دریانیوز// روز شنبه، با حکم استاندار هرمزگان، تغییرات مدیریتی گستردهای در سطح یک معاونت، دو مدیرکل استانداری، پنج فرمانداری و یازده پست مشورتی استاندار ابلاغ شد. در همین رابطه، استاندار هرمزگان تاکید کرد: “ما فرصت آزمون و خطا نداریم و باید با برنامهریزی، آموزش و ارتقای سطح دانش و توانمندی کارکنان دولت، فرصتها را شناسایی و تهدیدات را رفع کنیم.” این انتصابات و جابهجاییها واکنشهای متفاوتی را در پی داشت و موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق دارد.
یکی از نکات قابل توجه در این انتصابات، جابجایی افراد بهجای معرفی نیروی جدید است. این مسئله نشان میدهد که در سالهای اخیر نتوانستهایم نیروی جدیدی برای پذیرش مدیریت و مسئولیت در استان تربیت کنیم. بیشتر انتصابات بر مبنای جابجایی افراد صورت گرفته و این موضوع نگرانیهایی را درباره کمبود نیروهای جدید و جوان در مدیریت استان به وجود آورده است.بیشتر انتصابات در سالهای اخیر و تمامی ادوار همواره با دیدگاههای سیاسی و جناحی و ستاد انتخاباتی همراه بوده است. این مسئله باعث شده که برخی از مدیران نتوانند کارنامه عملکردی قابل قبولی ارائه دهند. انتصابات سیاسی و جناحی ممکن است منجر به عدم ارائه خدمات مطلوب به مردم و نارضایتی عمومی شود.
انتصاب مجدد برخی از مدیران که در ادوار گذشته همان مسئولیت را داشتهاند و نتوانستهاند عملکرد مثبتی ارائه دهند، تنها باعث افزایش نارضایتی مردم خواهد شد.در این انتصابات، اهمیت ارائه کارنامه و برنامه قابل قبول توسط مدیران باید در نظر گرفته شود. انتخاب مدیرانی با اولویت توانمندی و ارائه کارنامه عملکردی مناسب، میتواند به بهبود وضعیت مدیریت استان و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مردم کمک کند. مدیرانی که نتوانستهاند عملکرد مثبتی ارائه دهند، نباید دوباره در همان مسئولیت منصوب شوند.ادامه انتصابات ناکارآمد و جابهجایی افراد بهجای معرفی نیروی جدید و توانمند، میتواند به عدم موفقیت دولت منجر شود. دولت با انتصاب استاندار بومی بهدنبال ایجاد تغییرات مثبت در ارائه خدمات به مردم بود، اما اگر این انتصابات بهدرستی انجام نشود، تغییری در وضعیت استان و خدمات ارائه شده ایجاد نخواهد شد.
انتصابات ناکارآمد و جابهجایی افراد با کارنامه عملکردی ضعیف، میتواند به افزایش نارضایتی مردم منجر شود. مردم انتظار دارند که مدیرانی توانمند و با تجربه در مسئولیتهای مختلف منصوب شوند تا خدمات بهتری به آنها ارائه شود. انتصاب مدیرانی که نتوانستهاند عملکرد مثبتی داشته باشند، تنها باعث افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.این زلزله انتصابات در استانداری، بدون شک پس لرزههایی نیز خواهد داشت. نارضایتی مردم و عدم ارائه خدمات مطلوب، میتواند به مشکلات اجتماعی و اقتصادی بیشتری منجر شود. استاندار هرمزگان باید به دقت این انتصابات را بررسی کرده و از انتخاب مدیران توانمند و با تجربه اطمینان حاصل کند.
برای بهبود وضعیت مدیریتی استان، باید مدیرانی با اولویت توانمندی و ارائه کارنامه عملکردی مناسب انتخاب شوند. این مدیران باید بتوانند برنامههای قابل قبول و عملی برای بهبود وضعیت استان ارائه دهند و از تجربه و دانش لازم برخوردار باشند.یکی از نکات مهم در بهبود وضعیت مدیریتی استان، تربیت نیروی جدید و جوان برای پذیرش مسئولیتهای مدیریتی است. ایجاد برنامههای آموزشی و توسعهای برای توانمندسازی نیروهای جدید، میتواند به بهبود کیفیت مدیریت استان کمک کند.برای انتخاب مدیران توانمند و با تجربه، باید از انتصابات سیاسی و جناحی جلوگیری شود. انتصاب مدیران باید بر اساس شایستگی و توانمندی آنها صورت گیرد و نه بر اساس روابط سیاسی و جناحی. این اقدام میتواند به بهبود کیفیت مدیریت و افزایش رضایت عمومی منجر شود.
