حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جدی‌ترین گزینه‌های احتمالی داوطلبان در مرکز استان
    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
    شناسه : 9680
    بازدید 11445
    8
    تحلیل انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نگاه دریا؛ دریانیوز// بالاخره روز موعود و زمان ثبت نام اولیه داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا رسید، بنابر تجربه گذشته همواره انتخابات مجلس در مرکز استان از حساسیت خاصی برخوردار بوده است و شور و حرارت هواداران هر یک از کاندیداها بر این حساسیت می افزاید.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بالاخره روز موعود و زمان ثبت نام اولیه داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا رسید، بنابر تجربه گذشته همواره انتخابات مجلس در مرکز استان از حساسیت خاصی برخوردار بوده است و شور و حرارت هواداران هر یک از کاندیداها بر این حساسیت می افزاید. دواطلبان نمایندگی مجلس تا چند روز آینده فرصت دارند تا پیش ثبت نام خود را تکمیل نمایند و پس از آن شورای نگهبان به اعلام نظر درخصوص خان اول نمایندگی خواهد پرداخت و البته با نتایجی که نزد کاندیداها محرمانه خواهد بود.به همین بهانه و براساس تحلیل جو حاکم بر فضای سیاسی به بررسی جدی‌ترین گزینه‌های احتمالی در مرحله پیش ثبت نام پرداختیم که اسامی این چهره های سیاسی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

    محمد آشوري تازیانی
    آشوری یکی از باسابقه ترین نمایندگان مجلس در کشور است و رکورد نمایندگی مجلس در هرمزگان را نیز داراست. طی دوره ریاست لاریجانی بر مجلس، وی یکی از نمایندگان نزدیک به طیف لاریجانی و هیئت رئیسه مجلس بود. آشوری در دور قبل انتخابات هدف اول تخریب توسط برخی رقبا بود که با پخش گسترده تصاویری در فضای مجازی، آشوری را متهم به توزیع ارزاق و کارت شارژ میان مردم نموده بودند، اما تیم انتخاباتی کهنه کار وی به خوبی ثابت کرده اند که با وجود همه هجمه‌ها چگونه می توانند نتیجه بازی را به نفع خود و از میدان به در کردن تخریب کنندگان عوض نمایند.هواداران آشوری وی را یک فرد کهنه کار سیاست معرفی می نمایند که بدلیل سابقه بالای حضور در مجلس و ارتباط با بسیاری از مسئولین رده بالا، ظرفیت مناسبی برای چانه زنی های سیاسی هرمزگان است.محمد آشوری، همواره دارای پایگاه رای ثابت بوده و در صورت کاندیداتوری ، به احتمال زیاد یکی از منتخبین مجلس دوازدهم خواهد بود.

    منصور آرامي
    منصور آرامی در انتخابات دور نهم مجلس با کارنامه دوره تصدی خود بر شهرداری بندرعباس توانست وارد مجلس شود. وی از ورود به دور دهم مجلس بازماند و بعنوان معاون سازمان بنادر کشور به این سازمان رفت و طی همین مدت توانست با حفظ ارتباط با معتمدین روستاها و شهرهای استان، پایگاه رای خود را بازسازی و مجدداً به عرصه انتخابات بازگشته و بعنوان منتخب مردم مرکز استان به مجلس یازدهم راه یابد. مشاهدات محافل سیاسی استان حاکی از همکاری تعدادی از نفرات ستاد انتخابات آرامی با سایر کاندیداها است. اما تیم انتخاباتی و مشاورین وی که تجربه سه دوره انتخابات مجلس را دارند قطعاً برای چهارمین رقابت انتخاباتی آرامی بیکار نخواهند نشست و احتمالاً بزودی، یارگیری های انتخاباتی منصور آرامی داغ تر خواهد شد.

    بهروز اكرمي
    اکرمی از مدیران اصلاح طلب هرمزگانی است که سوابقی سیاسی متعددی در حوزه های مختلف در کارنامه دارد که از مهم ترین آنها می توان معاونت سیاسی امنیتی استانداری های هرمزگان و استان مرکزی اشاره نمود. هرچند در محافل سیاسی از اکرمی بعنوان کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم نام برده می شود اما رفت و آمدهای سیاسی هنوز نشانه‌ای از شروع فعالیت انتخاباتی اکرمی ندارد.

