حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ دی , ۱۴۰۳ Monday, 6 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4145 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 129×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • خودروهای بی‌کیفیت داخلی مسئول مرگ‌ و معلولیت های جاده‌ای
    ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۵:۲۷
    شناسه : 23317
    بازدید 134
    0
    خودروهای مچاله‌پذیر، چرخ گوشت های متحرک دریانیوز// باری دیگر در چند روز اخیر کیفیت پایین خودروهای داخلی با انتشار ویدئویی از مچاله شدن کاپوت خودروی ایرانی تارا با دست مانند قوطی خبرساز شد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// باری دیگر در چند روز اخیر کیفیت پایین خودروهای داخلی با انتشار ویدئویی از مچاله شدن کاپوت خودروی ایرانی تارا با دست مانند قوطی خبرساز شد.
    متاسفانه کیفیت پایین خودروهای داخلی باعث افزایش نارضایتی مردم شده است و از آن طرف بدلیل انحصار در بازار تولید خودروهای داخلی و مخالفت با واردات خودرو ، باعث شده مافیا ودلالان خودرو قیمت همین خودروها را افزایش چندبرابری دهند و خودروسازان نیز هر چندمدت قیمت خودروها را گرانتر می کنند و کارخانه ها نیز خودروها را نیز قطره چکانی به مردم تحویل می دهند تا عطش نیاز به خودرو با هر قیمت و هر کیفیتی در جامعه وجود داشته باشد.

    خودروهایی که بدنه شان حتی با فشار دست و پا مچاله می شوند، بطور حتم در تصادفات مانند چرخ گوشت عمل می کنند و راننده و سرنشینان را مجروح یا معلول می کنند ویا سینه قبرستان می فرستند و هیچ نوع برخوردی نیز با خودروسازان بی کیفیت هم نمی شود و سهم تقصیرشان در تصادفات مرگبار هم اعلام رسانه ای می شود و به همین دلیل کیفیت خودروها تغییر و جهش مثبتی ندارد. کیفیت خودروها آنقدر پایین‌است که‌برخی از تحویل‌گیرندگان خودرو از خودروسازان ، بایستی خودروهای شان را به تعمیرگاه ها ببرند.
    برخی از جاده ها نیز همین شرایط غیراستاندارد و ناایمن و کیفیت پایین را دارند وخسارت و دیه ای بابت غیراستاندارد و ناایمن بودن شان در زمان تصادفات از متولیان جاده اخذ نمی شود و همواره عامل انسانی مقصر جلوه داده می شود. واقعیت این‌است که مرگ ومعلولیت رانندگان و سرنشینان خودروها هم برای مسئولان عادی شده است و تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده و این شرایط فقط باعث افزایش نارضایتی مردم شده است.
    تصادفات جاده ای
    تصادفات جاده‌ای یکی از مشکلات جدی و همیشگی جوامع مختلف است که هر ساله جان هزاران نفر را می‌گیرد. در این میان، کیفیت خودروهای تولید داخلی و وضعیت جاده‌های غیراستاندارد، دو عامل مهمی هستند که بر میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای تأثیرگذارند.
    یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای در ایران، کیفیت پایین خودروهای تولید داخلی است. خودروهای داخلی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و عدم تطابق با فناوری‌های روز، ایمنی لازم را برای رانندگان و سرنشینان فراهم نمی‌کنند. استفاده از قطعات بی‌کیفیت و ارزان قیمت در تولید خودروها منجر به کاهش ایمنی و افزایش احتمال خرابی خودروها می‌شود. خودروهای داخلی اغلب دارای امکانات ایمنی کافی مانند کیسه‌های هوا، ترمز ABS و سیستم‌های پایدارکننده نیستند.وجود مشکلات فنی در خودروهای تولیدی و عدم تست‌های کیفی کافی باعث شده تا خودروهای داخلی از لحاظ ایمنی و عملکرد، کیفیت مطلوبی نداشته باشند.علاوه بر کیفیت پایین خودروها، وضعیت جاده‌ها نیز نقش مهمی در تصادفات جاده‌ای دارد.

    جاده‌های غیراستاندارد با مشکلات مختلفی مواجه هستند که می‌توانند منجر به تصادفات مرگبار شوند.نقص‌های زیرساختی مانند نبود علائم راهنمایی، خطوط جاده‌ای کم‌رنگ یا محو شده و پیچ‌های خطرناک می‌توانند ایمنی رانندگان را به خطر بیندازند. وجود چاله‌ها، ترک‌ها و نواقص سطح جاده باعث از دست دادن کنترل خودرو و وقوع تصادفات می‌شود.
