دریانیوز// در بندرعباس نه تنها وضعیت کوچه های محلات حاشیه ای و بافت فرسوده مناسب نیست ،حتی کوچه ها در کوی فرهنگیان ، گلشهر و…. حال و روز خوبی ندارند. از چندماه پیش در مورد وضعیت کوچه های کوی فرهنگیان ،پشت شهرداری منطقه ۳بندرعباس نوشتیم و حتی ماه قبل با شهردار منطقه بصورت تلفنی و در سامانه ۱۳۷چندهفته قبل صحبت کردیم و قول دادند که اینترلاک در کوچه گل آرا و سایر کوچه ها را خودشان انجام دهند و حفاری های رهاشده گازکشی را سازمان عمران شهرداری انجام دهد که متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است.
با این شرایط مردم در مناطق مختلف می گویند از خیر گازکشی گذشتیم. چرا باید حفاری ها ترمیم نشوند و برای رفت و آمد مشکل داشته باشند و هیچ مسئولی نیز پاسخگو نباشد؟هفته قبل هم ضلع شرقی بلوار مادر و شمالش در بلوار جمهوری اسلامی را حفاری بزرگی داشتند و بخشی از مسیر مسدود و ترافیک کاملا قفل شده بود و حتی شاهد بودم آمبولانسی شب ساعت حدود یکربع به یازده آژیرزنان آمد و در ترافیک قفل شد. متاسفانه ترمیم حفاری ها در شهر به کندی پیش می رود و گاهی ماهها طول می کشد تا حفاری ها ترمیم شود و در کوچه ها و معابر فرعی گاهی سالها وضعیت تغییری نمی کند و چاله چوله ها رهاشده می مانند و فقط رفت و آمد شهروندان را سخت می کند.
حتی گوشزد این موارد توسط خبرنگاران و رسانه ها به شهرداری اثری ندارد و خودم بارها این موضوع را تجربه کرده ام و به همین دلیل به مردم حق می دهیم که از عملکرد شهرداری ناراضی باشند. شهرداری گرچه هر هفته یک پروژه را افتتاح یا آغاز می کند، اما پیشنهاد می کنم شهرداری هر هفته حداقل از یکی از محلات قدیم و جدید بازدید کنند و وضعیت را ببینند. پشت پست برق در پشت باشگاه ورزشی در کوچه گل آرا کوی فرهنگیان کثیف و به محل تجمع معتادان تبدیل شده است. وقتی در چنین محلاتی وضعیت اینگونه است، آیا می توان انتظار داشت محله همسایه کوی فرهنگیان ، یعنی آیت ا… غفاری یا سایر محلات حاشیه ای و بافت فرسوده ، شرایط مناسب تری داشته باشند؟
البته روزنامه دریا بزودی انتشار گزارش از محلات و سایر مناطق شهر را شروع می کند تا آن موقع مردم و مسئولان قضاوت کنند که شرایط زیست مردم در مناطق مختلف چقدر رضایت بخش است.شهر بندرعباس که به عنوان کلان شهر هم محسوب شده است، با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکنند. یکی از این مشکلات، حفاریهای رهاشده در خیابانها و کوچههاست که به نارضایتی شدید شهروندان منجر شده است. این حفاریها عمدتاً به منظور گازکشی، اجرای طرح های مخابراتی، آب وبرق یا اصلاح زیرساختها انجام میشوند، اما به دلیل عدم تکمیل و ترمیم به موقع، به مشکلاتی جدی برای ساکنان و رانندگان تبدیل شدهاند.
یکی از مشکلات اصلی حفاریهای رهاشده، آسیب جدی به جلوبندی خودروهاست. رانندگان به دلیل حفاری و وجود چالهها و چالههای رهاشده، نمیتوانند به درستی از خیابانها عبور کنند و این موضوع باعث وارد شدن خسارت به خودروهایشان میشود. بسیاری از رانندگان مجبورند هزینههای زیادی را صرف تعمیر و نگهداری خودروهایشان کنند که این موضوع باعث نارضایتی بیشتر آنها شده است.وجود چالهها و حفاریهای رهاشده در خیابانها، باعث انحراف خودروها و وقوع تصادفات میشود. رانندگان به منظور جلوگیری از افتادن در این چالهها، به سمت دیگر خیابان منحرف میشوند که این موضوع میتواند به تصادف با خودروها، موتورسیکلتها یا حتی عابران پیاده منجر شود. این تصادفات نه تنها به خودروها آسیب میزند بلکه باعث جروبحثهای میان رانندگان و نارضایتی شهروندان نیز میشود.
