دریانیوز// جاده های هرمزگان که استانی اقتصادی و ترانزیتی است، اما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نیاز به تزریق اعتبارات ملی، استانی و مشارکت صنایع و بنگاه های اقتصادی در استانداردسازی جاده ها، جاده سازی و رفع نقاط حادثه خیز جاده هاست تا میزان تصادفات کاهش یافته و افراد کمتری جان شان را ازدست دهند ویا مصدوم معلول شوند.
وضعيت نامناسب برخی جاده های بین شهری وبین روستایی در هرمزگان همواره مورد گلایه شهروندان و رانندگان بوده است و خسارات زیادی به آنها وارد می شود. در برخی از مناطق استان همچنان جاده هایی خاکی وجود دارد که بشاگردی ها همواره از وضعیت جاده های شان گلایه مند بوده و باعث دیررسیدن بیماران، مارو عقرب گزیدگان و حادثه دیدگان به مراکز درمانی و فوت شان شده است و خانواده هایی داغدار شده اند. در بارندگی ها نیز بعضی از جاده های این منطقه وسایر مناطق استان را سیلاب تخریب می کند و تا مدت ها رفت وآمد با اختلال مواجه می شود.
از طرفی دیگر برخی از جاده ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یا کمبود آرم و علائم راهنمایی و رانندگی در آنها وجود دارد. برخی جاده های استان نیز نیاز به ترمیم دارند وبرخی از جاده از شانه جاده مناسبی برخوردار نیستند وچاله ها و دست اندازهای بزرگی در برخی جاده ها دیده می شود.از طرفی دیگر بدلیل تردد خودروهای سنگین در جاده های ترانزیتی هرمزگان که منجر به خرابی و فرسودگی زودرس جاده ها می شود، بایستی صنایع نیز در جاده سازی و مرمت جاده ها و… مشارکت کنند. در برخی از جاده ها نیز میزان تصادفات زیاد است و روند اصلاح نقاط حادثه خیز به کندی صورت می گیرد وبه همین دلیل در تصادفات، افراد زیادی جان شان را ازدست می دهند ویا مجروح و معلول می شوند.
پایگاه های جاده ای اورژانس و آمبولانس هم به میزان نیاز در جاده ها وجود ندارد و مردم برخی از مناطق هم عنوان می کنند که مجبورند مصدومان شان را با خودروی شخصی و موتورسیکلت به مراکز درمانی برسانند. در برخی جاده ها سرعت گیرهای دیده می شود که آسیب زا و حادثه ساز هستند. از طرفی دیگر تردد خودروهای شوتی و قاچاقچی بی پلاک و یا با پلاک مخدوش که برخی از آنها توسط نوجوانان وجوانان بی گواهینامه رانده می شوند وباعث ناامنی وتصادفات مرگبار شده که ضرورت دارد در این حوزه ها نیز اقداماتی صورت گیرد. حتی مناطق روستایی نیز از ناامنی خودروهای سوخت بر و قاچاقچی کالا، مشروبات، موادمخدر و افاغنه و… مصون نمانده اند. گرچه اقداماتی در این بخش صورت گرفته و خودروهای قاچاق سوخت شناسایی شده و درحال توقیف هستند، اما بایستی این روند افزایش یابد تا جاده های شهری و روستایی امن شوند.
۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز استان تخصیص یافته است استاندار هرمزگان از برنامه ریزی برای اصلاح ۵۴ نقطه حادثه خیز استان با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی خبرداد. جلسه شورای راهبری تصادفات استان به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان و با حضور سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه راهور فراجا و سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان و سایر اعضا در سالن جلسات استانداری برگزار شد. استاندار هرمزگان در این جلسه اظهار داشت: در دولت سیزدهم به دنبال بهبود وضعیت جادههای استان و شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز هستیم. وی افزود: در حال حاضر برای ۵۴ نقطه حادثه خیز استان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتهایم تا با اصلاح این نقاط، ایمنی تردد در مسیرهای مواصلاتی استان افزایش یابد. مهدی دوستی گفت: محور گچین و محور بندرلنگه به پارسیان جزو اولویتهای اساسی ما برای بهبود وضعیت هستند، اما ارتقای وضعیت فعلی این مسیرهای مهم و پر حادثه نیازمند اعتبارات زیادی است که تلاش داریم از محل مولد سازی ظرفیتهای موجود این اعتبار را تامین کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بارنامه صوری عامل مهمی در قاچاق سوخت و در نتیجه جولان بیشتر خودروهای سوختبر در سطح جادههای استان و ناایمن شدن مسیرهای مواصلاتی میشود تصریح کرد: باید سامانه بارنامه برخط ایجاد شود تا بتوان با این معضل مقابله کرد. استاندار هرمزگان اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما در بندر شهید رجایی است که در این بندر به ۸۰۰ راننده پایه یکم نیاز است؛ اما متاسفانه امکان جذب این تعداد راننده وجود ندارد و درخواست داریم برای تامین نیروی انسانی مجوز جذب رانندگان با گواهینامه ویژه پایه دوم نیز در محدوده بندر شهید رجایی صادر شود. وی در پایان به مشکل پلاک گذاری کامیونتهای وارداتی قشم اشاره کرد و گفت: حدود هزار دستگاه کامیونت بلاتکلیف جزیره قشم وجود دارد که مشکلات مرتبط با منطقه آزاد و سازمان ملی استاندارد آنها حل شده و در حوزه راهور هم درخواست داریم نسبت به رفع موانع موجود اقدام شود.
