حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3701 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • تمدید وعده های تکراری
    ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۲۷
    شناسه : 20318
    بازدید 147
    1
    احداث تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی طی دو ماه آینده آغاز می شود دریانیوز // جاده شهید رجایی بندرعباس یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی در هرمزگان است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // جاده شهید رجایی بندرعباس یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی در هرمزگان است.

    این جاده اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد کشور دارد.بندرعباس را به واسطه ظرفیت‌ها و پتانسیل های مختلفی که در آن وجود دارد، به عنوان قطب اقتصاد کشور نامیده‌اند. بیشتر صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و بنادر بزرگ در سمت غرب بندرعباس مستقر و مشغول فعالیت هستند و همین امر بر اهمیت فوق‌العاده‌ این جاده افزوده است.

    تقریبا ۷۰ درصد واردات و صادرات کشور از طریق بنادر بندرعباس انجام می‌گیرد و در این جاده روزانه شاهد تردد هزاران خودرو سنگین و سبک هستیم.متاسفانه در این محور به دلیل عبور و مرور بسیار زیاد خودروهای سنگین و ماشین‌های موسوم به شوتی شاهد تصادفات ناگواری هستیم. اگر این محور به هر علتی دچار مشکل شود موجب ایجاد اختلال و ترافیک بسیار زیاد در عبور و مرور و ضررهای مالی کلانی به اقتصاد استان و کشور وارد می‌کند که در این زمینه حتی معطلی چند ساعته هم باعث ضرر و ضریان اقتصادی می‌شود.

    در آبان ماه سال ۱۴۰۱ درحد فاصل میدان سایت ( میدان تازیان) و بزرگراه شهید رجایی ساخت تقاطع غیر همسطح که می‌توانست نقش بسزایی در کاهش و روان سازی ترافیک،ارتقای ایمنی، کاهش گره ترافیکی میدان باهنر و میدان سایت، کاهش مدت زمان سفر کارکنان صنایع غرب به شهر، تسهیل حمل و نقل کالا و تولیدات صنایع فلزی و نفتی را در این محور ایفا کند، توسط مسئولان استانی آغاز شد.بعد از مراسم رسمی کلنگ زنی مسئولان برای احداث تقاطع غیر همسطح، در مدت زمان کوتاهی شاهد استقرار پیمانکار، تجهیز کارگاه و حصارکشی در اطراف آن بودیم.

    تقاطعی که امید آن بود بعد از گذشت ۲۰ ماه به سرانجام برسد و موجب تحولات شگرفی در تردد هزاران خودرو سبک و سنگین شود؛ متأسّفانه در فاصله کوتاهی از آغاز عملیات اجرایی این پروژه پیمانکار مربوطه از ادامه کار امتناع کرد و تمام تجهیزات خود را از کارگاه جمع آوری نمود.با گذشت مدت‌ زمان طولانی از امتناع پیمانکار از ادامه کار شاهد اقدام خاصی برای از سرگیری و شروع به ساخت این پروژه نیستیم و می‌توان گفت این تقاطع به حال خود رها شده است. در حال حاضر اهمیت ساخت این تقاطع نسبت به قبل دوچندان شده؛ زیرا شهرداری بندرعباس در تیرماه سالجاری پل و تقاطع پيامبر اعظم (ص) را به اتمام رساند و ممکن است ترافیک در میدان سایت خود را نمایان کند.

    اظهارات مدیرکل سابق راه و شهرسازی هرمزگان
    عباس کمالی مدیر کل وقت راه و شهرسازی هرمزگان درباره آغاز عملیات پروژه تقاطع غیرهمسطح محور شهید رجایی در آن زمان گفته بود این پروژه از لحاظ نوع ساخت در هرمزگان بی‌نظیر است که بخشی از اعتبار این طرح با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور، سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و صنایع مستقر در غرب بندرعباس تامین می شود.