    عباس اميني زاده
    امینی زاده با هشت سال سابقه حضور در سمت شهردار بندرعباس، رکورد حضور در این سمت را در میان شهرداران پس از انقلاب داراست. امینی زاده بعنوان یک فرهنگی که توانست سمت فرماندار و شهردار بندرعباس را کسب نماید، نه تنها در میان فرهنگیان که در میان برخی فعالین سیاسی مرکز استان نیز دارای نفوذ و پایگاه رای است و کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم، وی را یک رقیب جدی می دانند.
    تجربه انتخابات ادوار گذشته در مرکز استان نشان می دهد، شهرداران اسبق بندرعباس همچون فرج زاده و آرامی در دور اول نامزدی انتخابات مجلس به راحتی و با آرای بالا وارد مجلس شده اند و احتمالاً امینی زاده نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود .

    حجت حاجی زاده
    وی در یک خانواده سیاسی رشد نموده و ارتباط خوبی با سایر نمایندگان استان دارد و در کنار آن با سازمان رای و سازماندهی ستادهای انتخاباتی به خوبی آشنایی دارد. حاجی زاده تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق تا مقطع دکتری به پایان رسانده است و در حال حاضر نیز به تدریس در دانشگاه مشغول است. وی بیش از ده سال بعنوان وکیل پایه یک دادگستری سابقه فعالیت دارد و پس از دو دوره حضور بعنوان عضو هیئت مدیره مرکز وکلای دادگستری هرمزگان ، از سال گذشته بعنوان رییس این مرکز انتخاب شده است.

    ابوالقاسم جراره
    ابوالقاسم جراره با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، بعنوان مدیرکل سیاسی استانداری منصوب شد. با نزدیک شدن انتخابات مجلس نهم در لیست کاندیداهای حامی دولت قرار گرفت و با رای مردم مرکز استان به مجلس نهم راه یافت و عنوان جوان ترین نماینده مجلس نهم را کسب نمود. ابوالقاسم جراره اما در انتخابات دوره دهم و یازدهم موفق به جلب رای اعتماد مردم نگردید و از ورود به مجلس بازماند. وی سابقه مستشار و معاون تفریغ بودجه دیوان محاسبات را نیز در کارنامه دارد. وی اخیرا بعنوان دبیرکل حزب تازه تاسیس شریان معرفی شده است. همچنین از وی بعنوان کاندید لیست شریان در انتخابات تهران نامبرده می شود. تیم انتخاباتی جراره در حال ارزیابی فضای سیاسی استان برای حضور وی یا فاطمه جراره در مرکز استان و کاندیداتوری عضو دیگر خانواده در لیست تهران است.

    فاطمه جراره
    فاطمه جراره در دوره چهارم شورا و زمانی که برادرش ابوالقاسم، نماینده مجلس بود وارد شورای شهر بندرعباس شد. وی در طول دوره شهرداری عباس امینی زاده، در نقش مخالف شهردار وقت حضور داشت. جراره با تلاش برای استیضاح شهردار جدید که دو ماه و نیم شروع بکار نموده بود و نقش مستقیم در انتخاب وی داشت، حاشیه های فراوانی برای شهرداری و شورای شهر بندرعباس ایجاد نمود. شورای شهر بندرعباس در طول یک سال ریاست وی در شورای پنجم و دو سال ریاست شورای ششم، شاهد پرحاشیه ترین روزهای شورا در بیست سال سابقه فعالیت این نهاد مدنی بود. حتی استعفای فاطمه جراره از شورای شهر بندرعباس نیز بدلیل عدم رعایت موارد قانونی توسط وی حاشیه های فراوانی به همراه داشت به گونه ای که در صورت ورود شورای نگهبان به این موضوع امکان رد صلاحیت فاطمه جراره دور از تصور نخواهد بود.

    محمود داج
    وی از قضات جوان دادگستری هرمزگان است که ریاست دادگستری بخش فین را عهده دار بود و در حال حاضر نیز رئیس دادگستری شهرستان رودان است. داج علاوه بر فعالیت در حوزه قضایی، در حوزه تالیف کتاب و تدریس دانشگاه نیز فعال است و آخرین کتاب وی با عنوان ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه، رونمایی شده است. داج در مدت حضور در دادگستری بخش فین اقدامات قضایی مختلفی در خصوص حقوق عامه را به سرانجام رسانده است و ارتباط خوبی با جمعی از معتمدین منطقه فین دارد و احتمالاً این کارنامه، در کنار جوان بودن نسبت به سایر کاندیدها و ارتباط وی با اقشار مختلف از جمله نقاط قوت محمود داج خواهد بود.

