حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3648 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • سالمندی در ایران زنگ خطری برای آینده یا فرصتی برای نوآوری ؟
    ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۲۸
    شناسه : 19858
    بازدید 135
    1
    دریانیوز// بحران سالمندی در ایران یکی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی مهمی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. با افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ زاد و ولد، جمعیت سالمندان در کشور به سرعت در حال افزایش است.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بحران سالمندی در ایران یکی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی مهمی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. با افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ زاد و ولد، جمعیت سالمندان در کشور به سرعت در حال افزایش است. این تغییرات جمعیتی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشد.

    مشکلات ناشی از بحران سالمندی
    ۱٫ بار اقتصادی: افزایش تعداد سالمندان به معنای افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی است. دولت و خانواده‌ها باید منابع بیشتری را برای تأمین نیازهای این قشر اختصاص دهند.

    ۲٫ کمبود خدمات و زیرساخت‌ها: بسیاری از خدمات بهداشتی و اجتماعی برای سالمندان در ایران کافی نیست. کمبود مراکز توانبخشی، خانه‌های سالمندان و خدمات مشاوره‌ای می‌تواند به مشکلات بیشتری منجر شود.

    ۳٫ تنهایی و انزوا: سالمندان به دلیل تغییرات اجتماعی و کاهش تعداد اعضای خانواده، ممکن است با احساس تنهایی و انزوا مواجه شوند. این موضوع می‌تواند بر روی سلامت روانی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

    ۴٫ نیاز به برنامه‌ریزی اجتماعی: برای مقابله با بحران سالمندی، نیاز به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و اقتصادی مناسب است. این شامل ایجاد سیاست‌های حمایتی، افزایش آگاهی عمومی و توسعه زیرساخت‌های لازم می‌شود.۵٫ فرصت‌های جدید: با وجود چالش‌ها، سالمندان می‌توانند به عنوان منبعی از تجربه و دانش در جامعه شناخته شوند. استفاده از توانمندی‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها و جامعه کمک کند.

    سالخوردگی یک ابر بحران
    در تازه ترین خبر مربوط به سالمندان ، رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندی ایران و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر توجه به کیفیت زندگی سالمندان از سالخوردگی به عنوان یک ابر بحران یاد کرد و گفت: جمعیت بالای ۶۰ سال در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.

    رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به استعاره‌های غالب سالمندی گفت: این استعاره‌ها شامل سالمندی به مثابه «سرمایه اجتماعی و اقتصادی»، سالمندی به مثابه «رشد فرهنگی» و سالمندی به مثابه «سربار و غیر مولد» هستند همچنین سناریوهای آینده سالمندی؛ سالمندی سعادتمند، سپیده دم سالمندی، تاریک روشن سالمندی و سالمندی مخاطره آمیز هستند.

    دلبری تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا نگاه منفی به سالمندی به دوستدار سالمندی تغییر یابد و در این مسیر لازم است به جای نگاه مراقبت داشتن سالمندان از ظرفیت سرمایه اجتماعی آنها استفاده شود همچنین باید نقش سالمندان از خانه‌نشین به سازنده، از وابسته به مستقل، از ناتوان به فعال و از حاشیه رانده شده به مشارکت کننده در امور تبدیل شود تا تصویر مطلوبی در جامعه از سالمندان شکل گیرد.

    وی اضافه کرد: ساختار و نگاه جدید به سالمندان باید به جای سن و محدودیت‌ها، بر اساس ویژگی ها و قابلیت ها تغییر کند که نکته بسیار مهمی است. در این ساختار جدید سالمندی سالم یعنی اجتناب یا به تعویق انداختن بیماری در سالمندان، سالمندی با حفظ کارایی یعنی اجتناب یا به تعویق انداختن معلولیت در سالمندان، سالمندی با حفظ استقلال یعنی اجتناب یا به تعویق انداختن وابستگی در سالمندان، سالمندی با حفظ جایگاه و مشارکت اجتماعی یعنی اجتناب از تنهایی و انزوا در سالمندان، سالمندی مولد یعنی به تعویق انداختن بازنشستگی در سالمندان، سالمندی همراه با به فعل رساندن استعدادها و توانایی‌های درونی یعنی اجتناب از ناامیدی، بی‌انگیزگی و ایستایی در سالمندان، سالمندی با حفظ منزلت، کرامت و عزت نفس یعنی اجتناب از تحقیر و تبعیض در سالمندان که این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