شهروندان از این شرایط ناراضی هستند و معتقدند که مسئولان به مشکلات آنها بیتوجهی میکنند. خیابانها و کوچههایی که به دلیل حفاریهای رهاشده دچار مشکل شدهاند، زندگی روزمره مردم را مختل کرده و آنها را به ستوه آورده است. این نارضایتی به دلیل نبود برنامهریزی مناسب و عدم پیگیری مسئولان برای ترمیم و بازسازی خیابانها و کوچههاست.یکی از دلایل اصلی مشکلات حفاریهای رهاشده، نبود برنامهریزی مناسب و هماهنگی میان نهادهای مختلف است. بسیاری از پروژههای گازکشی و زیرساختی بدون در نظر گرفتن تأثیرات بلندمدت بر خیابانها و کوچهها انجام میشوند و پس از اتمام کار، ترمیم و بازسازی به موقع صورت نمیگیرد.
یکی دیگر از دلایل مشکلات حفاریهای رهاشده، کمبود منابع مالی برای ترمیم و بازسازی خیابانهاست. بسیاری از نهادهای مرتبط با این پروژهها، بودجه کافی برای انجام کارهای تکمیلی را ندارند و به همین دلیل، خیابانها به حالت نیمهکاره و رهاشده باقی میمانند. عدم پیگیری و نظارت مسئولان بر پروژههای حفاری و گازکشی نیز یکی از عوامل موثر در ایجاد این مشکلات است. نهادهای مرتبط باید با نظارت دقیق و پیگیری مستمر، اطمینان حاصل کنند که پروژهها به موقع و به درستی به اتمام میرسند و خیابانها و کوچهها به حالت اولیه بازمیگردند.برای جلوگیری از مشکلات ناشی از حفاریهای رهاشده، باید برنامهریزی و هماهنگی بهتری میان نهادهای مختلف صورت گیرد.
نهادهای مسئول باید با همکاری یکدیگر، پروژههای گازکشی و زیرساختی را با در نظر گرفتن تأثیرات بلندمدت بر خیابانها و کوچهها انجام دهند و برای ترمیم و بازسازی به موقع برنامهریزی کنند.برای ترمیم و بازسازی خیابانها پس از انجام پروژههای حفاری، باید منابع مالی کافی تخصیص داده شود. نهادهای مرتبط باید بودجه لازم را برای انجام کارهای تکمیلی در نظر بگیرند تا خیابانها و کوچهها به حالت اولیه بازگردند و مشکلات ناشی از حفاریهای رهاشده برطرف شود.نظارت و پیگیری مستمر بر پروژههای حفاری و گازکشی میتواند از بروز مشکلات ناشی از حفاریهای رهاشده جلوگیری کند. نهادهای مسئول باید با نظارت دقیق و پیگیری مستمر، اطمینان حاصل کنند که پروژهها به موقع و به درستی به اتمام میرسند و خیابانها و کوچهها به حالت اولیه بازمیگردند.
حفاریهای رهاشده در شهرها به یکی از مشکلات جدی و نارضایتیهای شهروندان تبدیل شده است. این حفاریها باعث آسیب به خودروها، انحراف و تصادف خودروها و نارضایتی شهروندان میشوند. برای حل این مشکلات، نیاز به برنامهریزی و هماهنگی بهتر، تخصیص منابع مالی کافی و نظارت و پیگیری مستمر از سوی نهادهای مسئول داریم. با اجرای این راهکارها، میتوان به بهبود وضعیت خیابانها و کوچهها کمک کرد و نارضایتی شهروندان را کاهش داد.این بی تفاوتی برخی از مسئولان به انجام وظایف شان که باعث ایجاد خسارت به شهروندان می شود و به لحاظ روحی و روانی نیز اثرات منفی بر آنها می گذارد، باعث نارضایتی شهروندان می شود.
انتظار می رود دادستان محترم بندرعباس به عنوان مدعی العموم به این حوزه ورود جدی داشته باشند و با مدیرانی که ترک فعل می کنند، برخوردقانونی داشته باشند تا بدلیل سهل انگاری مدیری در انجام وظیفه اش، مردم به عملکرد نظام بدبین نشوند و خاطرشان آزرده نشود.
ثبت دیدگاه