    کمبود امکاناتی مانند گاردریل‌ها، تابلوهای هشدار و مناطق استراحت در جاده‌ها می‌تواند خطر تصادفات را افزایش دهد.برای کاهش تصادفات و مرگ ومیر و مجروحیت و معلولیت ها بایستی میزان تقصیر خودروها و جاده‌ها در تصادفات مشخص شود و متولیان‌ مربوطه خسارت و دیه بپردازند.برای تحلیل و تعیین میزان تقصیرات خودروها و جاده‌ها در تصادفات، لازم است مشکلات فنی و تولیدی خودروها و تأثیر آن‌ها بر تصادفات، وضعیت جاده‌ها و تأثیر نقص‌های زیرساختی و سطح جاده بر وقوع تصادفات و نقش رفتار و خطاهای انسانی در تصادفات و تأثیرات آن‌ها بر وقوع حوادث جاده‌ای بررسی و ارزیابی شود.برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات مرگبار، باید به بهبود کیفیت خودروها و وضعیت جاده‌ها توجه ویژه‌ای داشت.
    واردات خودروهای با کیفیت و تطابق آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی می‌تواند به افزایش ایمنی و کاهش تصادفات کمک کند و رقابت برای افزایش تولید خودروهای داخلی افزایش می یابد و انحصار شکسته می شود. همچنین اجرای نظارت‌های سخت‌گیرانه‌تر بر تولید خودروها و رعایت استانداردهای ایمنی می‌تواند به بهبود کیفیت خودروهای داخلی منجر شود. جلوگیری از پلاک شدن خودروهای بی‌کیفیت و تطابق آن‌ها با استانداردهای لازم می‌تواند به افزایش ایمنی جاده‌ها کمک کند.بهبود و نگهداری مناسب جاده‌ها، اصلاح نقص‌های زیرساختی و بازسازی سطح جاده و رفع نقاط حادثه ساز می‌تواند به افزایش ایمنی رانندگان کمک کند.
    نصب علائم راهنمایی و هشدار در نقاط حساس و پیچ‌های خطرناک می‌تواند خطرات جاده‌ای را کاهش دهد. ایجاد مناطق استراحت مناسب در طول جاده‌ها برای کاهش خستگی رانندگان و افزایش ایمنی جاده‌ها ضروری است.یکی از مهم‌ترین اصول در هر جامعه‌ای، احترام به جان مردم است. حفظ ایمنی و سلامت افراد باید در اولویت قرار گیرد و این امر نیازمند توجه ویژه به کیفیت خودروها و جاده‌هاست. دولت و سازمان‌های مربوطه باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب و اجرای نظارت‌های کافی، به بهبود وضعیت خودروهای داخلی و جاده‌ها بپردازند تا از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری شود.تصادفات جاده‌ای ناشی از کیفیت پایین خودروهای داخلی و وضعیت نامناسب جاده‌ها، یکی از مشکلات جدی در کشور است. برای کاهش این تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها، لازم است تا به بهبود کیفیت خودروها و وضعیت جاده‌ها توجه ویژه‌ای شود.
    با اتخاذ راهکارهای مناسب و اجرای نظارت‌های کافی، می‌توان به حفظ جان مردم و کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کرد.آمارهای رسمی نشان می دهد سالانه ۳۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که به طور متوسط ۶۰ هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می‌کند.برخی گزارش‌ها ۳۰ درصد معلولیت ها را در کشور ناشی از تصادفات می دانند .

    کارشناسان راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز را سه عامل انسانی اصلی در بروز تصادفات رانندگی می دانند هرچند ناایمن بودن خودرو و جاده‌های ناایمن و حادثه خیز نیز بازیگر اصلی این میدان به شمار می روند؛ عواملی که دست به دست هم می دهند تا انسان سالم را معلول کنند و بعد از آن دستگاه‌های دیگر دخیل می شوند تا شرایط زندگی این فرد را بهبود ببخشند.معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی، انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها آسیب‌های نخاعی است؛ چنانکه اغلب معلولان تصادفات جاده‌ای دچار ضایعه نخاعی هستند و در رده معلولان شدید و خیلی شدید دسته بندی می‌شوند.در این زمینه باید متذکر شد که یکی از گروه‌هایی که بیشتر در معرض صدمات ستون فقرات و آسیب‌های نخاعی قرار دارند، دوچرخه سواران و موتورسواران هستند ؛زیرا ضربه به سر و گردن و صدمات ستون فقرات مهم‌ترین علت مرگ و معلولیت در میان این گروه است که استفاده از کلاه ایمنی و پوشیدن لباس محافظ یکی از اولیه‌ترین نکات ایمنی در این دو گروه است.

