حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3221 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جولان اتباع افغانی در هرمزگان برخلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی
    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۴:۵۱
    شناسه : 16261
    بازدید 1244
    7
    دریانیوز// مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی که بالاترین مرجع تصمیم گیری پیرامون مسائل امینتی و اجتماعی و... کشور است درآذرسال 1402 در فضای رسانه ای کشورمنتشر شد که حضور و سکونت اتباع افغانی را در 16 استان ایران ممنوع اعلام می کرد.ازجمله این استان ها، هرمزگان بود .
    ارسال توسط : نویسنده : سیدرضا هاشمی زاده منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی که بالاترین مرجع تصمیم گیری پیرامون مسائل امینتی و اجتماعی و… کشور است درآذرسال ۱۴۰۲ در فضای رسانه ای کشورمنتشر شد که حضور و سکونت اتباع افغانی را در ۱۶ استان ایران ممنوع اعلام می کرد.ازجمله این استان ها، هرمزگان بود .

    منتها ظاهرا مصوبه بالاترین مرجع سیاستگذاری امنیتی کشوربرای واحدهای سیاسی و امنیتی استان فاقد ارجحیت بود چرا که نه تنها از سیل ورد افاغنه به هرمزگان کاسته نشد بلکه بخش هایی از شهربندرعباس هم درتیول آنها قرارگرفته است چنانچه درخیابان حافظ جنوبی ، کمتربومی و محلی یافت می شود و آنان بدون کمترین مواجهه قانونی علیرغم صراحت مصوبه قانونی شورای عالی امنیت ملی به کارو کسب و زندگی مشغولند.اخبارمنتشره حاکی است برخی از افغانی ها به تازگی دست به خرید ملک و املاک با دورزدن قانون هم کرده اند و متاسفانه نظارتی قانونی برفرآیند حضوروسکونت آنان وجودندارد.

    همچنین گزارش هایی دردست است که کلونی جمعیتی آنان در برخی مناطق نزدیک به بندرعباس مانند ایسین به حدی زیاد است که به دره پنجشیرمعروف شده و آماربزه و تخلف نیزدراین مناطق به طور گسترده ای بالاست .پیشتر هم گزارش هایی دردست بود که اتباع افغانی ها درقاچاق سوخت و مواد مخدر دست دارند .استاندار هرمزگان هم چندی پیش دومساله حاد استان را قاچاق سوخت و اتباع معرفی کرده بود.

    معلوم نیست شوراهای تامین استان و شهرستان هادرخصوص مصوبه تصریح شده شورای عالی امنیت ملی چه می کنند و چرا اقدام عملی وآشکاری برای کنترل هجوم افاغنه به هرمزگان صورت
    نمی گیرد ؟ هجومی که با توجه به رده های سنی جوان آنان می تواند زنگ خطرجدی برای امنیت اجتماعی و شهری مناطق گوناگون استان تلقی شود.ویدئوهای منتشرشده از ورود افاغنه به سواحل کیش و سایرشهرها به شکل قاچاق دردست است .آنان هرکدام می توانند باتوجه به نحوه نگرش مذهبی و سیاسی حاکم درافغانستان به داعش و گروه های تندروی دیگری متصل باشند و درزمانی مهمترین مخاطرات امنیتی رابرای شهروندان و حاکمیت و نهادهای دولتی و اجتماعی پدید آورند.

    تقریبا هیچ آمار دقیقی از حضور هزاران افغان غیرقانونی در هرمزگان در نهادهای تصمیم گیرسیاسی و امنیتی استان وجود ندارد. در هیچ کشوری ، جمعیت مهاجربیگانه به حال خود رها نمی شوند تا تبدیل به یک معضل امنیتی گسترده و غیرقابل کنترل شوند. برخی از پیمانکاران و شهروندان غافل از تبعات بکارگیری افاغنه آنان را در مشاغل مختلف، جای می دهند فارغ از اینکه اگرفرد آن تبعه هوس کرد سرقت ،خیانت ،تجاوز و قتلی علیه خود فرد یا خانواده اش انجام دهد دستش برای پیگیری به هیچ کجا بند نیست .

    درسال گذشته حرکت خوبی از سوی مراجع قضایی برای پلمب مراکز ضایعاتی که عمدتا دردست افاغنه بود و به کانون های مالخری تبدیل شده بود صورت گرفت که جای تقدیردارد. علاوه براطلاع رسانی و هشداردهی به شهروندان برای آگاهی ازمخاطرات جدی و فاجعه بار حضور اتباع افغانی به شکل گسترده در هرمزگان ، باید از مدیران استانی هم این مطالبه را داشت که چرا اتباع افغانی نه تنها در استان حضورمشهود دارند بلکه هرروز بیشتر و انبوه ترهم می شوند چنانکه خطر بهم خوردن ترکیب جمعیتی استان به شکل بی سابقه ای بالاترهم رفته است .

    حضورهزاران افغان غیرقانونی و غیرمجاز علاوه براین به تامین منابع انرژی و غذا و دارو و درمان و…هم فشار کم سابقه ای وارد می کند و یارانه های پنهانی که حق شهروند ایرانی است به جیب یک تبعه بیگانه می رود . می طلبد نمایندگان مجلس و مدیران سیاسی و امنیتی و …استان ازکنار این پدیده پرمخاطره و بحران آفرین به آسانی گذرنکنند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.