دریانیوز// تصادفات مرگبار معلمان، خانواده ها و عابران ، رانندگان، سرنشینان، دانش آموزان و… با خودروهای شوتی و یا در نقاط حادثه خیز استان و مچاله شدن خودروهای بی کیفیت داخلی ، خبرهای بسیار تلخ ، اما پرتکرار در جاده های استان هرمزگان هستند که گویا برای مسئولان عادی شده و در حد خبر است، اما برای مردم استان ،ازدست دادن عزیزان شان و سوگواری دائمی وبی سرپرست شدن کودکان و زنان است و این درد بی درمان گویا همچنان ادامه دارد.
جاده های هرمزگان در استانی کهقطب اقتصاد کشور است و درواقع جاده های ترانزیتی هستند ،را بایستی جاده های مرگ وعزا خواند. شهروندان بسیاری در این جاده ها جان شان را ازدست می دهند و خانواده های زیادی عزادار می شوند و هر روز بر تعداد خانواده های عزادار افزوده می شوند. هفته قبل هم سه نفر از یک خانواده در آتش سوخت قاچاقچیان سوختند و خاکستر شدند و آب از آب تکان نخورد و مسئولان کک شان هم نگزید؛ چون این حوادث برایشان عادی و تکراری شده است.
قاچاق سوخت،اتباع خارجه، کالا، مشروب و موادمخدر، نقاط حادثه خیز و غیراستاندارد جاده ها که برخی بی آرم و علائم هستند و خودروهای بی کیفیت داخلی مهمترین عواملی هستند که باعث شده جاده های هرمزگان ناامن شوند و تصادفات و حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح باعث عزادار شدن و افزایش مشکلات هرمزگانی ها شده است.البته برخی از جاده های استان هم نیاز مبرم به ترمیم ونصب آرم و علائم دارند.روزانه حوادث وتصادفات جرحی و فوتی زیادی در جاده های مناطق مختلف استان رخ می دهند، اما کمتر اقدام اساسی برای رفع مشکلاتی که منجر به این حوادث می شوند، در استان انجام می شود.
مردم با نگرانی و دلهره در جاده های استان سفر و رانندگی می کنند و سفرها و رانندگی ها در جاده های شهری، بین شهری ، بین روستایی و… با ترس همراه است و اخبار سوختن شهروندان در آتش قاچاقچیان برای مسئولان عادی شده و برای مردم زجرآور. گاهی به برخی از رانندگان در همین جاده ها تیراندازی هم می شود. خروجی جلسات مختلف مسئولان هنوز به سطح جاده های هرمزگان نرسیده اند.از آن طرف بیشتر صنایع و بنگاه های اقتصادی حاضر نیستند در راستای نقش مسئولیت های اجتماعی شان و رانندگی در جاده های ایمن رانندگان خودروهای سنگین که اقدام به جابجایی و ترانزیت کالاهای خودشان هم می کنند، در حوزه جاده سازی و رفع نقاط حادثه خیز مشارکت کنند.
جان انسان ها در هرمزگان هیچ ارزشی ندارد و همانطور که حیواناتی مانند شتر، گاو،گوسفند، سگ، روباه و…در تصادفات جان شان را ازدست می دهند، انسانها هم به تعداد بیشتر در این جاده ها کشته می شوند و در آتش خاکستر شده و تنها تفاوت انسان ها و حیوانات کشته شده در جاده ها این است که جسد و خاکستر انسانهای کشته شده در جاده های مرگ در زیر زمین دفن می شوند و جسد حیوانات روی زمین می مانند و فاسد و طعمه درندگان و …می شوند. در این یکی دو دهه نه اقدامات پیشگیرانه و نه اقدامات درمانگرانه مورد توجه متولیان مربوطه و دستگاه های نظارتی در این بخش قرار داشته است.
در بخش های مختلف راهکارهایی وجود دارد که بخشی بایستی در استان و بخشی بایستی در سطح کلان و ملی و دولت تصمیم گیری و اجرا شود. برای قاچاق سوخت سازمان یافته بایستی در سطح ملی چاره ای اندیشید و با ترک فعل ها برخورد کرد و زمینه های آن ریشه یابی و ریشه کن شوند.
برای سوق نیافتن دانش آموزان و دانشجویان بایستی شرایط تحصیل مناسب را برای جویندگان علم در استان فراهم کرد و آنها را به آینده و یافتن شغل مناسب هم امیدوار کرد. اما متاسفانه وقتی در این استان کمبود ۳۰۰مدرسه و از آن طرف وجود ۳۰۰مدرسه فرسوده و همچنین کمبود تجهیزات آموزشی ، برودتی و… در مدارس استان وجود دارد و خانواده های بسیاری از دانش آموزان توان خرید کیف وکفش و لباس و نوشت افزار و پرداخت کمک های زوری به مدارس و شهریه و… را ندارند و از آن طرف زرق وبرق قاچاق و مشاغل کاذب را می بینند، درس و مشق را رها کرده و به سمت قاچاق و… می روند.
