دریانیوز// عصرها غوغایی در خیابانهای شهر بندرعباس برپا میشود. خیابانها شلوغ و پرترافیک و این ترافیک نیز هر چه به غروب نزدیکتر شده سنگینتر میشود. از بلوار امام خمینی(ره) مسیر شرق به غرب شهر در حال حرکت هستید.
وقتی از میدان انقلاب به سمت بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی میرسید، آرامآرام سنگینی ترافیک خود را نشان میدهد. زمانی که وارد بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی میشوید ترافیک آنقدر سنگین است که حرکت خودروها به سختی و کندی انجام میشود. هر چه بیشتر پیش میرویم گرههای ترافیکی پیچیدهتر میشود. هر چند که در نقاط مختلف این بلوار نیز مسیرهای خروجی دیده شده و ورودیها محدود است اما باز هم شاهد ترافیک سنگین در این بلوار هستیم. از چهارراه فاطمیه که عبور میکنیم ابتدا در سمت راست بلوار به دلیل ورود خودروها به این بلوار و بعد از چند متر در سمت چپ بلوار با ترافیک سنگینتری مواجه میشویم.
سنگینی ترافیک این قسمت نیز به خاطر وجود آزمایشگاهی است که مراجعهکنندگان مجبور هستند به صورت دوبل پارک نمایند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. البته بعضی از رانندگان نیز در کنار خودرویی که پارک دوبل کردهاند توقف کرده و بخش زیادی از بلوار را مسدود مینمایند و این امر منجر به قفل شدن ترافیک میشود. کمی جلوتر، بلوار توسط جدول به دو قسمت تقسیم شده و این جدولها تا قبل از چهارراه مرادی ادامه دارد. مسیر شمالی بلوار نیز قبل از رسیدن به خیابان شهیدکازرونی دارای ترافیک سنگین میشود چرا که برخی خودروها قصد ورود به این خیابان را دارند. اما یکی از موضوعاتی که باعث میشود گاهی مواقع ترافیک در خیابان شهیدکازرونی به وجود بیاید، حرکت در مسیر خلاف جهت برخی رانندگان است.
خیابان شهیدکازرونی یک خیابان یکطرفه از مسیر جنوب به شمال است اما برخی رانندگان برای اینکه با ترافیک ابتدای بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی روبرو نشوند، از مسیرهای فرعی وارد خیابان شهیدکازرونی شده و بخشی از خیابان را خلاف جهت حرکت میکنند و این موضوع باعث ترافیک سنگین این خیابان و به دنبال آن، کشیده شدن این ترافیک به بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی میشود و نیاز است این خیابان توسط دوربین یا افسر راهنمایی و رانندگی کنترل شود تا این ترافیک به وجود نیاید. از خیابان شهیدکازرونی که عبور کنیم به سه راه پلنگ صورتی میرسیم. جایی که از دو طرف شمال و جنوب به بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی ورودی و خروجی وجود دارد و این قسمت از بلوار نیز دارای ترافیک سنگینی است.
البته بخشی از ترافیکی که در این قسمت وجود دارد به دلیل توقف خودروها در چند متر جلوتر از این محل است. چرا که برخی رانندگان با پارک دوبل خود مسیر تردد را بسته و خودروها برای ادامه مسیر با مشکل مواجه شده و مجبور هستند تغییر مسیر دهند و در بیشتر مواقع تنها مسیر برای عبور یک خودرو باز است و مابقی خیابان به وسیله خودروها بسته شدهاست. اما این بخش از خیابان تنها در عصر درگیر شلوغی و ترافیک نیست. صبح و ظهر نیز زمانی که ساعت رفتن و برگشتن دانشآموزان به مدرسه نیز میباشد ترافیک سنگینی در این محدوده وجود دارد و دلیل اصلی آن نیز توقف والدین و سرویسهای مدرسه برای پیاده یا سوار کردن دانشآموزان میباشد که ترجیح میدهند حتما در مقابل درب مدرسه توقف نمایند و حاضر نیستند چند متر قبل یا بعد از مدرسه در گوشهای ایمن اقدام به توقف نمایند.
از تقاطع بهشتی یا همان چهارراه مرادی که عبور میکنیم ترافیک معمولا روان است و مشکل زیادی وجود ندارد هر چند که در همین مسیر هم برخی رانندگان پارک دوبل میکنند. بعد از تقاطع بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی و خیابان پدران آسمانی نیز وضعیت پارک خودروها در جلوی داروخانه و نانوایی بربری که در این مکان وجود دارد مناسب نیست و در بعضی مواقع مشاهده میشود که نیمی از بلوار به دلیل پارک نامناسب خودروها بسته شده و تردد سخت میشود. در بلوار امام خمینی(ره) و مسیر غرب به شرق نیز در محدوده بلوکی تا بعد از ۱۷شهریور نیز وضعیت ترافیک مناسب نیست و در بیشتر ساعات با ترافیک سنگین همراه است. در بلوار سیدجمالالدین اسدآبادی بیشتر ترافیک به دلیل پارک دوبله یا حتی سوبله رانندگان است.