    سیده فاطمه ذوالقدر
    از فاطمه ذوالقدر بعنوان کاندیدای حوزه شرق استان نام برده می‌‍‌شود اما اخیراً نام وی برای حضور در حوزه مرکز استان بیشتر شنیده می‌شود. وی دختر سیدمصطفی ذوالقدر نماینده ادوار مختلف حوزه های مرکز و شرق هرمزگان است که در مجلس دهم بعنوان نماینده تهران با پدرش همکار بود و طی نمایندگی دوره دهم بارها به استان سفر نموده و با پیگیری مسائل و مشکلات حوزه شرق زیرساخت های حضور در عرصه انتخابات این منطقه را فراهم نموده است. فاطمه ذوالقدر در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه شرق هرمزگان کاندید شد و علی رغم ارتباطات گسترده و محبوبیت پدرش در میان طوایف بلوچ حوزه شرق، نتوانست آرای لازم را کسب نماید. علی رغم ارتباط موثر و انسجام تشکیلات انتخاباتی فاطمه ذوالقدر، مهم ترین علت ناکامی وی را می‌توان تراکم کم جمعیت و گستردگی حوزه انتخابیه در استان های جنوبی کشور دانست که اعتماد مردم به سرکشی دائمی یک نماینده زن در تمام حوزه انتخابیه را با شبهه مواجه نموده و به همین دلیل برخلاف استانهای شمالی و غربی کشور، مردم استان های جنوبی برای نمایندگی مجلس به بانوان اقبال کمتری نشان می دهند.

    پرويز سالاري
    در گروه بندی های سیاسی می توان از پرویز سالاری بعنوان پیشکسوت اصولگرایان هرمزگان نام برد. سالاری ازجمله فرهنگیان قدیمی استان است که مدت ها نمایندگی روزنامه کیهان در هرمزگان را نیز برعهده داشت. وی در طول سابقه کاری و اجرایی خود، علاوه بر سمت های مختلف در آموزش و پرورش، توانست در دوره استانداری هاشمی تختی تا سمت مشاور عالی استاندار و معاون پشتیبانی استانداری ارتقا یابد و پس از بازنشستگی از کار اجرایی به عضویت شورای شهر بندرعباس در آمد و ریاست این شورا را نیز عهده دار شد. پرویز سالاری در دور گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی به قصد کاندیداتوری مجلس از شورای شهر استعفا داد، اما در رقابت برای کسب آرای نمایندگان منتخب از ورود به مجلس بازماند.

    عزيزاله كناري رائیز
    کناری که در اواخر دولت روحانی و ابتدای دولت رئیسی عهده دار فرمانداری بندرعباس و پیش از آن مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری بود، از فرمانداری به معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس رفت. با توجه به اصالت حاجی آبادی کناری، در صورت اجماع مردم حاجی‌آباد، رای این شهرستان اصلی ترین نقطه قوت سبد رای وی خواهد بود. اما هنوز برنامه کناری برای جلب آرای سایر شهرستان ها مشخص نیست و باید روزهای آینده منتظر سایر تحرکات باشیم.

    احمد مرادي
    به اذعان بسیاری از فعالین سیاسی استان احمد مرادی این بار نیز همچون دور قبل، منتخب اول حوزه مرکز استان خواهد بود و به همین دلیل به هدف شماره یک تخریب های انتخاباتی رقبا مبدل گردیده است. مرادی که دومین دوره نمایندگی مجلس را تجربه می کند با نطق های تند خود علیه دولت اصلاح طلب حسن روحانی و موضع گیری در استیضاح وزرای دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی در عمل ثابت نموده که وابسته به هیچ یک از جناح های سیاسی نیست و بصورت مستقل عمل می نماید.
    حضور دائم در روستاها و شهرها و اقشار مختلف مردمي طي هفت سال گذشته در کنار برخورداری از شبكه قوي حامیان در سطح شهرها و روستاها و اقشار مختلف از مهم ترین نقاط قوت مرادی است که محبوبیت وی را بعنوان یک نماینده فرا جناحی و فرا قومیتی افزایش داده است و همین موضوع باعث شده تا تخریب و تلاش برای کاهش محبوبیت مرادی به دستور کار شماره یک برخی کاندیداها تبدیل شود تا بتوانند به سبد رای مرادی دست یابند.