    حقوق ناچیز بازنشستگان را باید مد نظر داشت
    این استاد دانشگاه با اشاره به موانع مختلف در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های حوزه سالمندی گفت: مواردی مانند بی‌توجه به سیاست‌های ابلاغی، بی‌توجه برنامه هفتم، برنامه ریزی ضعیف سازمان‌ها و شورای ملی سالمندی، اجرا و عملکرد ضعیف سازمان‌ها، تغییرات جمعیتی منتج از سیاست‌ها و فقدان تناسب طراحی شهری بخشی از این موانع هستند.

    دلبری افزود: حقوق بسیار ناچیز بازنشستگان و چالش‌های اقتصادی را هم باید مد نظر داشته باشیم. حال بازنشستگان ما از این منظر اصلا خوب نیست و از این نظر رضایت آنها از زندگی پایین است.وی ادامه داد: ضعف دانش خودمراقبتی و دانش سالمندی و چالش های حوزه سلامت هم موانع دیگر کشور ما در حوزه سالمندی است. از جمله چالش‌های حوزه بهداشتی می توان به امکان بروز بیشتر بیماری ها و مشکلات جسمی در سالمندان، مسائل روانشناختی، کیفیت زندگی، دشواری و زمانبر بودن خدمات پیشگیرانه برای سالمند و میانسالی نامطلوب اشاره کرد همچنین در حوزه درمانی دوران سالمندی هم با موانع مختلفی از جمله ضعف بیمارستان‌ها و مشکلات کادر درمان در حوزه سالمندی، چند تخصصی بودن کار با سالمندان، دشواری و زمان بر بودن خدمات درمانی برای سالمند، فقدان تناسب نیازهای سالمندان با خدمات دریافتی و مسائل مربوط به دارو مواجه هستیم.

    رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در حال حاضر تنها ۲۳ متخصص طب سالمندی در کشور داریم که با استاندارد جهانی بسیار بسیار فاصله داریم.

    بهرمندی۵۹هزارو ۹۹۰سالمند هرمزگان از خدمات بهداشتی ودرمانی
    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از بهره مندی ۵۹ هزارو ۹۹۰سالمند از خدمات بهداشتی ودرمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد. دکتر عبدالجبار ذاکری ضمن تبریک هفته جهانی سالمندان با شعار سالمندی فعال، فردایی برای همه، اعلام کرد و گفت: سالمندی جمعیت یکی از بزرگترین موفقیت‌های بشری است که مرهون پیشرفت و رشد تکنولوژی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پیدایش تکنولوژی‌های جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها و به دنبال آن کاهش مرگ و میر، افزایش زاد و ولد و امید به زندگی است.

    دکترعبدالجبارذاکری با تاکید براهمیت سلامت سالمندان گفت: در استان هرمزگان ۱۷۱ هزارو ۸۶۴ نفر سالمند شناسایی شده اند که با همت ارائه دهندگان خدمت در حوزه بهداشت در ۶ ماهه اول سال جاری به ۵۹ هزارو ۹۹۰ سالمند ارائه خدمت شده است.وی افزود : در راستای هفته ملی سالمندان فعالیت‌های مختلف آموزشی و اطلاع رسانی برنامه ریزی شده است که امید است با انجام این اقدامات، بتوانیم در جهت افزایش آگاهی این قشر گرانقدر و حفظ سلامت آنها گام های مؤثری برداریم.

    رئیس مرکز بهداشت استان بیان کرد: در مراکز ارائه دهنده خدمت حوزه بهداشت ،خدماتی مانند خطرسنجی، بیماریهای قلب و عروقی، بررسی احتمال سقوط و عدم تعادل، تن سنجی و مشاوره تغذیه سالم، بررسی سلامت روان ،غربالگری های سرطان پستان و سرطان روده بزرگ جهت سالمندان انجام می گردد.

    در نهایت، بحران سالمندی در ایران نیازمند توجه جدی و اقدامات مؤثر از سوی دولت، جامعه و خانواده‌ها است تا بتوان به بهترین نحو ممکن به نیازهای این قشر پاسخ داد و از چالش‌های ناشی از آن جلوگیری کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.