    در موضوع پیشگیری از تصادفات باید سه مقوله خودرو، جاده و عامل انسانی دیده شود؛ در رابطه با ایمنی خودروها نباید با هیچ شرکتی تعارف کرد، زیرا جان انسان مهم است و پایبندی نهادهای مسئول به رعایت استانداردها بدون هیچگونه اغماضی باید پیگیری شود.
    مرگ‌ومیر و معلولیت‌جاده‌ای
    جانشین فرمانده پلیس راه کشور بر ضرورت افزایش دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌های کشور تاکید کرد و گفت که لازم است تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در خصوص حوادث رانندگی عمل کنند.
    سرهنگ سیاوش محبی شهریورماه در گفت‌وگو با ایسنا، به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ ایران جزو کشورهای پر تصادف نیست و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی داشتیم، اما هنوز با فاصله مطلوب فاصله داریم و همانطور که بارها گفته شده، ما حتی یک جانباخته را هم در تصادفات رانندگی زیاد می‌دانیم و معتقدیم که باید از تمام ابزارها برای کاهش این آمار استفاده شود.وی با بیان اینکه توجه به ارتقاء فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی خودروها و جاده‌ها به منزله سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گفت: هر چه در این حوزه هزینه شود، در واقع نتیجه آن را در جلوگیری از تصادفات سنگین و خسارات سنگین به جا مانده از آن خواهیم دید، از این رو می‌توان گفت که هر چه در مدیریت هماهنگ و موثر در خصوص ارتقاء ایمنی تاخیر ایجاد شود، عواقب جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد.
    مرگ روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در حوادث ترافیکی
    محبی با اشاره به آمار رسمی پزشکی قانونی در مورد شمار جانباختگان حوادث رانندگی در کشور گفت: برابر آمارها به‌طور میانگین روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و روزانه هزار نفر نیز مجروح می‌شوند که از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و بالغ بر ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و حتی فقر می‌شوند.جانشین فرمانده پلیس راه کشور، جانباختگان حوادث ترافیکی و رانندگی را قربانیان بی کیفیتی خودرو و راه دانست و گفت:‌ در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. متاسفانه علاوه بر عامل انسانی، برخی از خودروها نیز کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌ها نیز در جاده‌ها مناسب نیست.
    ۳۲ سازمان و نهاد در جلوگیری از حوادث رانندگی مسئولیت دارند
    وی ادامه داد:‌ ۳۲ سازمان و نهاد در جلوگیری از حوادث رانندگی دخیل هستند و مسئولیت دارند. در این میان وظیفه پلیس تنها رسیدگی به تصادفات و برقراری نظم ترافیکی است. لذا باید سازمان‌ها پای کار بیایند و وظایف خود را به نحو درستی که در قانون آمده انجام دهند. در حال حاضر تنها وزارت راه و پلیس به شکل شبانه روز پای کار هستند. باید سایر نهادها نیز به میدان بیایند تا شاهد کاهش تلفات و تصادفات باشیم.محبی همچنین با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰۰ دوربین ثابت ثبت تخلفات رانندگی گفت: این تعداد دوربین کم است و به ۶۰۰۰ دستگاه نیاز داریم. پلیس ۲۹۳ هزار کیلومتر راه را پوشش ترافیکی می‌دهد و تنها با نیروی انسانی نمی‌توان جلوی تصادفات را گرفت. بلکه باید زیرساخت‌ها تکمیل و ایمن شده و وسایل نقلیه نیز ایمن شوند. سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و خوشبختانه در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد در جانباختگان کاهش داشتیم.وی همچنین سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی را از عوامل تصادفات دانست و تصریح کرد: جاده‌ها و خودروها باید بخشنده باشند. بسیاری از تصادفات در جاده‌های دوطرفه بدون جداکننده رخ می‌دهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.