    ایفای تعهدات طرفین تفاهم نامه موجب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن مطابق با برنامه زمانبندی پیش بینی شده پروژه تکمیل و مورد استفاده مردم شریف استان و همه استفاده کنندگان در سطح ملی قرار گیرد.‎فاز اول تقاطع غیرهمسطح محور بندرشهید رجایی دارای دو دستگاه پل سه دهانه ۲۵ متری با عرض ۲۲ متر است و نیز حدود سه هزار و ۲۰۰ مترمربع آن عملیات پل سازی و ۷ کیلومتر عملیات‌ راهسازی است.‎با توجه به مطالعات زمین شناسی تصمیم بر این شد تا از پی های عمیق یا شمعی برای ساخت پل به کار گرفته شود و در این پروژه به لحاظ فنی ۱۰۰ شمع در عمق ۲۵ متری سطح زمین جای گذاری می شود.‎

    عملیات راهسازی به طول هفت کیلومتر در راستای این پروژه مهم رمپ و لوپ با هدف تسهیل تردد و کاهش ترافیک عبوری ایجاد می شود و این اقدام مهم منجر به امنیت مسیر می شود و همچنین ماشین های سنگینی که از مسیر بابا غلام و تازیان به سمت بندر شهید رجایی تردد می کنند، از زیر پل عبور کرده و ماشین های سبک از روی پل تردد می کنند.

    پل به گونه ای طراحی شده است که با آزاد سازی اراضی هدیش، مشکل ترافیکی میدان باهنر کاهش می یابد و دو کیلومتر از طول مسیر کم می شود.‎ مسیر فعلی باهنر به جاده اختصاصی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ، ارتش و اسکله باهنر تبدیل می شود.

    اتفاقات خوبی جهت تامین بخشی از منابع مالی پروژه از طریق صنایع غرب در حال انجام است و تکمیل و بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح محور شهید رجایی به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم تا پایان سال ۱۴۰۳، پل های اصلی و راه های طرفین را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.تقاطع غیر همسطح شهید رجایی قرار بود در مدت زمان ۲۰ ماه یعنی در پایان سالجاری به بهره‌برداری برسد؛ اما با گذشت ماه ها از این موضوع کاشف به عمل آمده که هنوز شروع نشده و اندر خم یک کوچه به قوت خود باقی مانده است.

    اظهارات جدید مدیرکل وقت راه و شهرسازی هرمزگان
    مجید سلحشور مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تاریخ پنجم شهریور ماه سال جاری گفته بود عملیات اجرایی احداث تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی در سال ۱۴۰۱ آغاز و قرار بود بخشی از تامین مالی این کار از طریق مشارکت صنایع غرب بندرعباس و بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شود که با توجه به عدم تامین اعتبار کافی پروژه متاسفانه پیمانکار دست از کار کشید و تجهیزات خود را جمع آوری کرد.

    وی گفت : با توجه به اهمیت کار در حال برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار جدید برای این پروژه هستیم و امیدواریم تا ۱۵ روز آینده پیمانکار جدید مشخص شود و پیگیر جذب منابع مالی مطمئن و پایدار برای به سرانجام رساندن این کار هستیم.

    حالا بعد از گذشت حدود ۴۵ روز از آخرین اظهار نظر مدیرکلراه شهرسازی برای تعیین پیمانکار و جذب منابع مالی برای ادامه کار این مسئول در تازه‌ترین اظهار خود به خبرنگار ما گفت: یک بار دیگر این پروژه را به مناقصه گذاشتیم اما متأسفانه برنده‌ای نداشت و در حال حاضر پیگیر انجام مجدد برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار هستیم و امیدواریم تا ۲۰ روز آینده این موضوع تعیین تکلیف شود. وی در ادامه افزود: پیگیر جذب منابع مالی مطمئن برای ادامه کار هستیم که در این رابطه قول مساعدت ۳۰۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی را برای انجام این کار گرفته‌ایم و امیدواریم حداکثر تا دوماه آینده این پروژه شروع شود.ح

    الا با توجه به صحبت‌های جدید مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان مبنی بر آغاز ساخت این تقاطع غیر همسطح در مهم‌ترین جاده ترانزیتی استان، روزنامه دریا همچنان این موضوع را از مسئولان پیگیری می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.