برخی دانشگاه ها در استان با کمبود کلاس و خوابگاه مواجهند و در برخی خوابگاه های ۲۴متری ۱۸نفر دانشجو زندگی می کنند و شرایط سختی را می گذرانند که از پادگان و…هم دشوارتر است، دانشجویان و دانش آموزان با چه امیدی تحصیل کنند؟ عزمی برای خوابگاه سازی نیز وجود ندارد.
شرایط نامناسب تحصیلی برای برخی دانشجویان و ناامیدی از آینده شغلی شان موجب می شود که بعضی از دانشجویان نیز درس را رها کنند وبهسمت مشاغل کاذب بروند و بعضی در جاده ها جانشان را ازدست می دهند. موضوع دیگر اینکه شرایط نامناسب بیشتر جاده های استان و همچنین خودروهای ناایمن داخلی که برخی با یک مشت وضربه نیمه سنگین مچاله و آهن پاره می شوند، هم در افزایش تصادفات و سوانح رانندگی مرگبار در جاده های پایتخت اقتصاد ایران بی تاثیر نیست.
در بحث عامل انسانی هم که برخی رانندگان بدون گواهینامه و با پلاک های مخدوش در جاده ها رانندگی می کنند . از آن طرف بارها گفته ایم که با این تعداد جلسات محدود برای اخذ گواهينامه، نمی توان راننده قانونمدار تربیت کرد و آموزش احترام به قوانین را بایستی از کودکی و مدرسه آغاز کرد، نه اینکه دانش آموزان زیادی بدلیل کمبود مدرسه و سرویس مدرسه و گرانی هزینه های تحصیل و از آن طرف عدم آموزش های لازم ، با موتورسیکلت و بدون گواهینامه به مدرسه رفت و آمد می کنند و قوانین را رعایت نمی کنند و برخی تصادف نموده و گاهی متاسفانه بعضی از همین دانش آموزان جان شان را هم از دست می دهند.
چه زمانی وکجا بایستی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و… را آموخت؟ حتی به کسانی که آموزش رانندگی می بینند تا گواهينامه دریافت کنند، می گویند بایستی از بین خطوط در جاده ها و خیابان ها رانندگی کرد و پشت خطوط در چهارراه ها متوقف شوید و به خطوط عابر پیاده توجه کنید، اما در زمان آموزش رانندگی در بسیاری از معابر خطی نمی بینند و حالا چطور باید یاد بگیرند که از بین خطوط برانند و پشت خطوط بایستند و…. ؟ در واقع آموزش ابتر می ماند و یاد می گیرد بدن توجه به قوانین برانند.
بحران قاچاق سوخت
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفته قاچاق سوخت به یک بحران در هرمزگان تبدیل شده است . حجتالاسلام والمسلمین محمد عبادیزاده در دیدار پرسنل ارشد فراجا در استان هرمزگان که به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برگزار شد، قاچاق کالا و سوخت را یکی از دغدغههای اصلی مردم هرمزگان دانست و خاطرنشان کرد: قاچاق سوخت در استان هرمزگان از مسئله و چالش عبور کرده و به بحران تبدیل شده است.وی با اشاره به پیامدهای این بحران خاطرنشان کرد: ترک تحصیل دانشآموزان، تصادفات جادهای، قانونگریزی، هنجار شکنی، بروز آسیبهای اجتماعی متعدد، بروز چالشهای گسترده در سیستم حمل و نقل و … از جمله پیامدهای قاچاق سوخت طی سالیان اخیر در هرمزگان است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با ذکر این نکته که برای مقابله با قاچاق سوخت نیازمند اعمال اقدامات ترکیبی و چندبعدی هستیم، تشریح کرد: باید تغییراتی در سیاستگذاری کلان کشور و نوع نگاه تصمیمگیران و تصمیمسازان ایجاد شود و باید شرایط به گونهای ایجاد شود که دیگر قاچاق سوخت برای سودجویان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
ارابه های مرگ
یکی از دلایل افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح و معلولیت ها، نوع خودروهای غیرمقاوم و ناایمن داخلی است که علی رغم نارضایتی ها از این موضوع، اما شرایط در یکی دو سه دهه اخیر تغییری نکرده و روز به روز بدتر می شود و این خودروها فقط افزایش قیمت می یابند ، نه کیفیت . متاسفانه گویا جان انسان ها برای خودروسازان ارزشی ندارد و مردم بایستی همچنان از همین ارابه های مرگ استفاده کنند و مقصد نهایی شان سینه قبرستان شود.
