حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۶ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 16 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3442 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 15 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانواده های درمعرض آسیب  و آسیب دیده رها نشوند
    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
    شناسه : 18421
    بازدید 135
    3
    دریانیوز// خانواده هایی که در محلات حاشیه ای شهرها زندگی می کنند، با بیشترین آسیب های اجتماعی مواجه می شوند واز آن طرف هیچ اقدامی اثرگذار برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی ودرمان این آسیب دیدگان در استان هرمزگان صورت نمی گیرد وبه همین دلیل شرایط روزبه روز در استان بحرانی تر می شود و هیچ دستگاهی نیز خود را در این بخش مسئول نمی داند و هرکدام توپ را در زمین دیگری پاسکاری می کند .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// خانواده هایی که در محلات حاشیه ای شهرها زندگی می کنند، با بیشترین آسیب های اجتماعی مواجه می شوند واز آن طرف هیچ اقدامی اثرگذار برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی ودرمان این آسیب دیدگان در استان هرمزگان صورت نمی گیرد وبه همین دلیل شرایط روزبه روز در استان بحرانی تر می شود و هیچ دستگاهی نیز خود را در این بخش مسئول نمی داند و هرکدام توپ را در زمین دیگری پاسکاری می کند .

    در برخی از کوچه های محلات حاشیه ای که زنان و مردان درکنار هم می نشینند و گاهی کودکی در کنارشان و یا فرزندی در آغوش مادری معتاد را می بینید که به راحتی استعمال موادمخدر و تزریق و… صورت می گیرد و رهگذران کودک و نوجوان و جوان هم این صحنه ها را می بینند وبعضی ها هم الگوگیری می کنند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند و هیچ دستگاهی هم خود را در این حوزه مسئول ندانسته است.

    دو دهه از وضعیت محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و کوچه هایش نوشتیم و به تصویر کشیدیم و نه تنها وضعیت بهتر نشده که بدتر شده و از شهرهای دیگر کشور هم معتادان به راحتی به بندرعباس می آیند و در کوچه پس کوچه های محلات اتراق می کنند و هیچ ممانعتی برایشان وجود ندارد وبندرعباس بهشت معتادان شده است.

    در همین کوچه های محلات که مواد ومشروب فروشان و معتادان و اراذل واوباش به راحتی نشست و برخاست دارند و آسیب های دیگری را به خانواده ها و ساکنان وارد می کنند، اما متولیان مربوطه خود را به نشنیدن و ندیدن زده اند. آسیب های اجتماعی مانند طلاق، جروبحث های شدید خانوادگی ، خودکشی ، اعتیاد ، آزارو اذیت همسر وفرزندان ، عدم توانایی نه گفتن و تاب آوری و… در این مناطق در حال افزایش است و بایستی آموزش مهارت های زندگی، مشاوره های خانوادگی و حقوقی و… برای این خانواده ها در اولویت قرار گیرد تا در باتلاق آسیب های اجتماعی گرفتار نشوند. اما نه در بخش پیشگیری و نه درمان اقدام ملموسی صورت گرفته است. دستگاه هایی که در استان متولی امور بانوان و خانواده هستند، بایستی وضعیت بانوان و خانواده های حاشیه نشین را نیز رصد کنند.

    خانواده های بدسرپرست بیشترین مشکل را دارند و اعضای خانواده نمی دانند به کجا می توانند مراجعه کنند و از آن طرف هم هیچ دستگاه اجرایی ، مشاوره و… به این خانواده ها مراجعه نمی کند تا آنها را راهنمایی کند و مشاوره دهد و اگر که مشاوران و کارشناسان حوزه خانواده ارتباط نزدیکی با این خانواده ها داشتند، بطور حتم بخشی از مشکلات این خانواده ها با همین مشاوره ها و صحبت کردن ها و… برطرف می شد و از آن طرف متولیان مربوطه هم بهتر می دانستند برای رفع مشکلات چنین خانواده هایی بایستی چه اقدامی انجام دهند و سیاستگذاری بهتری می کردند و فقط آمارهایی بی پشتوانه و فاقداثرملموس ارائه نمی دادند.

    پیشنهاد می شود از ظرفیت بخش خصوصی متخصص در حوزه مهارت های زندگی و فن بیان و سخنوری مانند آموزشگاه سیمرغ در بندرعباس هم در حوزه مشاوره و آموزش به خانواده ها وفرزندان شان استفاده شود و بایستی بخشی از مشکلات خانواده های درمعرض آسیب و آسیب دیده را با خرید خدمت و مشارکت متخصصان غیردولتی و مشاوران و روانشناسان برطرف شود و دستگاه هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی اعتبارات مالی و شرح وظایفی را برعهده دارند ، از این‌بخش غفلت نورزند. دستگاه های اجرایی در حوزه اجتماعی و بانوان و خانواده در هرمزگان بایستی حتی وضعیت بانوان و خانواده های کارمند و کارگر و مشاغل آزاد را نیز رصد نمایند و شرایط شان را در محیط کار و محیط منزل مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات و برنامه ریزی مدونی برای رفع مشکلات شان در حوزه های مختلف انجام شود تا از میزان آسیب های اجتماعی در این بخش ها نیز کاسته شود و سردی کانون های خانواده کمتر شود و با آموختن مهارت های زندگی،این کانون گرم تر شود .

    بایستی شرایط بهره مندی اقشار مختلف از روانشناسان و مشاوره های خانواده و… فراهم شود تا این دختران ، زنان و مادران درمعرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند و همچنین راهکارهای مقابله با آسیب ها را آموزش ببینند و از آموزش مهارت های زندگی نباید برایشان غافل بود. ادارات کل امور اجتماعی ، بانوان و خانواده استانداری، بهزیستی ، دستگاه های انتظامی و قضایی ، شهرداری ها و… در حوزه آسیب های اجتماعی و رسیدگی به حوزه خانواده و بانوان وظایفی را برعهده دارند که بایستی بیش از پیش به آن اهتمام ورزیده شود تا با آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها ، آنها خودمراقبتی وافزایش تاب آوری و مقابله با آسیب های اجتماعی را بیاموزند و میزان آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد. همچنین بایستی زمینه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای برای خانواده های درمعرض آسیب و آسیب دیده فراهم شود تا به درآمدزایی برسند و از بخشی از آسیب های اجتماعی مصون بمانند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.