دریانیوز// در حالی در فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس قرار داریم که بسیاری از والدین دغدغه ثبت نام فرزندان شان را در مدارس باکیفیت آموزشی خوب و مناسب را دارند و به همین دلیل برخی از مدارس هم که از شهرت بیشتری در این بخش برخوردارند، اقدام به دانش آموز گزینی می کنند و آزمون کتبی ، مصاحبه و… در پذیرش دانش آموز در مدارس شان قرار می دهند تا دانش آموزانی با معیارهای خودشان در این مدارس تحصیل کنند و شاید گاهی دانش آموزانی مستعد امکان تحصیل در مدرسه ای مناسب را نداشته باشد.
ازطرفی برخی از دانش آموزانی که با تلاش های زیاد توانسته اند با معدل ۱۹و۲۰ در برخی مدارس قبول شوند و امسال بایستی در مقطعی بالاتر و در مدرسه جدید ثبتنام کنند و در آزمون های تیزهوشان ،نمونه دولتی و… نیز ثبت نام کرده اند، از یک طرف دلهره و نگرانی دارند که بدلیل کمبودن سهمیه، اگر در این مدارس قبول نشوند، به کدام مدرسه جدید بروند واز طرفی دیگر مدارس غیردولتی مقاطع بالا هم شهریه های بسیار بالایی دریافت می کنند که بسیاری از خانواده های دانش آموزان مستعد توان پرداختش را ندارند و مدارس دولتی که آموزش های باکیفیت هم دارند، برای چنین دانش آموزانی ناشناخته مانده اند.
برای تحصیل دانش آموزان مستعد در استان بایستی تدابیر لازم اتخاذ گردد.همچنین از طرفی دیگر صدها مدرسه فرسوده و غیرایمن در استان وجود دارد که نیاز به نوسازی و ایمن سازی دارند و صدها مدرسه نو دیگر هم بایستی ساخته شوند و این کمبود مدرسه باعث شده برخی مدارس دوشیفته باشند که برای والدین شاغل ثبت نام فرزندان شان در چنین مدارسی گاهی غیرممکن می شود.
این شرایط باعث شده تا در برخی مدارس ، کلاس های درس بسیار شلوغ ۴۰تا۵۰نفره و بیشتر داشته باشیم و در برخی مناطق هم کمبود مدرسه وجود دارد که بایستی تدبیری در این حوزه اندیشیده شود و مشکلات مدارس شبانه روزی نیز بایستی برطرف شود وتعدادشان در برخی مناطق افزایش یابند تا دانش آموزان امکان تحصیل در تمام مناطق را داشته باشند و از تحصیل بازنمانند و نیاز به طی مسیر در جاده های کوهستانی و…با وانت نداشته باشند و در تصادفات و واژگونی خودروها جان شان را ازدست ندهند.
متاسفانه کمبود مدرسه و معلم و همچنین مشکلات اقتصادی خانواده های محروم در استان هرمزگان باعث شده تا بخشی از دانش آموزان در برخی مناطق نتوانند ادامه تحصیل دهند وترک تحصیل می کنند .از آن طرف بدلیل فشار کاری و ساعات زیاد تدریس برخی از معلمان و دبیران و عدم توجه به اینقشر آینده ساز جامعه، کیفیت آموزشی در مدارس نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و این موضوعات باعث شده تا برخی از مدارس که شهرتی در کیفیت آموزشی دارند، متقاضی ثبت نام بیشتری داشته باشند و این مدارس اندک هم که توان پذیرش تمام متقاضیان را ندارند ، اقدام به گزینش دانش آموز می کنند وبرخی مدارس هم شهریه های نجومی را از والدین طلب می کنند.
متاسفانه تحصیل رایگان در این سالها معنا ومفهومی نداشته وهزینه های تحصیل ازجمله کتاب و نوشت افزار، کیف وکفش، سرویس مدارس و… بسیار افزایش یافته است و این موضوع باعث شده است برخی از دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی نتواند ادامه تحصیل دهند و ترک تحصیل کرده و در آسیب های اجتماعی غرق می شوند ویا به سمت مشاغل کاذب می روند.
برای رفع مشکلات مدارس در استان ضرورت داردتجار و خیرین مدرسه ساز و صنایع و بنگاه های اقتصادی ، نیز در ساخت مدارس جدید وبازسازی مدارس فرسوده و تجهیز مدارس در راستای مسئولیت های اجتماعی شان مشارکت بیشتری داشته باشند تا مشکل کمبود مدرسه و مدارس تخریبی و فرسوده برطرف شود. ازطرفی دیگر کمبود معلم در استان باشیوه هایی برطرف شود که فقط با افزایش ساعات کاری معلمان فعال نمی توان این مشکل را برطرف نمایند کهبرکیفیت آموزشی شان اثرگذار می شود.
در یک کلام بایستی عدالت آموزشی در استان محروم هرمزگان را شاهد باشیم تا دانش آموزان بخاطر مشکلات مالی خانواده ها ، کمبود معلم و مدرسه و… از تحصیل بازنمانند و در شرایط آموزشی مناسبی بتوانند تحصیل نمایند. مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز چهارشنبه قبل در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره و تأکید دوباره ای بر ضعف استان در میانگین نمرات دانشآموزان، ادامه داد: این ضعف جدی باید با هدفگذاری سالانه دقیق رفع شود ،چراکه در سرنوشت و آینده دانش آموزان تأثیر مستقیمی دارد.
این موضوع نشان مي دهد مسئولان استان و نماینده عالی دولت در استان هم از وضعیت کیفیت آموزشی و ….که منجر به ضعف استان در میانگین نمرات دانش آموزان می شود، بخوبی آگاه است و دولتی ها بایستی در این بخش تدبیری بیندیشند.از طرفی بایستی ظرفیت پذیرش دانشجو جهت تربیت معلم و دبیر در دانشگاه فرهنگیان در استان هرمزگان افرایش یابد تا کمبود معلم در استان برطرف شود و البته در گزینش هایی که در این دانشگاه صورت می گیرد، به نوع و کیفیت آموزش هایی که در مدارس داده می شود،نیز توجه شود و بیش از آنچه که در مدارس آموزش داده می شود ، از دانش آموزان دیپلمه متقاضی ورود به این دانشگاه مطالبه نشود.
به عنوان مثال بارها نوشته ایم که در آموزش قرآن در استان ضعف داریم و در مدارس به دانش آموزان این کتاب آسمانی بخوبی تدریس نمی شود و دانش آموزان بعد از فراغت از تحصیل ۱۲ساله قادر به قرائت صحیح قرآن با تجوید و…. وحفظ قرآن علی رغمتاکیدات رهبر معظم انقلاب برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور ، نیستند و اینکه در زمان مصاحبه و گزینش انتظار داشته باشیم دیپلمه ها بتوانند تمام قرآن را صحیح و روان و… بخوانند ودر ارزیابی شان اثرگذار باشد، منطقی بنظر نمی رسد و بایستی در گامنخست به آموزش قرآن در مدارس استان توجه بیشتری شود.
بایستی ضعف های آموزشی در هرمزگان در بخش های مختلف برطرف شود تا دانش آموزان هرمزگانی عدالت آموزشی را لمس کنند و در تحصیل و زندگی شان اثرگذار وملموس باشد و بتوانند در دانشگاه های مطرح کشور و رشته های پرمتقاضی قبول شوند که درحال حاضر با کیفیت آموزشی ضعیفی که در استان داریم ، ضرورت دارد که سهمیه های ویژه ای برای ورود دانش آموزان محروم هرمزگان به دانشگاه های کشور داشته باشیم.
ثبت دیدگاه