حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3223 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • سام نوآوران ، پاتوق مهارت آموزی کودکان و نوجوانان بندرعباسی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۷:۱۵
    شناسه : 16918
    بازدید 193
    2
    روزنامه دریا از یک آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد مبتکر گزارش می دهد دریانیوز// آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای حرف اول را در دنیای آموزشی امروز می زند و افرادی که آموزش های مهارتی را می آموزند ، در زندگی شخصی و کاری موفق ترند و اگر که این آموزش‌ها از دوران کودکی و نوجوانی و مدرسه آغاز شود، بطور حتم دانش آموزان در انتخاب رشته در مدرسه و دانشگاه موفق تر عمل خواهند کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای حرف اول را در دنیای آموزشی امروز می زند و افرادی که آموزش های مهارتی را می آموزند ، در زندگی شخصی و کاری موفق ترند و اگر که این آموزش‌ها از دوران کودکی و نوجوانی و مدرسه آغاز شود، بطور حتم دانش آموزان در انتخاب رشته در مدرسه و دانشگاه موفق تر عمل خواهند کرد.

    به همین دلیل برخلاف گذشته که آموزش های رسمی مهارتی مختص جوانان و بزرگسالان بود، اما امروز یکی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور در بندرعباس با ایجاد خلاقیت و ابتکار ، برخی از کارگاه های شان را برای کودکان و نوجوانان هم اختصاص داده است که در این شماره با مهندس «مژده دادرس» کارشناس مهندسی تکنولوژی الکترونیک و مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد» سام نوآوران» بندرعباس به گفتگو نشستیم که تنها آموزشگاه فنی و حرفه ای در کشور می باشد که دوره های فنی و حرفه ای ویژه کودکان و نوجوانان را طراحی و برگزار نموده است و درواقع مبدع و طراح کارگاه های مهارتی کودکان و نوجوانان در کشور می باشد.

    آموزش های مهارتی برای کودکان و نوجوانان

    دریا: آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد سام نوآوران را برای مخاطبان مان معرفی کنید.

    آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد سام نوآوران با هدف توسعه آموزش های مهارتی برای جوانان جویای شغل مناسب و خانواده هایی که می خواهند فرزندان کودک و نوجوان شان را با رشته های فنی و حرفه ای آشنا کنند و از کودکی در کارگاه های مهارتی حضور یابند و آموزش ببینند و استعدادهای شان شکوفا شود ، راه اندازی شده است تا خلاء کمبود آموزش های مهارتی برای دانش آموزان و کودکان و نوجوانان نیز برطرف شود.

    دریا: این آموزشگاه در چه رشته هایی و به چه قشری آموزش می دهد؟

    در آموزشگاه سام نوآوران برای اقشار مختلف ازسنین ۴تا ۶۵ سال که به آموزش های مهارتی علاقمند هستند، کارگاه های مختلف برگزار می کنیم. آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد سام آوران برای بزرگسالان کارگاه هایی تخصصی نظیر برق ، الکترونیک ، کنترل و ابزار دقیق ، معماری ، فن آوری اطلاعات ، حمل و نقل ، بهداشت ایمنی و هنرهای تجسمی برگزار می کند.این آموزشگاه همچنین برای کودکان ۴ساله تا دانش آموزان ۱۸ ساله کارگاه های فنی و مهارتی مانند الکترونیک کودکان ، هوش مالی ، رایانه (Icdl ) نوجوانان ، تولید محتوا ، برنامه نویسی پایتون ، بازی سازی ، طراحی سایت ، طراحی بردهای الکترونیکی ، تعمیر بردهای الکترونیکی ، برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی برگزار می کند.

