به وجود بیاید. مسیری که در حالت عادی در کمتر از پنج دقیقه میتوان طی کرد را در بیش از ۳۵دقیقه رفتیم. در این بین نیز علیرغم خنک بودن هوا، خودروهایی بودند که داغ شده و مجبور شدهبودند کنار خیابان توقف کرده و ماشین خود را خنک کنند.
برخی رانندگان نیز که نمیتوانستند صبر کنند از مسر شانه خاکی تردد میکردند که این موضوع نیز خطراتی را برای خود و دیگر رانندگان ایجاد میکردند. از سوی دیگر رانندگی به مدت نیم ساعت با دنده سنگین، قطعا مصرف سوخت خودروها را نیز بالا میبرد. بنزینی که رانندگان با ایستادن در صفهای طولانی باید دریافت نمایند مجبور هستند به همین راحتی از دست بدهند و بسوزانند.
جالب است که مردم عادی برای دریافت سوخت مورد نیاز خود در شهری که دارای چند پالایشگاه بزرگ و حتی بزرگترین پالایشگاه کشور میباشد باید ساعتهای زیادی را در صفهای طولانی جایگاهها منتظر بمانند تا سی لیتر سوخت آراد دریافت نمایند. سوختی که پیش از دریافت، باید چند لیتر را زودتر بسوزانند تا به نازل جایگاه برسند.
صفهای طولانی جایگاههای سوخت معضلی است که مدت زمان زیادی است گریبان رانندگان این شهر را گرفته و قرار نیست رها نماید اما سوختبرها، سوخت مورد نیاز خودروی خود را به سهولت دریافت میکنند. برخی جایگاههای سوخت که میگویند کارت سوخت آزاد ندارند، برای مردم عادی ندارند اما برای خودروهای خاص به راحتی کارت سوخت آزاد ارائه میکنند. موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که با استقرار ایست و بازرسی جدید در جاده بندرعباس میناب باعث شده سوختبرها مسیرهای جایگزین پیدا نمایند که یکی از این مسیرها، جاده سرخون به قلعهقاضی و روستای گودو به چاهفعله میباشد که اکنون خودروهای زیادی در این مسیرها تردد میکنند.
اگر قرار است با خودروهایی که در این مسیر تردد میکنند مقابله شود با استقرار یک دستگاه خودروی پاسگاه قلعهقاضی و دو نفر نیرو نمیتوان با تعداد زیادی سوختبر که در این مسیر تردد میکنند مقابله کرد و باید نیروهای بیشتر و امکانات مناسبتری در اختیار آنها قرار داد که هم مقابله صورت بگیرد و هم جان این حافظان امنیت به خطر نیافتد چرا که راننده بسیاری از این خودروهای سوختبر از اتباع خارجی هستند و با سرعت و حرکات خطرناک خود جان دیگر رانندگان را نیز به خطر میاندازند. معضل قاچاق سوخت از آن مواردی است که با توقیف چند سوختبر از بین نمیرود و باید از سرچشمه و سرباندهای اصلی این موضوع مقابله صورت بگیرد.
تاکنون نیز دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دیگر مسئولان مرتبط زحمتهای زیادی برای این موضوع کشیدهاند اما باید راهکاری اساسی برای این موضوع پیدا نمود تا شرایط برای قاچاقچیان سخت و این موضوع برچیده شود. قاچاق سوخت تاکنون ضررهای اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل کردهاست و باید کاری انجام داد که این معضل برچیده شود چرا که جانهای زیادی قربانی قاچاق سوخت در استان شده و خانوادههای زیادی نیز داغدار عزیزان خود شدهاند.
مردم میخواهند ترددی ایمن در جادهها داشتهباشند. موضوعی که اکنون و با وجود این سوختبرها وجود ندارد و هر لحظه ممکن است باز خانوادهای به دلیل تردد سوختبرها عزیزی را از دست بدهد. انتظار مردم از مسئولان این است که سوختبرها را از جاده جمع نمایند تا شهروندان رانندگی ایمن داشتهباشند و زمان آنها در جاده و صفهای طولانی بنزین از بین نرود.
ثبت دیدگاه