    موسی مولاپرست
    مولاپرست یکی از فرماندهان نیروهای بسیج در دوران دفاع مقدس و پس از بازنشستگی از سپاه، به عرصه سیاست نزدیک شد. وی در حوزه و ساماندهی ستادهای انتخاباتی و سازمان رای در ادوار مختلف ریاست جمهوری، مجلس و حتی شورای شهر فرد باتجربه ای است و به همین دلیل ارتباط نزدیکی با بسیاری از مدیران و افراد سیاسی استان دارد که می توان از شاخص ترین این افراد به محمدآشوری و احمد مرادی اشاره نمود. وی دو دوره سابقه حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس را در کارنامه دارد و همچنان ارتباط خود را با معتمدین برخی مناطق استان حفظ نموده است.

    علي اكبر ميرزايي
    میرزایی یکی از طلاب موفق هرمزگانی و تحصیلکرده حوزه علمیه قم که مدارج بالای تحصیلات حوزوی را طی نموده است. میرزایی در انتخابات ادوار گذشته طرف مشورت بسیاری از نمایندگان سابق و فرد تاثیرگذاری در جهت دهی به انتخاب مردم بود اما از دور گذشته انتخابات مجلس، شخصاً عزم ورود به عرصه سیاست نموده است. میرزایی علاوه بر فعالیت مذهبی در حوزه ورزشی و شعر وتالیف کتاب نیز سابقه دارد. وی در انتخابات ریاست جمهوری از نفرات اصلی ستاد رئیسی بوده است و پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز فعالیت خود را بعنوان مشاور فرهنگی استاندار شروع نمود. هرچند برخی تحلیلگران انتصاب قویدل به سمت مدیرکل آموزش و پرورش را حاصل ائتلاف میرزایی و جراره بعنوان اعضای ستاد انتخابات رئیسی می دانند ، اما ارتباط خویشاوندی قویدل با میرزایی به همراه عملکرد ضعیف قویدل و افت شدید تحصیلی دانش آموزان هرمزگانی طی دو سال اخیر و نارضایتی فرهنگیان استان، نوک پیکان تخریب ها را بسمت میرزایی نشانه گرفته است. در حال حاضر ستاد انتخاباتی میرزایی یکی از فعال ترین شبکه های سازمان رای در میان سایر کاندیداها محسوب می گردد که تقریبا هیچ یک از اقشار را از قلم نینداخته و نشست ها و جلسات خود را بصورت منظم برگزار می نماید.

    حسين هاشمي تختي
    هاشمی تختی از معدود نیروهای بومی هرمزگانی است که توانست تا سمت استانداری هرمزگان ارتقا یابد. وی با رای بالای مردم بعنوان منتخب اول مرکز استان به مجلس دهم راه یافت و طی دوره نمایندگی در شهرها و روستاهای مختلف حوزه انتخابیه حضوری مستمر داشت اما علی رغم همه این فعالیت ها از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند و موفق به حضور مجدد در مجلس نشد. همین امر باعث خواهد شد تا هاشمی تختی با توانی مضاعف و ستاد انتخاباتی منسجم تری پا به عرصه انتخابات بگذارد. هاشمی تختی نیز به همراه جراره و میرزایی از افراد شاخص ستادهای رئیس جمهور منتخب بودند که در حال حاضر خود را برای حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس دوازدهم آماده می نمایند.

    سیدفخر الدین هاشمی
    وی برادر کوچکتر ابوالقاسم هاشمی از سیاسیون با سابقه هرمزگانی و عضو اسبق شورای شهر بندرعباس است که خانوادتاً با کار انتخاباتی آشنایی دارند. هاشمی دارای مدرک تحصیلی دکتری عمران است. وی بعنوان جوان ترین مدیر کل نوسازی مدارس کشور توانست در حوزه‌های مختلف، رتبه اول را در کشور را کسب نماید و رکورد ساخت بیش از دوهزار کلاس درس و همچنین سریعترین زمان ساخت مدرسه دائمی را بشکند. ارتباط موثر و جلب اعتماد خیرین که موجب ده برابر شدن مشارکت خیرین در ساخت مدارس شد از دیگر نقاط قوت کارنامه هاشمی است که می تواند از همین اعتماد برای جلب آرای خیرین و جامعه خدمات گیرنده آنان استفاده نماید. ساخت و تجهیز مدارس روستایی و ارتباط گسترده با فرهنگیان و مدیران مدارس در سراسر استان، از دیگر نقاط قوت هاشمی برای ایجاد شبکه ای گسترده از سازمان رای و ستاد های انتخاباتی است که می تواند وی را به تهدیدی خاموش برای سایر رقبا تبدیل نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.