حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۸ فروردین , ۱۴۰۴ Monday, 7 April , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4570 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 138×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سهم خودروسازان و جاده‌ها  از تصادفات چقدر است؟
    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
    شناسه : 26764
    بازدید 133
    2
    «نه به تصادف» نوروزی جواب داد دریانیوز// تصادفات رانندگی در ایران سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار می‌کند. بر اساس آمارهای رسمی، هر سال حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته و ده‌ها هزار نفر مجروح یا معلول می‌شوند. این آمار نه‌تنها بار سنگینی بر دوش نظام سلامت و اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، بلکه پیامدهای اجتماعی و روانی عمیقی بر جای می‌گذارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// تصادفات رانندگی در ایران سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار می‌کند. بر اساس آمارهای رسمی، هر سال حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته و ده‌ها هزار نفر مجروح یا معلول می‌شوند. این آمار نه‌تنها بار سنگینی بر دوش نظام سلامت و اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، بلکه پیامدهای اجتماعی و روانی عمیقی بر جای می‌گذارد.

    در این میان، پویش ملی «نه به تصادف!» که در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۴ اجرا شد، نشان داد که با تمرکز بر کاهش خطای انسانی می‌توان تا حدی از این فاجعه انسانی کاست. بر اساس گزارش سخنگوی این پویش، تعداد جانباختگان تصادفات در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد کاهش یافته است. این موفقیت هرچند امیدبخش است، اما تنها بخشی از راه حل است، چراکه تصادفات رانندگی محصول ترکیبی از عوامل انسانی، خودرویی و جاده‌ای است و تا زمانی که به تمام این ابعاد به‌صورت جامع پرداخته نشود، کاهش پایدار تلفات جاده‌ای ممکن نخواهد بود.

    پویش «نه به تصادف!» گام ارزشمندی در افزایش آگاهی عمومی و کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی بود. با این حال، این پویش عمدتاً بر عامل انسانی متمرکز بود و از نقش خودروهای ناایمن و جاده‌های پرخطر غافل ماند. آمارهای پلیس راهور نشان می‌دهد که بسیاری از کشته‌شدگان تصادفات به‌دلیل نقص فنی خودروها یا نبود ایمنی کافی در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند. برای مثال، سردار حسینی، رئیس پلیس راهور، بار دیگر بر لزوم ارتقای ایمنی خودروهای داخلی تأکید کرد و از ضعف ساختاری بدنه خودروها به عنوان یکی از عوامل تشدیدکننده تلفات نام برد.

    همچنین، نبود تجهیزات ایمنی کافی در جاده‌ها، نقص در طراحی راه‌ها و عدم نگهداری مناسب از آسفالت، از دیگر عواملی هستند که سهم قابل‌توجهی در وقوع تصادفات مرگبار دارند. برای کاهش واقعی آمار تلفات جاده‌ای، ضروری است که پویش‌هایی مانند «نه به تصادف!» در طول سال تداوم یابد و علاوه بر آموزش و فرهنگ‌سازی، به صورت هم‌زمان بر بهبود کیفیت خودروها و ایمنی جاده‌ها نیز تمرکز شود. همچنین، باید سازوکارهای شفافی برای تعیین سهم تقصیر هر یک از عوامل سه‌گانه (انسان، خودرو و جاده) در تصادفات ایجاد شود تا متولیان هر بخش مسئولیت خسارات ناشی از کوتاهی‌های خود را بپذیرند.

    خودروسازان باید موظف شوند تا استانداردهای ایمنی را رعایت کنند و در صورت نقص فنی، خسارت پرداخت نمایند. از سوی دیگر، سازمان‌های مسئول نگهداری جاده‌ها نیز باید پاسخگو باشند و در صورت وجود نقص در طراحی یا نگهداری راه‌ها، غرامت پرداخت کنند. در این مسیر، نقش مجلس شورای اسلامی و دولت نیز حیاتی است. نمایندگان مردم باید قوانینی تصویب کنند که خودروسازان و متولیان جاده‌ها را ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی کند و در صورت تخلف، مجازات‌های جدی برای آن‌ها در نظر بگیرد.