در همین زمینه هفته قبل سردار رادان گفته که برخی از خودروهای ایرانی “ارابه مرگ” هستند.فرمانده کل انتظامی، خودروهای ناایمن را عامل ۶۰ درصد تصادفات فوتی دانست و گفت: برخی از خودروهای ایرانی “ارابه مرگ” هستند؛ پیشنهاد میدهم خودروسازان خودشان و خانوادههایشان از خودروهای تولیدی خود استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودروهای داخلی مشخص شود! وی به مناسبت هفته فراجا در برنامه صف اول حاضر شد و مهم ترین مباحث مربوط به پلیس را تشریح کرد.سردار رادان در بخش مهمی از سخنان خود با بیان اینکه برخی از خودروهای ایرانی ارابه مرگ هستند، گفت: باید بدانیم که ۵۰ الی ۶۰ درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودروهای ناایمن است؛ چراکه در تصادفات نتوانسته است جان سرنشین را حفظ کند؛ موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان باختگان تصادف نقش اصلی دارند.
فرمانده کل انتظامی با گلایه از وضعیت بد ایمنی خودروهای داخلی گفت: به خودروسازان پیشنهاد میدهم خودشان و خانوادههایشان از پایین ترین مدل خودرویی که تولید کرده اند، به مدت زیادی استفاده کنند، تا مشخص شود ضریب اعتماد آنها به وسیله ای که تولید کرده اند، چقدر است؟!
نقاط حادثه خیز
جاده های استان حال و روز خوبی ندارند و نیاز به ترمیم وبهسازی و رفع نقاط حادثه خیز است تا حوادث کمتر شده و آدم های کمتری جان شان را از دست دهند و خانواده های کمتری داغدار وبی سرپرست شوند و عضوی از خانواده شان را ازدست دهند. به کرات حوادث مرگبار را در نقاط حادثه خیز استان شاهدیم که رفع این نقاط و ترمیم شان با سرعت بسیار کم لاک پشتی انجام می شود ونیازمند افزایش اعتبارات دولتی ومشارکت صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان وحتی نهادهای انقلابی برای افزایش ایمنی و جلوگیری از مرگ شهروندان در تصادفات در نقاط حادثه خیز جاده های استان هستیم.
رئیس راهور استان نیز مدتی قبل با بیان اینکه ۳۲ نقطه حادثهخیز در بندرعباس و حدود ۹۲ نقطه حادثهخیز در کل شهرهای استان وجود دارد، خاطرنشان ساخت: امیدواریم با همکاری و هماهنگی اعضای شورای ترافیک نقاط حادثه خیز و پرتصادف برطرف کنیم و حادثه را به حداقل ممکن کاهش دهیم. وی افزود: پوشش و نظم ترافیکی، امنیت شهر بالا را خواهد برد و باعث ترافیک روان و راحت بدون حادثه میشود.
تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده تصادفات قاچاقچیان سوخت در هرمزگان
با افزایش تصادفات مرگ بار قاچاقچیان سوخت در استان، چند روز قبل رئیس کل دادگستری هرمزگان از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده تصادفات قاچاقچیان سوخت در این استان خبر داد که گامی مثبت هشداری به قاچاقچیان سوخت به شمار می رود. به گزارش روابط عمومی دادگستری هرمزگان؛ مجتبی قهرمانی با بیان اینکه مقابله قاطع و مؤثر با تردد خودروهای شوتی حامل سوخت قاچاق در محورهای مواصلاتی استان مستلزم همکاری مردم و متولیان امر با اقدامات نیروی انتظامی و دستگاه های مسئول است، گفت: به منظور دستیابی به این هدف به موازات ایجاد زیرساخت های لازم باید کارهای خوب رسانه ای و فرهنگی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ما به عنوان دستگاه قضایی در کنار پلیس و شورای تأمین همه توان و امکانات خود را برای مقابله با قاچاق سوخت به کار گرفته ایم، تأکید کرد: همه باید از اقدامات پلیس در این خصوص حمایت کنند. وی از خانواده افرادی که مبادرت به قاچاق سوخت به وسیله خودروهای شوتی می کنند هم خواست در کنار دستگاه قضایی و پلیس، تبعات و مخاطرات این اقدام را به فرزندان خود متذکر شوند و از ادامه اقدامات مجرمانه آنها ممانعت کنند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه از راه اندازی ایست و بازرسی موقت در جاده بندرعباس- میناب خبر داد.وی افزود: برای کنترل و برخورد با خودروهای شوتی و گازوئیل کش، ایست و بازرسی در باند رفت جاده بندرعباس-میناب در محدوده دانشگاه هرمزگان راه اندازی می شود.قهرمانی تصریح کرد: پرونده تصادفات قاچاقچیان سوخت به صورت ویژه در شعبه ای مجزا بررسی و رفتار آنها به مثابه اقدام نوعاً کُشنده بررسی می شود.
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: متهم تصادف اخیر در محور مواصلاتی بندرعباس – میناب هم شناسایی شده است و در این خصوص برخورد قاطع و بازدارنده صورت خواهد گرفت.این مقام قضایی خاطر نشان کرد: با هر گونه تخلف و ترک فعل در زمینه قاچاق سوخت نیز به صورت قاطع و قانونی برخورد خواهد شد. گفتنی است؛ از ابتدای امسال تاکنون ۵۴ نفر بر اساس تصادفات جاده ای خودروهای شوتی در هرمزگان جان باخته اند.
ثبت دیدگاه