حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۲ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 12 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4013 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آذر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • زنگ میراث فرهنگی ؛ آگاهی نسل آینده
    ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۵:۱۱
    شناسه : 22292
    بازدید 138
    2
    دریانیوز // میراث فرهنگی به عنوان بخشی از هویت هر قوم و ملتی، نه تنها نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ آن سرزمین است، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی به شخصیت اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا می‌کند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // میراث فرهنگی به عنوان بخشی از هویت هر قوم و ملتی، نه تنها نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ آن سرزمین است، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی به شخصیت اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا می‌کند. با توجه به پیشرفت‌های سریع تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی، نسل جوان ممکن است از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خود فاصله بگیرد. لذا، ضرورت آموزش و آگاهی بخشی در مورد میراث فرهنگی احساس می‌شود.

    طرح اضافه کردن زنگ میراث فرهنگی به برنامه درسی مدارس، به عنوان یک اقدام نوآورانه، می‌تواند به تقویت شناخت و احترام به این ارزش‌ها کمک کند. این طرح نه تنها به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با تاریخ و فرهنگ خود آشنا شوند، بلکه می‌تواند به ایجاد حس مسئولیت در قبال حفظ این میراث نیز کمک کند.زنگ میراث فرهنگی به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا با تاریخ، زبان، آداب و رسوم، هنر و موسیقی مناطق مختلف کشور آشنا شوند. این آگاهی نه تنها به شناخت بهتر از فرهنگ خود کمک می‌کند، بلکه به توسعه تفکر انتقادی و درک عمیق‌تری از هویت فرهنگی منجر می‌شود.

    آشنایی با میراث فرهنگی موجب تقویت حس هویت ملی در دانش‌آموزان می شود. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا به تاریخ و فرهنگ خود افتخار کنند و احساس تعلق بیشتری به جامعه خود داشته باشند.این زنگ فرصتی ایجاد می کند برای بحث و تبادل نظر میان دانش‌آموزان این تعاملات می‌تواند به تقویت مهارت‌های ارتباطی، همدلی و کار گروهی در آنها منجر شود. ایران به عنوان یک کشور چند فرهنگی، دارای اقوام و فرهنگ‌های مختلف است. زنگ میراث فرهنگی به دانش‌آموزان کمک می کند تا به تنوع فرهنگی احترام بگذارند و با دیگر فرهنگ‌ها آشنا شوند. آموزش در زمینه میراث فرهنگی می‌تواند به عنوان درسی جذاب و الهام‌بخش عمل کند. استفاده از روش‌های خلاقانه مانند بازی‌های آموزشی، نمایش، و کارگاه‌های عملی می‌تواند به افزایش انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری کمک کند.

    – زنگ میراث فرهنگی بستری مناسب برای انجام پروژه‌های پژوهشی و نوآورانه در زمینه تاریخ و فرهنگ فراهم می کند. دانش‌آموزان می‌توانند به تحقیق در مورد موضوعات خاص بپردازند و نتایج پژوهش‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
    – آموزش درباره اهمیت میراث فرهنگی می‌تواند به افزایش مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان در قبال حفظ این میراث و جلوگیری از تخریب و فراموشی آن منجر شود. این آگاهی می‌تواند نسل‌های آینده را به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی ترغیب کند. با بررسی تاریخ و فرهنگ، دانش‌آموزان می‌توانند به توسعه تفکر انتقادی و خلاقیت خود بپردازند. آنها می‌توانند با تحلیل تاریخ و فرهنگ‌های مختلف، به درک بهتری از مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند.
    – اجرای زنگ میراث فرهنگی به ایجاد ارتباط بین مدارس و خانواده‌ها کمک می کند. خانواده‌ها می‌توانند در فعالیت‌های مرتبط با میراث فرهنگی مشارکت کنند و این امر می‌تواند به تقویت پیوندهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه کمک کند.

    زنگ میراث فرهنگی به مدارس اضافه می‌شود
    معاون میراث‌فرهنگی در این مورد اعلام کرد: با توافق انجام شده بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، زنگ میراث‌ فرهنگی در تمام مدارس کشور برقرار می‌شود. جلسه شورای راهبردی موزه‌های ستادی و موزه‌های استان تهران در کاخ سعدآباد برگزار شد.

    علی دارابی، معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت که طبق مذاکرات انجام‌شده با آموزش و پرورش، قرار است دانش‌آموزان ساعتی را با عنوان زنگ میراث فرهنگی در موزه‌ها، بناها و محوطه‌های فرهنگی‌تاریخی حضور پیدا کنند.او افزود: به همین منظور، موزه‌ها باید نیروهای خود را برای آموزش میراث فرهنگی با ادبیاتی متناسب با کودکان و نوجوانان آماده کنند و از ظرفیت نیروهای انسانی مدارس برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی تدریس میراث فرهنگی استفاده شود.مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در موزه‌ها، انتشار فصلنامه موزه‌ها و توسعه نمایشگاه‌های موزه‌ای ایران در خارج از کشور، از دیگر نکاتی بود که در این نشست به آن ها اشاره شد.

    در پایان می توان گفت : طرح اضافه کردن زنگ میراث فرهنگی به مدارس، فرصتی منحصر به فرد برای ارتقاء آگاهی و شناخت نسل جوان از تاریخ و فرهنگ کشور است. این اقدام نه تنها به حفظ و ترویج میراث فرهنگی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد هویتی قوی و متصل به ریشه‌های فرهنگی در دانش‌آموزان منجر می‌شود. بنابراین، اجرای این طرح می‌تواند به عنوان یک گام مؤثر در جهت شکل‌دهی به آینده‌ای روشن‌تر و فرهنگی‌تر برای جامعه تلقی شود. به همین دلیل، نیاز است که تمامی نهادهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در راستای این هدف گام بر دارند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.