    دولت نیز باید با اختصاص بودجه کافی به نوسازی جاده‌ها و نظارت دقیق بر کیفیت خودروها، از اجرای این قوانین اطمینان حاصل کند. راه‌اندازی مرکز تست تصادف (کرش‌تست) نیز، همان‌طور که سردار حسینی اشاره کرد، می‌تواند گامی مهم در ارزیابی ایمنی خودروهای تولید داخل باشد. باید تأکید کرد که کاهش تصادفات جاده‌ای تنها با همکاری همه‌جانبه مردم، پلیس، خودروسازان، مهندسان راه‌وساختمان و قانون‌گذاران ممکن است.

    پویش «نه به تصادف!» نشان داد که با اراده جمعی می‌توان آمار مرگ‌ومیر را کاهش داد، اما این تلاش‌ها باید گسترده‌تر و پایدارتر شود تا شاهد کاهش واقعی درد و رنج ناشی از تصادفات در کشور باشیم. امید است با ادامه این مسیر، روزی برسد که دیگر هیچ خانواده‌ای به دلیل بی‌احتیاطی رانندگان، خودروهای ناایمن یا جاده‌های خطرناک، عزیزان خود را از دست ندهد.

    کاهش ۸.۵ درصدی جانباختگان تصادفات نوروزی با اجرای پویش «نه به تصادف!»

    سخنگوی پویش ملی «نه به تصادف!» از کاهش ۸.۵ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: اجرای این پویش گامی مؤثر در راستای کاهش تلفات جاده‌ای بوده و توجه به چهار عامل کلیدی کیفیت خودروها، ایمنی جاده‌ها، خطای انسانی و اصلاح قوانین، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

    به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی، علیرضا رییسی با اشاره به تازه‌ترین آمارهای مربوط به پویش ملی «نه به تصادف!» اعلام کرد: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال با اجرای این پویش، تعداد جان‌باختگان ناشی از تصادفات رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۸.۵ درصد کاهش یافته است. ‎

    وی اظهار داشت: از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال، ۸۲۸ نفر از هم‌وطنان در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد، ۲۱۳ نفر پس از انتقال به مراکز درمانی و به دلیل شدت جراحات وارده، فوت کردند.

    ۶۱۵ نفر سرصحنه تصادف فوت کردند

    وی افزود: ۶۱۵ نفر از هموطنانمان نیز در صحنه تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ از این تعداد، ۶۶ نفر در حوادث رانندگی درون‌شهری و ۵۴۹ نفر دیگر در تصادفات جاده‌ای سرصحنه تصادف، جان باخته‌اند.سخنگوی پویش «نه به تصادف» همچنین گفت: هدف از اجرای این پویش، اطلاع‌رسانی به شهروندان و جلب توجه مسئولان نسبت به جان‌باختن سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی در کشور است.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در جریان تصادفات رانندگی در کشور، ۸۵ هزار و ۳۲۳ نفر مجروح شده‌اند که از این تعداد، بیش از ۲۰ هزار نفر به دلیل شدت جراحات وارده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند.

    آمار نهایی کشته شدگان تصادفات نوروزی

    رئیس پلیس راهور فراجا نیز روز شنبه ۱۶ فروردین۱۴۰۴ نتیجه نهایی طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی را اعلام کرد.به گزارش مشرق، سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز، از ثبت بیش از ۵۵۸ میلیون تردد جاده‌ای در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ خبر داد و عنوان کرد این آمار نسبت به سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش داشته است.

    سردار حسینی ضمن تقدیر و تشکر از تمام دستگاه‌ها و نهادهای همراه در این طرح، به‌ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جمعیت هلال‌احمر، شهرداری‌ها، مراکز درمانی و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی، از همکاری و همدلی آن‌ها در مدیریت ترافیک و کاهش مخاطرات سفرهای نوروزی قدردانی کرد.