مدیرانی که در مسئولیتهای مدیریتی منصوب میشوند، باید برنامههای توسعهای و اجرایی قابل قبولی ارائه دهند. این برنامهها باید بر اساس نیازها و مشکلات استان تنظیم شده و بهصورت عملی اجرا شوند. ارائه برنامههای توسعهای و اجرایی میتواند به بهبود وضعیت استان و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مردم کمک کند.استاندار هرمزگان باید نقش فعالی در بهبود وضعیت مدیریتی استان ایفا کند. با توجه به تاکید استاندار بر عدم فرصت برای آزمون و خطا، ایشان باید به دقت انتصابات را بررسی کرده و از انتخاب مدیران توانمند و با تجربه اطمینان حاصل کند.
استاندار هرمزگان باید نظارت و ارزیابی مداومی بر عملکرد مدیران منصوب داشته باشد. این نظارت میتواند به شناسایی نقاط ضعف و قوت مدیران کمک کرده و اقدامات اصلاحی لازم را اعمال کند. استاندار هرمزگان باید مدیران را به مشارکت و همبستگی در اجرای برنامههای توسعهای تشویق کند. همکاری و هماهنگی بین مدیران و نهادهای مختلف میتواند به افزایش اثربخشی اقدامات و بهبود وضعیت استان منجر شود.استاندار هرمزگان باید از برنامههای توسعهای و اجرایی مدیران حمایت کرده و منابع و تسهیلات لازم را برای اجرای این برنامهها فراهم کند. این حمایت میتواند به افزایش انگیزه مدیران و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم کمک کند.
درحقیقت باید گفت که تغییرات مدیریتی در استان هرمزگان، اگر بهدرستی انجام شود، میتواند به بهبود وضعیت استان و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مردم کمک کند. با انتخاب مدیرانی با اولویت توانمندی و ارائه کارنامه عملکردی مناسب، تربیت نیروی جدید و جوان، جلوگیری از انتصابات سیاسی و جناحی و ارائه برنامههای توسعهای و اجرایی، میتوان به بهبود وضعیت مدیریتی استان هرمزگان کمک کرد. اما در انتصابات اخیر ، مدیرانی برمنصب نشسته اند که برخی از آنها حتی توان ارتباط با مردم و رسانه ها را ندارند و در مقابل سوال خبرنگاران برآشفته می شوند و توان پاسخگویی هم ندارند. انتظار می رود حکم سرپرستی صادر شده فوری تبدیل به حکم مدیریتی نشود و عملکردشان حداقل به مدت شش ماه در مسئولیت جدید ارزیابی شده و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.
همچنین در تغییر مدیران کل و فرمانداران و بخشداران و….نیز بایستی عملکرد و کارنامه و برنامه افراد با حساسیت ویژه و به دور از نگاه های سیاسی و جناحی و ….و فقط بر اساس توانمندی و تخصص و تعهد بررسی شده و انتصابات جدید انجام شود تا تیم مدیریتی جدید هرمزگان بتوانند این استان را از فقر وفلاکت و بیکاری خارج کنند و مردم استان هم سهمی از ثروت و درآمد صنایع و بنگاه های اقتصادی از محل مالیات و عوارض و مسئولیت های اجتماعی شان داشته باشند.
البته استاندار هرمزگان همچنین باید در انتصاب مدیران صنایع و مناطق آزاد و ویژه و صنعتی و اقتصادی و…. نیز اختیاراتی ویژه داشته باشد و فقط پایتخت نشینان تصمیم نگیرند و مدیرانی توانمند مدیریت صنایع و این مناطق را برعهده بگیرند تا مقاومتی در مقابل اختصاص منابع مالی ، مالیات و عوارض ، انتقال حساب بانکی شان به استان و ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در هرمزگان نداشته باشند و استان را محروم از درآمدهای سرشارشان نکنند تا این استان همچنان در فقر و محرومیت مطلق بماند و بسیاری از مردم استان حتی برای اشتغال مناسب و پایدار، معیشت، مسکن، درمان ، تحصیل فرزندان شان و…. درمانده باشند.
ثبت دیدگاه