این بلوار که در آن تعداد زیادی از مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی، ساختمان پزشکان و مطبهای آنان قرار دارد، همواره مورد تردد تعداد زیادی از شهروندان و حتی افرادی است که از شهرهای دیگر و استانهای همجوار برای مراجعه به پزشک و درمان به بندرعباس آمدهاند میباشد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در این بلوار پارکینگ به تعداد مورد نیاز وجود ندارد و رانندگان مجبور هستند که خودروهای خود را در کوچهها و در خیابان به صورت دوبل پارک نمایند. شاید اگر وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر مناسب باشد شاهد چنین ترافیکهایی نباشیم چرا که مردم مجبور هستند برای انجام کارهای خود با وسیله نقلیه شخصی تردد نمایند. در بلوار امام خمینی(ره) و محدوده بازار که ترافیک وضعیت نامناسبی دارد نیز همین دلیل وجود دارد.
مردم مجبور هستند در هر نقطهای که صلاح بدانند پارک کرده و مسیر عبور و مرور را کمعرض نمایند و تردد مشکل شود. دیگر نقاط شهر نیز وضعیت مشابهی دارند. بلوار مصطفی خمینی و خیابان اتوبوسرانی نیز به دلیل ساخت مجتمع تجاری و ساختمان پزشکان، محل پرترددی محسوب میشود اما پارکینگی برای پارک خودروها در نظر گرفته نشده و رانندگان مجبور به پارک دوبل و بستن خیابان و مسیر حرکت هستند. در بلوار جمهوری اسلامی نیز از تقاطع غیرهمسطح شهدا تا ابتدای بلوار امام حسین(ع) نیز در ساعات عصر و ابتدای شب در هر دو لاین دارای ترافیک سنگین است که بخشی از دلایل آن پارک دوبل خودروها، توقف خودروهای میوهفروش و تغییر مسیر خودروها در محل دوربرگردانها و خروجی و ورودی به این بلوار است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که حجم بالایی از ترافیکهای موجود در شهر بندرعباس به دلیل فرهنگ رانندگی ماست.
پارک دوبل نوعی فرهنگ نادرست رانندگی است که اکنون بسیار زیاد در سطح بلوارها و خیابانهای شهر دیده میشود و به میتوان گفت حجم بالایی از ترافیک شهر بندرعباس نیز همین موضوع است. در مکانهایی که مستعد پارک دوبل است همواره ترافیک سنگین است و اگر این فرهنگ غلط از بین برود میتوانیم شاهد این باشیم که ترافیک سطح شهر روان است. اما فرهنگ رانندگی را باید از سنین کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم. مدارس که محل تعلیم و تربیت است یکی از جاهایی است که برای آموزش صحیح این فرهنگ باید جدی گرفته شود اما همچنان شاهد هستیم که این مهم مغفول مانده است. در سالیان گذشته برای فرهنگسازی در زمینههای سرعت مجاز، عدم استفاده از تلفن همراه و بستن کمربند ایمنی آموزشهایی در مدارس و حتی رسانهها انجام میشد و نتایج خوبی نیز داشت اما موارد دیگر در این فرهنگسازی گنجانده نشده و اکنون این آموزشها نیز رها شدهاست.
آموزشهایی که میتواند نسل آینده را ملزم به رعایت قوانین نماید. بسیاری از ما از فرهنگ بالای رانندگی در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای حاشیه خلیج تا ابد فارس یاد میکنیم اما به این فکر کردهایم که چگونه است که در کشورهای دیگر به این خوبی رانندگان قوانین و مقررات را رعایت مینمایند. فرهنگسازی به روشهای مختلف کاری است که صورت گرفته تا آنها به این مرحله رسیدهاند. آموزش در دوران کودکی و جریمه در بزرگسالی یکی از کارهایی است که انجام شدهاست. در کشورهای دیگر برای رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی لحاظ میشود به همین دلیل رانندگان مجبور به رعایت قانون هستند اما در کشور ما و شهر بندرعباس شاهد این هستیم که رانندگان قوانین را رعایت نمیکنند و بعد توقع داریم که از نظر فرهنگ رانندگی نیز در نقاط بالا قرار داشتهباشیم. هر چه هست «از ماست که بر ماست».
اگر قوانین را رعایت نماییم باعث میشود که رانندگی راحت و ایمنی داشته باشیم و برعکس آن نیز موضوعی است که اکنون شاهد آن هستیم. شاید اکنون فرهنگسازی برای عدم پارک دوبل توسط برخی رانندگان تنها از طریق جریمه شدن امکانپذیر باشد. برای این امر نیز نیاز است که در بلوارها، خیابانها و نقاطی که پارک دوبل زیادی انجام شده و ترافیک را سنگین میکند دوربین کنترل ترافیک نصب شده و جریمه اعمال شود تا توسط کشتهای راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف برخورد صورت گیرد تا از این طریق فرهنگ پارک دوبل اصلاح شده و ترافیک شهر روان شود. شهرداری بندرعباس نیز برای کمک به روانشدن ترافیک سطح شهر دو دستگاه خودرو مجهز به دوربینهای ثبت تخلفات ساکن را برای جریمه خودروهایی که با پارک دوبل موجب ترافیک شدهاند در اختیار راهنمایی و رانندگی قرار دادهاست که اگر این خودروها در مسیرهای مورد نظر تردد نموده و با دوبلزنها برخورد نمایند به زودی شاهد این خواهیم بود که معضل پارک دوبل خودروها به زودی مرتفع خواهد شد و دیگر شاهد تاخت و تاز دوبلزنها در شهر نخواهیم بود.
ثبت دیدگاه