حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3436 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 15 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جای خالی مهارت های زندگی  و روانشناسی در سیستم اداری و آموزشی
    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۲
    شناسه : 18129
    بازدید 147
    1
    دریانیوز// نارضایتی مردم از سیستم اداری کشور که دلایل مختلفی دارد، بایستی مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد تا با رفع آنها ،مردم از ادارات و دستگاه های دولتی راضی تر شوند و مشکلات بخش دولتی مان برطرف شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نارضایتی مردم از سیستم اداری کشور که دلایل مختلفی دارد، بایستی مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد تا با رفع آنها ،مردم از ادارات و دستگاه های دولتی راضی تر شوند و مشکلات بخش دولتی مان برطرف شود.

    علاوه براینکه برخی از انتصابات در سطوح مختلف سیاسی و جناحی و بدون توجه به تخصص افراد و تعهد و کارآمدی افراد صورت می گیرد و فضای فساد و رشوه هم گاهی در برخی بخش ها وجود دارد که بایستی نظارت ها تشدید شود ، موضوع دیگری که کمتر به آن توجه شده است ، وضعیت روحی و روانی و خصوصیات فرد به لحاظ روانشناسانه است که ویژگی های شخصیتی افراد نیز بایستی مورد بررسی و توجه قرار گیرد که آیا فرد برون‌برونگراست یا درونگراست و یا اختلالات رفتاری دارد یا ندارد و…. حتی در انتصاب و جابجایی کارمندان در بخش های مختلف بایستی به این موضوع توجه شود.

    برخی از کارمندان و مدیران تیپ شخصیتی شان بگونه ای است که اگر در جمع باشند و برای گروه کاری را انجام دهند ، وظایف شان را بهتر انجام می دهند وبا ارباب رجوع بهتر برخورد می کند و امورات شان را انجام می دهد و…، اما برخی تیپ شخصیتی شان فردی است و بایستی در بخشی گمارده شوند که با ارباب رجوع ارتباطی نداشته باشند. از طرفی دیگر کارمندان و مدیران بایستی دوره‌های مهارت های زندگی ، فن بیان و سخنوری و… را هم بگذرانند تا بهتر بتوانند ارتباط برقرار کنند و امورات مردم را انجام دهند‌.

    در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز نظامی و بخصوص کلانتری ها و… که کارکنان در حوزه های مختلف ارتباط زیادی را با مردم دارند، بایستی این مهارت ها و کنترل خشم و… آموزش داده شود تا در مواقع مختلف بدانند چگونه با مردم و اقشار مختلف برخورد کنند. البته اقشار مختلف مردم هم بایستی این مهارت‌ها را بیاموزند. بارها در خبرها خوانده ایم و شنیده ایم که بدلیل عدم کنترل خشم ، افرادی مرتکب جنایت و قتل و درگیری شده اند که نشان می دهد این مهارت بایستی در سطوح مختلف آموزش داده شود.

    متاسفانه در مدارس و دانشگاه های مان هم به مهارت های زندگی توجهی نشده است و آموزش های کتابی که بیشترشان بعد از امتحانات به فراموشی سپرده می شود، نسل آینده ساز خلاق و متفکر و مبتکری را تربیت نمی کند و به همین دلیل می بینیم که در جامعه چالش های مختلف را داریم. حتی دانش آموزان برای رشد علمی شان مجبورند به کلاس های خصوصی و… بروند تا بتوانند در امتحانات موفق تر شوند و یا در مدارس تیزهوشان ، نمونه ، رشته های خوب دانشگاهی و… قبول شوند.

    جای خالی مهارت های زندگی در سیستم آموزش و پرورش باعث شده است دانش آموزان با این مهارت ها آشنا نشده ومسئولیت پذیر هم تربیت نمی شوند و حتی در مدارس هم معلمان بایستی برخی از آموزش های روانشناسی را ببینند تا بهتر تیپ شخصیتی هر دانش آموز را متوجه شوند ودر نحوه تدریس دروس شان به این دانش آموزان ، مدنظر قرار دهند.آموزش مهارت های زندگی ، فن بیان و سخنوری ، نویسندگی و..‌. که هر شخصی و در هر سنینی به آن نیاز دارد، بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت بخش تخصصی دولتی و خصوصی در این حوزه بهره برد تا بخشی از کمبودها و چالش های این حوزه برطرف شود.

    در مناطق گرمسیری که حتی شرایط اقلیمی و گرما نیز بر روحیات افراد اثر دارد و گرما و عرق کردن و تابش نور خورشید بر سر و بدن بر روحیات و افزایش خشم و… بی تاثیر نیست و بقول معروف باعث می شود بیشتر افراد زود از کوره درمی روند و توانایی صحبت منطقی هم ندارند، حوادث زیادی از جمله دعوا و درگیری و… افزایش می یابد و نیاز به افزایش آموزش این ‌مهارت ها در مدارس و مراکز دولتی ،صنعتی ، خانواده ها و… می باشد .در بندرعباس مراکز خصوصی آموزش فن بیان و مهارت های زندگی مانند «سیمرغ» هم فعالیت می کنند که دستگاه های دولتی و صنایع و… باخرید خدمت می توانند زمینه آموزش کارکنان شان را فراهم نمایند .

    اقشار دیگر هم‌بایستی از این مهارت ها استفاده کنند و البته برای خانواده های ساکن در محلات حاشیه ای و… نیز دستگاه های متولي حوزه آسیب های اجتماعی بایستی زمینه بهره مندی از این خدمات را برای نیازمندان و محرومان و کسانی که در معرض آسیب های اجتماعی هستند، فراهم نمایند. بطور حتم با این آموزش ها از میزان آسیب های اجتماعی در این مناطق هم کاسته می شود و امید به زندگی در بین‌شان افزایش می یابد. آموزش و پرورش، بهزیستی، اداره کل امور اجتماعی استانداری و… بایستی برای آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان و خانواده ها و… در این‌مناطق هم تدبیری بیندیشند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.