دریانیوز// استان هرمزگان بهعنوان یکی از مهمترین نقاط ترانزیتی کشور با مشکلات جدی در زمینه وضعیت جادههای خود مواجه است. جادههای ترانزیتی این استان که برخی از آنها حتی استانداردهای جادههای عادی را ندارند، پر از چاله و دستانداز و شکستگی هستند. این وضعیت نامناسب جادهها به افزایش تصادفات، تلفات جانی و مالی منجر شده و خانوادههای زیادی را عزادار کرده است و برخی ها هم دچار معلولیت می شوند وتا پایان عمر رنج می کشند. با این حال، ترمیم جادهها و رفع نقاط حادثهخیز با سرعت انجام نمیشود و میزان تقصیر جادهها در حوادث اعلام نمیشود.
چالشهای وضعیت نامناسب جادههای ترانزیتی
یکی از مشکلات اصلی جادههای ترانزیتی هرمزگان، وجود چالهها و دستاندازهای متعدد است. این چالهها و دستاندازها باعث بروز تصادفات و خرابی خودروها میشوند. رانندگان به دلیل شرایط نامناسب جادهها نمیتوانند بهدرستی کنترل خودروهای خود را حفظ کنند و این مسئله به افزایش تصادفات و تلفات جادهای منجر میشود. این وضعیت جاده را از اسکله شهیدباهنر به سمت بندرشهیدرجایی و از میدان دفاع مقدس به سمت باباغلام وبالعکس و همچنین جاده میناب می توان مشاهده کرد که در این بخش انتظار می رود صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان مشارکت کنند و این جاده ها استانداردسازی شده و در مسیر غرب بندرعباس از میدان سایت تا بندرشهیدرجایی یک باند رفت و برگشت دیگر هم احداث شود تا بدلیل ترافیک ، رفت وآمد در این جاده قفل نشود که حتی خودروهای امدادرسان نیز امکان حضور و امدادرسانی را نخواهند داشت. از طرفی دیگر جاده های بشاگرد و کوهشاه احمدی و… هم بایستی مورد توجه قرار گیرند و استانداردسازی شوند تا بیماران بموقع به مراکز درمانی برسند ودر بارندگی ها مسدود نشوند .
نقاط حادثهخیز
نقاط حادثهخیز زیادی در جادههای ترانزیتی هرمزگان شناسایی شدهاند که هر ساله دهها نفر را به کام مرگ میکشانند. این نقاط خطرناک بهعنوان مناطقی که احتمال بروز تصادفات در آنها بالاست، شناخته شدهاند، اما ترمیم و رفع این نقاط حادثهخیز با سرعت لازم انجام نمیشود.
شکستگیها و ترکهای موجود در سطح جادهها نیز یکی دیگر از مشکلات عمده جادههای ترانزیتی هرمزگان است. این ترکها و شکستگیها باعث کاهش ایمنی جادهها و افزایش احتمال بروز تصادفات میشوند. علاوه بر این، وضعیت نامناسب جادهها باعث آسیب به خودروها و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری آنها میشود.
آرم وعلائم همدر برخی جاده ها کم است و جاده هایی که ترمیم می شوند، تا مدت ها خط کشی نمی شوند و آرم وعلائم با فوریت نصب یا تعویض نمی شوند. در جاده های بیرون شهری و داخل شهری در هرمزگان، متاسفانه از آسفالت هم برای احداث سرعت گیر استفاده می شود که دیده نمی شود واستاندارد نیست و حادثه ساز است وبارها در این بخش گزارش و مقاله منتشر کرده ایم ، اما متاسفانه متولیان مربوطه در این حوزه توجه لازم را نداشته اند.
عدم اعلام میزان تقصیر جادهها در حوادث جادهای
یکی دیگر از مشکلات اساسی، عدم اعلام میزان تقصیر جادهها در حوادث جادهای و مرگ و میرها است. اگرچه برخی از تصادفات و تلفات جادهای به دلیل عوامل انسانی و رانندگی نادرست رخ میدهند، اما بخش قابل توجهی از این حوادث ناشی از وضعیت نامناسب جادهها است. اعلام میزان تقصیر جادهها و رسانهای کردن این اطلاعات میتواند به افزایش مسئولیتپذیری متولیان جادهها منجر شود.وضعیت نامناسب جادههای ترانزیتی هرمزگان باعث افزایش تلفات جانی و جراحات در تصادفات جادهای میشود. هر ساله دهها نفر در این جادهها جان خود را از دست میدهند و خانوادههای زیادی عزادار میشوند. این تلفات نهتنها به خسارات جانی بلکه به خسارات مالی و روانی نیز منجر میشود.