رشد تصادفات جاده ای
در ادامه این جلسه سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه راهور فراجا اظهار داشت: معضل تصادفات نگران کننده است و در سالهای اخیر نیز در این حوزه رشد تصادفات را شاهد هستیم. وی افزود: در دهه هشتاد و در سالهایی آمار تلفات جادهای به سالی ۲۸ هزار نفر هم رسید، اما با برنامه ریزی های صورت گرفته این آمار در سال ۹۵ به حدود ۱۶ هزار نفر رسید. اما متاسفانه دوباره آمار در حال رشد است و در سال گذشته شاهد جان باختن حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای بودیم. سردار مومنی با تاکید بر اینکه این وضعیت نگران کننده است گفت: عامل انسانی با ۶۲ درصد مهمترین عامل وقوع حوادث است و پس از آن مسیرهای مواصلاتی و خودروها در تلفات جادهای نقش داشتهاند.
وی ادامه داد: سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، سبقت و خستگی و خواب آلودگی مهمترین دلایل تصادفات هستند و ۶۰ درصد از این تصادفات هم در ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع می پیوندد، بیشترین قربانیان حوادث هم جوانان هستند. رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: در استان هرمزگان هم از سال ۹۹ به بعد شاهد افزایش تصادفات هستیم، این استان در برخی شاخصها از جمله تخطی از سرعت مطمئنه و جان باختن حادثه دیده در محل وقوع تصادف، تصادف موتور سیکلت از میانگین کشوری شرایط بدتری دارد که باید این مسائل کنترل شود. سردار مومنی با بیان اینکه در حوزه اصلاح راهها تخصیص اعتبار باید صورت گیرد، گفت: سامانه ثبت تخلف و اعمال قانون میتواند عامل جدی و موثری در کاهش تصادفات باشد، در استان هرمزگان خودروهای سوخت بر یکی از عوامل مهم تصادفات هستند که باید برای مهار آنها فکری شود.
خودروهای سوخت بر و موتورسیکلت های فاقد پلاک
سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان نیز در این جلسه با اشاره به مسئله مهم خودروهای سوخت بر گفت: برای کنترل و توقیف این خودروها در جادههای استان طرحهایی مد نظر داریم و تلاش داریم ضمن توقیف این خودروها، آنها را به مدت ۶ ماه در توقیف نگه داریم. وی همچنین به معضل موتور سیکلتهای فاقد پلاک اشاره کرد و خواستار تعیین تکلیف این موتورسیکلتها شد.
توقیف ۳۲ دستگاه خودروی شوتی به دستور مدعی العموم
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان از شناسایی و توقیف ۳۲ دستگاه خودروی شوتی فعال در زمینه قاچاق خبرداد.عارف اکبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان با اشاره به اجرای طرح امنیت محله محور در بندرعباس و توابع آن، اظهار داشت: در نتیجه اجرای این طرح در حوزه های انتظامی جلابی و حسنلنگی با حضور نماینده دادستان در محل، تعداد ۳۲ دستگاه خودروی شوتی فعال در زمینه قاچاق، شناسایی و توقیف شد.وی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح، مقابله با قاچاق سوخت و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی است، افزود: در نتیجه اجرای این طرح، ضمن شناسایی و جمع آوری ۵۰ مخزن و محل نگهداری سوخت قاچاق به همراه ۱۸ عدد مشک ماری، ۲۰۰ هزار لیتر گازوئیل و فرآورده های نفتی نیز کشف و ضبط شد. اکبری تصریح کرد: دستورات لازم مبنی بر تحویل سوختهای کشف شده به شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی صادر شده است.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قاچاقچیان با استفاده از خودروهای تندرو تحت عنوان شوتی اقدام به قاچاق کالا، مواد مخدر و سوخت میکنند، دادسرای مرکز استان هرمزگان موضوع برخورد با این خودروها را با جدیت در دستور کار قرار داده است.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان با بیان اینکه طرح های مبارزه با قاچاق استمرار مییابد، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده عملیات های ضربتی و اقدامات قاطعی در مناطق مختلف استان انجام می شود و تا ریشه کنی کامل قاچاق سوخت ادامه خواهد داشت.
ثبت دیدگاه