    دریا: کودکان و نوجوانان و دانش آموزان با حضور در این کارگاه ها به چه توانمندی‌هایی دست می یابند ودر مدرسه از این آموخته های شان چه استفاده هایی می کنند ؟

    این آموزش ها باهدف پرورش مهارت وخلاقیت از سنین پایین در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده تا دانش آموزان بتوانند در کنار آموزش های نظری و تئوری در مدرسه ، آموزش های مهارتی تکمیلی را نیز بگذرانند تا مباحث آموزشی تئوری و عملی برایشان قابل فهم و هضم باشد . با پرورش مهارت و خلاقیت دانش آموزان در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت های بزرگی در استان در حوزه های تکنولوژی و فن آوری نوین خواهیم شد.همچنین فراگیری این آموزش ها برای دانش آموزان و شرکت در مسابقات در سطح کشوری و جهانی و کسب مقام برایشان در رتبه بندی مدارس نمونه و تیزهوشان نیز تاثیر بسزایی دارد.

    آماده سازی برای حضور در المپیادهای مهارتی و جشنواره های دانش آموزی 

    دریا: چه میزان حضور در کارگاه های فنی و حرفه‌ای، دانش آموزان را برای ورود به المپیادهای دانش آموزی آماده می کند و تاکنون دانش آموزانی که در این آموزشگاه مهارت آموخته اند، در چه زمینه های المپیادی توانسته اند شرکت کنند و احیانا رتبه کسب کنند ؟

    دانش آموزانی که در کارگاه های مهارتی شرکت می کنند ، موفقیت شان در جشنواره ها و المپیادهای ملی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانش آموزی مدارس مانند خوارزمی ، جابربن حیان ، خواجه نصیرالدین طوسی و… افزایش می یابد. همین الان ما دانش آموزانی داریم که در برخی از جشنواره های دانش آموزی نیز مقام کسب کرده اند.

    دانش آموزی از کارآموزان آموزشگاه در سومین جشنواره ملی و دانش آموزی خواجه نصیرالدین طوسی رتبه دوم کشوری را در حوزه دست سازه کسب کرد‌. برخی از دانش آموزان علاقمند هم با دوستان و همکلاسی های شان ساعاتی را علاوه بر شرکت در کارگاه ها ، به تکرار و تمرین آموخته های شان در آموزشگاه می پردازند و خودشان را برای شرکت در رقابت های جشنواره ها و المپیادها آماده می کنند.

    کارگاه های غنی سازی اوقات فراغت

    دریا : برای دانش آموزان در تابستان امسال جهت غنی سازی اوقات فراغت شان چه کارگاه های دارید؟

    در مورد کارگاه هایی که برگزار می کنید ، تاحدی توضیح دهید تا خانواده ها با شناخت بیشتری بتوانند انتخاب کارگاه داشته باشند و فرزندان شان را در این کارگاه ها ثبت نام کنند.کلاس های ویژه کودک و نوجوان را که عرض کردم ، اگر که کارآموزان با علاقه ادامه دهند و پیگیری کنند ، حتی می توانند با مهارت هایی که کسب کردند در بازارهای مختلف کسب درآمد کنند و در مدرسه هم می توانند موفق تر عمل کنند و انتخاب رشته بهتری داشته باشند.

    کارگاه الکترونیک کودکان و نوجوانان منجر به پرورش خلاقیت و مهارت دست ورزی ، تقویت اعتماد بنفس و حل مسئله کودکان و نوجوانان می شود. این کارگاه که برای کودکان و نوجوانان ۴تا۱۴ ساله برگزار می شود ، این عزیزان در این کارگاه پس از آشنایی با اصول اولیه الکترونیک به توانمندی ساخت مدارلامپ، مدار سری و موازی،اعصاب سنج ، قایق موتوری،ماشین کنترلی ، جعبه موسیقی، گل شب تاب ، رقص نورموزیکال، هلی کوپتر ، انواع سازه های الکترونیکی و…‌ دست می یابند.

    در کارگاه هوش مالی هم که برای کودکان و نوجوانان ۸تا۱۲ ساله برگزار می شود و آنها آموزش هایی را می بینند که در زندگی شان برای شان کاربردی است و قبلا آموزش ندیده اند ودر درسی مانند ریاضی هم کمک شان می کند. در این کارگاه کودکان و نوجوانان با شش مهارت نحوه پس انداز ،اصول قرض گرفتن و قرض دادن، راهکارهایی برای خرید بهتر ،سرمایه گذاری ، مفهوم محدودیت پول و اصول بازاریابی آشنا می شوند. در کارگاه Icdl کودکان و نوجوانان ده سال به بالا با مبانی کامپیوتر ، سیستم عامل ویندوز ، اینترنت و ایمیل ، واژه پردازی با word، ارائه مطلب با power point و تولید محتوا آشنا می شوند.