    ۶۷۹۱ گواهینامه به مدت ۳ ماه توقیف شد

    وی همچنین در ادامه نسبت به نظارت‌های ویژه‌ای که در این ایام از سوی پلیس راهور به‌منظور کاهش تصادفات و جان‌باختگان انجام شد، اشاره کرده و گفت: همانطور که قبل از شروع طرح نوروزی ۱۴۰۴ نیز اعلام شده بود، تمام رانندگان متخلفی که مرتکب دو تخلف حادثه‌ساز هم‌زمان می‌شدند، علاوه بر اعمال قانون، خودروهای آن‌ها به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شد.

    رئیس پلیس راهور گفت: از دیگر طرح‌های اجرا شده این بود که خودروهایی که خلافی بالای ۵ میلیون تومان داشتند و یا معاینه فنی نداشتند، توقیف شده و از ادامه تردد آن‌ها جلوگیری می‌شد. اما همانطور که مستحضرید، از ۱۳ فروردین تا صبح روز شنبه، طرح ویژه‌ای به اجرا درآمد که در آن هر راننده‌ای که مرتکب یک تخلف حادثه‌ساز می‌شد، علاوه بر اعمال قانون و ثبت نمره منفی در گواهینامه، گواهینامه آن‌ها به مدت سه ماه ضبط می‌شد. تا روز شنبه که روز پایانی این طرح است، حدود ۶۷۹۱ جلد گواهینامه از رانندگان متخلف به مدت سه ماه توقیف شده است.

    آمار تصادفات فوتی (از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین – جمع‌بندی با بیمارستان‌ها) در بازه زمانی ۲۱ روزه

    سردار حسینی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس راهور و سایر نهادهای مسئول، تأکید کرد: در طول ۲۱ روز اجرای طرح، شاهد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بودیم که در مجموع ۸۸۰ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند.

    همچنین ۱۵,۸۳۳ فقره تصادف جرحی ثبت شد که طی آن ۲۰,۱۰۹ نفر مجروح شدند و ۸,۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در این بازه به ۱,۰۱۶,۳۴۳ مورد رسید.وی همچنین اعلام کرد: متأسفانه استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استان‌های پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استان‌های فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    آمار تصادفات فوتی (۱۵ فروردین – سر صحنه) بازه زمانی ۲۴ ساعته

    رئیس پلیس راهور به تحلیل دلایل اصلی تصادفات فوتی پرداخت و اعلام کرد: ۴۴ درصد از تصادفات مرگبار به علت عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد به‌خاطر تغییر مسیر ناگهانی بوده‌اند.

    همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در بازه ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است.حسینی بر ضرورت ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل تأکید کرد و گفت: سال‌هاست درباره ضعف بدنه خودروها هشدار می‌دهیم. امیدواریم امسال با حمایت دولت، رئیس‌جمهور و وزیر صمت، شاهد افزایش فشار بر خودروسازان داخلی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات‌شان باشیم.

    لزوم راه اندازی مرکز تست تصادف

    وی همچنین به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز تست تصادف (کرش تست) اشاره کرد و افزود: در صورت راه‌اندازی این مرکز، خودروها پیش از ورود به بازار، مورد آزمون‌های ایمنی قرار خواهند گرفت که این اقدام می‌تواند گامی بزرگ در کاهش تلفات جاده‌ای باشد.

    رئیس پلیس راهور ضمن تاکید بر لزوم همکاری نزدیک‌تر با وزارت راه و شهرسازی، خواستار تجهیز بیشتر جاده‌ها به علائم ترافیکی، نوسازی دوربین‌ها، نصب جداکننده‌های ایمن و اصلاح روکش آسفالت شد و افزود: پلیس راهور نیز متعهد است هم‌راستا با این اقدامات، نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و نسبت به اصلاح آن‌ها هشدارهای لازم را ارائه دهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.