وضعیت نامناسب جادهها باعث آسیب به خودروها و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری آنها میشود. رانندگان به دلیل وجود چالهها، دستاندازها و ترکهای جادهای، مجبور به تعمیرات مکرر و پرداخت هزینههای اضافی میشوند. علاوه بر این، خسارات مالی ناشی از تصادفات جادهای نیز به این مشکلات افزوده میشود.وضعیت نامناسب جادههای ترانزیتی باعث کاهش کیفیت زندگی ساکنان و رانندگان میشود. شرایط خطرناک جادهها و احتمال بروز تصادفات باعث افزایش استرس و نگرانی در بین مردم میشود. علاوه بر این، کاهش ایمنی جادهها و افزایش تصادفات به نارضایتی عمومی منجر میشود. یکی از راهکارهای اصلی برای بهبود وضعیت جادههای ترانزیتی هرمزگان، تخصیص بودجه و منابع مالی کافی برای بازسازی و نوسازی جادهها است.
دولت و نهادهای مسئول باید با تخصیص بودجههای مناسب، به بهبود وضعیت جادهها بپردازند و از هدررفت منابع جلوگیری کنند. بنگاه های اقتصادی ،صنایع، معادن، گمرکات، بنادر و….نیز بایستی در این بخش مشارکت کنند تا جاده ها ایمن سازی و استانداردسازی شوند تا رانندگان با خاطری آسوده در جاده ها رانندگی کنند واز میزان تصادفات و تلفات جاده ای کاسته شود. ترمیم و نوسازی نقاط حادثهخیز یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای کاهش تصادفات و تلفات جادهای است. نهادهای مسئول باید با سرعت و دقت به ترمیم این نقاط بپردازند و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.
استفاده از فناوریهای جدید
استفاده از فناوریهای جدید و پیشرفته در ساخت و نگهداری جادهها میتواند به افزایش ایمنی و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری کمک کند. فناوریهای نوین نظیر آسفالت مقاوم و با دوام بالا، سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک و تجهیزات پیشرفته، میتوانند به بهبود کیفیت و ایمنی جادهها کمک کنند. اعلام میزان تقصیر جادهها در حوادث جادهای توسط پلیس میتواند به افزایش مسئولیتپذیری متولیان جادهها منجر شود. اگر متولیان جادهها ملزم به پرداخت غرامت و دیه برای تصادفات ناشی از وضعیت نامناسب جادهها شوند، این مسئله میتواند به افزایش سرعت و کیفیت بازسازی و نوسازی جادهها منجر شود.
از طرفی دیگر همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف نظیر وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی و شرکتهای پیمانکاری و صنایع و بنگاه های اقتصادی میتواند به بهبود وضعیت جادههای ترانزیتی هرمزگان کمک کند. این نهادها باید با همکاری و هماهنگی به بهبود کیفیت و ایمنی جادهها بپردازند.
استفاده از ظرفیت بنگاههای اقتصادی
بنگاههای اقتصادی میتوانند نقش مهمی در بهبود وضعیت جادهها و کاهش تلفات جادهای ایفا کنند. با تأمین منابع مالی و همکاری با نهادهای ذیربط، این بنگاهها میتوانند به بازسازی و نوسازی جادهها کمک کنند و به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک کنند. این بنگاه ها بایستی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در احداث و ترمیم جاده ها مشارکت کنند. همچنین پرونده مالیاتی ۴۰ بنگاه اقتصادی باقی مانده نیز بایستی به استان برگردد و مالیات و عوارض بنگاه های اقتصادی بایستی در هرمزگان پرداخت شود و حساب های بانکی شان هم در استان باشد تا بتوان از اینسرمایه برای استان استفاده کرد.
در یک کلام وضعیت نامناسب جادههای ترانزیتی هرمزگان به یکی از مشکلات جدی استان تبدیل شده است. چالهها، دستاندازها، ترکهای جادهای و نقاط حادثهخیز، باعث افزایش تصادفات و تلفات جادهای میشود. تخصیص بودجه و منابع مالی، ترمیم و نوسازی نقاط حادثهخیز، استفاده از فناوریهای جدید و اعلام میزان تقصیر جادهها در حوادث جادهای، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت جادهها هستند. با همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیت بنگاههای اقتصادی، میتوان به بهبود کیفیت جادههای ترانزیتی هرمزگان و کاهش تلفات جادهای کمک کرد.