    در عصر امروزی که اگر کسی با کامپیوتر آشنا نباشد ، بی سواد خوانده می شود، بهتر است کودکان و نوجوانان از دوران مدرسه با این مهارت آشنا شوند، چون در مدرسه ، دانشگاه و آینده و زندگی شان برای شان کاربردی است وبه این مهارت نیاز دارند.دانش آموزانی که دوره تولید محتوا را می گذرانند ،می توانند پوستر ،کارت ویزیت، بیلبورد و…طراحی کنند و یا موشن گرافی و اینفوگرافی تولید نمایند و در مدرسه هم ارائه دهند و اعتماد بنفس شان افزایش یافته و حتی می توانند پس از کسب تجربه به درآمدزایی هم برسند.

    برنامه‌نویسی پایتون ،پیش نیاز هوش مصنوعی دانش آموزان پس از گذراندن این دوره ها و تعیین سطح ، می توانند کارگاه برنامه نویسی پایتون را بگذرانند که پیش نیاز هوش مصنوعی به شمار می رود. نوجوانانی که در کارگاه طراحی سایت حضور می یابند ، قادر خواهند بود طراحی سایت های مختلف را انجام دهند . نوجوانانی که در دوره های معماری شرکت می کنند.

    بعد از آموزش قادر خواهند بود طراحی فضای داخلی ، دکوراسیون ، نقشه کشی ساختمان و… را انجام دهند. رشته هنرهای تجسمی ( گرافیک ) را نیز در برنامه داریم تا بزودی برگزار کنیم.رشته برق ساختمان، برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی را نیز در آموزشگاه برگزار می کنیم و نوجوانان می توانند از این کارگاه ها بهره مند شوند تا بتوانند به بازار کار راه یابند و کسب درآمد داشته باشند.

    موفقیت در انتخاب رشته

    دریا: بنظرتان دانش آموزان با شرکت در این کارگاه ها ، در انتخاب رشته تحصیلی در مدرسه و دانشگاه چگونه عمل خواهند کرد؟

    دانش آموزانی که در کارگاه ها و دوره های آموزش مهارتی شرکت می کنند ، استعدادهای شان شکوفا می شود و با شناخت بیشتر از خودشان می توانند در مدرسه و دانشگاه انتخاب رشته کنند و با توجه به اینکه آموزش های مان بصورت هدفمند برگزار می شود ، باگذراندن این کارگاه ها ، بصورت پلکانی و سریعتر علایق و سلایق و استعدادهای شان را شناسایی می کنند و در انتخاب رشته و مسیر تحصیل و زندگی ، بهتر می توانند تصمیم بگیرند.

    دریا :با توجه به اهمیت مهارت آموزی در جامعه امروز که در آینده شغلی و زندگی شخصی نوجوانان و جوانان هم اثرگذار است ، چه توصیه ای را به دانش آموزان و خانواده ها شان دارید؟

    رشته های کامپیوتر ، فتوشاپ، گرافیک، الکترونیک ، برق ، معماری از جمله رشته هایی است که در مدارس فنی و حرفه ای هم آموزش داده می شود که دانش آموزان می توانند با شرکت در کارگاه های آموزشگاه سام آوران، با این‌رشته ها بیشتر آشنا شده و بصورت عملی کار کنند و برای انتخاب رشته با آگاهی بیشتر این رشته های مهارتی را انتخاب کنند.

