حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • حمایت ها ، نوشدارو بعد از ضرر وزیان کشاورزان نباشد
    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۱
    شناسه : 15879
    بازدید 1105
    5
    دریانیوز// کشاورزان بایستی حمایت شوند تا محصولات شان بر زمین نماند که کمتر به این خواسته بحق قشر کشاورز توجه شده است‌.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کشاورزان بایستی حمایت شوند تا محصولات شان بر زمین نماند که کمتر به این خواسته بحق قشر کشاورز توجه شده است‌.

    هر ساله شاهدیم که محصولات کشاورزی در فصول برداشت و با ورود دلالان و سودجویان به بازار خرید این محصولات و عدم حمایت دولت و برخورد نشدن با دلالان ، برخی از محصولات آنقدر ارزان از کشاورز خریداری می شود که کشاورزان ترجیح می دهند محصولات شان‌را برداشت نکنند و در زمین رها کنند.کشاورزان می گویند اگر محصولات مان را برداشت نکنیم ، ضررمان کمتر شده و متحمل پرداخت هزینه کارگر ، پلاستیک و….برای بسته بندی ، کرایه حمل و…. نمی شویم.

    هرساله کشاورزان برای فروش محصولات مختلفی مانند گوجه فرنگی ، پیاز ، لیموترش و… با چنین مشکلاتی در فصل برداشت شان مواجه می شوند و دولت خرید تضمینی هم‌ندارد وبعد از ضرر کشاورزان، خریدهای توافقی را آغاز می کند که نوشدارو بعد از ضرر وزیان کشاورزان است که می خواهند تا اندازه ای از ضرر کشاورزان کاسته شود، اما سودی نصیب کشاورزان هم نمی شود.

    بعد از پایان فصل برداشت هم قیمت همان‌محصولات در بازار سربه فلک می کشد وهرساله این سناریو تکرار می شود. اینکه الگوی کشت هم رعایت نمی شود که داستان دیگری است و بایستی بررسی و آسیب شناسی شود که چرا کشاورزان الگوی کشت ارائه شده توسط جهادکشاورزی را رعایت نمی کنند و به توصیه های این نهاد توجه نمی کنند که بایستی اعتماد کشاورزان به جهادکشاورزی افزایش یابد.

    متاسفانه به حوزه کشاورزی توجهات لازم صورت نگرفته و بین تولید و عرضه محصول هم فاصله زیادی وجود دارد.بایستی دلالان و واسطه های بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان حذف شده وتا حدامکان محصولات کشاورزی بطور مستقیم ارائه شود که تعاون روستایی در این حوزه نقش اساسی دارد وبایستی تعداد روستابازارها در مناطق مختلف افزایش یافته و میوه وتره بار، صیفی جات ، گوشت و مرغ وماهی و… در اين روستابازارها بصورت مستقیم عرضه شده تا اینکه هم قیمت مصرف کننده کاهش یابد و هم کشاورزان متحمل ضرر و زیان نشوند.

    البته متأسفانه برخی دلالان و واسطه ها و سودجویان با راه اندازی روستابازارها و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی و… مخالفت شدیدی دارند و برخی از مدیران نیز گاهی با آنها همراهی نموده و به همین دلیل عرضه مستقیم این محصولات کمتر صورت گرفته و کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان و شهروندان به عنوان مصرف کنندگان نهایی متضرر شده و سودش به جیب دلالان می رود که دستگاه های نظارتی نیز بایستی در این حوزه مداخله جدی تری داشته باشند.

    از همین‌اول سال متولیان مربوطه تدبیری بیندیشند تا کشاورزان در فصل برداشت محصول شان ضرر نکنند و شهروندان هم بتوانند با قیمت مناسب این محصولات را بر سر سفره شان ببرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.