مسئولان و نهادهای ذیربط باید به جدیت و با سرعت به بازسازی و نوسازی جادهها بپردازند و با اعلام میزان تقصیر جادهها در حوادث، مسئولیتپذیری خود را نشان دهند. تنها با انجام اقدامات عملی و موثر میتوان به کاهش تلفات جادهای و بهبود وضعیت زندگی مردم استان هرمزگان کمک کرد. برای رسیدن به این هدف، نیاز به تعهد و همکاری همه نهادها و افراد مرتبط است تا بتوانیم جادههایی ایمن و استاندارد برای همه رانندگان و مسافران فراهم کنیم.
تخصیص اعتبارات ملی برای رفع گلوگاههای ترافیکی استان ضروری است
استاندار هرمزگان، در دیدار با سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، با تأکید بر نقش حیاتی راههای استان در اقتصاد و توسعه کشور، خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع گرههای ترافیکی، ایمنسازی محورها و تکمیل پروژههای نیمهتمام در سطح استان شد.
محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان در دیدار با رضا اکبری سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، با اشاره به اهمیت زیرساختهای راه و ترابری در توسعه اقتصادی استان و کشور، اظهار داشت: راههای هرمزگان، شریانهای حیاتی اقتصاد و توسعه هرمزگان و ایران هستند و نقشی ویژه در اقتصاد ملی ایفا میکنند در همین راستا لازم است با همافزایی و همکاری دوسویه، موانع موجود در این مسیر را برطرف کنیم.
استاندار هرمزگان با تشریح وضعیت راههای استان و چالشهای پیشرو، بر ضرورت تخصیص اعتبارات کافی برای رفع گرههای ترافیکی تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت محور کلیدی بندرعباس به خمیر، لازم است اعتبارات ویژهای برای رفع گرههای ترافیکی این محور اختصاص یابد.وی همچنین با اشاره به تردد ترانزیتی محور بندرلنگه به پارسیان و درخواستهای مکرر مردمی برای بهبود وضعیت این مسیر، خواستار تسریع در جذب اعتبارات و کمک ملی برای تکمیل این پروژه شد و تاکید کرد: با توجه به آمار تصادفات در محور بندرلنگه به پارسیان و درخواستهای مکرر مردم، جهت تسریع در تکمیل این پروژه مهم نیازمند حمایت ملی هستیم.
آشوری تازیانی در ادامه، بر لزوم بهبود وضعیت جادههای مواصلاتی در مرکز استان و حوزه مکران بر ایمنسازی مسیرها تاکید کرد و پیگیری تأمین اعتبارات ویژه برای محور مهم مواصلاتی بندرعباس به میناب و جاسک، محور میناب به بشاگرد و محور بندرعباس به سیاهو را در دستور کار قرار داد.
استاندار هرمزگان، گره ترافیکی میدان سایت در غرب شهر بندرعباس را یکی از معضلات مهم راه های استان برشمرد و بر لزوم جذب اعتبارات و حل این گره نیز تاکید کرد و بیان داشت: میدان سایت در غرب بندرعباس، به یک گلوگاه ترافیکی تبدیل شده است و حل این معضل نیازمند تخصیص اعتبارات و اجرای طرح کارشناسیشده است.وی با اشاره به ضرورت رفع نقاط حادثهخیز و ایمنسازی محورهای پدافندی و استراتژیک استان، بر تخصیص اعتبارات ویژه در این حوزه تاکید کرد و افزود: ایمنسازی راههای استان، به ویژه در نقاط حادثهخیز و محورهای پدافندی و استراتژیک، از اولویتهای اصلی ماست و نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه در این حوزه هستیم.
آشوری تازیانی در پایان، با اشاره به مصوبات سفرهای رئیس جمهور شهید به استان، خواستار جذب اعتبار برای تکمیل ۲۴ پروژه مصوب با پیشرفت فیزیکی بالای چهل درصد شد و بر لزوم بهبود وضعیت جادهها و راههای روستایی تاکید کرد. وی همچنین امضای تفاهمنامه خط ریلی و بهسازی محور شهید رجایی و توجه به محور پدافندی پل فلزی ایسین به سهراهی کهورستان را از دیگر برنامههای استان برشمرد.
ثبت دیدگاه