    خانواده ها از این فرصت آموزش در کارگاه های فنی در تابستان و حتی دوران تحصیل فرزندان شان استفاده کنند.همچنین از والدین گرامی درخواست دارم که اگر فرزندان شان‌هوش و استعداد مهارتی دارند، آن‌ها را مجبور نکنند در رشته های نظری تحصیل کنند ؛ زیرا که رشته های مهارتی در دنیای امروز حتی بازار کار بهتری نسبت به رشته های نظری دارند ودر دوران آموزش هم می توان به درآمدزایی رسید و خانواده ها بایستی به استعداد و توانمندی فرزندان شان هم توجه کنند.

    تربیت نیروی موردنیاز صنایع

    دریا: با توجه به اینکه هرمزگان استانی اقتصادی و صنعتی است و بنگاه های اقتصادی مختلفی در استان فعالیت دارند، چه آموزش هایی را در آموزشگاه برای کودکان و نوجوانان برای آشنایی بیشتر با رشته های مرتبط با صنایع و انتخاب رشته تحصیلی مرتبط با این بخش در مدرسه و دانشگاه در حال حاضر و در آینده دارید؟

    رشته های فنی و مهارتی که در آموزشگاه داریم و برای کودکان و نوجوان و جوانان آموزش می دهیم ، بازارکار در صنایع استان و غرب بندرعباس دارند و کارآموزان در آینده می توانند با کسب مهارت های فنی و حرفه ای وارد صنایع و بنگاه های اقتصادی هم شوند و شغل مناسبی را داشته باشند. همچنین می توانند انتخاب رشته بهتری در حوزه صنعتی در دانشگاه ها داشته باشند.

    آمادگی برای برگزاری کارگاه های مهارتی برای فرزندان کارمندان و مددجویان

    دریا : از برنامه و افق ها آینده آموزشگاه برای قشر کودک و نوجوان در فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای بگویید؟

    انشاءالله برنامه ریزی می کنیم تا کارگاه های مان را به لحاظ کیفیت و کمیت روزبه روز ارتقا دهیم و متناسب با نیازهای روز جامعه واستان کارگاه های مهارتی وفنی را برگزار کنیم. همچنین آمادگی داریم تا کارگاه هایی را برای فرزندان کارکنان صنایع و ادارات و مددجویان نهادهای حمایتی برگزار کنیم تا این افراد نیز دوره‌های مهارتی را بیاموزند ودر انتخاب رشته تحصیلی هم آگاهانه تر تصمیم بگیرند وبازار کارمناسبی نیز در آینده داشته باشند.

    دریا: فکر می کنید تفاوت کودکان و نوجوانان و دانش آموزانی که در کارگاه های فنی و مهارتی شرکت می کنند و دانش آموزانی که با این کارگاه ها و رشته ها آشنایی ندارند، چیست؟

    کودکان و نوجوانانی که در این کارگاه ها شرکت می کنند ، انتخاب رشته آگاهانه تری را در مدارس و دانشگاه ها خواهند داشت و حتی می توانند برای خودشان بازارکار داشته و به درآمدزایی برسند.

    مسئولان حمایت کنند

    دریا : چه انتظاری را از مسئولان‌ دارید تا آموزش ها و آموزشگاه های فنی و حرفه ای در استان رونق بگیرند و خانواده ها بتوانند از آموزش‌های مهارتی برای فرزندان شان استفاده کنند؟

    مسئولان حمایت کنند تا فرهنگ آموزش های فنی و حرفه ای و استفاده اقشار مختلف از این کارگاه ها در جامعه نهادینه شود.

    دریا : در پایان اگر مطلبی را دارید که گفته نشد، بیان کنید.

    در سال گذشته رویداد آموزشی را با مشارکت ۹ صنعت در بندرعباس برگزار کردیم تا دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های برق ،الکترونیک و… از تجربیات صنایع استفاده کنند وانتقال تجربه صورت گیرد که حدود ۴۰۰نفر در این رویداد مشارکت داشتند.موضوع دیگر اینکه از پیشرفت کودکان ، نوجوانان و جوانان استان خوشحال می شویم و اطمینان داریم مهارت آموزی شان باعث پیشرفت بیشترشان می شود و بایستی تلاش کنند حداکثر استفاده را از این‌فرصت داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.